Bijgeluid pilotroad 3 voorband

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
RT1
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Bijgeluid pilotroad 3 voorband

Ongelezen bericht door RT1 »

Afgelopen weekend geconstateerd dat de voorband bij bepaalde soorten wegdek een zeer irritant bijgeluid gaat maken wat nog boven het motorgeluid uit komt. :evil:
Dacht eerst dat er een en ander van de Tupperware los zat, maar dat bleek toch niet het geval.
Hoofdzakelijk op de asfalt wegen welke zijn voorzien van een grindslijtlaag is de herrie oorverdovend vanaf een km of 60/70. Op de gewone asfaltweg hoor je niets of bijna niets. Ook in lange bochten is het geluid haast weg of iig niet storend.
Band is een Pilotroad 3 met ongeveer 8000 km. Profiel is nog ruim voldoende maar de band vertoont wel een minimale vorm van cuppen, maar mag eigenlijk geen naam hebben.
Was echt nog niet van plan om de band te vervangen, maar zo ga ik er echt niet mee naar de Alpen en Pyreneeën waar zich juist veel van dit soort wegen bevindt. -naughty-
Is dit een bekend euvel bij deze banden? Dit zijn namelijk mijn eerste Michelins.
Cuppen is mij wel bekend van mijn vorige motoren maar dit bijgeluid heb ik nog nooit zo sterk naar voren horen komen, misschien ligt het aan de bouw van de -1200-

[groet]
Rob
PS. Banden staan goed op spanning voor 2,5 achter 3,0 , 2 personen met bagage.
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
wooter

Re: Bijgeluid pilotroad 3 voorband

Ongelezen bericht door wooter »

Ik heb 3 sets PR3 versleten op een RT, en nog nooit gehoord. Zeker dat de druk goed staat met 2,5 vooraan en 2,8 tot 3 achteraan?
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb een set pr3's helemaal opgereden en had hier geen last van.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Misschien de bandendruk van je voorband verhogen naar 2,7 bar, ik vind 2,5 te laag.
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Cupping?

Voel eens met je hand tegen de rolrichting in, als je "tandjes" voelt is je band gecupt.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Tandjes voelen is niet zo erg maar cuppen is wel iets anders.
Dat zingen op zich is geen veiligheidsprobleem maar meer een vervelende bijkomstigheid.
Op de een z'n motor komt het niet voor en de ander heeft er wel last van.
Het kan ook zo maar zijn dat het na enige tijd weer verdwijnt.
Bij mijn setje MPR3 heb ik hetzelfde geconstateerd en die hebben het uiteindelijk nog zo'n 16K volgehouden zonder tot op het karkas versleten te zijn.
thepeck

Ongelezen bericht door thepeck »

Ik had bij bepaalde snelheden ook een zingend geluid van mijn PR 3 voorband.Rij altijd met Otoplastieken in dus ach :D Het cuppen herken ik ook wel na 10K was dat ook aanwezig. net terug van twee weken Oostenrijk en vandaag na 20K op de voorband deze laten vervangen door een PR4 GT voorband. Ben benieuwd of deze doet wat men zegt. De toekomst zal het leren...

[groet] Martin
Beamer63
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Op een van mijn vorige motors een R 1200 S heb ik in 2013 bij mijn dealer Mofra de voor en achterband vervangen door een Michelin pilot road 2.
Daar de pilot Road 3 net uit was en ook voorradig ,heb ik gevraagd of ik die niet beter kon nemen.
Zowel de monteurs als de afdeling verkoop waarschuwde mij dat deze veel meer lawaai/ geluid produceerde dan de 2.
Het schijnt dus een bekend euvel te zijn en vaker voor te komen.

Peter
RTTwoTone
Bijz: Two-Tone 2011
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Mijn ervaring met de pr3 is ook niet zo goed. Weliswaar onder een Pan European, maar na 13500km zo ver versleten dat ik vervanging niet langer kon uitstellen. Nu onder mijn RT Metzler Z8 interact. Ik ben benieuwd hoe lang deze mee gaan.
BenR1250RT
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door BenR1250RT »

Heel herkenbaar! Het zingende geluid versterkt door de kuip van de PR3 kwam ook bij mij sterk door.
Ik heb ook de PR2 gehad, zonder problemen. Ben nu overgestapt naar Bridgestone.
RT1

Voorlopig heb ik het probleem opgelost :lol:
Met een dremel voorzien van een slijptolletje de opstaande kantjes (tandjes) van de band zo goed mogelijk glad gemaakt, zonder te overdrijven natuurlijk.
Zojuist na een korte proefrit was t resultaat _004 en ik ben tevreden. Geen nare geluiden meer, maar alleen het normale afrolgeluid nog te horen.
Een kanttekening moet ik nog plaatsen , afgelopen weekend zaten we met tweeën erop en nu alleen, daar zou nog verschil in kunnen zitten maar dat ga ik nog uittesten.
Ik hoop dat met deze oplossing een vroegtijdig vervangen van de band is voorkomen :D en dat meerdere mensen die hier last van hebben er iets mee kunnen.

[groet]
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Edvard
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Edvard »

Ik herken dit bijgeluid ook. Toen ik de motor kocht dacht ik zelfs dat het een kogellager was.
Maar inderdaad, het geluid wijzigt met het type wegdek dus was er al over uit dat het de banden waren.
Als ik tijd heb zal ik eens de dremel-oplossing uitproberen. wat voor een type tolletje heb je gebruikt?

Alvast bedankt voor de tip!
Carpe Diem
RT1

@edvard
Ik had op dat moment alleen zo'n klein stenen slijptolletje bij de hand dus daar heb ik hem mee bewerkt.

Bijgeluid is nog steeds weg, ook zo mee op vakantie geweest en geen last meer van gehad.( sindsdien alweer 3000 km gemaakt)

Wel achteraf geconcludeerd dat dit probleem waarschijnlijk is ontstaan na een remproef op droog wegdek. :cry:
Behoorlijk doorgeremd tot het Abs in werking trad. Dit is funest geweest voor het rubber op de voorband waardoor de overmatige cupping is ontstaan, dus: leermomentje , maak geen remproeven op droog wegdek tot Abs in werking treedt. -naughty-

Succes met het bewerken van je band, je hoeft echt maar minimaal de opstaande randjes te bewerken. _004

[groet]
Rob
Ton1959
Bijz: R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Met een slijptolletje je banden bewerken lijkt mij niet zo'n geweldig idee. Daarmee verhoog je natuurlijk ook de onbalans in je wiel.
RT1

Hoi Ton, kan jou niet zo'n goed idee lijken , maar t heeft prima gewerkt bij mij. _004
T is natuurlijk niet zo dat je hele stukken rubber weghaalt -naughty- , maar minimale randjes op t profiel,
Je praat over misschien over maximaal 'n tiende mm, en dat heeft geheel geen invloed op de balans. Een scheef gesleten of onregelmatig profiel draagt denk ik meer bij aan eventuele onbalans.
Overigens is t trimmen van banden in de autosport ook geen onbekend verschijnsel.
[groet]
Rob
Ton1959
Bijz: R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Toen mijn profiel dit probleem had verhoogde ik de bandenspanning met 0,2 en het profiel was snel weer gelijkmatig .
Maarten1985

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Genoeg PR3's versleten. Voorbanden steeds rond de 27-29.000km en achterbanden rond de 25-27.000km en nooit wat vervelends aan ondervonden.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”