TOM TOM RIDER (+POLL)

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Mijn motornavigatiesysteem is van het merk:

Garmin
61
66%
TomTom
28
30%
Ander merk
3
3%

Totaal aantal stemmen: 92

jeff

TOM TOM RIDER (+POLL)

Ongelezen bericht door jeff »

Een kleine 2 jaar geleden is er via dit forum een hele leuke informatieochtend ( was het niet in Apeldoorn ? ) over navigatiesystemen geweest. Daar ben ik bij aanwezig geweest en niets anders dan complimenten. Maar toen ik weg reed had ik wel het idee dat een route met Garmin allemaal wel erg veel werk en moeite was, mij te veel moeite en werk.

Afgelopen weken mijzelf opnieuw georiënteerd en daarna een TOM TOM RIDER aangeschaft. De optie "kies kronkelweg" was voor mij HET doorslaggevende argument voor deze keuze. Ook het binnenhalen van bijvoorbeeld de ANWB routes lukt met wat klikken zonder problemen.

Op dit forum blijkbaar weinig TOM TOM enthousiastelingen vandaar het plaatsen van deze ervaringen.

Edit Jos WRSM: poll toegevoegd
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: TOM TOM RIDER

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Jeff,

Hier ook een super tevreden TT Rider gebruiker. _004
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Hoi Jeff,

Ik heb sinds dit voorjaar ook een Tomtom Rider en ben er zeer tevreden over en ook de optie kronkelroute gaf de doorslag.

Het laden van routes via Tyre is eenvoudig, ook voor Garmin gemaakte routes lukt. Het laatste kost wel wat extra werk omdat je na het laden van de route de hele route moet controleren en vaak ook waypoint verwijderen omdat de Tomtom er maar 100 aankan.

Met de optie kronkelroutes kun je altijd zonder zelf een route in elkaar sleutelen een leuke route rijden, ook in het buitenland. Dit jaar in Polen hele leuke kronkelroutes gereden.

Groet
Cees
bmwrene
Type: R1200RT/LC
Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
Woonplaats of omgeving: Bladel

Ongelezen bericht door bmwrene »

Ik schreef in het verleden al op: viewtopic.php?f=40&t=2568
Het volgende:

Nou dames en heren ik zal mijn ervaring een laten weten tussen TOMTOM en Garmin.
Ik heb zelf een TomTom en ben met de motorclub naar Engeland/IERLAND en SCHOTLAND geweest.
Wat blijkt nu: dat iedereen op mij na had een Garmin of Zumo en we moesten per dag tussen de 6 en 12 keer omkeren omdat er verschillende afstelmogelijkheden waren.
Bijvoorbeeld en waar gebeurd: we moesten recht door zei mijn TomTom maar nee zeiden hun we moeten links af en na 10 km we draaien om want we moesten daar toch recht door. En dat ging zo een hele week door en mijn TomTom had telkens het goede.
Ik geloof dat er te veel verschillende afstellingen mogelijk zijn bij Garmin en Zumo en je raakt er nooit over uit gepraat want iedereen weet het beter.
Ik ben na een week alleen door Schotland gaan rijden en ben door mijn eigen stomme schuld wel twee keer in die week verkeeerd gereden. En dan die andere allemaal zeggen dat TomTom Rider 2 niet deugd.
Ik ga dit jaar lekker een tocht maken door Europa en ik weet zeker dat ik samen met munne TomTom een leuk tocht tegemoet ga. En zonder ergenissen. Groetjes allemaal van bmwrene
michaelb
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe

Ongelezen bericht door michaelb »

Ben zelf totaal niet ontevreden over mijn eerste generatie TT Rider. Ben er zelfs ronduit tevreden over. Ik heb m gepimpt naar een zeer recente softwareversie zodat ook ik de kronkelweggetjes kan vinden.

Integratie met mijn bluetooth helmset is top en ik kan gelijktijdig bellen via de tomtom met mijn gsm (als ik stilsta natuurlijk -naughty- ) en muziek luisteren rechtstreeks op de gsm. Met andere woorden: de TomTom deelt de telefoon met mijn headset en ik hoef geen MP3s op de TT te zetten. Prettig in dit Spotifytijdperk.

Mijn software beperkt routes nog tot 48 waypoints maar met Tyre is elke route eenvoudig in stukken te knippen...

Ook het ontbreken van een luidspreker tov de Zumo vind ik eerder een plus. Menig tour-ontbijt is al verstoord door een babbelende Zumo (verderop links aanhouden!).

Killer feature is wel dat ik met één vingeraanslag een gemist waypoint kan 'wegdrukken' waar ook ik regelmatig Garmin bezitters hoor zuchten en zie worstelen bij het missen van een WP.

De TomTom zat bij de aanschaf van de motor en oorspronkelijk dacht ik deze via marktplaats te switchen voor een Zumo 660. Van dat plan zie ik inmiddels af.

Enige echte nadeel: de contactpunten van de motorhouder zijn zeer onderhoudsgevoelig. Goed in de vaseline houden bevorderd de geleiding en voorkomt corrosie.

[groet]
Andrew
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Ongelezen bericht door Andrew »

Sinds afgelopen voorjaar rij ik ook met de TomTom rider.
Routes maken op de computer doe ik niet.
Ik wil gewoon lekker rijden en de kronkelroutes van TomTom leid mij over de mooiste weggetjes waar je anders nooit komt _004
Ook ik heb geen moment spijt dat ik mijn oude Garmin heb ingeruild tegen de nieuwe TomTom Rider met lifetime update.
Kan hem dus van harte aanbevelen :D
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik denk juist dat het aantal Tomtom gebruikers aan het groeien is gezien de perikelen met de Garminsofware en het op de markt komen van de nieuwste Tomtom Rider.
We gaan het gewoon in een poll vragen . . . :idea:
jeff schreef:Op dit forum blijkbaar weinig TOM TOM enthousiastelingen vandaar het plaatsen van deze ervaringen
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Hike
Bijz: TomTom 400 ,Hyperpro,Verhoogde ruit
Woonplaats of omgeving: Terwispel

Ongelezen bericht door Hike »

Ook ik ben een tevreden TomTom gebruiker Big RT Smile
Honda CBR 1000 1988
BMW K1100lT 1998
BMW R1150RT 2001
BMW R1200RT 2008
telekraan
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: TOM TOM RIDER (+POLL)

Ongelezen bericht door telekraan »

Ik gebruik ook een TT het enige wat ik heb, is dat soms de verbinding tussen mijn headset en TT en telefoon wegvalt.
Dan moet ik alles resetten en opnieuw installeren.
Kan ook aan mijn headset (scala rider) of telefoon (windowsfoon nokia 920) leggen.
Wie hiervoor een oplossing heeft ik hoor het gaarne.
Over de TT niets verkeerds alleen het opnieuw installeren is wat minder.

Fred
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik ben een (redelijk) tevreden gebruiker van beide merken. De TT in de auto en de Garmin op de motor. Maar herken en ervaar de beschreven problemen maar al te goed.
telekraan schreef:Ik gebruik ook een TT het enige wat ik heb, is dat soms de verbinding tussen mijn headset en TT en telefoon wegvalt. Dan moet ik alles resetten en opnieuw installeren.
Fred
Zo zie je maar, aan beide merken mankeert wel iets. De pairproblemen zijn daarvan een onderdeel.
Het zijn complexe systemen die eigenlijk, voor het particuliere gebruik, nog in de kinderschoenen staan.
Het routeplannen van A naar B levert meestal de minste problemen op.
Lastiger wordt het als een route vooraf gepland wordt middels software op een PC en het gaat vaak echt fout als deze routes onderling uitgewisseld gaan worden.
Want wie gebruikt welke software in welk apparaat en in hoeverre is de software up-to-date?

Persoonlijk heb ik de mening dat het gebruik van de software van Garmin (MapsSource en opvolger BaseCamp) vrij lastig is.
Je zult je er echt in moeten verdiepen om het je eigen te maken. Niet iedereen heeft daar zin in of kan daar tijd voor vrij maken.
Zo blijft het een wel een uitdaging om een gezamenlijk een vooraf geplande GPS-route te berijden.
bmwrene schreef:Bijvoorbeeld en waar gebeurd: we moesten recht door zei mijn TomTom maar nee zeiden hun we moeten links af en na 10 km we draaien om want we moesten daar toch recht door. En dat ging zo een hele week door en mijn TomTom had telkens het goede.
Daarom mijn tip bij het groepsrijden: de bedreven voorrijder heeft zijn GPS aan en de anderen uit. Zo ontstaat er nooit verwarring/onrust als de voorrijder verkeerd rijdt. Uiteindelijk zal de herberekenoptie de groep weer naar het juiste pad leiden.

Epiloog: . . . . als de toestand in de wereld nog meer verslechterd zullen alle GPS satellieten gebruikt gaan worden voor militaire doeleinden en kunnen we de oude vertrouwde routerol weer uit de kast halen . . . . :(
Afbeelding
Jos WRSM
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb aangegeven een Garmin-gebruiker te zijn. Het systeem werkt voor mij prima, op een paar kleine dingetjes na. De meest lastige oprisping had het systeem in Duitsland: Autobahn met zware file, voorgestelde route door Garmin: dwars door het centrum van Nürnberg... De oplossing was tijdrovender dan de kwaal...

In tegenstelling tot velen hier, vind ik Basecamp (op een Apple) een prettig stuk gereedschap om routes te fabriceren. De voorganger Mapsource ken ik niet, dus kan ik ook niet over oordelen.

TomTom gebruikte ik vroeger in de 4-wielige en ook die heeft mij altijd goed bediend.

Met een K1600GT heb je echter niet veel alternatieven als je de af-fabriek positie voor de navigatie wilt gebruiken. En inderdaad, als het doemscenario zoals geschetst door Jos uitkomt, dan kunnen we de navi wel ff vergeten. Maar ik denk dat dat dan de minste van onze zorgen zal zijn...

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Jos WRSM schreef:Daarom mijn tip bij het groepsrijden: de bedreven voorrijder heeft zijn GPS aan en de anderen uit. Zo ontstaat er nooit verwarring/onrust als de voorrijder verkeerd rijdt. Uiteindelijk zal de herberekenoptie de groep weer naar het juiste pad leiden.
In de groepjes waar ik in rij is het credo duidelijk. De voorrijdert heeft altijd gelijk, ook al wijkt hij af van de route de anderen volgen hem. Iedereen kan zijn GPS aan late staan.
blackers
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Gebruik de Zumo 550 nu een jaar of 7 en ik ben best tevreden. Routes maak in Mapsource. Updaten van software en kaartmateriaal vind ik een crime, maar dat kan even zo goed aan mij liggen. De onroute sd kaartjes (zeg maar de kronkelroutes van TT) vind ik persoonlijk een uitkomst. Zo kom je op wegen waar je anders mogelijk niet aan denkt. Regelmatig maak ik een motortochtje met een vriend. Hij heeft en een Guzzi en een TT; kan ie ook niets aan doen. Met enige regelmaat geeft de Zumo een andere route aan dan de TT (terwijl we toch allebei van A naar B willen); het zij zo!

Vreemder was dat ik afgelopen achter mijn zwager reed (K1600 met Garmin) en tussen beide routes zaten ook verschillen. Terwijl de instellingen (voorkeur snelweg etc.) en kaartmateriaal hetzelfde waren.

De Zumo bevalt ook goed t.a.v. verbinding met de SMH 10 en functies m.b.t. de telefoon (model 'kruik' van Nokia). Alleen mp3 via bluetooth is slecht. Maar gelukkig heb ik een Cowon mp3 speler en die heb ik gekoppeld aan mijn headset.

Kortom, ik zou weer kiezen voor een Garmin, maar daar mee is niet gezegd dat een TT niet zou kunnen voldoen

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb TomTom op de PDA gehad (iPAQ 5550) en op de laptop, naast een halve familie aan Garmin's.
De familie heeft enkele TomTom's van verschillende generaties op de motor.
Inderdaad, pairing (en het verliezen van de Bleutooth verbinding onderweg) kan soms een hele uitdaging zijn.

De Garmin is mee "technisch" (lees: vele mogelijkheden) en de TomTom vond ik "gebruikersvriendelijk", al het moeilijke is "verborgen" of omvat.

De routing van Garmin "van-A-naar-B" is inderdaad soms heel apart en zeker niet bepaald feilloos.

Garmin is wat dat betreft een eigenwijs merk en dat ben ik soms ook.
Het is wat mij betreft een "goed huwelijk".

Het is maar door welke bril je kijkt, wat mij betreft is er geen goed of slecht, maar gewoon "anders".
Aan alles is wel te wennen en te gebruiken, kwestie van wat de gebruiker er van verwacht.
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Ik heb de TT Urban Rider, het voorlaatste model, nog met het "kleine" scherm. En het bevalt mij prima, met name de optie kronkelwegen, blijft altijd leuk waar je nu weer uitkomt. De BT verbinding werkt prima, nog geen storingen gehad.
En, ook niet onbelangrijk, het updaten via TT home is bij mij het bekende fluitje van een cent. _004
Als deze aan vervanging toe is, komt zeer waarschijnlijk de TT rider met groot scherm _005
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Ik ben al jaren zeer tevreden met de tomtom de gebruikersvriendelijkheid is zeer groot.
De kronkelroute is perfect zo niet dan klik je nog een keer en nog een keer en zo heb ik heb altijd een mooie route.
Een route van een ander rijden doe ik nooit waarom ik kan zelf met de tomtom mijn route alla minuut maken.
Het gepruts van de Garmin kan ik werkelijk niet begrijpen ik zie de mensen steeds maar in de weer met dat ding en overleggen over de instelling enz.
Ik heb de tomtom klik hem op de motor en ga .
Wat wil je meer.
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Prima, als je altijd alleen rijdt.
Echter, als je routes vooraf wil maken en delen (b.v. voor een meerdaagse reis met een motorclub) zijn de Garmin Zümo's toch echt onovertroffen. Ik doe dat dus geregeld en moet altijd de langere routes (200 km en meer) voor de TomTom gebruikers opknippen en dan nog is het niet zeker dat zij dezelfde route in het toestel hebben als ik bedacht heb....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
aartjan
Bijz: altijd
Woonplaats of omgeving: biddinghuizen

Ongelezen bericht door aartjan »

ik heb vanmorgen een tomtom rider2 (gebruikt) aangeschaft. tomtom over algemeen fijne navigatie. alleen kan iemand mij vertellen hoe ik de Bluetooth naar de microfoon aan krijg. zit nmlk geen gebruik aanwijzing bij... niet handig, :evil: maar daacht, hoe moeilijk kan dit zijn ?? _001

hoop iemand mij dit kan vertellen, of erbij helpen. zodra het weer beter wordt kom ik graag langs....
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik gebruik zelf een Tomtom XXL (uit de auto), en mis eigenlijk niets. Routes maak ik op gps-coordinaten, en ik moet alleen letten op het aantal waypoints.
Afgelopen najaar een aantal keren gereden met een aantal mede-forumleden met Garmin-apparatuur, en dan blijkt dat uitwisselen van routes best lastig is. De handigste methode lijkt het uitwisselen van een kml-bestand oftewel GE-spoor. Hiermee kan een Tomtom niks, maar het is simpel om te rekenen naar een itn-bestand en naar een spoor voor de Garmin.
De Garmin heeft het voordeel dat je dit spoor zichtbaar kunt maken naast de berekende route van de Garmin, waardoor je zelf de keuze houdt wat te rijden.

Verder geldt ook bij ons, de voorrijder heeft in principe gelijk en de rest volgt. Het is wel zo handig als de anderen ook de route hebben, mocht er iemand onopgemerkt afhaken. Toch fijn als deze persoon dan ook weer kan aanhaken. Verder blijft het nut van Tom dan beperkt tot het beter kunnen inschatten van het wegverloop.

Ben benieuwd hoe e.e.a. geregeld is bij het treffen2015

Groet, Aad
HenkvanR
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

aartjan schreef:ik heb vanmorgen een tomtom rider2 (gebruikt) aangeschaft. tomtom over algemeen fijne navigatie. alleen kan iemand mij vertellen hoe ik de Bluetooth naar de microfoon aan krijg. zit nmlk geen gebruik aanwijzing bij... niet handig, :evil: maar daacht, hoe moeilijk kan dit zijn ?? _001

hoop iemand mij dit kan vertellen, of erbij helpen. zodra het weer beter wordt kom ik graag langs....
Dit moet je zoeken "opties" "verbinden met headset"
Althans als dat de microfoon is die jij bedoelt want je informatie mag wel iets uitgebreider.
groet Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
aartjan

HenkvanR schreef:
aartjan schreef:ik heb vanmorgen een tomtom rider2 (gebruikt) aangeschaft. tomtom over algemeen fijne navigatie. alleen kan iemand mij vertellen hoe ik de Bluetooth naar de microfoon aan krijg. zit nmlk geen gebruik aanwijzing bij... niet handig, :evil: maar daacht, hoe moeilijk kan dit zijn ?? _001

Dit moet je zoeken "opties" "verbinden met headset"
Althans als dat de microfoon is die jij bedoelt want je informatie mag wel iets uitgebreider.
groet Henk
klopt henk, in de optties staat verbind met headset doe ik, vind deze ook, maar dan komt er een pin code.
het is een cardo heatset. met microfoon idd. zover ik begrijp is deze orgineel bij geleverd.

na het invoeren vd " pin code " komt er te staan, kan geen verbinding maken.
DesertStrom
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door DesertStrom »

RTFM :mrgreen:

En die manual staat HIER in een heleboel talen.
aartjan

DesertStrom schreef:RTFM :mrgreen:

En die manual staat HIER in een heleboel talen.
mijn dank _004 _004
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

De handigste methode lijkt het uitwisselen van een kml-bestand oftewel GE-spoor.
Het handigste is en blijft een gpx bestand.

Uitwisselen 1 op 1 gaat echter steeds voor problemen zorgen daar er met andere kaarten (Atlas vs Navteq) en rekenalgorithmes gewerkt wordt. Een route van pakweg 250 km over kleine wegen heeft bij mij (spreek hier in persoonlijke naam) ongeveer een 45-tal via punten (sorry maar rij dus bijna nooit in B noch NL maar bijna altijd in F). Dien ik echter een route te maken die zowel voor door Garmin, TT als tripy rijders dient gebruikt te worden en 1 op 1 correct is, dan splits ik de route op in vertrek-stop en stop-einde (waar einde = vertrek) en loop deze routes na. Bij Tripy loopt meestal alles correct maar bij TT dien ik minstens 2 à 3 via punten bij ge plaatsen om hem te dwingen om de juiste route te volgen. En ja, bij een Garmin dien je als je een op voorhand uitgestippelde route rijdt het herberekenen UIT te zetten. Zie je dan ook onmiddellijk als je van de route afwijkt.
De laatste nieuwe TT's kunnen ook een spoor rijden en deze is altijd 1 op 1 correct ongeacht welke gps of kaart materiaal.
Vorie
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Ongelezen bericht door Vorie »

ik gebruik zelf een garmin zumo 500. met een extra sd kaartje heb ik heel Europa erop staan. Hij bevalt mij uitstekend, al heeft hij wel eens de irritante gewoonte om de bluetooth verbinding met de cardo eruit te gooien. Routes maken heb ik geen problemen mee. je moet ze dan wel van tevoren (klaar)maken, maar dan weet je ook zeker dat er geen fouten meer inzitten en hoef je dus ook niet fout te rijden. Rijden in groepen doe ik sowieso niet, dus daar heb ik geen problemen mee Big RT Smile .

het enige echte minpunt vind ik zijn traagheid. als er een paar afslagen kort na elkaar komen, geeft hij vaak erg laat aan dat je moet afslaan. opzich niet een enorm probleem, ik vertrouw toch meer op mijn ogen dan op mijn oren 8)_ . Wat mij betreft heb ik dus geen reden om op wat anders over te gaan :-)
groeten, Coen
Viaantje
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Woonplaats of omgeving: Vianen

Ongelezen bericht door Viaantje »

Beroepshalve heb ik gereden met TomTom, waarbij ik moet zeggen dat een TT best prettig is. Echter met spoed aanrijden op het juiste huisnummer is een drama voor TT. Wel eens in de polder gestaan op het adres wat TT aangaf maar niet juist bleek, terwijl het slachtoffer een dwarsstraat verderop lag (zelfde straat, maar wel het juiste huisnummer).
En dat merk ik ook met Garmin, die is daar praktischer mee.
Maar ik dacht dat Garmin de term kronkelweg had (met dito instellingen)?
Verder is en blijft het een persoonlijke keuze van de gebruiker, maar het belangrijkste is dat je vertrekt van bestemming A, en op B aankomt.

PS Met voorrijders is het als onderdeel van de groep toch niet meer nodig om een route aan te hebben staan. En heeft de voorrijder het laatste woord (mits ie gekke dingen gaat doen) -naughty- :O

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”