Fors minder motordoden in 2013
Moderator: RT_Patrick
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Fors minder motordoden in 2013
In 2013 zijn 29 motorrijders omgekomen door verkeersongevallen. Een jaar eerder was dat nog 54.
In 2013 zijn 570 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland. Dat zijn er 80 minder dan het jaar ervoor, een daling van ruim 12 procent. De daling is beduidend sterker dan het Europese gemiddelde van 8 procent.
Er vielen vooral onder motorrijders, maar daarnaast ook onder inzittenden van personenauto’s, fietsers en voetgangers minder dodelijke slachtoffers. De cijfers zijn vandaag bekend gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
LEES HIER MEER >>
DE CIJFERS (pdf) >>
In 2013 zijn 570 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland. Dat zijn er 80 minder dan het jaar ervoor, een daling van ruim 12 procent. De daling is beduidend sterker dan het Europese gemiddelde van 8 procent.
Er vielen vooral onder motorrijders, maar daarnaast ook onder inzittenden van personenauto’s, fietsers en voetgangers minder dodelijke slachtoffers. De cijfers zijn vandaag bekend gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
LEES HIER MEER >>
DE CIJFERS (pdf) >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- blackers
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Fors minder motordoden in 2013
Economische krimp, minder verkeer, minder doden. 'Elk nadeel heb zijn voordeel' zei ooit een beroemd voetballer
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- Arjan W
- 2024
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Dat klopt helemaal, alhoewel ben ik er ook wel van overtuigd dat fellere kleuren door kleding/helmen van motorrijders hier ook aan bijdraagt.blackers schreef:Economische krimp, minder verkeer, minder doden. 'Elk nadeel heb zijn voordeel' zei ooit een beroemd voetballer
Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
interessant om te weten is dat de trend vanaf 1972 (3500) sterk is afgenomen. In die periode begon men echt aan verkeersveiligheid te werken zoals met de invoering van verplichting van het dragen van een motorhelm en de veiligheidsriemen in de auto.
lees meer >> http://sargasso.nl/langjarig-overzicht- ... nederland/
lees meer >> http://sargasso.nl/langjarig-overzicht- ... nederland/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jos WRSM
Jos WRSM
- Eric r1200rt
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Fantastische daling over de jaren heen, zeker als je hierbij betrekt dat het aantal km's ook nog eens sterk is toegenomen. Overigens, veel mensen hebben de perceptie dat het verkeer veel gevaarlijker is dan het vroeger was ...!
Eric.
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
In de jaren 50 wapperde er op het Victorieplein in Amsterdam, voor de Wolkenkrabber, een rood/wit gestreepte vlag met een uitroepteken. Telkens als er een verkeersdode in Amsterdam te betreuren was ging deze vlag halfstok. Als kind intrigeerde mij dat behoorlijk. Ik woonde er vlak bij en ging regelmatig kijken: "hing de vlag in top, of niet". Maar ik heb de vlag vaak halfstok zien hangen . . .
In 1955 werden in Amsterdam alleen al 76 verkeersdoden geteld . . .

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jos WRSM
Jos WRSM
- Beamer63
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R Nine T Racer
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Zou de daling van het aantal motorslachtoffers in 2013 ook iets te maken kunnen hebben met een motorseizoen dat pas laat op gang kwam en een forse daling de afgelopen jaren van jongeren die besluiten GEEN motorrijbewijs te halen door invoering van de nieuwe motor categorieën ?
Peter
Peter
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Denk het niet. De terugloop is redelijk structureel door de jaren heen. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren natuurlijk toch een behoorlijke toename gezien in het aantal motorrijders. En het zijn over het algemeen niet alleen maar jongeren die, in het eerste jaar dat ze hun rijbewijs hebben, om het leven komen. Ik vermoed dat het zeker te maken heeft met de behoorlijk stevige eisen die aan de motorrijder gesteld worden alvorens het rijbewijs te krijgen, in combinatie met een hogere mate van bewustwording bij zowel motorrijders als bij overige weggebruikers.Beamer63 schreef:Zou de daling van het aantal motorslachtoffers in 2013 ook iets te maken kunnen hebben met een motorseizoen dat pas laat op gang kwam en een forse daling de afgelopen jaren van jongeren die besluiten GEEN motorrijbewijs te halen door invoering van de nieuwe motor categorieën ?
Peter
Bert M
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Beamer63
- Bijz: R Nine T Racer
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Als je gaat zoeken op google zie je dat de gemiddelde leeftijd van de motorrijder inmiddels 45 jaar is met een gemiddeld jaarkilometrage van ik geloof rond de 3500 km per jaar.( mooi weer rijders ? )
In het volledige persbericht (CBS PB 025 van 24-04-2014) staat wat uitgebreidere info omtrent het aantal verkeersdoden:
Van de 570 dodelijk verongelukte in 2013 ( slecht motorseizoen) betreft het 29 motorrijders waarvan : 11 in de leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar en 11 in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar.
( 193 doden auto en 184 doden fietsers)
In 2012 betreft het 54 motorrijders waarvan 11 in de leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar en 26 in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar.
Opvallend vind ik het aantal dodelijk verongelukte motorrijders in 2012 ten opzichte van 2013 in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar.( recreatierijder/ mooi-weer rijders , wie weet het ? )
In de Provincie Brabant zet de daling van het aantal dodelijk verongelukte weggebruikers door.
Mogelijk een gevolg van de enorme aantallen verkeersdrempels en rotondes die er de afgelopen jaren zijn neergelegd.
Ik ben benieuwd wat er uitkomt voor het jaar 2014 daar wij nauwelijks een winterstop hebben gehad en er in Brabant volgens de kranten berichten dit seizoen ( die ik heb meegekregen ) inmiddels 3 of 4 eenzijdige dodelijke motorongelukken hebben plaatsgevonden.
Hier was dus GEEN tegenpartij bij betrokken !
Peter
In het volledige persbericht (CBS PB 025 van 24-04-2014) staat wat uitgebreidere info omtrent het aantal verkeersdoden:
Van de 570 dodelijk verongelukte in 2013 ( slecht motorseizoen) betreft het 29 motorrijders waarvan : 11 in de leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar en 11 in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar.
( 193 doden auto en 184 doden fietsers)
In 2012 betreft het 54 motorrijders waarvan 11 in de leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar en 26 in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar.
Opvallend vind ik het aantal dodelijk verongelukte motorrijders in 2012 ten opzichte van 2013 in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar.( recreatierijder/ mooi-weer rijders , wie weet het ? )
In de Provincie Brabant zet de daling van het aantal dodelijk verongelukte weggebruikers door.
Mogelijk een gevolg van de enorme aantallen verkeersdrempels en rotondes die er de afgelopen jaren zijn neergelegd.
Ik ben benieuwd wat er uitkomt voor het jaar 2014 daar wij nauwelijks een winterstop hebben gehad en er in Brabant volgens de kranten berichten dit seizoen ( die ik heb meegekregen ) inmiddels 3 of 4 eenzijdige dodelijke motorongelukken hebben plaatsgevonden.
Hier was dus GEEN tegenpartij bij betrokken !
Peter
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 11543 Weergaves
-
Laatste bericht door MotorBurler
-
- 7 Reacties