Extra Achterlicht/Remlicht monteren

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Ruud Woudstra
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle

Re: Extra Achterlicht/Remlicht monteren

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile

En zo is het maar net.

Grt, Ruud. -1200- -1200-
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Inspector Gadget schreef:Ik weet dat het niet mag,
Van wie mag wat niet?

2.3.9. Stoplicht

2.3.9.1. Aantal:

- één of twee, bij voertuigen met een totale breedte van niet meer dan 1300 mm,

- twee, bij voertuigen met een totale breedte van meer dan 1300 mm,

- een extra stoplicht van categorie S3 of S4 (d.w.z. een stoplicht, hoog in het midden) mag worden aangebracht, mits wordt voldaan aan alle desbetreffende voorschriften van VN/ECE-Reglement nr. 48 die van toepassing zijn op de installatie van dergelijke stoplichten op voertuigen van categorie M1.

2.3.9.2. Opstelling:

- geen bijzondere voorschriften.

2.3.9.3. Plaats:

2.3.9.3.1. In de breedte:

- één stoplicht moet zo worden aangebracht op het voertuig dat het referentiepunt van het stoplicht zich in het middenlangsvlak van het voertuig bevindt,

- twee stoplichten moeten zo worden aangebracht op het voertuig dat de referentiepunten van de stoplichten symmetrisch zijn ten opzichte van het middenlangsvlak van het voertuig,

- de afstand tussen de binnenranden van de lichtuitstralende oppervlakken moet ten minste 600 mm zijn bij voertuigen met twee achterwielen en een totale breedte van meer dan 1300 mm,

- de afstand tussen de binnenranden van de lichtuitstralende oppervlakken moet ten minste 400 mm zijn bij voertuigen met twee achterwielen, een totale breedte die niet groter is dan 1300 mm en twee stoplichten.

2.3.9.3.2. In de hoogte:

- minimaal 250 mm, maximaal 1500 mm boven het wegdek.

2.3.9.3.3. In de lengte:

- aan de achterzijde van het voertuig.

2.3.9.4. Geometrische zichtbaarheid:

- α = 15° naar boven en 15° naar beneden; de neerwaartse hoek mag tot 5° worden teruggebracht indien het stoplicht zich minder dan 750 mm boven het wegdek bevindt,

- β = 45° naar links en naar rechts, indien er slechts één stoplicht is,

- β = 45° naar buiten en 10° naar binnen, indien er twee stoplichten zijn.

2.3.9.5. Richting:

- naar achteren gericht.

2.3.9.6. Elektrische schakeling:

- moet bij elke bediening van de bedrijfsrem oplichten.

2.3.9.7. Inschakelverklikkerlicht:

- verboden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MofkaP schreef:
Inspector Gadget schreef:Ik weet dat het niet mag,
Van wie mag wat niet?
Nogmaals, dat zijn (bovenstaande & voorgaande) (spel)regels.
Waar je bijna een graad Nederlands voor moet hebben om ze te kunnen lezen én begrijpen. :$

Ik vermoed dat ik niet voldoe aan de maatgevingen, zoals (o.a.) hoogte van de montage. -naughty-

Aan de regels dienen wij ons allemaal te houden om te voorkomen dat het een zooitje wordt.

Maar ik weiger op mijn vroegtijdige grafsteen zoiets als "he played by the rules", alsjebegrijptwatikbedoel.

Daarin heb ik (ook) een verantwoordelijkheid. Naar mij zelf en iedereen die mij lief is.
Enige vrijelijke inzichten veroorloof ik mij.
Als dat een bekeuring oplevert, so be it, ik zal het met een glimlach én een stevige discussie met de schrijver daarvan hebben.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 06 aug 2014, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MofkaP
Contacteer:

Mijn vraag is: wat mag niet en van wie?
Inspector Gadget

Ik vermoed:
2.3.9.3.2. In de hoogte:
- minimaal 250 mm, maximaal 1500 mm boven het wegdek.
Ik zou dat exact moeten nameten
2.3.9.7. Inschakelverklikkerlicht:
- verboden.
Waarschijnlijk wordt hier bedoelt dat het (extra) remlicht niet mag knipperen bij bediening.
Daaraan voldoe ik dus niet en daarom per definitie dus verboden.
MofkaP
Contacteer:

Inschakelverklikkerlicht is een licht op je instrumentenpaneel dat aangeeft als je stoplicht brandt.

Eerst een paar keer knipperen voor het continu branden, daar ben ik niet zeker van. Er zijn wat nieuwe regelingen.
Er zijn zelfs schakelingen dat de alarmlichten aan gaan als er met een bepaalde vertraging wordt geremd.
Veel (duurdere) auto's hebben dat al.
Beamer63
Bijz: R Nine T Racer
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Beste Ruud,

Dank voor jouw antwoord.
Ziet er inderdaad goed uit en komt de veiligheid ten goede.

Vr. Groet,

Peter
sacuL
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag Mannen,

Nog een kleine opmerking;
Zou het niet handig zijn om bij de overgang van de motor naar de topkoffer cq kofferrek
een stekker verbinding te maken?
Dit om zo de mogelijkheid te hebben de topKoffer te kunnen verwijderen.
Ik weet dat er sleepcontacten op de markt zijn die je zou kunnen in bouwen in/op het bagagerek en de topkoffer bevestiging, zodat het geheel nog strakker en professioneler qua afwerking wordt.

[groet] sacuL
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Inspector Gadget

Dank voor de tip(s)! _004
De achterkant van de boxer trilt nogal (vandaar dat o.a. de bagage-plaat nogal eens scheuren vertoont :( ) dus sleepcontacten lijkt mij niet echt een ideale oplossing op lange(re) termijn. _001

De bijgeleverde stekkers & kabelboom is voorzien van waterdichte stekkers, dus het verlengen van een 3-aderige kabeltje is, in mijn ervaringen, heel goed te doen.
Ik heb dus de bestaande (!) stekker van de bijgeleverde kabelboom als overgang gebruikt en uit ook van veiligheid en esthetisch de stekker onder nabij het zadel, dus uit het zicht.
Ik kan dus mijn topkoffer heel gemakkelijk loshalen en zelfs eventueel 1 van mijn andere topkoffers (al dan niet voorzien van ook die BMW Deluxe LED licht) monteren.
Het is bij mij dus niet permanent, en het kost mij circa 10 seconden om de topkoffer mét BMW Deluxe LED licht los te halen.
Ruud Woudstra

Ook ik heb gewoon de originele kabelboom verlengd, dus kan de topkoffer gewoon verwijderen. Het enige wat ik nog wat storend vind is de kabel die nu langs de rugleuning loopt. Ik heb daar nog geen mooie passende oplossing voor gevonden omdat bij het openen van de topkoffer deze veel ruimte nodig heeft ivm de uitstaande schanieren.

Hier denk ik nog over na. Maar verwijderen is nu ook geen enkel probleem.

Grt, Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Ruud Woudstra

Nog even een vraag in combinatie met dit nieuwe achter/remlicht.

Ik heb een druppelaar aangesloten op assessoire stekker links en wat er nu gebeurd is dat het extra gemonteerde licht gaat branden. Maar ook na verloop weer uitgaat.
Ik denk dat dit te maken heeft met de Canbus, ik sluit de oplader/druppelaar direct aan na het afzetten van het contact. Dan is de Canbus nog actief en ik heb ergens op het forum gelezen dat je de oplader dan moet inschakelen.

Hoe los ik dit nu op??? Zodat niet het extra licht op regelmatige basis gaat branden.

Grt, Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

Ik neem aan dat je met de accessoiresstekker links, degene van links-voorzijde bedoelt? _001

Zo lang het CAN-bus systeem nog actief is, zou het heel goed zo kunnen zijn dat deze "3e remlicht" ook actief is. (in dimlicht stand)
Bij de "oude" versie van de BMW Deluxe Rear LED Light (degene die op mijn foto's te zien is/was) had ik dat probleem niet. _001
Waarschijnlijk door het elektronisch relais welke naar verluid in die BMW Deluxe Rear LED Light zou zitten.

Ik zou adviseren contact op te nemen met de leverancier of dit "normaal" is onder jou omstandigheden & situatie en met deze nieuwe(re) versie van de BMW Deluxe Rear LED Light.

Ikzelf gebruik nog de oudere versie, heb de nieuwere versie nog (steeds) niet geïnstalleerd.
Daarnaast gebruik ik mijn acculaders altijd direct op de accu voor het beste resultaat en minste kans op eventuele storingen.
Ruud Woudstra

Rob,

Goede tip, ik zal het navragen bij BMW USA. Ook is de tip om de lader rechtstreeks op de accu aan te sluiten een onderzoekje waard, eens kijken hoe ik dan de kabels mooi kan wegwerken.

Grt, Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

DÉ oplossing vond ik zelf door een waterdichte versie van de accessoiresstekker achterin/achterzijde te plaatsen.
Links én rechts is de tupperware al voorzien voor een 2e (of zelfs 3e) accessoiresaansluiting, je kunt de uitsparingen zien zitten.

Mijn 1200RT was full options, dus aan de achterzijde links zat ook al een accessoiresaansluiting maar dan wel via de CAN-bus. :$

En daarom aan de rechterzijde achter een accessoiresaansluiting direct op de accu (en uiteraard voorzien van zekering) aangesloten.
Ideaal voor elke acculader of accessoire die ik zonder CAN-bus perikelen moet aansluiten.

En dat hoeft echt niet veel te kosten!
Bijvoorbeeld in BMW (DIN) formaat:
https://www.mdi-online.nl/din-sd14-bmw- ... rseel.html

Of in "reguliere" formaat:
https://www.mdi-online.nl/sigaret-aansl ... rseel.html
Ruud Woudstra

Rob,

Dat is inderdaad een super oplossing, mijn RT is ook full option dus dan zal daar ook wel ruimte voor zijn gereserveerd. Ik ga het ook maar zo aansluiten denk ik. Heb je dit nog net een zekering aangesloten??

Grt, Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

Elke 1200RT heeft die ruimtes links en rechts aan de achterzijde, herkenbaar aan de platte vlakjes die je daar ziet zitten.
Inderdaad, bij niet aansluiting op CAN-bus, zekering gebruiken is min-of-meer verplicht. Zeker omdat het direct aan de accu hangt.
Ruud Woudstra

Hallo Rob,

Ik heb vanuit BMW USA de vraag gekregen om het ZFE nr van mijn motor op te geven, hoe vind ik dat??

Is dat kenteken of opties gerelateerd.

Hopelijk kun je mij en de Amerikanen helpen.

Alvast dank,

Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

Kreeg je die vraag inderdaad van BMW USA zelf of van (of via) de US verkoper van de BMW Deluxe Rear LED Light? _001

Want de ZFE nummer, waarschijnlijk wordt bedoelt de revisie & software/firmware, kan je in mijn optiek alleen maar uitlezen via de Diagnose apparatuur van de BMW dealeRT of de Hexcode GS911.

Een BMW dealeRT kan wereldwijd (ook) jou huidige ZFE informatie opvragen op basis van je framenummer in BMW's online systeem, volgens mij. _001
Ruud Woudstra

Rob,

Vraag komt inderdaad van de BMW verkoper van het achterlicht, ze willen graag uitzoeken waarom het niet werkt en de oplader de Canbus aanzet.

Ik zal kijken of ik het nummer via de dealer kan achterhalen.

Grt, Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

Ik zal morgen de nieuwe versie ook ff op mijn motor aansluiten, ik heb er een aantal liggen.

Ik weet uit eigen ervaringen dat de externe oude versie van de BMW Deluxe Rear LED Light (oude versie) *niet* aan ging terwijl de CAN-bus open stond.
Daarentegen heb ik ook degene uit de (USA) overheidslichtbak en die gaat juist weer wel aan zodra de CAN-bus aan gaat. (dus krek jou ervaringen!)

Het is jammer dat je niet naast de deur woont, anders had ik het ook voor je kunnen uitlezen. (middels de GS911)
Ruud Woudstra

Nou, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

En ik woon in Zwolle, dat is vlakbij Gelderland Big RT Smile Big RT Smile

Inmiddels vandaag ook de extra stekker gemonteerd, rechtstreeks op de accu en dat werkt nu dus ook.

Maar ik wil gewoon weten waarom de Canbus zo reageert.

Grt, Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

Ik zit wel op het randje van Gelderland, tegen de grens van Outrech ân. ;)

Helaas nog geen tijd gehad vandaag, morgen nieuwe planning/poging.... :cry:

PS: In jou geval is het dus *niet* de CAN-bus maar de BMW Deluxe Rear LED Light, die zou een ingebouwd elektronisch relais moeten hebben. (!)
Ruud Woudstra

@Rob,

Hierbij de reactie uit de USA mbt het achter/remlicht. Het is daar dus bekend.

Heb jij het licht al geinstalleerd???

Ruud.

====================================================
Ruud,

I apologize for taking so long to get back to you regarding the auxiliary brake light on your R1200RT. I have checked with both of our Certified Master Technicians and we have experienced this problem before. The solution is to re-arrange the location of the wires in the connector on the auxiliary brake light. This was a solution that our shop foreman discovered on his own and unfortunately it has been too long since the last time he came across this issue to remember exactly which wires to change positions. It should be safe to attempt the trial-and-error yourself as this circuit on your motorcycle has an “electronic fuse,” meaning that the control module for your lights will simply shut down the circuit if anything is wrong. There are no physical fuses to be replaced should the wires you try first are not the correct wires to change, the light will simply not power on at all.

I apologize for the inconvenience, but I hope this helps you resolve your issue.

Thanks,

Dave VanSteen
Service Assistant
P: 415-503-9952
F: 415-371-1444
facebook.com/BMWmotoSFFacebookIcon
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

Ik moest ff de doos met die nieuwe led-lampen opzoeken, ergens in de berg van verzamelwoede. :$
Maar, gevonden!

Ik kan vooralsnog jou problemen met diezelfde led-lamp niet reproduceren, behalve wanneer ik de niet-CAN bus versie neem. (!)
(die heb ik ook nog liggen. Tja.)

Ik neem aan dat je al de verpakkingen met nummers e.d. nog hebt liggen? _001 (en was de verpakking factory-sealed toen je het ontving? _001 )
Want wellicht dat je mogelijk een niet-CAN bus versie ontvangen hebt _001 , wat je *niet* aan de buitenkant kunt zien.
Anders dan behalve op de verpakking van de nummers.
(Waarop 71602296555 zou moeten staan, als het goed is. En 61000445579 voor de kabelset)

Je werking van CAN bus klopt;
Als je een druppellader aansluit die CAN-bus "enabled" is, blijven alle accessoirespoorten openstaan zolang de druppellader aan het laden is.

Deze BMW Deluxe Rear Light heeft een ingebouwde (!) elektronisch relais, die zorgt dat de stuurspanning uit de achterste accessoires-stekker (links) afgesloten wordt zodra gedetecteerd wordt dat het contact af gezet wordt. (via de gecombineerde rem-/dim-licht-signaal, vandaar ook dat ene draadje naar 1 van de gloeilampen van het achterlicht zelf, naast de stekker naar de accessoiresaansluiting wat de voeding van deze LED licht is)
Ik heb deze BMW Deluxe Rear Light in diverse uitvoeringen (in de oude versie ook in niet-CAN bus versie en zo voort)
Dat zijn mijn ervaringen.

Ik kan jou probleem dus reproduceren mits ik een niet-CAN bus versie gebruik (van de oudere versie weliswaar).
Ik zal ook mijn BMW contacten eens navragen naar hun ervaringen in the field met deze nieuwe uitvoering en hun reactie hier nog laten weten.

Wel apart dat ze eerst vragen naar je ZFE versie en nu "opeens" melding maken dat ze dit probleem wel eens eerder meegemaakt hebben.
Ruud Woudstra

Ik heb even de papieren erbij gezocht, en de genoemde serienummer s komen overeen met de door jou genoemde. Of de doos gesealed was weet ik niet meer. _001

Resumerend:
- Canbus werking zonder druppellader, Contact uit, extra achterlicht blijft nog enige tijd branden en gaat dan uit. Het licht schakelt zichzelf dus wel uit.

- Canbus werking met druppellader, Contact uit, druppellader aansluiten en de lader gaat aan het werk. Knipperende lampjes op de lader dat hij werkt.
Het achterlicht blijft nu ook branden maar schakelt nu niet uit na een periode. Wat wel opvalt is dat het licht af en toe wel uit gaat maar na verloop van tijd gaat het vanzelf weer aan. Zal wel te maken hebben met de werking van de lader icm de lader.
Gevolg hiervan is wel dat het licht heel veel brandt en ik de motor in de carpoort heb staan, geen gezicht dus steeds dat licht aan.

Ruud
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Inspector Gadget

Ruud Woudstra schreef:Contact uit, extra achterlicht blijft nog enige tijd branden en gaat dan uit. Het licht schakelt zichzelf dus wel uit.
Ik ben met die resumering niet eens;
Bij CAN-bus én mijn versies, schakelt het licht zichzelf direct (!) uit zodra het contact uitgezet wordt.
Tenzij ik de niet-CAN bus versie van deze BMW Deluxe Rear Ligth gebruik, dan heb ik krek hetzelfde als jou ervaringen.

Ik dacht in 1e instantie dat je misschien de twee signaaldraden zou kunnen hebben omgedraaid bij het verlengen van de kabel, maar dat zou je ff moeten doormeten. _001
Ruud Woudstra

Kijk, nu komen we toch tot een paar wezenlijke verschillen.

Dat wordt dus inderdaad doormeten, gaat deze week niet meer lukken. Druk,Druk en vrijdag voor drie dagen naar de ANWB bergtraining in Duitsland. _004 _004

Mocht het niet de goede uitvoering zijn, heb ik dus mooi pech, met verlengde kabels zal retouneren wel niet meer mogelijk zijn. -naughty- -naughty- -naughty-

Ruud.
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik het kader van leesbaarheid en overzichtelijkheid van het forum is bovenstaand nu draadje gesloten . . .
Het vriendelijke verzoek onzerzijds is om het via PB, e-mail of middels een persoonlijk samenzijn voor te zetten . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”