stotterende, hikkende R1100RT
Geplaatst: 30 jul 2014, 20:48
bijna een jaar hikkende hakkelende RT
symptomen:
na wisselen van startmotor, dynamo en voorste rempomp (van 10.000km exemplaar voor prikkie overgezet op mijn ruim 200.000km fiets) hikken/inhouden, na ongeveer 10 min. opwarmen, bij trekken, vooral vanuit relatief laag toerental
nogal wat ervaring met fietsen, vooral oude. Herkende het als falende bobine (doorslaan). BMW expert (fa. Bruurs, overigens prima bedrijf met veel know how!) vertelde dat het haast nooit voorkomt bij BMW en verklaarde het uit doorslaande bougiekabels of bougies. Na zelf van alles te hebben getest en niets gevonden naar Bruurs: wel kapotte bobine. Afijn klaar. Niet dus. Nu fenomeen, alhoewel minder heftig, ook na opwarmen, bij toerentallen voorbij 4500 en trekken deed er niet toe. Toerental afhankelijk dus. de 1ne x erger dan de andere. Hall gever kon het niet zijn, want die stoort in de aan/uit zin. Als ie warm wordt uit, na afkoelen (5 tot 10 min.) doet ie et weer ff.
Toen maar rigoureus alles vervangen. CDI unit, bougies, bougiekabels en nog maar een x de bobine. Klinkt als heel duur, maar alles voor een prikkie 2e hands. Verreweg het duurst waren de bougiekabels, want die waren nieuw. Fenomeen veranderde. Nu een soort van KFR, maar dan bij tijd en wijle erger en nog steeds het hoge toerentalprobleem, waar ik met mijn rijstijl vaak mee te maken heb (hard rijden en redelijk ver doortrekken als k er zijn in heb). Na een relatief korte stop van om en nabij 15 minuten helemaal dol: volledig wegvallen, heftig horten en stoten tot ie weer wat bedaarde en daarna te bereiden was. Zo zelfs een hele vakantie van ruim 3000 km beleefd. Geen zorg er om gehad, alleen geërgerd.
Ten lange leste de Hall gever gewisseld (is voor ongeveer een kwart van de BMW prijs her en der te koop als gereviseerde. Hiervan wordt beweerd dat ie langer meegaat dan het origineel). Afijn: klaar
Als nieuw. Loopt als vergif. Zuiniger en smeuïger dan ik haar ooit mee heb gemaakt. Geen KFR (nooit gehad trouwens)
Moraal: zaken die met elkaar te maken lijken te hebben, hebben dat vaak niet en zaken die er niet mee te maken kunnen hebben, hebben het soms wel !
Nergens, op wat voor forum of site dan ook maar, of welke specialist dan ook, kende mijn storingsfenomeen. Als 1e werd steeds benoemd dat het, gezien de kl88, de Hall gever niet kon zijn.
Nog 1 opmerking: na fatsoenlijk opwarmen is de Beemer in staat om heftig bereden te worden. De zelfde fiets is er zonder zondagse kleren in een aantal sportieve uitvoeringen. Ons blok is ietsje tammer en kan dus nog meer op z'n 'kloten' hebben. Echt, als je't goed doet gaat ie niet stuk (ik geef overigens geen garantie !)
symptomen:
na wisselen van startmotor, dynamo en voorste rempomp (van 10.000km exemplaar voor prikkie overgezet op mijn ruim 200.000km fiets) hikken/inhouden, na ongeveer 10 min. opwarmen, bij trekken, vooral vanuit relatief laag toerental
nogal wat ervaring met fietsen, vooral oude. Herkende het als falende bobine (doorslaan). BMW expert (fa. Bruurs, overigens prima bedrijf met veel know how!) vertelde dat het haast nooit voorkomt bij BMW en verklaarde het uit doorslaande bougiekabels of bougies. Na zelf van alles te hebben getest en niets gevonden naar Bruurs: wel kapotte bobine. Afijn klaar. Niet dus. Nu fenomeen, alhoewel minder heftig, ook na opwarmen, bij toerentallen voorbij 4500 en trekken deed er niet toe. Toerental afhankelijk dus. de 1ne x erger dan de andere. Hall gever kon het niet zijn, want die stoort in de aan/uit zin. Als ie warm wordt uit, na afkoelen (5 tot 10 min.) doet ie et weer ff.
Toen maar rigoureus alles vervangen. CDI unit, bougies, bougiekabels en nog maar een x de bobine. Klinkt als heel duur, maar alles voor een prikkie 2e hands. Verreweg het duurst waren de bougiekabels, want die waren nieuw. Fenomeen veranderde. Nu een soort van KFR, maar dan bij tijd en wijle erger en nog steeds het hoge toerentalprobleem, waar ik met mijn rijstijl vaak mee te maken heb (hard rijden en redelijk ver doortrekken als k er zijn in heb). Na een relatief korte stop van om en nabij 15 minuten helemaal dol: volledig wegvallen, heftig horten en stoten tot ie weer wat bedaarde en daarna te bereiden was. Zo zelfs een hele vakantie van ruim 3000 km beleefd. Geen zorg er om gehad, alleen geërgerd.
Ten lange leste de Hall gever gewisseld (is voor ongeveer een kwart van de BMW prijs her en der te koop als gereviseerde. Hiervan wordt beweerd dat ie langer meegaat dan het origineel). Afijn: klaar
Als nieuw. Loopt als vergif. Zuiniger en smeuïger dan ik haar ooit mee heb gemaakt. Geen KFR (nooit gehad trouwens)
Moraal: zaken die met elkaar te maken lijken te hebben, hebben dat vaak niet en zaken die er niet mee te maken kunnen hebben, hebben het soms wel !
Nergens, op wat voor forum of site dan ook maar, of welke specialist dan ook, kende mijn storingsfenomeen. Als 1e werd steeds benoemd dat het, gezien de kl88, de Hall gever niet kon zijn.
Nog 1 opmerking: na fatsoenlijk opwarmen is de Beemer in staat om heftig bereden te worden. De zelfde fiets is er zonder zondagse kleren in een aantal sportieve uitvoeringen. Ons blok is ietsje tammer en kan dus nog meer op z'n 'kloten' hebben. Echt, als je't goed doet gaat ie niet stuk (ik geef overigens geen garantie !)