Pagina 1 van 1
TERUGROEPACTIE BMW IVM GEBREKEN WIELFLENS
Geplaatst: 24 okt 2014, 21:30
door Beamietoo
edit Jos WRSM
ER KOMT BINNENKORT OOK EEN TERUGROEPACTIE IN NEDERLAND IVM DE WIELFLENS
Het gaat om R en K modellen die gebouwd zijn tussen 2003 en 2011. De reden? Haarscheurtjes in de bevestiging van het achterwiel. Alle teruggeroepen motoren krijgen kosteloos een stalen in plaats van een aluminium flens. Hoewel de haarscheuren zich alleen voordoen als de bouten van het achterwiel met veel meer kracht zijn aangetrokken dan voorgeschreven, voert BMW de herstelwerkzaamheden gratis uit.
Degenen die eerder de wielflens bij een BMW Dealer hebben laten vervangen kunnen de kosten terugkrijgen.
Ik raad degenen die dat elders hebben laten doen aan om vergoeding aan te vragen bij BMW Motorrad Nederland. Gebruik hiervoor dit e-mailadres: [email protected]
Alle eigenaren van de betroffen motorfietsen zullen per brief door BMW Motorrad geïnformeerd worden over de details.
LEES de off. mededeling van BMW Motorrad Nederland >>
Hier is ook de mogelijkheid om te checken of je motorfiets in aanmerking komt aan de hand van het framenummer.
Lijst betrokken motorfietsen
R 1200 GS (K25)
R 1200 GS Adventure (K25/02)
R 1200 GS (K25/11)
R 1200 GS Adventure (K25/12)
R 1200 GS (K25/31)
R 1200 GS Adventure (K25/32)
HP2 Mega Moto (K25/03)
HP2 Enduro (K25/HP)
R 1200 RT (K26)
R 900 RT (K26)
R 1200 RT (K26/11)
R 900 RT (K26/11)
R 1200 R (K27)
R 1200 R (K27/11)
R 1200 ST (K28)
R 1200 S (K29)
HP2 Sport (K29/HP)
K 1200 S (K40)
K 1200 R Sport (K43/HV)
K 1200 R (K43)
K 1200 GT (K44)
K 1300 S (K40/11)
K 1300 R (K43/11)
K 1300 GT (K44/31)
einde edit Jos WRSM
Betreffende R1200 modellen (RT en GS) van de bouwjaren 2004 t/m cardan met bovenliggende ontluchtings- ventiel omg. bj. 2009
Wielflens achter tussen velg en cardan kan 1 of meer barsten hebben op het oortje waar de wielbout en remschijfbouten ingedraaid wordt.
Bij MSA merken wij steeds meer defecte wielflensen en
adviseren om deze onmiddellijk te vervangen door nieuwe onderdelen. De legering van de nieuwe type is veel sterker dan de originele.
Om de inspectie uit te voeren haal je het achterwiel weg en onderdeel 2 bij de wielbout en remschijf gaten schoonmaken en met een goede lamp zoeken naar voor barsten aan de uiteinden van de oortjes. (zie onderstaande foto)
Foto: Jos WRSM
Onderdelen 2, 3, en 4 vervangen het oude enkele onderdeel.
Let op speciaal gereedschap en kennis is nodig oor deze handeling. Onderdeel nrs voor jouw motor en bouwjaar zouden kunnen afwijken en moeten dmv jouw chassis nr geselecteerd worden. Raadpleeg bij de dealer of specialist.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 10:05
door EL SCORPIO
Volgens mij is het niet alleen van 2004 tot 2006. Mijn GSA is van 2008 en heeft ook nog de oude flens volgens mij.
Wat zijn overigens de kosten om dit te laten vervangen?
Is dit overigens geen terugroepactie of zo?
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 11:45
door WernerB
Gek dat noch op de Duitse, noch op Engelse, noch op Belgische sites/fora hier nauwelijks over wordt gerept. Kijken ze daar een stuk minder nauwkeurig dan Kenny?
Mijn vraag: "Hoe urgent is het om dit te checken? Loop ik gevaar? Wat zijn de kosten van reparatie?"
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 12:22
door EL SCORPIO
Ik zal eens kijken.
Heb er veel meer over gelezen en er zijn zaken bekend waar gewoon het hele wiel afbrak.
Volgens mij meer op de GS dan op de RT.
De GS wordt normaliter wat harder off road gebruikt.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 12:30
door EL SCORPIO
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:12
door JOS WRSM
Dit is het beeld als het kwaad is geschied . . . .

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:31
door RharryRT
Daar schrik ik van morgen gelijk het wiel er uithalen en de boel controleren,het is me wel weer wat is het geen abs pomp dat dit weer.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:35
door JOS WRSM
Het blijkt dus al geruime tijd een bekend probleem te zijn. Op de div fora rondgeneusd (thanxx Richard)
Het vervangende onderdeel is immers al sinds 2010 op de markt.
BMW Motorrad is zich dus weldegelijk bewust van het mankement.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:40
door EL SCORPIO
Toen ik het tegenkwam een tijdje geleden schrok ik ook, gelijk die van mij gecontroleerd en die was okee.
Ook gelijk mijn dealer gevraagd. Zij weten dit en kijken elke motor hier op na. Ook met beurtjes.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:43
door JOS WRSM
De prijs voor de 3 nieuwe onderdelen is +/- € 270,- incl btw en exclusief arbeid.
Let op speciaal gereedschap en kennis is nodig voor deze vervanging, want flens moet eerst tot 100 graden verwarmd worden en met een grote speciale 'pullytrekker' verwijderd worden. Ook montage van het nieuwe onderdeel moet onder druk gebeuren.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:44
door JOS WRSM
Je ziet het snel genoeg want de originele flens is van aluminium en de nieuwe van staal. Is die van jou ook van aluminium?
beemerrichard schreef:Toen ik het tegenkwam een tijdje geleden schrok ik ook, gelijk die van mij gecontroleerd en die was okee.
Ook gelijk mijn dealer gevraagd. Zij weten dit en kijken elke motor hier op na. Ook met beurtjes.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 14:27
door JOS WRSM
Omdat mij deze situatie zeer bevreemd heb ik er, ik het kader van niet geschoten = als mis, een mailtje naar BMW Motorrad Nederland aan gewaagd.
LS,
In 2013 heb ik van een particulier een R1200GS gekocht. Deze motor heeft regulier onderhoud gehad bij Joost Motoren. (facturen). Gisteren heb ik bij Motor Service Amersfoort (Ede) een beurt laten uitvoeren. Tijdens een check bleek dat de wielflens achter tussen velg en cardan een barst vertoonde op het oortje waar de wielbout ingedraaid wordt. Mij werd dringend geadviseerd om de flens te laten vervangen. Uiteraard heb ik dit laten doen. De kosten € 390,= incl. arbeidsloon .
Kennelijk is dit probleem bekend bij BMW omdat er vervangende onderdelen zijn.
Mijn vragen:
1. Waarom heeft BMW geen re-call en modificatie gedaan gezien de ernst van het defect? Er zijn immers gevallen bekend dat het wiel is afgebroken.
2. Van een flens als deze zou je mogen verwachten dat deze een motorleven lang meegaat. Hoe zit het met de vergoeding door BMW aan mij en andere gedupeerden? Is er een coulanceregeling?
Een foto van de betreffende constatering ziet u hier: http://www.bmwrtforum.nl/wielflens2.jpg
Graag uw reactie
mvrgr
Jos Wiersema
beheerder BMW RT forum
http://www.bmwrtforum.nl/forum
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 14:54
door WernerB
WernerB schreef:Gek dat noch op de Duitse, noch op Engelse, noch op Belgische sites/fora hier nauwelijks over wordt gerept. Kijken ze daar een stuk minder nauwkeurig dan Kenny?
Mijn vraag: "Hoe urgent is het om dit te checken? Loop ik gevaar? Wat zijn de kosten van reparatie?"
Inderdaad, na gewoon beter zoeken, tref je overal op de diverse sites dit manco aan! Ik had effe beter moeten doorlezen....

Wel lijkt het erop alsof het probleem zich vaker voordoet bij de GS.
Ben dan ook razend benieuwd naar een reactie van BMW, naar aanleiding van de brief van Jos. Sowieso geldt: niet geschoten is altijd mis.
Kosten vallen me eigenlijk mee; grootste deel van de klus zit in arbeid.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 15:01
door JOS WRSM
Met arbeid moet je rekenen op ongeveer €390,=. Kosten die eigenlijk niet zouden moeten mogen want het is immers geen slijtageonderdeel . . . . en dan wordt een kleine beurt wel erg duur . . . :shock:
WernerB schreef:Kosten vallen me eigenlijk mee; grootste deel van de klus zit in arbeid.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 15:13
door Beamietoo
Nogmaals maar dan kort...
(Blijven) Inspecteren en evt snel (laten) reparareren !
mvg, Kenny
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 15:28
door EL SCORPIO
Die van mij is ook van aluminium en mijn motor is van 2008
Jos WRSM schreef:Je ziet het snel genoeg want de originele flens is van aluminium en de nieuwe van staal. Is die van jou ook van aluminium?
beemerrichard schreef:Toen ik het tegenkwam een tijdje geleden schrok ik ook, gelijk die van mij gecontroleerd en die was okee.
Ook gelijk mijn dealer gevraagd. Zij weten dit en kijken elke motor hier op na. Ook met beurtjes.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 15:45
door japachap
Nog een goed onderwerp voor de konsumentenprogrammas!
Lijkt mij dringender dan de IABS 'niet-recall'.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 16:22
door Beamietoo
japachap schreef:Nog een goed onderwerp voor de konsumentenprogrammas!
Lijkt mij dringender dan de IABS 'niet-recall'.
Helemaal mee eens !!!
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 16:27
door Beamietoo
beemerrichard schreef:Volgens mij is het niet alleen van 2004 tot 2006. Mijn GSA is van 2008 en heeft ook nog de oude flens volgens mij.
Wat zijn overigens de kosten om dit te laten vervangen?
Is dit overigens geen terugroepactie of zo?
Mijn post is nu aangepast. De nieuwe type wielflens was uit fabriek gemonteerd op cardans met de bovenliggende ontluchtings- ventiel.
mvg, Kenny
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 16:35
door Bert M
Ernstige tekortkoming van BMW, mijns inziens sterk verwijtbaar en werpt een volledig ander licht op de ooit eens geplaatste posting:
viewtopic.php?f=30&t=9211&p=99021&hilit ... ten#p99021
Ben erg benieuwd naar de reactie van BMW Motorrad
Bert M
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 16:41
door Beamietoo
beemerrichard schreef:Volgens mij is het niet alleen van 2004 tot 2006. Mijn GSA is van 2008 en heeft ook nog de oude flens volgens mij.
Wat zijn overigens de kosten om dit te laten vervangen?
Is dit overigens geen terugroepactie of zo?
Zie aanpassing op begin post.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 18:56
door Nico4sen
Even ter verduidelijking, zie ik het nou goed dat dit de oogjes zijn waarmee de remschijf wordt vastgezet en niet het wiel zelf?

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 19:26
door Beamietoo
Nico4sen schreef:Even ter verduidelijking, zie ik het nou goed dat dit de oogjes zijn waarmee de remschijf wordt vastgezet en niet het wiel zelf?

Dat zie je goed. Zie ook foto's in eerdere posten
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 19:50
door beckysmile
Nico,
volgens mij zie je dat goed, ik heb ook 3 keer moeten kijken.
De gebruikte constructie roept meteen vragen op, het geheel is zo ontworpen, dat bij afremmen aan de ogen getrokken wordt door de schijf, terwijl ik op school heb geleerd, dat een constructie die geduwd wordt als er kracht op komt te staan, meestal langer meegaat.....
Maar daar zal wel goed over nagedacht zijn.
Ik hoop dat de constructie op mijn 1150 beter is, zal dat eens even nazien.
Groet, Aad
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 20:01
door Nico4sen
Beamietoo schreef:Nico4sen schreef:Even ter verduidelijking, zie ik het nou goed dat dit de oogjes zijn waarmee de remschijf wordt vastgezet en niet het wiel zelf?

Dat zie je goed. Zie ook foto's in eerdere posten
Dan lijkt mij dat het wiel zelf niet direct van de flens zal breken. Maar wat zou er gebeuren als je fors remt en de schijf breekt van de flens?

moet er niet aan denken.
Net zelf even geïnspecteerd (hoef je het wiel niet per sé voor te demonteren). Heb ook een alu exemplaar, maar ziet er nog goed uit.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 20:03
door Nico4sen
beckysmile schreef:Nico,
volgens mij zie je dat goed, ik heb ook 3 keer moeten kijken.
De gebruikte constructie roept meteen vragen op, het geheel is zo ontworpen, dat bij afremmen aan de ogen getrokken wordt door de schijf, terwijl ik op school heb geleerd, dat een constructie die geduwd wordt als er kracht op komt te staan, meestal langer meegaat.....
Maar daar zal wel goed over nagedacht zijn.
Ik hoop dat de constructie op mijn 1150 beter is, zal dat eens even nazien.
Groet, Aad
Is constructief op z'n minst dubieus, precies zoals jij het stelt.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 21:39
door JOS WRSM
Overzichtsfoto ter verduidelijking:
Nico4sen schreef:Even ter verduidelijking, zie ik het nou goed dat dit de oogjes zijn waarmee de remschijf wordt vastgezet en niet het wiel zelf?

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 22:16
door JOS WRSM
Demonteren en monteren van de achterwielflens gaat zo . . . .
Demontage:
[media]M-ydvajyvbE[/media]
Montage:
[media]6zMNvf_6roo[/media]
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 25 okt 2014, 23:27
door JOS WRSM
Wil je de onderdelen zelf kopen? Dit zijn de prijzen bij De Hobbyist (
http://www.hobbyist.nl)
Artikelnummer: 33 11 7 722 831 - Flens cardanhuis - € 199,89
Artikelnummer: 07 11 9 907 129 - O-ring kroonwiel - € 1,94
Artikelnummer: 33 11 8 521 832 - Afstandsring - € 69,77
Totaal: € 271.60 voor alleen de onderdelen dus.
prijzen zijn incl. 21% BTW
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 26 okt 2014, 10:23
door scan
Gelijk de handel maar even gecontroleerd. Niets mis mee zo te zien.
Maar hiermee begin ik het vertrouwen in BMW wel helemaal kwijt te raken.
Niet dat andere merken zonder problemen zouden zijn maar de manier waarop ze de klanten in de kou laten staan maakt me misselijk.
Voor de volgende brommer toch ook maar eens een deurtje verder kijken, dacht ik zo!
Overigens goede actie van Beamietoo ons hierover te informeren. Dank daarvoor!
VEILIGHEIDSCONTROLE: op deugdelijkheid wielflens
Geplaatst: 26 okt 2014, 23:06
door JOS WRSM
Wil je zeker weten dat jouw motor (en jezelf natuurlijk) geen gevaar lopen?
Neem dan contact op met
Motor Service Amersfoort voor een veiligheidscontrole.
Deze uitgebreide controle kan alleen op afspraak uitgevoerd worden en duurt ongeveer 45 minuten.
De kosten bedragen € 36,=.
Indien de wielflens ondeugdelijk en dus gevaarlijk blijkt te zijn kan de reparatie ad € 390,= uitgevoerd worden.
Je hoeft dan de kosten van de veiligheidscheck niet te betalen.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 26 okt 2014, 23:37
door Baird
De constructie bij de 1150 is compleet anders, heeft geen apart onderdeel om de remschijf aan het wiel te verbinden, remschijf zit rechtstreeks op het wiel gemonteerd.
Gelukkig maar, R1150 heeft al genoeg ellende/zwakke punten aan boord, deze kunnen we missen als kiespijn.

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 26 okt 2014, 23:42
door JOS WRSM
Eindelijk een mazzeltje voor Bert . . .

IK was de Sjaak dit keer . . .
Baird schreef:De constructie bij de 1150 is compleet anders, heeft geen apart onderdeel om de remschijf aan het wiel te verbinden, remschijf zit rechtstreeks op het wiel gemonteerd.
Gelukkig maar, R1150 heeft al genoeg ellende/zwakke punten aan boord, deze kunnen we missen als kiespijn.

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 27 okt 2014, 21:43
door BenR1250RT
BINGO! Ook ik heb bij 2 van de 5 boutgaten haarscheurtjes. Mijn RT is van 2006 en ik heb nu 65000km op de klok, merendeel met duo passagiere.
Gewoon onderhoud doe ik zelf, maar dit laat ik toch maar door de dealer uitvoeren. Gelijk met de i-ABS controle.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 30 okt 2014, 15:30
door WernerB
Vanmiddag achterwiel bij bevriende dealer eraf gehad, flens goed gereinigd en aan een grondig onderzoek onderworpen, bijgestaan door felle lamp.
Gelukkig!

-top- Geen scheurtjes ontdekt. Pak van m'n hart.
Volgens mijn dealer kan de oorzaak waarschijnlijk gevonden worden in vervangen van de achterremschijf, die dan te zwaar wordt aangetrokken op de bouten. Weet niet of dat het kan zijn, maar klinkt me niet ongeloofwaardig in de oren.
Maar ook hij houdt met deze uitspraak een flinke slag om de arm. In elk geval heeft BMW weer iets om zich over te buigen....
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 30 okt 2014, 16:53
door BenR1250RT
WernerB schreef:Vanmiddag achterwiel bij bevriende dealer eraf gehad, flens goed gereinigd en aan een grondig onderzoek onderworpen, bijgestaan door felle lamp.
Gelukkig!

-top- Geen scheurtjes ontdekt. Pak van m'n hart.
Volgens mijn dealer kan de oorzaak waarschijnlijk gevonden worden in vervangen van de achterremschijf, die dan te zwaar wordt aangetrokken op de bouten. Weet niet of dat het kan zijn, maar klinkt me niet ongeloofwaardig in de oren.
Maar ook hij houdt met deze uitspraak een flinke slag om de arm. In elk geval heeft BMW weer iets om zich over te buigen....
Een paar maanden na de levering van mijn motor had ik een kromme achter-remschijf, die is toen onder garantie vervangen. Misschien zit er wel wat waarheid in je verhaal!
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 30 okt 2014, 16:58
door Beamietoo
WernerB schreef:Volgens mijn dealer kan de oorzaak waarschijnlijk gevonden worden in vervangen van de achterremschijf, die dan te zwaar wordt aangetrokken op de bouten. Weet niet of dat het kan zijn, maar klinkt me niet ongeloofwaardig in de oren. Maar ook hij houdt met deze uitspraak een flinke slag om de arm. In elk geval heeft BMW weer iets om zich over te buigen....
Je ziet de barsten ook bij motoren met de originele schijf erop. Bij vervanging van de schijf zou een hogere aandraaimoment van de schijfbout bij een reeds gebarste flens dat inderdaad de keer groter kunnen maken.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 30 okt 2014, 17:18
door WernerB
Nou Kenny,
Dan heeft BMW zo langzamerhand wel wat uit te leggen! Als het inderdaad ook voorkomt bij motoren die nog geen andere remschijf achter hebben, is het nog ernstiger dan ik al dacht. Ben dan ook benieuwd hoe en of BMW reageert op de brief van Jos Wiersema.
En weet je wat me weer doet twijfelen aan de BMW-kwaliteit? Die vlekkeloze 50.000 km duurtest van dat Hondaatje NC700S in de Motoplus......Met z'n zuigertjes uit de Honda Jazz.....
Vergelijk dat meer eens met de afgebroken duurtest van de vele malen duurdere GS!.......

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 30 okt 2014, 17:42
door BenR1250RT
Nico4sen schreef:Beamietoo schreef:Nico4sen schreef:Even ter verduidelijking, zie ik het nou goed dat dit de oogjes zijn waarmee de remschijf wordt vastgezet en niet het wiel zelf?

Dat zie je goed. Zie ook foto's in eerdere posten
Dan lijkt mij dat het wiel zelf niet direct van de flens zal breken. Maar wat zou er gebeuren als je fors remt en de schijf breekt van de flens?

moet er niet aan denken.
Net zelf even geïnspecteerd (hoef je het wiel niet per sé voor te demonteren). Heb ook een alu exemplaar, maar ziet er nog goed uit.
Ik had ook eerst met een sterke zaklamp gekeken en zag GEEN scheurtjes, WEL toen ik het wiel er vanaf haalde.
Trek dus niet te snel een conclusie!!!
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 30 okt 2014, 19:32
door mikanos
Mijn RT is van 2009, valt hij wel of niet binnen het probleem?
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 30 okt 2014, 19:38
door JOS WRSM
ZOALS IN DE EERSTE ZIN VAN HET EERSTE BERICHT IS GESCHREVEN:
Beamietoo schreef:Betreffende R1200 modellen (RT en GS) van de bouwjaren 2004 t/m cardan met bovenliggende ontluchtings- ventiel omg. bj. 2009
Wielflens achter tussen velg en cardan kan 1 of meer barsten hebben op het oortje waar de wielbout en remschijfbouten ingedraaid wordt
mikanos schreef:Mijn RT is van 2009, valt hij wel of niet binnen het probleem?
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens met barsten
Geplaatst: 30 okt 2014, 21:27
door Nico4sen
alnova schreef:Nico4sen schreef:Beamietoo schreef:Nico4sen schreef:Even ter verduidelijking, zie ik het nou goed dat dit de oogjes zijn waarmee de remschijf wordt vastgezet en niet het wiel zelf?

Dat zie je goed. Zie ook foto's in eerdere posten
Dan lijkt mij dat het wiel zelf niet direct van de flens zal breken. Maar wat zou er gebeuren als je fors remt en de schijf breekt van de flens?

moet er niet aan denken.
Net zelf even geïnspecteerd (hoef je het wiel niet per sé voor te demonteren). Heb ook een alu exemplaar, maar ziet er nog goed uit.
Ik had ook eerst met een sterke zaklamp gekeken en zag GEEN scheurtjes, WEL toen ik het wiel er vanaf haalde.
Trek dus niet te snel een conclusie!!!
Bedankt voor de waarschuwing. Bij de volgende bandenwissel + beurt (deze winter) zal ik een gedetailleerde inspectie (laten) doen.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 31 okt 2014, 18:06
door mikanos
Jos WRSM schreef:ZOALS IN DE EERSTE ZIN VAN HET EERSTE BERICHT IS GESCHREVEN:
Beamietoo schreef:Betreffende R1200 modellen (RT en GS) van de bouwjaren 2004 t/m cardan met bovenliggende ontluchtings- ventiel omg. bj. 2009
Wielflens achter tussen velg en cardan kan 1 of meer barsten hebben op het oortje waar de wielbout en remschijfbouten ingedraaid wordt
mikanos schreef:Mijn RT is van 2009, valt hij wel of niet binnen het probleem?
Ik had het inderdaad gelezen maar kwam er niet helemaal uit.
Bovenop mijn rem zit een ( volgens mij ) ontluchtingsventiel.
Ik heb gekeken naar de flens maar denk dat deze van staal is. Heb hem geprobeerd schoon te maken, de randen eromheen worden weer grijs maar de flens blijft "zwart".
Bij de volgende beurt laat ik er sowieso even naar kijken.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 31 okt 2014, 19:34
door Baird
mikanos schreef:Jos WRSM schreef:ZOALS IN DE EERSTE ZIN VAN HET EERSTE BERICHT IS GESCHREVEN:
Beamietoo schreef:Betreffende R1200 modellen (RT en GS) van de bouwjaren 2004 t/m cardan met bovenliggende ontluchtings- ventiel omg. bj. 2009
Wielflens achter tussen velg en cardan kan 1 of meer barsten hebben op het oortje waar de wielbout en remschijfbouten ingedraaid wordt
mikanos schreef:Mijn RT is van 2009, valt hij wel of niet binnen het probleem?
Ik had het inderdaad gelezen maar kwam er niet helemaal uit.
Bovenop mijn rem zit een ( volgens mij ) ontluchtingsventiel.
Ik heb gekeken naar de flens maar denk dat deze van staal is. Heb hem geprobeerd schoon te maken, de randen eromheen worden weer grijs maar de flens blijft "zwart".
Bij de volgende beurt laat ik er sowieso even naar kijken.
Magneet gebruiken, behoeft geen verdere uitleg lijkt me

Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 31 okt 2014, 23:36
door JOS WRSM
Bedoelde 'slechte' flensen zijn van aluminium . . . deze worden vervangen door stalen exemplaren.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 03 nov 2014, 12:12
door WernerB
Beste Jos,
nou las ik op een Brits forum dat de keuze om een aluminium flens te gebruiken, niet zo heel onlogisch is. De verschillende uitzetwaarden tussen staal en aluminium schijnen de reden zijn geweest dat er door BMW ooit gekozen is voor aluminium.
Ook lijkt het erop dat de nieuwe, stalen flens een iets afwijkende maat heeft. Wellicht om de uitzettingsverschillen op te vangen....?
Maar hoe je het ook wendt of keert: feit blijft dat BMW hier weer wat heeft uit te leggen en ik ben dan ook razend benieuwd naar hun reactie op jouw brief!
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 03 nov 2014, 12:29
door JOS WRSM
Hallo Werner,
Bedankt voor je reactie. Op welk forum heb je dat gelezen? Graag even de URL vermelden als je wilt.
Bericht van BMW heb ik (nog) niet ontvangen . . . .
WernerB schreef:Beste Jos,
nou las ik op een Brits forum dat de keuze om een aluminium flens te gebruiken, niet zo heel onlogisch is. De verschillende uitzetwaarden tussen staal en aluminium schijnen de reden zijn geweest dat er door BMW ooit gekozen is voor aluminium.
Ook lijkt het erop dat de nieuwe, stalen flens een iets afwijkende maat heeft. Wellicht om de uitzettingsverschillen op te vangen....?
Maar hoe je het ook wendt of keert: feit blijft dat BMW hier weer wat heeft uit te leggen en ik ben dan ook razend benieuwd naar hun reactie op jouw brief!
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 03 nov 2014, 15:00
door blackers
Toch voor alle zekerheid maar een afspraak gemaakt bij MSA. En morgen even bellen met VanHarten.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 03 nov 2014, 16:18
door Beamietoo
WernerB schreef:Beste Jos,
nou las ik op een Brits forum dat de keuze om een aluminium flens te gebruiken, niet zo heel onlogisch is. De verschillende uitzetwaarden tussen staal en aluminium schijnen de reden zijn geweest dat er door BMW ooit gekozen is voor aluminium.
Ook lijkt het erop dat de nieuwe, stalen flens een iets afwijkende maat heeft. Wellicht om de uitzettingsverschillen op te vangen....?
Maar hoe je het ook wendt of keert: feit blijft dat BMW hier weer wat heeft uit te leggen en ik ben dan ook razend benieuwd naar hun reactie op jouw brief!
Alu zal sneller de opgenomen warmte van de remschijf sneller aan de buitenlucht afgeven en scheiden van de cardanas.
De nieuwe flens heeft inderdaad een andere maatvoering dan de alu en daarom moet een afstandsring erbij besteld en gemonteerd moeten worden.
Re: VEILIGHEIDS BERICHT: Wielflens (schijfremflens) met gebr
Geplaatst: 03 nov 2014, 16:22
door WernerB
Jos, in dit stukje staat een uitleg van een Brit/Amerikaan die een vatting over de wielflens heeft bedacht. Hierin legt hij uit waarom hij van mening is dat de stalen vervangingsflens niet de goede oplossing zou zijn. Ik heb er geen verstand van, maar het klinkt me logisch in de oren.
En excuses: het heeft niets te maken met uitzettingswaarden, zoals ik eerder meldde, maar met slijtagegedrag!
Ik denk er sterk over om komende winter een dergelijke vatting te bestellen.
http://advrider.com/forums/showthread.php?p=23364772
Succes!