Shift Assist Pro

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mike Philippens

Shift Assist Pro

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb een vraag over de werking van de Shift Assist Pro voor de nieuwe RT's (en straks ook GS). Ik snap hoe zo'n quickshifter werkt en wat het is, maar ik vraag me af hoe het gaat met terugschakelen. Het werkt nl niet als je zelf al gas terug hebt genomen en/of als je snelheid mindert. Maar terugschakelen is toch om snelheid te minderen, tenzij je het doet om even snel in te halen?
Ik lees nl dit in het specificatielijstje:
Notes:
No assist for gearshifts is provided under the following conditions:
Shifting with the clutch disengaged
Upshifts with the throttle closed (coasting) or when decelerating
The shift lever is not in its neutral position before starting a shift
The system supports downshifts with an open throttle, but the shift quality is influenced by sudden or jerky throttle-on and throttle-off changes in lower gears
Shifts performed without disengaging the clutch in low gears at high engine RPM’s may be accompanied by substantial torque reaction during power transitions. BMW Motorrad recommends that the clutch is used to perform shifts under these operating conditions. Riders should avoid using the Gear Shift Assistant Pro at engine RPM’s approaching the engine’s rev limit.
To ensure safety, cruise control is automatically deactivated during gear changes with the Gear Shift Assistant Pro.
Downshifts with open throttle? Dus gewoon gas erop houden als je terugschakelt? Is dat niet contra-intuïtief als je op een bocht aankomt? Iemand al ervaring?
mkoskamp
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Shift Assist Pro

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ik ken het concept niet. Maar gas vasthouden met terugschakelen is volgens mij niet zo heel vreemd, even aangenomen dat je geen snelheid aan het verminderen bent?
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Gewoon terugschakelen zonder te koppelen, ook al voor GS
BMW Gearshift Assistant Pro, allows clutchless upshifting and downshifting without adjusting the ride-by-wire throttle, as long as the bike is in proper load and rev ranges.
[media]QX2zGczl89g[/media]
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik heb deze optie niet genomen op de RT LC om 2 redenen:

Handmatig koppelen gaat zo automatisch dat ik het waarschijnlijk niet af kan leren :D :$
Verschillende testen gelezen en daarbij werd opgemerkt dat de schakel assistent goed werkt bij opschakelen maar veel minder bij terug schakelen.

Voor mij persoonlijk niet interessant om meer dan 400 euri's aan uit te geven. Buiten dit en de radio vond ik alles de moeite waard Big RT Smile
Luc
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Wat er eigenlijk staat, en wat ook mijn ervaring is, is dat terugschakelen het beste werkt met gas dicht. Inderdaad een no-brainer. Terug- of opschakelen bij deellast cq, een beetje gas, werkt niet lekker zonder te koppelen. Opschakelen zonder gas terug te nemen, en neerschakelen met gas dicht met Shift Assist en dus zonder koppeling, werken bijzonder goed. Je kunt met de nieuwe RT LC bijna 95% van de tijd schakelen zonder te koppelen.
hv121456

Ongelezen bericht door hv121456 »

Erteetje schreef:Ik heb deze optie niet genomen op de RT LC om 2 redenen:

Handmatig koppelen gaat zo automatisch dat ik het waarschijnlijk niet af kan leren :D :$
Verschillende testen gelezen en daarbij werd opgemerkt dat de schakel assistent goed werkt bij opschakelen maar veel minder bij terug schakelen.

Voor mij persoonlijk niet interessant om meer dan 400 euri's aan uit te geven. Buiten dit en de radio vond ik alles de moeite waard Big RT Smile
Luc
Ik heb deze optie wel laten monteren. Heb er geen spijt van. Ik wil eigenlijk niets anders meer.

het gemak waarmee met deellast wordt opgeschakeld en bij gas dicht wordt teruggeschakeld is 100%. In de korte tijd dat ik op de rt heb mogen rijden heb ik toch al enkele keren de assist pro kunnen benutten tijdens een inhaalactie van een blikker die dacht mij geen ruimte te hieven geven. Even terug van drie naar twee. Gas erop en doorschakelen naar drie. Met handmatig ontkoppelen en koppelen was het schakelen trager geweest.

Nog even wachten en dan staat de rt weer voor de deur met een veilige dyn. ESA.
Jurgen
Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek

Ongelezen bericht door Jurgen »

De 'quick shifter' zoals ik het noem, is mijns inziens het beste compromis tussen een 'gewone' bak en een automaat. Je moet er even aan wennen, maar dan wil je niet meer anders. Ik gebruik de koppeling nog maar in 3 situaties: bij het wegrijden, bij het opschakelen bij constante snelheid en als ik vol doortrek in de versnellingen. O ja, en ook als ik de grip in de bocht niet vertrouw (bij heel lage snelheid en hoogst zelden). Bij afremmen op de motor met gas dicht gaat terugschakelen tot zijn 3 feilloos: alleen naar 2 terugschakelen moet je pas doen als je minder dan 40 kmh rijdt. Als je dit in je achterhoofd houdt, dan is het een briljant ding.
HansD

Shift assist werkt juist prima bij vol optrekken, probeer maar.
Geon Plas
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoofddorp

Ongelezen bericht door Geon Plas »

Ik ben met het opschakelen er tevreden mee.... maar het terugschakelen gaat niet zo gemakkelijk bij me RT. Ik voel dan veel weerstand en durf eigenlijk er niet doorheen te "trappen".... Ik denk zo af en toe wel eens "hebben ze de optie er wel opgezet"...
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

hv121456 schreef:
Erteetje schreef:Ik heb deze optie niet genomen op de RT LC om 2 redenen:

Luc
Ik heb deze optie wel laten monteren. Heb er geen spijt van. Ik wil eigenlijk niets anders meer.

het gemak waarmee met deellast wordt opgeschakeld en bij gas dicht wordt teruggeschakeld is 100%. In de korte tijd dat ik op de rt heb mogen rijden heb ik toch al enkele keren de assist pro kunnen benutten tijdens een inhaalactie van een blikker die dacht mij geen ruimte te hieven geven. Even terug van drie naar twee. Gas erop en doorschakelen naar drie. Met handmatig ontkoppelen en koppelen was het schakelen trager geweest.

Nog even wachten en dan staat de rt weer voor de deur met een veilige dyn. ESA.
Als ik dit soort dingen lees zou ik nog spijt kunnen krijgen dat ik deze optie niet genomen heb. Gelukkig is het achteraf ook nog te monteren _004 _004
Jurgen
Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek

Ongelezen bericht door Jurgen »

Geon Plas schreef:Ik ben met het opschakelen er tevreden mee.... maar het terugschakelen gaat niet zo gemakkelijk bij me RT. Ik voel dan veel weerstand en durf eigenlijk er niet doorheen te "trappen".... Ik denk zo af en toe wel eens "hebben ze de optie er wel opgezet"...
Het opschakelen gaat erg goed, maar als je de snelheid constant houdt en alleen opschakelt om het toerental te verlagen kun je beter de koppeling erbij pakken. En dat je iets weerstand voelt bij het terugschakelen is normaal. Zolang je maar het gas dichthoudt. En als je meer dan 2 versnellingen terugschakelt is het beter om de remmen erbij te gebruiken. Maar het is en blijft voor mij een briljante optie.
Geon Plas
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoofddorp

Ongelezen bericht door Geon Plas »

@Jurgen.

Met je uitleg in me achterhoofd heb ik de afgelopen week even geëxperimenteerd. Nu begrijp ik het terugschakelen ook beter en ik voel niet meer de "weerstand" met terugschakelen zoals ik deze eerder ervoer. Heerlijke optie de quick shifter! En dank voor al jullie uitleg! Big RT Smile
HansD

Jurgen schreef:
Geon Plas schreef:Ik ben met het opschakelen er tevreden mee.... maar het terugschakelen gaat niet zo gemakkelijk bij me RT. Ik voel dan veel weerstand en durf eigenlijk er niet doorheen te "trappen".... Ik denk zo af en toe wel eens "hebben ze de optie er wel opgezet"...
Het opschakelen gaat erg goed, maar als je de snelheid constant houdt en alleen opschakelt om het toerental te verlagen kun je beter de koppeling erbij pakken. En dat je iets weerstand voelt bij het terugschakelen is normaal. Zolang je maar het gas dichthoudt. En als je meer dan 2 versnellingen terugschakelt is het beter om de remmen erbij te gebruiken. Maar het is en blijft voor mij een briljante optie.
Ik kan ook bij deellast prima doorschakelen, zonder problemen. Alleen van 2 naar 3 opschakelen wil bij mij niet zo goed. Dat gaat vaak gepaard met een flink klak of schok. Verder zeer tevrden met de schakel-assist.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”