Bijgeluid cardan R1200RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Adrina

Bijgeluid cardan R1200RT

Ongelezen bericht door Adrina »

Al enige tijd hoorde ik een bijgeluid aan de achterzijde van mijn R1200RT. Na enige ritjes zonder gehoor bescherming werd het mij duidelijk dat het geluid van achter kwam. Na de motor op de middenbok te hebben gezet en draaiend aan het achterwiel komt daar inderdaad het gegrom vandaan. Zoals ik het in kan schatten moet het een lager in de cardan zijn. De tellerstand is 35.000 km en de olie is ververst bij 20.000 km. Zijn er meer forumleden die hier al ervaring mee hebben?
Plein69

Re: Bijgeluid cardan R1200RT

Ongelezen bericht door Plein69 »

Alleen dat hij bij 160 met gehoor bescherming ineens te horen was.
Daarna vastliep en daarna min of meer mijn cardantunnel ontplofte.

Maar ik denk dat je dat niet wil horen / lezen...

Iets geluid is er altijd.
Rijdt langs dealer en je weet het.

Richard
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Plein69 schreef:Alleen dat hij bij 160 met gehoor bescherming ineens te horen was.
Daarna vastliep en daarna min of meer mijn cardantunnel ontplofte.

Maar ik denk dat je dat niet wil horen / lezen...

Iets geluid is er altijd.
Rijdt langs dealer en je weet het.

Richard
Slik... :O

Dat is dan wel even schrikken op zo'n moment...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zou het geluid niet je remblokken kunnen zijn? Misschien ook eerst eens de olie aftappen uit de cardan en kijken of daar metaaldeeltjes inzitten. Zomaar een idee hé.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ton1959 schreef:Zou het geluid niet je remblokken kunnen zijn? Misschien ook eerst eens de olie aftappen uit de cardan en kijken of daar metaaldeeltjes inzitten. Zomaar een idee hé.
Remblokken die geluid maken tijdens rijden? Dan zitten ze te los in het zadel/caliber en hoor je dat op een klinkerweg. Als je 160 rijd en je hoort je remblokken heb je volgens mij een groot hart ! Of ze lopen aan /remzuiger die vastzit,maar dan ruik je verbrande voering.

Ik zelf ververs iedere 10dznd het cardan. Het is meer werk als bij de voorgaande rt's maar het loont,geloof me. En dat beetje olie en arbeid is goedkoper dan een volledige achterasrevisie.

Juiste afstelling van de voorspanning vd lagers is belangrijk,en als je altijd zeer ruw optrekt met bv wegrijden uit stilstand is dit juist erg belastend voor het totale cardan. En dit kan snelle slijtage tot gevolg hebben.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

jaybmw schreef:
Ton1959 schreef:Zou het geluid niet je remblokken kunnen zijn? Misschien ook eerst eens de olie aftappen uit de cardan en kijken of daar metaaldeeltjes inzitten. Zomaar een idee hé.
Remblokken die geluid maken tijdens rijden? Dan zitten ze te los in het zadel/caliber en hoor je dat op een klinkerweg. Als je 160 rijd en je hoort je remblokken heb je volgens mij een groot hart ! Of ze lopen aan /remzuiger die vastzit,maar dan ruik je verbrande voering.

Ik zelf ververs iedere 10dznd het cardan. Het is meer werk als bij de voorgaande rt's maar het loont,geloof me. En dat beetje olie en arbeid is goedkoper dan een volledige achterasrevisie.

Juiste afstelling van de voorspanning vd lagers is belangrijk,en als je altijd zeer ruw optrekt met bv wegrijden uit stilstand is dit juist erg belastend voor het totale cardan. En dit kan snelle slijtage tot gevolg hebben.
Hij heeft het volgens mij niet over 160 rijden.
Als je aan het achterwiel draait als de motor stilstaat hoor je vaker dat remblokken tegen de schijf lopen en afhankelijk van het remvoering materiaal geeft dit meer of minder geluid. Vooral met regelmatig nat weer kan dat soms geluid maken.
Ik ververs de cardanolie ook sneller dan het boekje aangeeft. Maar je kan ook gewoon pech hebben natuurlijk.
Als je altijd zeer ruw optrekt gaat alles natuurlijk sneller kapot dus dat is denk ik voor iedereen wel duidelijk. Het is natuurlijk beter om eerst naar de eenvoudige dingen te kijken voordat je de cardan open maakt. Even de olie controleren geeft vaak al de info die je nodig hebt.
PD850RT
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door PD850RT »

Mijn 1200RT(2005) heeft ook iets van een (bij-)geluid wat via het cardangedeelte afkomstig schijnt te zijn. Het is een soort van (iets meer dan een licht) gezoem tijdens het rijden en volgens mij best normaal want laten we wel wezen dat het wel een mechanisch draaiend geheel is met iets of wat olie ertussen. Volgens mij niet iets om je zorgen over te moeten maken maar als je het zeker wilt weten inderdaad even langs de dealer gaan.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Adrina

Het zijn niet de remblokken, het is ook niet een mechanisch draaiend gedeelte met wat olie er tussen maar er zijn gewoon lagers stuk in de cardan. Een veel voorkomend euvel als je google gebruikt. Morgen naar de dealer voor een kosten begroting. Zie ook http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?t=61173. In ieder geval bedankt voor jullie snelle reactie's.
Ton1959

Hier praten ze dus niet echt over de cardan en lagers en tandwielen maar de kruiskoppelingen van de aandrijfas. Of het veel voorkomt is kan ik niet hieruit bepalen. Dat weet ik pas als je het aantal falende afzet tegen het aantal wat goed is. Zal vast gekoppelt zijn aan aantal kilometers en rijstijl.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Zet je RT op de middenbok en draai de wiel met de hand rond. Als je hoogfrequent tril kan voelen dan vermoed ik sterk dat de grote cardanlager is richting exit.
Laatste had ik een GS met 32.000 km met hetzelfde en met de nieuwe lager was het ... wel....nieuw :O
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn cardan vullen met vol-synthetisch is dus blijkbaar niet de oplossing om dat gewoon eens 40k te laten zitten; heb de bak gevuld met vol-synthetisch en als extra Forte met het idee daar héééél lang niet naar te hoeven kijken, jullie zien dat blijkbaar anders ................
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Adrina

Beste Beamietoo, dit heb ik gedaan en dan hoor je me daar een (t..) herrie. Mijn gedachten gaan ook uit naar het lager van het kroonwiel. Wel meet ik nog geen speling op het wiel als ik het beweeg maar dat komt misschien dat ik er op tijd bij bent. Het zou daarom ook nog het pignonlager kunnen zijn maar dat denk ik niet. Van de week ga ik nog op bezoek bij de dealer en dan laat ik het nog wel weten. Het liefst zou ik het zelf repareren vanwege mijn interesse voor techniek maar ik denk dat je voor de flankspeling af te stellen speciaal gereedschap nodig heb. Tot later.
Ton1959

Baird schreef:Mijn cardan vullen met vol-synthetisch is dus blijkbaar niet de oplossing om dat gewoon eens 40k te laten zitten; heb de bak gevuld met vol-synthetisch en als extra Forte met het idee daar héééél lang niet naar te hoeven kijken, jullie zien dat blijkbaar anders ................
Dat zou ik dus ook niet doen Bert. Volgens mij zit op beide een ontluchting. En bij iemand die vaak in de regen rijd verwacht ik dat de kwaliteit van de olie ook minder word door vocht wat bij de olie komt.
Eigenlijk is olie niet eens zo duur en als je kijkt hoe weinig olie er in een cardan gaat wat bezuinig je dan? Verwen die motor toch een beetje.
Beamietoo

Baird schreef:Mijn cardan vullen met vol-synthetisch is dus blijkbaar niet de oplossing om dat gewoon eens 40k te laten zitten; heb de bak gevuld met vol-synthetisch en als extra Forte met het idee daar héééél lang niet naar te hoeven kijken, jullie zien dat blijkbaar anders ................
Het kan heel goed helpen maar ik laat dat olie uitlopen bij iedere grote beurt. Als je verkleuring of metaal deeltjes ziet dan weet je dat je dat je beter op korte termijn moet ingrepen. Daarom is het raadzaam om het te vervangen. Doe ik ook de v-bak. Je kunt beter dicht bij huis een probleem ontdekken dan ver weg. Kost een beetje een bespaart en hoop (ellende).
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 25 jun 2012, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Beamietoo

Adrina schreef:Beste Beamietoo, dit heb ik gedaan en dan hoor je me daar een (t..) herrie. Mijn gedachten gaan ook uit naar het lager van het kroonwiel. Wel meet ik nog geen speling op het wiel als ik het beweeg maar dat komt misschien dat ik er op tijd bij bent. Het zou daarom ook nog het pignonlager kunnen zijn maar dat denk ik niet. Van de week ga ik nog op bezoek bij de dealer en dan laat ik het nog wel weten. Het liefst zou ik het zelf repareren vanwege mijn interesse voor techniek maar ik denk dat je voor de flankspeling af te stellen speciaal gereedschap nodig heb. Tot later.
Ik heb 700 euro aan gereedschap moeten investeren om de 1200 serie cardans te kunnen takelen. Het is ook vele malen moeilijker dan de 11xx serie om te repareren. Ik heb nooit een pinion lager zien kapot gaan wel veel te vaak de grote kroon lager. Het is een goede merk van FAG maar niemand die ik vraag weet waarom omdat het vaker stuk gaat, Misschien omdat het zwaar te veduren krijgt. Voor deze handeling hoeft de flank speling niet met Prussian Blau opniuew uitgeshimd te worden.
In iedere geval het zal wel goed komen.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Beamietoo schreef:
Het kan heel goed helpen maar ik laat dat olie uitlopen bij iedere grote beurt. Als je verkleuring of metaal deeltjes ziet dan weet je dat je dat je beter op korte termijn moet ingrepen. Daarom is het raadzaam om het te vervangen. Doe ik ook de v-bak. Je kunt beter dicht bij huis een probleem ontdekken dan ver weg. Kost een beetje een bespaart en hoop (ellende).
Voor een litertje vol-synthetisch en een tube Forte mag je toch gauw € 50 aftikken en dat alles omdat de bak zo lekker klakt en je dat een beetje wilt verbeteren.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959

Gewoon Castrol MTX 75W140 Bert laat de Forte maar zitten 17 Euro.
Ton1959

Beamietoo schreef:
Adrina schreef:Beste Beamietoo, dit heb ik gedaan en dan hoor je me daar een (t..) herrie. Mijn gedachten gaan ook uit naar het lager van het kroonwiel. Wel meet ik nog geen speling op het wiel als ik het beweeg maar dat komt misschien dat ik er op tijd bij bent. Het zou daarom ook nog het pignonlager kunnen zijn maar dat denk ik niet. Van de week ga ik nog op bezoek bij de dealer en dan laat ik het nog wel weten. Het liefst zou ik het zelf repareren vanwege mijn interesse voor techniek maar ik denk dat je voor de flankspeling af te stellen speciaal gereedschap nodig heb. Tot later.
Ik heb 700 euro aan gereedschap moeten investeren om de 1200 serie cardans te kunnen takelen. Het is ook vele malen moeilijker dan de 11xx serie om te repareren. Ik heb nooit een pinion lager zien kapot gaan wel veel te vaak de grote kroon lager. Het is een goede merk van FAG maar niemand die ik vraag weet waarom omdat het vaker stuk gaat, Misschien omdat het zwaar te veduren krijgt. Voor deze handeling hoeft de flank speling niet met Prussian Blau opniuew uitgeshimd te worden.
In iedere geval het zal wel goed komen.
Ik zou dan denken dat de voorspanning van het kroonwiellager dan vanaf nieuw waarschijnlijk te hoog is geweest. Dat is een mogelijke verklaring voor het falen van het lager.
Adrina

Mijn vermoeden bleek juist te zijn. De 1200RT is weer terug na reparatie bij de dealer. Omdat ik er gelukkig tijdig bij was heeft men kunnen volstaan met alleen het conische rollager van het kroonwiel te vervangen. Scheelt je al snel ca. 1000 euro nieuwe cardan of reparatie. Op mijn vraag of dit dikwijls voorkomt en of dat te maken heeft met mijn rijstijl kreeg. Hun antwoord was dat het ook wel voorkomt bij mensen die rustig rijden. Dus dan denk ik maar dat ik pech heb gehad en dat mijn verversing bij 20.000 km met de goede voorgeschreven olie hier geen invloed op heeft gehad. Dus rijders van een R1200RT af en toe eens aan het wiel draaien als de motor op de middenbok staat en bij flink gegrom even door anderen laten luisteren kan je veel euries schelen. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en aandragen van suggesties.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”