Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 21:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Viaantje »

Beste forumleden,

Ik stoor mij vreselijk aan het feit dat ik regelmatig mis schakel met mijn motor, een R1150RT '02.
Nu lees ik hier en daar dat het te maken zou hebben met een te laag toerental, maar 2000 rpm is toch niet zo laag voor een boxer?
Gebeurt vaak met name bij het op/afrijden van rotondes of kruispunten dat je optrekt en dan opschakelt naar zijn 2e versnelling. Die dan gewoon blijft waar die is (1e versn.).
Of je schakelt op, maar hij wil er niet in. Ook niet met beleid, opnieuw ontkoppelen en tegelijkertijd terug naar 2 of zelfs zijn 1e. Maar omdat in sommige gevallen er auto's zeer dichtbij komen
"trap" ik hem zijn 2 in.
Wat doe ik verkeerd? Of is dit een gedrag wat je maar moet accepteren _001 :cry:
Of is een schakelverlenger misschien een oplossing?

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1017
Lid geworden op: 15 mar 2009, 22:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Bij mijn 1100RT ('00) had ik wel 'last' van geratel en geklak maar nooit ervaren dat het schakelen van 1 naar 2 niet wilde. Wat betreft het schakelmoment: bij 2000 toeren opschakelen is wel erg vroeg. Je kunt beter iets langer doortrekken, ik schakelde meestal bij de 3500 tot 4000 toeren. Kan de boxer best hebben, onder de 2500 liep mijn 1100RT sowieso niet erg fijn.

Zou het geen probleem van de koppeling kunnen zijn, komt die wel goed vrij?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4375
Lid geworden op: 21 mar 2009, 16:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Baird »

Ik herken het probleem, mijn beide R1150RT's had/heeft dit ook vanaf nieuw af aan. Bij mij gebeurd het meestal als ik te vlot wil schakelen van 1 naar 2, als ik dit wat rustiger doe heb ik het probleem niet. Als ik hem niet als een japanner schakel maar als een BMW dan gaat het goed, vaak schakel ik 1-3-5-6 of als de boel nog rolt 2-4-6. Wel wat verder dan 2000 rpm door trekken, het is geen diesel ook al voelt het soms wel zo, zelf hou ik minimaal 2500rpm aan.

Probeer het eens en laat het horen. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Wullum »

Schakelpedaal "tegen de versnelling aan trekken", ontkoppelen en dan "klak!" in de versnelling trekken. Al herken in dat "erin trappen" ook wel...

Sent aan alle forumleden...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 19:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Misschien je versnellingspook afstellen . Bij mij scheelt het wel iets met welk paar schoenen of laarzen ik rijd maar over het algemeen met mijn R1100R geen schakelproblemen .
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4375
Lid geworden op: 21 mar 2009, 16:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Baird »

Baird schreef:Ik herken het probleem, mijn beide R1150RT's had/heeft dit ook vanaf nieuw af aan. Bij mij gebeurd het meestal als ik te vlot wil schakelen van 1 naar 2, als ik dit wat rustiger doe heb ik het probleem niet. Als ik hem niet als een japanner schakel maar als een BMW dan gaat het goed, vaak schakel ik 1-3-5-6 of als de boel nog rolt 2-4-6. Wel wat verder dan 2000 rpm door trekken, het is geen diesel ook al voelt het soms wel zo, zelf hou ik minimaal 2500rpm aan.

Probeer het eens en laat het horen. _004
Aanvulling: Stop in de bak en de kardan Castrol MTX 75W-140, dit is volsynthetische olie, wordt geadviseerd als alternatief voor de standaard olie.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 21:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Viaantje »

Allen hartelijk dank voor de feedback/genoemde suggesties.
Volgens mij zit er al Castrol in, maar zal het navragen.

Het is wel een vervelend euvel als je vlot weg wilt rijden en je niet kunt schakelen waardoor de auto's dichtbij komen :evil:

Het is mijn eerste motor, maar wel één met gebruiksaanwijzing... :lol:
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Wullum »

Viaantje schreef:-- knipperdeknip --
Het is mijn eerste motor, maar wel één met gebruiksaanwijzing... :lol:
Die gebruiksaanwijzing kun je maar beter uit je hoofd leren :roll:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 18:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door japachap »

Je schakeld zeker bij te laag toren maar...
Wanneer was de (rem)vloeistof in de koppelingbedieningsysteem de laatste vervangen? Kan je de koppelingslever op een wat breder instelling stellen (dus koppelplaat nog verder loskoppelen bij ingetrokken lever)?

Lijkt mij verstandig om de linkage van de schakelpedaal tot aan de versnellingsbak de demonteeren en opnieuw insmeeren.

Qua schakeltechniek- dat moet je bij een ( niet- watergekoeld) Boxer opnieuw leren. Het is geen natte multi-schijf koppeling zoals de typisch Japanners. Denk meer van het zoals schakelen in een auto- preload de schakelpook, ontkoppel, (blip de toeren ietsjes als nodig), tik de schakelpook door en laat de koppelhandel vlug weer los...
De 1150 is een motorfiets dat beloont duidelijk inzet en doelbewuste instructies van de rijder. Als je laat het zien wie de baas is- dan wordt je beloond met een verassende vlot en sportief rijdende motorfiets.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 21:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Viaantje »

Zal kennelijk meer een gewoonte/automatisme moeten worden, maar dat is het nog niet...
Ben prima te spreken over deze motor, geen verrassingen tijdens het rijden of dergelijke. En sportief is ie ook genoeg met z'n 95 pk.
Maat van me heeft een Blackbird met 170pk, maar op dijken/bochtige wegen komt ie me niet voorbij (wellicht omdat we beide kort ons rijbewijs hebben), maar hij voor z'n woon/werkverkeer meer km's maakt..
Dus als ik het kort samenvat, hogere toeren maken. Voet tegen het schakelpedaal en het gas iets terug, ontkoppelen en versnelling erin laten glijden en gelijk koppeling weer laten opkomen.

Ga mijn best doen!
_004
Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge

Re: Misschakelen van 1 - 2 (R1150RT '02)

Ongelezen bericht door Adam »

japachap schreef:Je schakeld zeker bij te laag toren maar...
De 1150 is een motorfiets dat beloont duidelijk inzet en doelbewuste instructies van de rijder. Als je laat het zien wie de baas is- dan wordt je beloond met een verassende vlot en sportief rijdende motorfiets.
Ik herken dit ook heel goed...ik kan soms geruisloos schakelen mits ik genoeg toren maak. Het is een soort spelletje :D en soms klink/klank het zo erg dat ik denk dat ht uit elkaar gaat vallen. Dus ook goede tips van Bert.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”