stotterende, hikkende R1100RT
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 apr 2012, 16:52
- Type: R1200RT
- Bijz: schade: dus under construction. Ook R1200GS
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Bovenkarspel
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
stotterende, hikkende R1100RT
bijna een jaar hikkende hakkelende RT
symptomen:
na wisselen van startmotor, dynamo en voorste rempomp (van 10.000km exemplaar voor prikkie overgezet op mijn ruim 200.000km fiets) hikken/inhouden, na ongeveer 10 min. opwarmen, bij trekken, vooral vanuit relatief laag toerental
nogal wat ervaring met fietsen, vooral oude. Herkende het als falende bobine (doorslaan). BMW expert (fa. Bruurs, overigens prima bedrijf met veel know how!) vertelde dat het haast nooit voorkomt bij BMW en verklaarde het uit doorslaande bougiekabels of bougies. Na zelf van alles te hebben getest en niets gevonden naar Bruurs: wel kapotte bobine. Afijn klaar. Niet dus. Nu fenomeen, alhoewel minder heftig, ook na opwarmen, bij toerentallen voorbij 4500 en trekken deed er niet toe. Toerental afhankelijk dus. de 1ne x erger dan de andere. Hall gever kon het niet zijn, want die stoort in de aan/uit zin. Als ie warm wordt uit, na afkoelen (5 tot 10 min.) doet ie et weer ff.
Toen maar rigoureus alles vervangen. CDI unit, bougies, bougiekabels en nog maar een x de bobine. Klinkt als heel duur, maar alles voor een prikkie 2e hands. Verreweg het duurst waren de bougiekabels, want die waren nieuw. Fenomeen veranderde. Nu een soort van KFR, maar dan bij tijd en wijle erger en nog steeds het hoge toerentalprobleem, waar ik met mijn rijstijl vaak mee te maken heb (hard rijden en redelijk ver doortrekken als k er zijn in heb). Na een relatief korte stop van om en nabij 15 minuten helemaal dol: volledig wegvallen, heftig horten en stoten tot ie weer wat bedaarde en daarna te bereiden was. Zo zelfs een hele vakantie van ruim 3000 km beleefd. Geen zorg er om gehad, alleen geërgerd.
Ten lange leste de Hall gever gewisseld (is voor ongeveer een kwart van de BMW prijs her en der te koop als gereviseerde. Hiervan wordt beweerd dat ie langer meegaat dan het origineel). Afijn: klaar
Als nieuw. Loopt als vergif. Zuiniger en smeuïger dan ik haar ooit mee heb gemaakt. Geen KFR (nooit gehad trouwens)
Moraal: zaken die met elkaar te maken lijken te hebben, hebben dat vaak niet en zaken die er niet mee te maken kunnen hebben, hebben het soms wel !
Nergens, op wat voor forum of site dan ook maar, of welke specialist dan ook, kende mijn storingsfenomeen. Als 1e werd steeds benoemd dat het, gezien de kl88, de Hall gever niet kon zijn.
Nog 1 opmerking: na fatsoenlijk opwarmen is de Beemer in staat om heftig bereden te worden. De zelfde fiets is er zonder zondagse kleren in een aantal sportieve uitvoeringen. Ons blok is ietsje tammer en kan dus nog meer op z'n 'kloten' hebben. Echt, als je't goed doet gaat ie niet stuk (ik geef overigens geen garantie !)
symptomen:
na wisselen van startmotor, dynamo en voorste rempomp (van 10.000km exemplaar voor prikkie overgezet op mijn ruim 200.000km fiets) hikken/inhouden, na ongeveer 10 min. opwarmen, bij trekken, vooral vanuit relatief laag toerental
nogal wat ervaring met fietsen, vooral oude. Herkende het als falende bobine (doorslaan). BMW expert (fa. Bruurs, overigens prima bedrijf met veel know how!) vertelde dat het haast nooit voorkomt bij BMW en verklaarde het uit doorslaande bougiekabels of bougies. Na zelf van alles te hebben getest en niets gevonden naar Bruurs: wel kapotte bobine. Afijn klaar. Niet dus. Nu fenomeen, alhoewel minder heftig, ook na opwarmen, bij toerentallen voorbij 4500 en trekken deed er niet toe. Toerental afhankelijk dus. de 1ne x erger dan de andere. Hall gever kon het niet zijn, want die stoort in de aan/uit zin. Als ie warm wordt uit, na afkoelen (5 tot 10 min.) doet ie et weer ff.
Toen maar rigoureus alles vervangen. CDI unit, bougies, bougiekabels en nog maar een x de bobine. Klinkt als heel duur, maar alles voor een prikkie 2e hands. Verreweg het duurst waren de bougiekabels, want die waren nieuw. Fenomeen veranderde. Nu een soort van KFR, maar dan bij tijd en wijle erger en nog steeds het hoge toerentalprobleem, waar ik met mijn rijstijl vaak mee te maken heb (hard rijden en redelijk ver doortrekken als k er zijn in heb). Na een relatief korte stop van om en nabij 15 minuten helemaal dol: volledig wegvallen, heftig horten en stoten tot ie weer wat bedaarde en daarna te bereiden was. Zo zelfs een hele vakantie van ruim 3000 km beleefd. Geen zorg er om gehad, alleen geërgerd.
Ten lange leste de Hall gever gewisseld (is voor ongeveer een kwart van de BMW prijs her en der te koop als gereviseerde. Hiervan wordt beweerd dat ie langer meegaat dan het origineel). Afijn: klaar
Als nieuw. Loopt als vergif. Zuiniger en smeuïger dan ik haar ooit mee heb gemaakt. Geen KFR (nooit gehad trouwens)
Moraal: zaken die met elkaar te maken lijken te hebben, hebben dat vaak niet en zaken die er niet mee te maken kunnen hebben, hebben het soms wel !
Nergens, op wat voor forum of site dan ook maar, of welke specialist dan ook, kende mijn storingsfenomeen. Als 1e werd steeds benoemd dat het, gezien de kl88, de Hall gever niet kon zijn.
Nog 1 opmerking: na fatsoenlijk opwarmen is de Beemer in staat om heftig bereden te worden. De zelfde fiets is er zonder zondagse kleren in een aantal sportieve uitvoeringen. Ons blok is ietsje tammer en kan dus nog meer op z'n 'kloten' hebben. Echt, als je't goed doet gaat ie niet stuk (ik geef overigens geen garantie !)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Halverwege je verhaal dacht ik: het is toch je Hall-gever, zeker bij de 1100, heb het gehad op mij vorige R1150RT: knallen en ploffen in de uitlaat, inhouden en stotteren etc. (was gesloopt tijdens de reparatie van de vastloper.
Wat ik mis in je verhaal is de TPS afstelling controleren, ook die wil nog wel eens voor rara effecten zorgen.
Mooi dat hij het weer doet!
Wat ik mis in je verhaal is de TPS afstelling controleren, ook die wil nog wel eens voor rara effecten zorgen.
Mooi dat hij het weer doet!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 apr 2012, 16:52
- Type: R1200RT
- Bijz: schade: dus under construction. Ook R1200GS
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Bovenkarspel
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
Re: stotterende, hikkende R1100RT
inderdaad, maar eigenlijk zo vanzelfsprekend. Deze controle is bij de 1e vervanging van de bobine gebeurd.
Nu moet het opnieuw na alle gerommel van mij. Ze loopt nu zo prachtig dat ik dat van't winter wel ga doen.
Nu moet het opnieuw na alle gerommel van mij. Ze loopt nu zo prachtig dat ik dat van't winter wel ga doen.
- HansD
- Berichten: 3353
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Mooi dat je na zo'n lange zoektocht uiteindelijk toch de oorzaak hebt gevonden. De aanhouder wint!
En je rijdt nu met een zo goed als nieuw ontstekingssysteem!
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn
en ben toen bij een injectiespecialist beland. Die had in 20 minuten de oorzaak gevonden! (verstopte injectoren)
En je rijdt nu met een zo goed als nieuw ontstekingssysteem!
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn

- telekraan
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
- Type: R1250RT
- Bijz: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
- Contacteer:
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Was het eerste waar ik ook aan zat te denken.
Je bent al vlak bij Bruurs lees ik even langs Electrostart in Langedijk hebben ze een nestkast en een Hoog frequent reinigings apparaat.
Of een slecht contact aan de injectors.
Als je wil weten of het je bobines of anders elektrische is, kan je ook even langs GMTO rijden ook in Langedijk, is een opleidingens instituut wat soms dit soort problemen oplost als leerstof wordt het artikel ook nog in een vakblad geplaatst als het een apart iets is.
Fred
Je bent al vlak bij Bruurs lees ik even langs Electrostart in Langedijk hebben ze een nestkast en een Hoog frequent reinigings apparaat.
Of een slecht contact aan de injectors.
Als je wil weten of het je bobines of anders elektrische is, kan je ook even langs GMTO rijden ook in Langedijk, is een opleidingens instituut wat soms dit soort problemen oplost als leerstof wordt het artikel ook nog in een vakblad geplaatst als het een apart iets is.
Fred
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Hoi,
Goed om te weten. HET Hallgeversyndroom: het overkomt je gewoon. Het kan gebeuren met 20000km, maar voor hetzelfde geld met 250000km. Is geen peil op te trekken. Verhalen over tijdig vervangen heeft geen enkele zin.
Blij voor je dat ie weer loopt als een KFRvrij zonnetje
fyi gr.
Joop
Goed om te weten. HET Hallgeversyndroom: het overkomt je gewoon. Het kan gebeuren met 20000km, maar voor hetzelfde geld met 250000km. Is geen peil op te trekken. Verhalen over tijdig vervangen heeft geen enkele zin.
Blij voor je dat ie weer loopt als een KFRvrij zonnetje


fyi gr.
Joop
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Het kost je nog geen 5 minuten, geen gereedschap nodig en hij kan er alleen maar mooier van lopen, waarom wachten ??Sjoerd Bakker schreef:inderdaad, maar eigenlijk zo vanzelfsprekend. Deze controle is bij de 1e vervanging van de bobine gebeurd.
Nu moet het opnieuw na alle gerommel van mij. Ze loopt nu zo prachtig dat ik dat van't winter wel ga doen.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 apr 2012, 16:52
- Type: R1200RT
- Bijz: schade: dus under construction. Ook R1200GS
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Bovenkarspel
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Beste Bert, dank voor je zorgzaamheid.
Inmiddels uitgevoerd. Loopt nu ook mooi, iets onrustiger koud, warm perfect. Eigenlijk niet veel beter dan er voor, want ze liep al prachtig. Ongelooflijk trouwens hoe mechanisch stil zo'n luchtgekoeld blok is, zelfs na meer dan 2 ton. Bij start, koud zowel als warm / heet, is ze ook stil. Ontstaan na plaatsen van een 1200 kettingspanner links. Daarvoor keek ik wel es of de fietsketting geen gaten in de gietstukken sloeg, zo heftig waren de klappen.
Of er invloed is op gebruik weet ik nog niet. Met mijn rijstijl zijn verbruikscijfers nou niet direct iets waar ik mee koketteer. Minder van veel is natuurlijk ook minder.
Inmiddels uitgevoerd. Loopt nu ook mooi, iets onrustiger koud, warm perfect. Eigenlijk niet veel beter dan er voor, want ze liep al prachtig. Ongelooflijk trouwens hoe mechanisch stil zo'n luchtgekoeld blok is, zelfs na meer dan 2 ton. Bij start, koud zowel als warm / heet, is ze ook stil. Ontstaan na plaatsen van een 1200 kettingspanner links. Daarvoor keek ik wel es of de fietsketting geen gaten in de gietstukken sloeg, zo heftig waren de klappen.
Of er invloed is op gebruik weet ik nog niet. Met mijn rijstijl zijn verbruikscijfers nou niet direct iets waar ik mee koketteer. Minder van veel is natuurlijk ook minder.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 apr 2012, 16:52
- Type: R1200RT
- Bijz: schade: dus under construction. Ook R1200GS
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Bovenkarspel
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Beste Fred, beide adressen die jij noemt ken ik goed.
Helaas was de Hall storing niet op een andere manier op te sporen, zeker zoals het zich bij mij openbaarde was deductie de enige route. Gelukkig een geslaagde.
Vooral omdat er een aantal zaken door elkaar liepen waardoor diagnose vertroebelt werd. Gelukkig is het maar een ding, zo'n fiets en dus analytisch te beoordelen.
Zo anders is dat bij de mens. Veel mensen die betrokken zijn bij helen van de mens gaan nog steeds uit van het idee dat het lichaam het vervoermiddel van de geest is. Helaas, zo simpel is het niet. Sterker: het is helemaal niet zo. Mijn handel is pijn. Pijn is psychisch, altijd, ook al sla je met een hamer op je duim. Pijn is beleving en niets anders. Dus voor 100% beïnvloedbaar. Probleem alleen: hoe. We krijgen daar steeds meer inzicht in, maar zijn er nog lang niet. Mijn vak (fysio) heeft een extreme verandering ondergaan de afgelopen 20 jr. Van technisch begeleider van het vervoermiddel van de geest naar een beïnvloeder van die geest.
Vaak hoor je nog dat iemand het advies krijgt om, wegens rugkl88 of zo, niet meer motor te rijden. Mijn vraag is dan steevast: wordt je gelukkig van motorrijden. Als het ja is, geen twijfel: op de motor !! Geheid dat de kl88 afnemen. Vroeger: kl88 dus ontzien. Tegenwoordig: kl88: uitdagen ! Kort door de bocht, maar dat stuurt veel lekkerder dan een eind recht uit, om meer es een metafoor te gebruiken.
Excuses voor het vreemde en lange antwoord, maar ik kon het niet laten.
Helaas was de Hall storing niet op een andere manier op te sporen, zeker zoals het zich bij mij openbaarde was deductie de enige route. Gelukkig een geslaagde.
Vooral omdat er een aantal zaken door elkaar liepen waardoor diagnose vertroebelt werd. Gelukkig is het maar een ding, zo'n fiets en dus analytisch te beoordelen.
Zo anders is dat bij de mens. Veel mensen die betrokken zijn bij helen van de mens gaan nog steeds uit van het idee dat het lichaam het vervoermiddel van de geest is. Helaas, zo simpel is het niet. Sterker: het is helemaal niet zo. Mijn handel is pijn. Pijn is psychisch, altijd, ook al sla je met een hamer op je duim. Pijn is beleving en niets anders. Dus voor 100% beïnvloedbaar. Probleem alleen: hoe. We krijgen daar steeds meer inzicht in, maar zijn er nog lang niet. Mijn vak (fysio) heeft een extreme verandering ondergaan de afgelopen 20 jr. Van technisch begeleider van het vervoermiddel van de geest naar een beïnvloeder van die geest.
Vaak hoor je nog dat iemand het advies krijgt om, wegens rugkl88 of zo, niet meer motor te rijden. Mijn vraag is dan steevast: wordt je gelukkig van motorrijden. Als het ja is, geen twijfel: op de motor !! Geheid dat de kl88 afnemen. Vroeger: kl88 dus ontzien. Tegenwoordig: kl88: uitdagen ! Kort door de bocht, maar dat stuurt veel lekkerder dan een eind recht uit, om meer es een metafoor te gebruiken.
Excuses voor het vreemde en lange antwoord, maar ik kon het niet laten.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: stotterende, hikkende R1100RT
Ik mag dat wel "out of the box thinking"

Sjoerd Bakker schreef:Beste Fred, beide adressen die jij noemt ken ik goed.
Helaas was de Hall storing niet op een andere manier op te sporen, zeker zoals het zich bij mij openbaarde was deductie de enige route. Gelukkig een geslaagde.
Vooral omdat er een aantal zaken door elkaar liepen waardoor diagnose vertroebelt werd. Gelukkig is het maar een ding, zo'n fiets en dus analytisch te beoordelen.
Zo anders is dat bij de mens. Veel mensen die betrokken zijn bij helen van de mens gaan nog steeds uit van het idee dat het lichaam het vervoermiddel van de geest is. Helaas, zo simpel is het niet. Sterker: het is helemaal niet zo. Mijn handel is pijn. Pijn is psychisch, altijd, ook al sla je met een hamer op je duim. Pijn is beleving en niets anders. Dus voor 100% beïnvloedbaar. Probleem alleen: hoe. We krijgen daar steeds meer inzicht in, maar zijn er nog lang niet. Mijn vak (fysio) heeft een extreme verandering ondergaan de afgelopen 20 jr. Van technisch begeleider van het vervoermiddel van de geest naar een beïnvloeder van die geest.
Vaak hoor je nog dat iemand het advies krijgt om, wegens rugkl88 of zo, niet meer motor te rijden. Mijn vraag is dan steevast: wordt je gelukkig van motorrijden. Als het ja is, geen twijfel: op de motor !! Geheid dat de kl88 afnemen. Vroeger: kl88 dus ontzien. Tegenwoordig: kl88: uitdagen ! Kort door de bocht, maar dat stuurt veel lekkerder dan een eind recht uit, om meer es een metafoor te gebruiken.
Excuses voor het vreemde en lange antwoord, maar ik kon het niet laten.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht