Pignon keerring vervangen

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ArjanC

Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door ArjanC »

Er zit de laatste tijd veel olie aan de onderkant van het cardan, en nog meer toen ik de rubberen mof opzij schoof....
De enige conclusie die ik kan trekken is dat de pinion keerring aan zijn einde is gekomen.
de motor (R1100s) heeft nu ongeveer 130.000 gelopen en er wordt nog dagelijks op gereden.

Alleen, ik kan nergens vinden hoe ik dat ding moet vervangen..

van wat ik kan vinden zou het nr 4 moeten zijn:
Afbeelding

Het ziet er naar uit dat deze met speciaal gereedschap vervangen moet worden?
is er iemand die dit al eens gedaan heeft en mij is een richting kan duwen? ;-)
ciske
Berichten: 501
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb dat ooit getracht te doen bij een K1100, is volgens mij dezelfde haakse overbrenging als die van de R1100.
Met geen tien paarden kreeg ik onderdeel 3 los. Ik had daar zelf een sleutel voor gemaakt maar die bleek niet opgewassen tegen de kracht die nodig bleek.

Klusje voor diegene die beschikt over de special tools van BMW.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Misschien dat het navolgende op je iets op weg kan helpen;
Naar verluid dient een specialist de vervanging te doen? _001
[media]L0_j8SuiFQI[/media]
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo ArjanC
Je moet eerst een constructie maken om het cardanhuis vast te zetten in de bankschroef en het kroonwiel (wielflens) te fixeren anders krijg je moer pos no. 1 niet los .
Hier is een verlengde dop van 36mm nodig liefst met 3/4 aansluiting want deze zit vast behoorlijk vast net zoals de kroonmoer.
Het cardanhuis moet vervolgens warm gemaakt worden (100 graden) om dan met een speciale kroonmoersleutel de kroonmoer pos no 3 los te draaien.
Deze zit trouwens met speciale vloeibare pakking gemonteerd.
m.v.g. JeHo
ArjanC

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door ArjanC »

Bedankt! het filmpje van chris had ik al gevonden, hij stopt precies als ze bij dit onderdeel zijn ;-)
wel handig om te weten hoe hij eruit moet..

Het lijkt erop dat dit echt een klus gaat worden voor een professional.... even kijken of ik een replacement onderdeel kan krijgen...
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb hetzelfde probleem. Heb eerst even het oliepeil van cardan en versnellingsbak gekeken en dat van de cardan is te laag. En als ik de dop moet kopen en iets moet bedenken om de cardan goed te blokkeren om de moer los te draaien dan kost me dat meer dan de keerring laten vervangen dus ik laat het ook maar doen in dit geval. Ik had de motor drie weken niet gebruikt en er liep wat olie langs de achterband af. De motor had drie weken op de zijstandaard gestaan. En mijn kilometerstand is de helft van de jouwe.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door telekraan »

Jullie zijn niet de enige de mijne begint ook te lekken uit de hoes :cry:
Moet nog kijken van welke kant het komt want ik moest weg voor mijn werk als ik weer thuis ben zal ik gaan kijken.
En laat het wel weten van welke kant het komt.
Oh ja Km 76000 plus minus.


Fred
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo Ton. Je moet iets in het gereedschap en ander materiaal investeren .
Kroonmoersleutel( voor K 75-1100. weet niet of deze ook op de R serie past) heb ik zelf gemaakt eveneens het blokkeergereedschap.
Des te meer plezier heb je aan het sleutelen als e.e.a. weer door jezelf prima is opgelost.
Maar het uitdenken en maken van gereedschap is ook een uitdaging op zich.
succes met de reparatie. JeHo
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Pignon keerring vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb plezier in sleutelen maar ik tel nog altijd de kosten op. En dan moet ik denken aan een paar doppen, locktite, metaal en dat kost dan meer dan de reparatiekosten. En als het goed is dan is het eenmalig. Een koppeling zou ik wel zelf vervangen omdat daar de loonkosten wel hoog zijn. Uitdenken gereedschap stelt niet veel voor maar ik moet het metaal aanschaffen en lassen en toen ik in de garage werkte deed ik dat tussendoor maar nu is dat allemaal lastig aangezien ik niet in de buurt van een lasapparaat ben op mijn werk. En daar ligt het allemaal wat moeilijker.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”