New kid

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

RTheo
Type: R1200RT
Bijz: 2014 LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rosmalen

New kid

Ongelezen bericht door RTheo »

Hoi, mijn naam is Theo, na zeven jaar weer in t zadel.
Na vele suzuki, yamaha en honda's voor t eerst een Bmw. Zal de leeftijd wel wezen.
Een antraciete r 1200 rt 2005 met 35.000km. Heb er inmiddels al weer 1.000 bij gereden.
Stuurt heerlijk, moet nog wennen aan het blok. :D

Bochtige groet, Theo
Edvard
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: New kid

Ongelezen bericht door Edvard »

icon_welcome
Denk niet dat het aan de leeftijd ligt hoor... of... ik hoop het :$
Haha! Betreft de RT, zelfde constatering als bij mij: rijdt heerlijk maar de boxer is even wennen.
Veel veilig plezier gewenst op je nieuwe fiets!
[groet] , Edvard
Carpe Diem
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Welkom op het RT-forum , Theo en gefeliciteerd met de -1200- . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Van harte welkom op ons mooie RT-forum ! Ik wens je veel veilige en plezierige kilometers toe op je -1200-

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Welkom, heel veel plezier en veilige kilometers gewenst ;)
Grts Franky
RTheo

Wel erg leuk om op dit forum mede rt-ers te ontmoeten. 'T is ook wel een motor met een roemrucht verleden en een mooie toekomst (als ik die nieuwe zie wordt ik meteen hebberig)

Ik ervaar de RT vooral als een rustgevende toermachine, maar door zijn sportieve uiterlijk en mijn sportievere rijstijl had ik andere verwachtingen. Als ik toegeef aan dat makke karakter, dan valt alles op z'n plek. Maar met 160 op de snelweg vind ik het nogal een brommend en vibrerend geheel. Hij wordt dan ook wat onrustig in de kop.

Dus heerlijk comfortabel met ruitje hoog, genieten van omgeving, boxerkoppel, heerlijke stuurgedrag en veilige remmen.
Ik denk dat ik er prima aan ga wennen!

Om de Rt door de deur te krijgen moeten de koffers eraf. Het mechanisme hiervoor werkt niet soepel. Kan ik eenvoudig die koffers uit elkaar halen om eea te repareren/smeren? Iemand ervaring?

gRT,
RTheo
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat bedoel je met niet soepel? _001
Het erop en eraf halen heeft ff enige gewenning nodig, het luistert allemaal redelijk nauw.
(let op: als je eenmaal de koffers geplaatst hebt, trek dan ook ff met beide handen aan de zijkant, de koffer omhoog. Je zou niet de 1e zijn die denkt dat de koffers vergrendelt zit, maar ze alleen maar er los inhangen. :$ )

Wat betreft je koffers zou je ook de platte(re) deksels van (o.a.) NedPlex kunnen overwegen.
http://www.nedplex.fr/couvercle-plat-r1 ... 0rlids.cfm

Of van Hard Racing Spirit;
http://www.hardracingspirit.com/product ... 006-en.php

PS: Ook beschikbaar voor de 1200RT LC & K1600 ;)
RTheo

Hoi I.G.
Dank voor je reactie.

De vergrendelpen wil niet soepel tevoorschijn komen als ik het handvat indruk. Die hele mechaniek schuift gewoon stroef. Ik moet echt beetje rammen om dat handvat in te klappen. Heb al wat siliconenspray in de openingen gespoten bij handvat en vergrendelpen, maar dat helpt niet genoeg. Beide koffers hebben er overigens last van.

Volgens mij zit er iets niet helemaal lekker onder die schalen. Zou ze dolgraag eens openschroeven. :D

Heb nog een hele bus kettingvet staan, misschien gooi ik dat erin. Kan er verder toch niks meer mee. Big RT Smile lekker hoor zo'n cardan.
Inspector Gadget

Kijk ff eerst hoe het mechanisme zelf werkt van de koffer, gewoon los van de motor.
Het moet inderdaad redelijk soepel gaan, rammen hoort dus zeker niet, is ook niet aan te raden, het is veel plastic.
(ABS weliswaar, maar toch, het kan scheuren en kapot)

Volg deze stappen daarom;

1. Los van de motor gaat het allemaal wel soepel met de koffer:
Dan is het in jou geval waarschijnlijk de vergrendelingspennen die achter uit de koffer komen, die zijn er in verschillende afmetingen (!) heb ik recentelijk vernomen van een gewaardeerd forumlid;
Als jou koffers van een andere motor komen kán het zijn dat daar de lange(re) pennen aan zitten, het setje met lange & korte pennen is bij de BMW dealeRT te koop, onderdeelnummer 46 54 7 712 002.

2. Los van de motor gaat het allemaal nog steeds niet soepel met de koffer;
Dan zal je inderdaad kunnen overwegen de kofferschaal los te nemen, maar zou ik toch ff eerst aanraden bij een BMW dealeRT navraag te doen, wellicht hebben zij een idee en/of tips.
RTheo

Probeerde reeds eea los van de motor. Vlgns mij zijn de koffers altijd bij de motor geweest. De motor was van ene Leslie. Die heeft 'm uit zijn handen laten vallen en toen een andere gekocht vlgns mijn info. Op zich zou dat ook de reden van het ongemak kunnen zijn, ware het niet dat beide koffers zo ellendig gaan. En de motor is vlgns mij maar een kant op gevallen.

Morgen als t licht is ga ik nog s prullen. Nu eerst maffen. ;)
Inspector Gadget

Ok, dat is meer info dan voorheen. ;)

Heb je de motor bij een particulier gekocht of bij een zaak?
En was je dit verteld voor de koop of na de koop?

Anyhoe, aangezien de koffers bij de 1200RT de meest brede plekken zijn zullen die bij het vallen behoorlijke krachten te verduren krijgen.
Let op, de navolgende beelden kunnen door sommige lezers als zeer schokkend worden ervaren;
[media]NPrCvXLlcyo[/media]

Ik neem aan dat *niet* beide koffers zo slecht te monteren zijn?

Probeer anders eens bij een andere (bevriende) 1200RT-er (of motorzaak) jou koffers nog steeds zo matig gaan of niet. (wel jou sleutels meenemen ;) )
Gaat het op een andere 1200RT nog steeds matig tot slecht, dan zijn het jouw koffers, en zal je moeten overwegen of je die uit elkaar wilt halen of 2e hands een andere set (of de verkoper erop aanspreken, afhankelijk wanneer jou dit alles verteld is)

Als jou koffers op een andere 1200RT geen problemen geven, dan begin ik te vrezen voor jouw motor, zijnde de frame of de ophanging aldaar.

Via deze "eliminatie" moet je volgens mij redelijk goed kunnen bepalen of het probleem bij jou koffers zit of bij jouw motor.

Hopelijk bij jouw koffers!
RTheo

Hoi Inspector G,

Pijnlijke filmpje had ik reeds gezien...grrr.

koffers gaan beide moeilijk, ook zonder motor. Gelukkig is het weekend in zicht :-)
Motor is verder prima hoor. Kan wel wat hebben...

Gekocht van een handelaar, maar na 1000 km en een poetsbeurt weinig opvallends behalve dan, dat het een prima ding is voor nog veel mooie km's.
Dankzij de wunderlich beschermers viel de schade mee. spiegeltje, tupperware en klepdeksel (ondanks beschermers). Die beschermers zijn ook krom. Die heb ik eraf gehaald, recht gebogen en die wil tzt wellicht weer monteren. Alleen als bij omvallen met bescherming klepdeksel toch kapot gaat, vraag ik mij een beetje af of die dingen wel nut hebben...

Zal wel s een fotootje sturen...
Inspector Gadget

Ja, dat is nooit leuk om te zien, een motor die omvalt. Of het nu ter illustratie is of in het echie. Brrr.
Daarom bestaan er voor de achterkant ook valbeugels, in de overheidsversie en degene van Wunderlich.

Apart dat jouw beide koffers zo moeilijk functioneren, zelfs op de tafel/grond.
Dan is er inderdaad iets aan de hand met de koffers lijkt mij.
Ook apart dat het beide koffers betreft, je zou verwachten dat alleen de kant van de valling mogelijke problemen zou geven.
Of de vorige eigenaar is meer dan eens niet alleen maar op 1 kant gevallen. :$

Valbeugels aan de voorzijde en/of de cilinderbeschermers, zullen niet altijd 100% bescherming bieden.
Dat het krom geraakt is in principe een goed teken, dan heeft het deels van de energie van het vallen opgevangen.
Bij valbeugels is het belangrijk te bezien of het de cilinder voldoende aan de voor-, zij- en achterkant omvat.
Vandaar dat ik de valbeugels van Touratech gemonteerd heb. ;)

Terug naar je koffers-probleem;
Het openen en sluiten van de vergrendeling zou redelijk soepel moeten gaan.
Als dat bij jou niet het geval is, kán er iets krom of afgebroken zijn binnen in het mechanisme van de koffer.
Je kunt overwegen de achter-schalen (met beleid!) los te halen, maar of het bij een defecte onderdeel ook los te verkrijgen is, moet je nazien op de navolgende link;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=54
En wie weet is het een kwestie van een "klodder vet" op een bepaalde plek. _001

Misschien met de koffers bij een BMW dealer langs gaan wat zijn meningen zijn? _001
RTheo

Zo, dát is een mooie exploded! Met die tekening achter de hand krijg ik nog wat meer lef om indien nodig de boel open te draaien.

Superveel dank! ;)

Hoe ben je in het bezit van dat soort info? Hobby of professie?

I'll keep u posted!
Inspector Gadget

Die link staat bij zo'n beetje iedereen op het RT-forum in hun favorieten. ;) :lol:

Andere link met soms mooie(re) afbeeldingen en soms ook foto's;
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/PartsFiche.aspx

We hebben zelf speciale rubrieken met al wat door de jaren heen verzameld & opgemerkt is;
viewforum.php?f=9

Bij mij is het een uit de hand gelopen hobby, heb geen tijd meer voor andere hobby's. :lol:
Is ook veel te leuk, en bijna (!) net zo leuk als rijden, als het rijden zelf ff niet meer kan of gaat. :$

PS: Wellicht handige tip als je de schalen uit elkaar haalt;
Maak veelvuldig foto's met je SmartPhone, voor het geval dat er net een onderdeel ergens op de grond blijft liggen en je niet meer weet hoe-of-wat....

Enjoy! _005
RTheo

Inmiddels heb ik flink wat siliconenspray in de kiertjes bij de handvatten gespoten. Het gaat nu een stuk beter en vlgns mij ga ik het zo eerst s proberen en wacht ik tot de winter met het evt. uit elkaar halen.

Ik heb inmiddels dagelijks op de rt gereden en genoten. Met drie kids wil je evt. verkeersrisico's zoveel mogelijk elimineren en zo'n rt helpt daar m.i. enorm bij. Doordat het blok je niet constant uitdaagt om de hogere toeren op te zoeken, maar zich het lekkerst voelt in de eerste helft van de tellerschaal, rij je vanzelf een stuk rustiger. Het rijwielgedeelte is geweldig in zowel lange als korte bochten.

Dit forum voegt daar nog een warm groepsgevoel aan toe, erg aangenaam en handig.

Grtz
Inspector Gadget

Mooi!

Hopelijk kan je het inderdaad daarmee oplossen.
Loshalen kan altijd nog.

Ja, de RT is een prettige, voorspelbare motor met, in mijn perceptie althans, een heel neutraal stuurkarakter.
Soms lijkt het wel of de RT mijn fouten "hersteld", straft mij in ieder geval niet gelijk af. ;)
Ook al zijn er ongetwijfeld mooiere en/of betere motoren, het karakter & combinatie van het geheel maakt mij een liefhebber.

Suc6 in ieder geval!

En schroom niet jou ervaringen, tips, opmerkingen of vragen te delen, want het forum zijn wij natuurlijk met z'n allen. -top-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”