Boetetarieven volgend jaar fors omhoog

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Verhoging boetetarieven

Komt de verkeersveiligheid ten goede
5
7%
Is alleen maar om de staatskas te spekken
52
76%
Beide
11
16%

Totaal aantal stemmen: 68

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Boetetarieven volgend jaar fors omhoog

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Kennelijk moet het vervallen van het bonnenquotum worden gecompenseerd, want in 2012 gaat het boetetarief fors omhoog.
Wat denk je, neem door deze verhogingen de verkeersveiliggheid toe of is het alleen maar om de staatskas te spekken :?:
Doe mee aan de poll en/of laat eens weten hoe je er over denkt . . . .

Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats
2011 - €180
2012 - €340

Bellen in de auto
2011 - €180
2012 - €220

Door rood licht rijden
2011 - €180
2012 - €220

Onnodig claxonneren
2011 - €180
2012 - €350

Over wegbaan rijden met rood kruis
2011 - €180
2012 - €220

Voetganger op zebrapad niet voor laten gaan
2011 - €180
2012 - €340

Geen gordel dragen
2011 - €100
2012 - €120

Over verdrijvingsvlak rijden
2011 - €180
2012 - €220

Rijden met lekke uitlaat
2011 - €200
2012 - €240

Zicht voorruit minder dan 55%
2011 - €180
2012 - €220

Een volledig overzicht vind je hier:
http://www.bmwrtforum.nl/downloads/Boetes2012.pdf
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Kees Jan

Re: Boetetarieven volgend jaar fors omhoog

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Alleen de kas spekken, want waarom is door rood licht rijden (levert het meeste gevaar op) het goedkoopste????
Ik kan hier nog uren over praten maar voor mijn eigen gemoedsrust doe ik dat niet. De kmp;l,m[';

Groet,
Kees Jan
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

geen gordel dragen gaat van €100 naar €120, hmmm, kan ik me nog wel een beetje in vinden.
misbruik van een gehandicaptenparkeerplaats en de claxon van €180 naar €350 :shock:
Niet dat ik de overlast van foutparkeerders en toeteraars wil goedpraten, maar als het om verkeersveiligheid gaat is dat toch van een héél ander kaliber dan geen gordel dragen :roll:

Linksplakken kost je €120, rechts inhalen (omdat iemand links plakt bijvoorbeeld) wordt €220. Oorzaak/gevolg zijn even verward lijkt me.

Er is door de extreem doorgevoerde en vrijwel volledig geautomatiseerde controle´s al niet zo heel veel draagvlak voor verkeersboetes, maar sommige bedragen zijn zo #@ Oia #-hoog dat het overzicht me in eerste instantie aan een 1-april grap deed denken.........
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bellen in de auto mag van mij wel een hogere boete krijgen. Al snap ik er nog steeds niks van. Een cd wisselen mag dan weer wel _001 . Maar ik vind de boete voor een lekke uitlaat wel heel hoog. En ze zijn bijna allemaal lek aan de achterkant :lol: . Maar ik denk dat de we de kas moeten spekken. Ik hou persoonlijk meer van een puntensysteem. Bij 10 puntjes rijbewijs kwijt. En wat ik ook niet begrijp is dat fietsers de hoge boetes altijd schijnen te ontlopen.

Ton _004
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Jos WRSM schreef:
Onnodig claxonneren
2011 - €180
2012 - €350
Ken nog iemand met een Stebel die misschien wel flink diep in de buidel moet gaan tasten :oops: :lol:
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je zou mogen hopen dat de hoogte van het boetebedrag met de gevaarsetting in het achterhoofd, bepaald zou worden.
Maar ik ben bang dat het niets anders is dan een ordinaire manier om de staatskas te spekken.

Het probleem wat ik voorzie, is dat mensen dan dusdanig in het nauw komen, dat je "Amerikaanse" toestanden gaat krijgen, zoals meer vluchtpogingen, doorrijden na een ongeval en dergelijke.
Ik ga ook problemen voorzien voor de handhavers, ze zullen met nog meer geweld te maken gaan krijgen.

Laat het duidelijk zijn, sommige zaken, zoals het door een rood verkeerslicht rijden, niet-handenvrij bellen, ect, mag van mij inderdaad heel streng aangepakt worden.

Maar doe wat aan de handhaving en voorlichting (zoals de bekende in-your-face filmpjes die we allemaal wel kennen, om maar eens een voorbeeld te geven) in plaats van het "oneindig straffen".
In plaats van de "automatische" pakkans (camera's e.d.), dat heeft te weinig impact, je krijgt een acceptgiro binnen, betaald deze, en bent het al weer snel vergeten.

Niet-handenvrij bellen is levensgevaarlijk, maar überhaupt vind ik bellen achter het stuur een gevaarlijke bezigheid, je blikveld loopt terug van enkele tientallen meters naar enkele meters, naast je reactievermogens, etc.

En wat zie je in NL;
Een groot bord langs de kant van de snelweg: "SMS-en doe je op de {P}"
Zorg daarentegen liever dat de handhavers het gereedschap, de gelegenheid en de tijd krijgen om de pakkans 100% te maken.
Maak het zo in de uitingen in de media dat het gewoon niet meer geaccepteerd wordt, door niemand.
Dat je een dr.l bent als je met een telefoon in de hand gezien wordt.

Kijk maar eens naar met drank op achter het stuur;
Door veelvuldige handhaving, grote pakkans, en bij elke staande-houding blazen (bij ons in de regio althans), is het aantal overtreders significant terug gelopen.
En dan helpt soms zo'n BOB-sleutelhanger echt wel, tot een zekere hoogte.

Ik ben erg teleurgesteld hoe het boetebeleid zo langzamerhand in Nederland aangepakt wordt, het is niet langer meer geloofwaardig.
Ik vraag mij ook af hoe de handhavers hierover gaan denken, want ze kregen eerst al de bonnenquota door hun strot geduwd, en nu dit.
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Helemaal mee eens.

Ik heb net mijn 2e bekeuring op de motor in 30 jaar gekregen.
13 km te hard in de bebouwde kom omdat ik een rits auto's inhaalde die rechtsaf moesten.
Prijs 81 euro, niet leuk maar terecht. Ik reed te hard.

Ik snap niet dat claxoneren duurder moet zijn dan een rood kruis negeren. Dus een wegwerker voor zijn sokken rijden is goedkoper dan op je toeter drukken?
Waar gaan we heen?
Mijn prijs zou zijn rood kruis negeren 500 euro en dat overigens ook voor bellen niet handsfree.
Zo een apparaat kost 50 euro. En ik vind 3x beboet 1 maand je rijbewijs kwijt.
Inspector Gadget

Ik ben zeker ook geen heilige, mijn achilleshiel zijn de trajectcontroles, met "slechts" enkele kilometers te hard.
En dus ook ik ga meestal met meer marges langzamer rijden in de trajectcontroles.
Ik probeer mij te gedragen.

Terug naar de topic, kwam ik dit tegen;
http://www.knmv.nl/verkeer/nieuws/boete ... gen-bekend

De handhavers worden wederom in een spagaat gedwongen door de politiek.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Op de motor kun je trajectcontrole makkelijk ontwijken. Kwestie van tussen de rijbanen doorrijden. Dan signaleert het systeem je niet.
Inspector Gadget

Dat meen je niet ?! :O
Als ik er zo over nadenk, begrijp ik de technische redenen wel.

Oops!
doov650

dutchmidiman schreef:Dat meen je niet ?! :O

Oops!

Vaak genoeg gedaan, nooit een prent ontvangen.
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Klopt inderdaad, in de rijstroken ligt een vierkant en is verbonden met een verbindingsstrook naar het vierkant in de andere rijstrook. Deze vierkanten meten op basis van magnetisme een voertuig en geven dat signaal door. Een auto die in het midden rijdt van 2 rijstroken pakt toch altijd minstens 1 vierkant, daar in tegen is een motor te smal en heeft minder oppervlakte voor registratie op basis van magnetisme. Vandaar dat de motorfiets als die tussen de 2 rijstroken rijdt niet geregistreerd zal worden.

groet,
RhanRT
Bart51
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Kunnen we nog harder door de files, wanr dan rijden we toch al op de streep!
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

RhanRT schreef:Klopt inderdaad, in de rijstroken ligt een vierkant en is verbonden met een verbindingsstrook naar het vierkant in de andere rijstrook. Deze vierkanten meten op basis van magnetisme een voertuig en geven dat signaal door. Een auto die in het midden rijdt van 2 rijstroken pakt toch altijd minstens 1 vierkant, daar in tegen is een motor te smal en heeft minder oppervlakte voor registratie op basis van magnetisme. Vandaar dat de motorfiets als die tussen de 2 rijstroken rijdt niet geregistreerd zal worden.

groet,
RhanRT
Moet je dan niet alle meetpunten missen om geen meting te genereren? Ik kan me voorstellen als je er een aantal wel 'raakt' dat je alsnog de sigaar bent. Laat maar horen.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Walter schreef:Ken nog iemand met een Stebel die misschien wel flink diep in de buidel moet gaan tasten :oops: :lol:
"Maar dat kan ik toch nooit geweest zijn, meneer agent _001 Dat moet die vrachtwagen, die zojuist de hoek om reed, zijn geweest"

Big RT Smile
RhanRT

Moet je dan niet alle meetpunten missen om geen meting te genereren? Ik kan me voorstellen als je er een aantal wel 'raakt' dat je alsnog de sigaar bent. Laat maar horen.
Nee Bert, trajectcontrole is verdeeld in secties, hierbij heb je altijd een begin en een eind.
Dit heeft mede te maken met op- en afritten.
Na een oprit start altijd een nieuwe sectie.
In een sectie is meervoudige meting mogelijk, dus meerdere meetpunten, en dan heb je deeltrajecten en die staan op zichzelf!
Voorbeeld:
Stel je word gemeten over 3 deeltrajecten, in het eerste deel rij je 20 km te hard en in het tweede deel rij je 10 km te langzaam en in het derde deel rij je 5 km te langzaam. Je krijgt gewoon een procesverbaal voor 20 km te snel rijden (de eerste sectie) want je snelheid word niet berekend over startpunt 1 en eindepunt 3.
Indien je in dit voorbeeld in de derde sectie 30 km te hard rijdt dan vervalt de 20 en krijg je de 30 als procesverbaal.
Jouw snelheid word dus niet berekend over start eerste deeltraject en einde derde deeltraject als je denkt dat je dan nog in de veilige marge zit.
Ergo:
Een trajectcontrole is alleen mogelijk, ook bij deeltrajecten, indien je gemeten wordt over 2 meetpunten tussen de op- en afritten.
Je mag dus 1 controlepunt raken.

groet,
RhanRT
Inspector Gadget

Ik ben er wel zo'n beetje uit, ik hou mij wel aan een iets lagere snelheid dan het maximum, in plaats van dat ik meetlussen en camera's in de gaten moet gaan houden. Of tussen de rijstroken moet gaan rijden "op het juiste moment" :$

Anders moet ik én heel goed in mijn spiegels kijken (camera's) én voor mij op het wegdek (meetlussen) kijken.
En dat met 80 of 100km/uur, geen sinecure, me dunkt.
Want er zitten soms ook andersoortige meetlussen tussen om de verkeersintensiteit te meten en de matrixborden aan te sturen, wegdekgesteldheid te meten(temperatuur, regen, vorst, e.d)

Plus het verkeer achter mij zou ook af-en-toe kunnen fronsen als ik tussen de rijstroken ga rijden, lijkt mij voor hen nogal verwarrend.

Wellicht ook het moment om de cruisecontrol aan te zetten, hoewel ik daar niet zo verzot op ben.
Dan is de snelheid ok (en constant) en houd ik mijn blik ver voor mij (en om de circa 7 seconden in de spiegels).

Maar goed, een deel van de tarieven is horkenbelasting, zover ik mij ook wel duidelijk.
Daar heb ik geen enkel probleem mee.
En volgens de experts zou dit alles nog steeds in lijn zijn met de overige Europese landen.

We zullen er dus wel aan moeten geloven, en er komt nog meer;
Het punten-systeem/gele kaart komt er ook nog aan, hoewel nog niet bekend is wanneer.
Wel een recidive-mogelijkheid die de hoogte (lees: hogere) boetebedrag gaat bepalen bij herhaling.

Redelijk sneu dat in een land waar het per km, inwoner of welke statistiek je ook wilt bekijken, het meest veilige verkeersland is (op Noorwegen na, volgens mij), de politiek wederom probeert het beste jongetje van de klas te zijn.

De "burgerlijke ongehoorzaamheid"?
Je best doen om te zorgen dat ze geen cent boete aan je kunnen opleggen.
Ik doe al jaren mijn best, en dat lukt heel redelijk. (gelukkig!)
RhanRT

Big RT Smile
redelijke goede samenvatting waar ik wel mee leven kan

af en toe moet je eens tussen de regeltjes kunnen bewegen, waarbij ik met mijn uitleg zeker geen vrijbrief wil geven om alles maar te omzeilen

in dit geval komt mijn slogan echt tot zijn recht:

geef je verstand voorrang en koester je emotie

groet,
Han
Inspector Gadget

Ben het roerend met je eens;
Regels zijn, net als het leven, niet zwart-wit maar er in vele tinten grijs.
Regels zijn er om een complete chaos te voorkomen, en een leidraad te geven om je er naar te gedragen.
(zo begrijp ik onderhand volledig waarom een motorrijder zich op bepaalde manieren in het verkeer moet gedragen, het is lijfsbehoud)

Ik interpreteerde het daarom dus ook zeker niet als een vrijbrief, verre van dat zelfs.

Datgene wat je uitlegt, toelicht en verklaart, leer je juist beter begrijpen en accepteren, en ultimo naar gedragen.

Dan is mijn emotie die probeert het te begrijpen, en zegt mijn verstand dat dit schijnbaar ondoenlijk is.
Tja.
doov650

doov650 schreef:
dutchmidiman schreef:Dat meen je niet ?! :O

Oops!

Vaak genoeg gedaan, nooit een prent ontvangen.
@ Koos Spee: dit was bij wijze van spreken hoor. Borrelpraat. Stoerdoenerij. You name it. En het IP adres vanwaar ik dit gepost heb is van een vriend van mijn achterneef uit Ghana.
Ben1200RT
2024
2024
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Tja en als dan de opbrengsten tegenvallen wordt waarschijnlijk de btw op de brandstoffen verhoogt naar 20 %. Vangen ze meer met minder werk. Het idee dat ik had om te gaan immigreren wordt zo wel hoe langer hoe aantrekkelijker.
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Immigreren naar Nederland dan toch :D
RTeetje

Ongelezen bericht door RTeetje »

doov650 schreef:Op de motor kun je trajectcontrole makkelijk ontwijken. Kwestie van tussen de rijbanen doorrijden. Dan signaleert het systeem je niet.
Bedankt voor de tip. Zal het volgende keer een keer proberen.
Inspector Gadget

Ik moet wel enige nuance aangeven;
De pers heeft het hier-en-daar wat aangedikt naar het schijnt, en niet alles zou zo heet gegeten worden als het wordt opgediend.
Of verkeerd begrepen zijn.

Feit blijft wel dat boetes flink omhoog gaan, en je dus nog beter op je tellen moet passen anders het echt nog meer goed geld gaat kosten dan het al behoorlijk veel geld was.

Voor alle duidelijkheid:
In de regel heb ik geen enkel probleem met hoge boetes waar de gevaarsetting hoog is.
Zoals niet-handenvrij bellen, rood licht e.d.

Onnodig lawaai, de flink dure, zou vooral aangaande harde muziek danwel open/lekke/defecte uitlaten gaan e.d. (? _001)
De Harley's kunnen dus beter in de garage blijven staan. ;) :lol:

Ook de snelheidsovertredingen tikken lekker aan, als je even niet oppast.

En, aangezien de Minister het plan heeft de variabele snelheidsverhoging naar 130 km/uur uit te breiden van de huidige 8 trajecten naar meerdere trajecten, zal ook daar strenger op worden toegezien.

Kortom, gebruik je snelheidsmeter, die geeft meestal iets aan de lage kant aan (3 ~ 7 km/uur minder ongeveer dan de daadwerkelijke snelheid) dat kan je al snel veel geld schelen.

Jammer dat de cruise-control op de -1200- niet dusdanig werkt dat je die vast kan zetten op een snelheid waardoor je niet sneller kan met je gashendel.
Dave

dutchmidiman schreef:Jammer dat de cruise-control op de -1200- niet dusdanig werkt dat je die vast kan zetten op een snelheid waardoor je niet sneller kan met je gashendel.
Dat is maar goed ook Rob: stel dat je om een ongeval te vermijden even gas bij wilt geven...
Inspector Gadget

Daar is ook wat voor te zeggen uiteraard, inderdaad.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zo, hier zijn we wel weer uit. De meesten denken dat de maatregelen zijn om de staatskas te spekken.
Sommigen denken dat het ook om verkeersveiligheid gaat en daar sluit ik me bij aan want door de enorme hoge boetebedragen laat een weldenkend mens het bijvoorbeeld wel uit zijn hoofd om zijn auto even op een parkeersplaats voor invaliden te plaatsen of een doorgetrokken streep te overschrijden.
Er gaat dus ook een afschrikwekkende werking van uit die dus OOK de verkeersveiligheid tengoede komt.
Maar je blijft altijd (vele)sukkels overhouden die er graag € 220,= voor over hebben om tijdens het rijden een handheld belletje te plegen . . . .
Tel ze maar eens tijdens een ritje . . . . _002
Jos WRSM
doov650

Maar wat heeft ff parkeren op een invalideplaats met verkeersveiligheid te maken dan? Je 4wieler staat op die plek natuurlijk veel veiliger dan midden op straat ( waarvoor de prent natuurlijk goedkoper is).
Hufterig is het natuurlijk wel.
mhovens
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

Politieke kontdraaierij! Stel we gaan ons met z'n alle aan alle regels gaan houden en niemand krijgt een bon wat dan? Hoe krijg je dan het al op de begroting gestelde inkomsten. Er MOET dus boete geld binnen komen, worden het aantal bonnen minder gaat de prijs per bon omhoog. Dat is het zelfde als met z'n alle op stroom bezuinigen, de kosten voor het maken van deze stroom wordt niet minder dus gaat de prijs van de stroom omhoog. Gelukkig wordt het milieu hier wel beter van.
Dave

Ik zat net dat lijstje in de PDF van Jos nog eens door te kijken, maar echt vrolijk word ik er niet van...

Kijk, er zijn zeker goede punten in te vinden dat boetes omhoog gaan. Hoewel ik me bij een aantal afvraag wat het verband is tussen het gewicht van de overtreding en de hoogte van de boete, dat is echt losgeslagen. Maar ik zie het niet zo zitten met de handhaving. Er is hier een kruispunt waar mijn kinderen iedere dag oversteken en waar de VRI een beetje vreemd is afgesteld. Op zich begrijpelijk als je kijkt naar de autostroom (ik schrijf bewust geen verkeersstroom) op dat tijdstip, maar ook bijzonder frustrerend voor schoolgaande voetgangers en fietsers. Het is kortom wachten op een behoorlijk heftig ongeluk omdat de een door rood rijdt en de ander door rood fietst of loopt.

Als je dan melding maakt bij politie of gemeente dat het een gevaarlijke kruising is, dan wordt je afgescheept met de melding dat 'men' geen tijd heeft om te komen controleren of om de situatie op een bepaald tijdstip te komen beoordelen. Er moet dus weer eerst een aanrijding plaatsvinden met ten minste zwaar letsel.

Dus ik wil best accepteren dat een aantal overtredingen hoger beboet moet worden. Maar kom ze dan ook alsjeblieft handhaven of alles zo inrichten dat je de kans op overtreding minimaliseert!!!

En leidt geen agenten op tot animal cops als je nog niet weet wat die functie gaat inhouden...

En om wat Castrol op het vuur te gooien: waarom moet de maximumsnelheid op snelwegen omhoog? We moeten weer extra geld gaan uitgeven (enkele honderden miljoenen) om de veiligheid en andere aspecten te borgen voor een paar minuten tijdwinst (hoera, mensen staan eerder in de file) terwijl er ook ergens een gat gedicht moet worden van 18 miljard... Of word ik nou langzaam gek???
RhanRT

Dave schreef:Ik zat net dat lijstje in de PDF van Jos nog eens door te kijken, maar echt vrolijk word ik er niet van...

Kijk, er zijn zeker goede punten in te vinden dat boetes omhoog gaan. Hoewel ik me bij een aantal afvraag wat het verband is tussen het gewicht van de overtreding en de hoogte van de boete, dat is echt losgeslagen. Maar ik zie het niet zo zitten met de handhaving. Er is hier een kruispunt waar mijn kinderen iedere dag oversteken en waar de VRI Voor de oplettende lezer die deze afkorting niet kent: VRI staat voor Verkeers Regel Installatie) een beetje vreemd is afgesteld. Op zich begrijpelijk als je kijkt naar de autostroom (ik schrijf bewust geen verkeersstroom) op dat tijdstip, maar ook bijzonder frustrerend voor schoolgaande voetgangers en fietsers. Het is kortom wachten op een behoorlijk heftig ongeluk omdat de een door rood rijdt en de ander door rood fietst of loopt.

Als je dan melding maakt bij politie of gemeente dat het een gevaarlijke kruising is, dan wordt je afgescheept met de melding dat 'men' geen tijd heeft om te komen controleren of om de situatie op een bepaald tijdstip te komen beoordelen. Er moet dus weer eerst een aanrijding plaatsvinden met ten minste zwaar letsel. als het kalf verdronken is dempt men de put
Je moet bij de wegbeheerder zijn, niet zijnde de politie, dus stel een gemeente of provincie danwel het rijk vantevoren aansprakelijk bij ongewijzigd beleid en verkeersomstandigheid in deze situatie waarbij je een naar redelijkheid inschattende hogere verkeersgevaarlijkheid aanduid van deze situatie

Dus ik wil best accepteren dat een aantal overtredingen hoger beboet moet worden. Maar kom ze dan ook alsjeblieft handhaven of alles zo inrichten dat je de kans op overtreding minimaliseert!!!

En leidt geen agenten op tot animal cops als je nog niet weet wat die functie gaat inhouden...

En om wat Castrol op het vuur te gooien: waarom moet de maximumsnelheid op snelwegen omhoog? We moeten weer extra geld gaan uitgeven (enkele honderden miljoenen) om de veiligheid en andere aspecten te borgen voor een paar minuten tijdwinst (hoera, mensen staan eerder in de file) terwijl er ook ergens een gat gedicht moet worden van 18 miljard... Of word ik nou langzaam gek???
Yep, maar dat waren wij al volgens de politiek denk ik

groet,
RhanRT
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dave schreef:En om wat Castrol op het vuur te gooien: waarom moet de maximumsnelheid op snelwegen omhoog? We moeten weer extra geld gaan uitgeven (enkele honderden miljoenen) om de veiligheid en andere aspecten te borgen voor een paar minuten tijdwinst (hoera, mensen staan eerder in de file) terwijl er ook ergens een gat gedicht moet worden van 18 miljard... Of word ik nou langzaam gek???
Wel een beetje off-topic, maar een uitspraak naar mijn hart. Een volledig onzinnige maatregel, die nauwelijks extra tijdwinst oplevert, maar zeer waarschijnlijk wel meer slachtoffers. :(
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
doov650

PaPinkelman schreef:
Dave schreef:En om wat Castrol op het vuur te gooien: waarom moet de maximumsnelheid op snelwegen omhoog? We moeten weer extra geld gaan uitgeven (enkele honderden miljoenen) om de veiligheid en andere aspecten te borgen voor een paar minuten tijdwinst (hoera, mensen staan eerder in de file) terwijl er ook ergens een gat gedicht moet worden van 18 miljard... Of word ik nou langzaam gek???
Wel een beetje off-topic, maar een uitspraak naar mijn hart. Een volledig onzinnige maatregel, die nauwelijks extra tijdwinst oplevert, maar zeer waarschijnlijk wel meer slachtoffers. :(
Dat is helemaal geen onzinnige maatregel. Inderdaad het levert geen tijdwinst op, want we reden altijd al harder.
Je krijgt nu dus een boete voor 20 kilometer te hard in plaats van 30.
Dat is toch winst?
EricW

Ongelezen bericht door EricW »

Wat me trouwens ook wel opvalt in dat lijstje in de PDF van Jos is dat de boetes voor snelheidsovertredingen
een stuk duurder zijn voor motoren (categorie 2) dan voor auto's (categorie 1).

Vooral bij kleine overtredingen zijn de boetes vaak twee keer zo hoog!
Alsof voor een medeweggebruiker een aanrijding met een motor een stuk gevaarlijker is dan met een auto ??

Beetje een vreemde gang van zaken...
Wildripper
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

EricW schreef:Wat me trouwens ook wel opvalt in dat lijstje in de PDF van Jos is dat de boetes voor snelheidsovertredingen
een stuk duurder zijn voor motoren (categorie 2) dan voor auto's (categorie 1).

Vooral bij kleine overtredingen zijn de boetes vaak twee keer zo hoog!
Alsof voor een medeweggebruiker een aanrijding met een motor een stuk gevaarlijker is dan met een auto ??

Beetje een vreemde gang van zaken...
Volgens mij is het gewoon hetzelfde bedrag, zie op bladzijde 3 daar staan de categorie indeling voor de snelheids overtredingen. En daar is categorie 2 voor vrachtauto's en dergelijke. Categorie 1 is alle motorvoertuigen.

In het eerste deel van het pdf-je is de categorie indeling anders. Dan is 2 inderdaad voor motorrijders.

Big RT Smile

Maar toch als je die bedragen ziet, misschien toch maar eens het gas wat minder diep intrappen of minder opendraaien.
Zümo XT
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Hoogte boetes voor auto en motor is gelijk. Zou ook wel vreemd zijn om daar verschil in te maken.
EricW

Ongelezen bericht door EricW »

Aha, ik zie het. Vond het inderdaad al wel erg vreemd :)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”