hapering

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gert L

hapering

Ongelezen bericht door Gert L »

Wat denken jullie ervan? Het probleem duikt soms op bij mijn BMW R1100RT van 1996: Als ik van 1 naar 2 schakel en ik rijd gewoon, dan is er meestal niks aan de hand. Als ik iets steviger optrek in zijn 2e vers. dan geeft het blok een geluid alsof er een paar tanden verspringen, klak. Daarna is er niks meer aan de hand en kan ik gewoon doortrekken in zijn 2 . Het is net of hij niet goed in zijn 2e vers. zit na het schakelen en pas erin wordt getrokken als ik stevig doortrek in zijn 2e vers. Als ik in zijn 2 blijf rijden en ik laat de snelheid zakken om dan weer opnieuw te accelereren, dan heb ik het niet. Het is altijd maar eenmalig en alleen in de 2e versnelling en ook niet altijd. Soms duikt het gewoonweg niet op, en dan soms wel. Probleem met versnellingsbak? zoja, wat precies? of bougies?
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: hapering

Ongelezen bericht door Benji »

Bij de R1100RT van bwj.1995 en 1996 kwam het nogal eens voor dat deze uit versnelling sprongen, heb ik met mijn R1100RT van bwj.1995 voor gehad en een gratis bak revisie gekregen van de dealer omdat dit een gekend probleem was.
Nu hoeft dit niet het geval te zijn bij jouw motor, aangezien deze alleen maar een klak geeft. Je kunt misschien de versnellingsbak olie vervangen, kun je zien of hier metaal deeltjes in aanwezig zijn.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gert L

De olie is recent door iemand vervangen en die heeft niks bijzonders opgemerkt. Gisteren heb ik wat olie eruit getrokken (spuit en slang) en een additief toegevoegd: Bardahl Concentrated Gear Box Oil Additive.
Benji

Hier op het forum zijn er ook leden die Forte toevoegen aan de versnellingsbak olie, zelf gebruik ik Castrol 75W140 vol synt. als olie , maar schakelen zoals een Japanner zal het niet worden. Misschien is het ook een gewennings probleem en niet een probleem van de versnellingsbak :O
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
DickL

Ongelezen bericht door DickL »

Ik zou beginnen met het controleren van de overbrenging van het schakelpedaal naar de versnellingsbak. Dat gaat via een paar stangetjes en 2 kogelgewrichten die vooral bij een oudere motor door vastgebakken vuil of het ontbreken van smering wel eens schakelproblemen kunnen geven. Even voetplaat en schakelpedaal demonteren, dan kun je de zaak bekijken en eventueel schoonmaken en weer invetten. Kogelgewrichten worden op hun plaats gehouden door een klemveertje wat gemakkelijk te demonteren is.

gr. Dick
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Denk dat dit met oliesoort niets te maken heeft.
Denk eerder. maar ik hoop voor jou van niet. dat dit het beging is van een gangspringer.
Bij een echte gangspringer schiet hij uit de versnelling.
Er zijn v-bakken die hier bekend voor staan.
JeHo
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JeHo schreef:Denk dat dit met oliesoort niets te maken heeft.
Denk eerder. maar ik hoop voor jou van niet. dat dit het beging is van een gangspringer.
Bij een echte gangspringer schiet hij uit de versnelling.
Er zijn v-bakken die hier bekend voor staan.
JeHo
En dat kwam nou net voor bij de modellen t/m 97. Dus ik verwacht ook dat dat je probleem is.
Gert L

Ja, ik vermoed ook dat het additief niet zoveel verschil zal uitmaken. Het bizarre is dat het niet steeds gebeurt. Soms kan ik een hele namiddag rijden, en het probleem duikt niet op. Ik vermoed dat er bij een mechanisch probleem toch een zekere constante in aanwezigheid is. (?)
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als ik jou verhaal lees dan komt het ook telkens onder dezelfde omstandigheden terug. Dus redelijk constant lijkt me dat.
Benji

Hoop voor jouw Gert, dat je niet toe bent aan een versnellingsbak revisie, is een kostelijke zaak.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”