Originele Uitlaat R1100RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
fb358727

Originele Uitlaat R1100RT

Ongelezen bericht door fb358727 »

Haloo, Bestaat er een uitlaat/dempersysteem die wat meer de aandacht geeft in het verkeer.
Huidige originele demper is weinig hoorbaar tussen de wagens en daarom zoek ik een middel om hem te verbeteren, zijn geluid mag dat ietsje meer zijn...
Wat meer aandacht, beter gehoord worden tijdens de ritten is soms wat meer veiligheid voor de aanwezigheid van de motorrijder... en daarom mijn vraag..
iemand ervaring met het aanpassen van huidige demper ??? vervangen, enz
tks _004 _004 _004
Inspector Gadget

Re: Originele Uitlaat R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Er zit ook een zoekfunctie rechts bovenin het scherm van het RT Forum, zoek maar eens op sleutelwoorden zoals demper, laser, remus. ;)

Ja dus, merken zoals Laser, Remus (etc) kunnen de BMW's een ander geluid geven, door vervanging van de demper.
Al dan niet met of zonder de Street Legal inserts (verwijderbare dempers).

Maar, de moderne 4-wielige is meer en meer beter geïsoleerd qua (o.a.) geluid, naast de eventuele wetgeving die voor een motorrijder geldt aangaande hinder (is o.a. ook geluidsoverlast).

Veel geluid is al heel snel overlast, met alle mogelijke gevolgen van dien, zoals een bekeuring.
Of irritatie bij het overige verkeer.
En dat moet je eigenlijk niet willen als verstandige motorrijder.

Ik denk persoonlijk dat je beter iets aan je zichtbaarheid kunt verbeteren.
Zoals (regelmatig wisselen van jou) positie op de weg, voeren van geel in plaats van wit licht, kleding, retro-reflectoren en dergelijke zaken.

Een andere demper ter verhoging van jou verkeersveiligheid (via geluid/lawaai) is in mijn optiek de verkeerde insteek.
Maar dat is mijn mening.
Wat niet weg neemt dat het wel kan, tot op bepaalde hoogte.
Als dat je "ding" is.
fb358727

Ongelezen bericht door fb358727 »

Beste, visualisatie is inderdaad een belangrijke factor in de verbetering van de veiligheid voor de motorrijder.
Met bijna 40 jaar rijervaring moet ik je overtuiging bijtreden, maar de regel voorkomen is beter dan genezen is er ook nog.
Wanneer een wagen je ziet rijden is dat al een groot voordeel maar wanneer een wagen in zijn dode hoek van zijn zijspiegel je niet gezien heeft kan dat
heel nare gevolgen hebben. Daarom dat men best op twee paarden speelt zonder te overdrijven. Een motor mag gehoord worden, MOET gehoord worden én gezien worden. Wanneer je deze beiden combineert heb je een serieus voordeel op de wagens, op je veiligheid. Maar dat is mijn mening.
Daarom dat ik vindt dat de huidige dempers, zoals ook bij de R1100RT wat meer 'aandacht' mochten vragen. Uiteraard zonder te overdrijven en ik spreek hier absoluut niet van 'open uitlaten' dragpips en dergelijke. gedempte uitlaten maar met de nadruk op het aanwezig zijn in het verkeer.

allee tks Patrick _004 _004 _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik begrijp je en deels volg ik zeker ook wel je redeneringen, ik heb 34 jaar rijervaringen.
Desondanks, de effectiviteit (van meer geluid-dat-de-4-wielige-jou-doet-beter-waarnemen door voorgenoemde merken uitlaatdempers) op de BMW's is redelijk beperkt, in mijn ervaringen.

Waarbij toentertijd ik op mijn 1100RT een Laser Duo-Tech demper had, naast de sport-uitlaat bochten van SiebenRock.
Geen goedkope combinatie, mijn motor liep er heel erg lekker op, qua geluid vond ik het top, en zonder de inserts zou het nog harder klinken, gaf de opvolgende eigenaar van de demper mij aan. Ikzelf heb nooit zonder inserts gereden.
Maar dat is mijn "gebrek". :$

Mijn "salvation" is dat ik er altijd vanuit ga dat niemand mij ziet of hoort en dat er altijd wel idioten op de weg zitten. ;) :lol:

Maar de stelling "loud pipes saves lives" kan ik mij zeker wel iets bij voorstellen.

De OEM demper van de 1100RT is 80 dB(A), heb ik gezien toentertijd op mijn demper.
Bij de Laser DuoTech is het met Street Legal (= gebogen versie) insert 93 dB(A) en met Sport-insert (= rechte versie) 94 dB(A), zie ik staan in de documentatie.
Zonder insert (Sport of Street Legal) staat vooralsnog niet aangegeven.
Die paar dB(A) is logaritmisch, dus echt wel wat harder.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ik heb een Laser Duo tech onder mijn motor en rijd er al meer dan een jaar mee, zat er al onder bij aankoop van de motor en nu dan toch de stoute schoenen aangetrokken en de dbkiller er uit gehaald, klinkt donkerder en niet eens zo veel harder maar eigenlijk wel mooier. Heb er een schroef aangezet en kan hem er in een minuut weer inzetten maar laat hem er voorlopig uit.

Hartelijke groeten van GT-I9192 aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”