Schroef in de band

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Benroosendaal

Schroef in de band

Ongelezen bericht door Benroosendaal »

Beste mede rtjers, vooe de tweede keer dit seizoen tref ik een schroef in mijn achterband, de eerste keer in mijn net nieuwe band en nu in de band met 2000 km achter de kiezen. Dit keer een heel klein schroefje dus ik overweeg om een parapluutje te laten zetten. Graag wat meningen en ervaringen.
Alvast bedankt lui.
Beamer63
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Schroef in de band

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Beste Benroosendaal,

Als het mijn achterband was liet ik hem ook repareren, dit risico zou ik gerust aandurven.
De voorband zou ik NOOiT laten repareren.

Peter
Benroosendaal

Zeker mee eens, never mijn voorband
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik zou een band niet laten repareren met een plug, dit zijn alleen noodverbandjes.

In mijn autoband had ik er een en die is er na een goeie 3 kwart jaar uit gereden, op de snelweg terwijl in aan het inhalen was, met als gevolg een groot gat in de band waardoor de band meteen plat is. Het is goed afgelopen maar ik moet er niet aandenken als dit bij 120 a 140 met je motorband gebeurd.

Verder is het zo dat een motorband ander belast wordt dan een autoband doordat je motor in een bocht kantelt waardoor de prop veel dynamischer wordt belast dat een prop in een autoband.

Niet doen dus.

Groet
Cees
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zowel voor- als achterband: . . . Reparatie is een noodmaatregel om bijvoorbeeld thuis te kunnen komen met aangepaste snelheid.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Als de beschadiging niet te groot is en redelijk haaks op het loopvlak staat is een band goed te repareren, niet door een noodprop van buitenaf er doorheen te werken maar door de band te demonteren en van binnenuit naar buiten een correcte reparatie uit te voeren. Dit moet dus door een motorbandenbedrijf gedaan worden dat verstand van zaken heeft. Nog steeds kan er dan alsnog besloten worden dat er geen reparatie uitgevoerd gaat worden.

Dat het helemaal niet kan is een fabeltje dat hardnekkig in het leven gehouden wordt door bandenbedrijven die sneller en meer aan jou verdienen door je een nieuwe band te verkopen :evil: .
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

En na de reparatie een mudflap (zie elders op het forum) monteren, want kennelijk weet jij de schroeven wel te vinden ;)
Beamer63
Bijz: R Nine T Racer

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Ik ben het helemaal met je eens BeRT !
Ik kan putten uit de ervaringen van andere (afkloppen zelf nog NOOIT een lekke band gehad! _004 ) die een goed gerepareerde achterband gewoon netjes hebben kunnen oprijden.
De dealer zal dit niet gauw voorstellen uit het oogpunt van aansprakelijkheid en liever een nieuwe band monteren.

Peter
RT1
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Woonplaats of omgeving: Deurne

Ongelezen bericht door RT1 »

Bert. +1
Zelf ook eens een zo goed als nieuwe band met een schroef gehad. :cry:
2 bedrijven die niet wilde repareren zonder ook maar gekeken te hebben, de derde zegt : kom maar ik zal t bekijken , als t goed is te plakken doe ik dat.
Dit is afhankelijk hoe groot de inrijding is en waar deze zit.
Dit dus gedaan en de band verder afgereden tot het echt nodig was om een nieuwe op te leggen,
Wij rijden 90 % van de tijd met 2 personen en bagage . Nooit geen probleem mee gehad. :D
Dus een vakman laten bekijken hoe de schroef erin zit en als t kan gewoon repareren. Uiteraard wel van binnen uit .

[groet]
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Benroosendaal

Nou, bedankt voor de informatie, ik ga de band laten checken door een kenner en dan hoop ik maar dat hij gerepareerd kan worden op een 'veilige' manier.
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Zie ook dit topic. viewtopic.php?f=30&t=8283&p=91818&hilit=schroef#p91818

Bij mij kon de schroef verwijderd worden uit de achterband. Alleen een klein gaatje in loopvlak. Band hoefde niet vervangen. Terwijl de voor mij bestelde band al klaar stond voor monteren. -top-
Ton1959
Bijz: R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Repareren kon soms en de grootte van het gat en de positie van dit gat bepalen of dat mogelijk is. En dan de methode zoals Baird aangeeft. Dus band verwijderen en gat van binnen uit repareren. Ik zou het overigens bij een motorband niet zo snel laten doen. De band is immers een stuk ronder dan een autoband.. Toen tubeless banden er nog niet zo lang waren legde we er ook regelmatig een binnenband in bij lekkage. Ook daar nooit geen problemen mee gehad. Dan is het ook afhankelijk van de snelheid die je normaal rijd. Ben je iemand die vaak hard rijd dan zou ik zeggen vernieuw de band.
Till
Bijz: custom striping
Woonplaats of omgeving: AKKRUM
Contacteer:

Ongelezen bericht door Till »

Heb 1x dikke ellende gehad na 'noodverband' achterband. Dacht zo nog door te kunnen rijden (op advies van anderen! ). Klapband na 700 km en onderuit. Not amusing!!!
NOOIT doen dus....prop is slechts noodoplossing van A naar NIEUWE achterband :-)
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Bezuinigen op veiligheid?
Ik zou het niet doen.
Ik heb wel eens een achterband na 60 km morten vervangen door een spijker.
Zonde van het geld, maar beter pijn in de beurs dan pijn aan mijn lijf.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mee eens Till; nooit doorrijden .... :(
Till schreef:Heb 1x dikke ellende gehad na 'noodverband' achterband. Dacht zo nog door te kunnen rijden (op advies van anderen! ). Klapband na 700 km en onderuit. Not amusing!!!
NOOIT doen dus....prop is slechts noodoplossing van A naar NIEUWE achterband :-)
Jos WRSM
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik vond het verhaal over de flap onder de motor tot nu toe onzin. Ik heb zelf in 35 jaar motorrijden nog geen punaise in mijn banden gehad. Maar als ik dit lees, ga ik weer twijfelen.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vroeger werd de rijks- en snelwegen met hele colonnes veegwagens schoon gehouden en gemaakt.
Misschien herinner je het nog wel, die smalle, hoge gele wagens die letterlijk stapvoets over de vluchtstrook "schraapte". Al dan niet begeleid door een bots-absorber en een langgerekte kerstboom aan signaleringsvoertuigen, rijdende afzettingen, verkeersborden en dergelijke.
Naast het bijhouden van alle wildgroei op en nabij de vangrails, middengeleidingen, puntstukken, verdrijvingsvlakken en zo voort. (lees: plekken waar het verkeer het normaal gesproken niet "schoon" kan rijden)

Ik zie ze niet meer, waarschijnlijk kosten en/of gevaarzetting, het is tegenwoordig levensgevaarlijk je überhaupt op de vluchtstrook te bevinden, ook als je daar beroepsmatig soms dient te zijn. :shock:
(Naast het ongeduld/intolerantie en helaas ook vaak onbegrip van de overige verkeersdeelnemers :( )

Misschien dat daardoor het risico op een object-in-den-band-die-daar-niet-thuis-hoort vergroot is? _001
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Inmiddels is de spijkerflap Mk II in gebruik, deze is wat breder dan de Mk I en heeft zich inmiddels aan de onderzijde keurig aan het wegprofiel aangepast :D . Binnenkort volgt nog een modificatie met een "Groen Stoplicht Mganeet" aan de achterzijde van de flap.

Als ik zo de opmerkingen lees dan wordt het tijd voor een "BMW RT Forum SpijkerFlap Workshop" Big RT Smile

De keuze is simpel: een lullig flapje onder de motor waar je een mooi verhaal bij kunt vertellen OF een lullige rekening voor een nieuwe achterband waar je een minder mooi verhaal bij kunt vertellen -naughty-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959

Ik denk dat de mogelijkheid op lekke banden altijd blijft bestaan. Ik heb twee lekke achterbanden gehad sinds mijn 17de jaar op de motor. Dat is dus bijna 40 jaar motorrijden. Misschien heb ik gewoon veel geluk. En ik had één lekke voorband omdat een motorzaak de band beschadigd had bij de montage .
RobNIJ
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Bij mij heeft de ANWB op mijn werkplek een schroef verwijderd en hier een plugje ingezet. Ging perfect. Daarna heb ik de band gewoon verder opgereden.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Benroosendaal schreef:Beste mede rtjers, vooe de tweede keer dit seizoen tref ik een schroef in mijn achterband, de eerste keer in mijn net nieuwe band en nu in de band met 2000 km achter de kiezen. Dit keer een heel klein schroefje dus ik overweeg om een parapluutje te laten zetten. Graag wat meningen en ervaringen.
Alvast bedankt lui.
Het gaat hier niet om een auto. Op de motor zou ik van ze lang zal ze nooit niet een band laten repareren.
Hoe bitter ook: nieuwe monteren

Luc
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

HansD schreef:Ik vond het verhaal over de flap onder de motor tot nu toe onzin. Ik heb zelf in 35 jaar motorrijden nog geen punaise in mijn banden gehad. Maar als ik dit lees, ga ik weer twijfelen.
En wat denk je! ....afgelopen week een spijker in mijn achterband !! Waarschijnlijk opgepikt op een grote parkeerplaats. Inmiddels zowel voor- als achterband vervangen (waren daar aan toe).
Erteetje

HansD schreef:
HansD schreef:Ik vond het verhaal over de flap onder de motor tot nu toe onzin. Ik heb zelf in 35 jaar motorrijden nog geen punaise in mijn banden gehad. Maar als ik dit lees, ga ik weer twijfelen.
En wat denk je! ....afgelopen week een spijker in mijn achterband !! Waarschijnlijk opgepikt op een grote parkeerplaats. Inmiddels zowel voor- als achterband vervangen (waren daar aan toe).
Laat me raden Hans: PR4 ???? :D _004
Luc
Ton1959

Die flap zal niks doen als de spijker op een parkeerterrein erin ging.
Erteetje

Ton1959 schreef:Die flap zal niks doen als de spijker op een parkeerterrein erin ging.
+1
Ton1959

Ik moest toch weer aan die flap denken gisteren toen ik een lekke band had bij de auto. Het was het achterwiel. Hierbij zit een spatlap voor het wiel en achter het wiel. Tevens een spatlap bij het voorwiel. Maar ook gewoon een schroef in de band.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”