AANPASSING KLEURWEERGAVE 590LM.
Moderator: RT_Patrick
- Hans45
- Type: R1250RT
- Bijz: Diverse extra's gemonteerd
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
AANPASSING KLEURWEERGAVE 590LM.
Vorige week ben ik begonnen met het programma van Javawa. Daarin zit een mogelijkheid om de kleuren aan te passen.
Ik zal hieronder met een aantal foto's duidelijk maken wat ik heb gedaan.
Ik had al een bestandje met een gewijzigde routekleur gekregen. Die is rood en die heb ik zo gelaten. Verder was het veel experimenteren en kijken en proberen. Welnu kijk hieronder wat het geworden is. Vandaag heb ik een testrit van een uur of 3 gemaakt. Het gewijzigde contrast werkt prima. De zichtbaarheid is sterk verbeterd.
Kortom ik kan een ieder aanraden om met dit programma aan de gang te gaan. Je kan daardoor de weergave een stuk verbeteren. Met dank aan Jaco van Javawa voor het maken van deze software.
Op deze foto zijn de veranderingen goed te zien. Bebouwde kom is bruin, industie is donkergroen, de snelweg is paars met zwarte randen en de lokale wegen zijn wit en geel. Het water heb ik donkerder blauw gemaakt. Je ziet hier al meteen het verschil. En hier niet zichtbaar, de bospaden zijn donkergrijs. En de triplog, de gereden route is helder blauw. Als je nu door een bosgebied rijdt dan zie je nu wel hoe de paden lopen. Verder is het veel experimenteren omdat de kleuren op je laptop en iets anders uitzien dan de kleuren op de weergave op de 590.
Verder heb ik ontdekt dat je de breedte van de wegen met een getal kan wijzigen. De rijroute bijvoorbeeld is nu dikker als de standaard instelling (2.0) en de lokale gele wegen staan op 1.3 dikte. En ik heb alle wegen een zwarte rand gegeven. Ook dit verhoogt de zichtbaarheid.
Ik zal hieronder met een aantal foto's duidelijk maken wat ik heb gedaan.
Ik had al een bestandje met een gewijzigde routekleur gekregen. Die is rood en die heb ik zo gelaten. Verder was het veel experimenteren en kijken en proberen. Welnu kijk hieronder wat het geworden is. Vandaag heb ik een testrit van een uur of 3 gemaakt. Het gewijzigde contrast werkt prima. De zichtbaarheid is sterk verbeterd.
Kortom ik kan een ieder aanraden om met dit programma aan de gang te gaan. Je kan daardoor de weergave een stuk verbeteren. Met dank aan Jaco van Javawa voor het maken van deze software.
Op deze foto zijn de veranderingen goed te zien. Bebouwde kom is bruin, industie is donkergroen, de snelweg is paars met zwarte randen en de lokale wegen zijn wit en geel. Het water heb ik donkerder blauw gemaakt. Je ziet hier al meteen het verschil. En hier niet zichtbaar, de bospaden zijn donkergrijs. En de triplog, de gereden route is helder blauw. Als je nu door een bosgebied rijdt dan zie je nu wel hoe de paden lopen. Verder is het veel experimenteren omdat de kleuren op je laptop en iets anders uitzien dan de kleuren op de weergave op de 590.
Verder heb ik ontdekt dat je de breedte van de wegen met een getal kan wijzigen. De rijroute bijvoorbeeld is nu dikker als de standaard instelling (2.0) en de lokale gele wegen staan op 1.3 dikte. En ik heb alle wegen een zwarte rand gegeven. Ook dit verhoogt de zichtbaarheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
- Hans45
Re: AANPASSING KLEURWEERGAVE 590LM.
Als je een route ingeeft, dus van A naar B, of een rondrit, of een geprogrammeerde route, dan wordt de te rijden route rood en met een dikke zwarte lijnen aangegeven. Kijk maar eens als je in Amsterdam rijdt hoe dat eruit ziet. Dit is toch wel de oplossing te noemen voor de zwakke schermweergave van Garmin. OOk erg duidelijk maar hier niet te zien: Als je ergens links of rechtsaf moet wordt dat door een dikke witte pijl met zwarte randen aangegeven.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
- Hans45
Om het verschil wat duidelijker te maken. Hier zie je Nijmegen in de kleuren door mij geprogrammeerd.
- Hans45
En hier zie je Nijmegen in de schermweergave Garmin HV. Het verschil tussen beiden lijkt me vrij duidelijk.
- Hans45
En hier zie je dan de Garmin HV schermweergave met de route erop in Amsterdam.
Denk er de zon bij die op het scherm schijnt en je ziet er niet heel veel meer van.
Voor de duidelijkheid van deze foto's zijn die binnenshuis gemaakt. Dat om jullie dit te kunnen laten zien.
Oh ja overbodig om te vermelden dat de getoonde foto's achteraf niet zijn bewerkt. Dit is wat de 590 laat zien.
Op de site van Javawa staat hoe je het verder moet instaleren.
Denk er de zon bij die op het scherm schijnt en je ziet er niet heel veel meer van.
Voor de duidelijkheid van deze foto's zijn die binnenshuis gemaakt. Dat om jullie dit te kunnen laten zien.
Oh ja overbodig om te vermelden dat de getoonde foto's achteraf niet zijn bewerkt. Dit is wat de 590 laat zien.
Op de site van Javawa staat hoe je het verder moet instaleren.
- Hans45
En hoe ziet dat programma van Javawa eruit:
Nu zo.
Je ziet in het linkerscherm de benaming voor een onderdeel van de weergave op je kaart. Dan naar rechts de kleuren voor de dag en nacht weergave. In het vakje erbuiten staan het kleurnummer voor de vulkleur en de randkleur. Je kan nu zelf in het kleuren mengvak uitzoeken welke kleur je wilt gebruiken. Als je dat doet dan kan je dus 1 item per keer een nieuwe kleur geven. En zo werk je dus alle 50 keuzes af.
Nu zo.
Je ziet in het linkerscherm de benaming voor een onderdeel van de weergave op je kaart. Dan naar rechts de kleuren voor de dag en nacht weergave. In het vakje erbuiten staan het kleurnummer voor de vulkleur en de randkleur. Je kan nu zelf in het kleuren mengvak uitzoeken welke kleur je wilt gebruiken. Als je dat doet dan kan je dus 1 item per keer een nieuwe kleur geven. En zo werk je dus alle 50 keuzes af.
- zaptoo
- Type: R1200RT
- Bijz: Biarritz Blue
CeeBaileyscherm
Baehr UltimaXL
CapoU - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Gelderland
Hallo Hans45,
Ook ik heb een Garmin 590lm waarvan ik de kaartweergaven zou willen veranderen.
Jij hebt je er al mee bezig gehouden en een en ander uit geprobeerd.
Hier zit volgens mij veel tijd in.
Nu ben ik daar niet te beroert voor, maar waarom zou je het wiel 2x uitvinden.
Zou je het aangepaste bestand niet beschikbaar willen stellen??
Hiervan zouden misschien wel enkele 590 bezitters erg blij van worden
Groet
Groet

- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Ha Hans, +1 hierzaptoo schreef:Hallo Hans45,
Groet
Wil ook best bij je aankomen om mijn 590 aan te (laten) passen als je dat ziet zitten (Ik ben daar niet zo handig mee)
Na mijn staaroperatie eind vorig jaar zie ik op afstand weer als een valk maar op de afstand waar de 590 ziet kan ik wel wat extra contrast gebruiken.
Walter
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- ErikS
- 2024
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Hallo Hans45,
Dus hierbij ook van mij het verzoek voor het door jou gemaakt bestand.
Ik heb ook enige tijd geleden ook al wat gespeeld met het programma van JAVAWA maar de instellingen zoals jij ze laat zien zijn wel erg mooi. Ik heb een Navigator5 en maak inmiddels al wel gebruik van een (minimaal) aangepast (.kmtf) bestand. Voor zover ik dus weet kun je het zowel bij de 590 als de Navigator 5 dezelfde Thema bestanden gebruiken.zaptoo schreef:waarom zou je het wiel 2x uitvinden.
Dus hierbij ook van mij het verzoek voor het door jou gemaakt bestand.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
- ErikS
- 2024
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Enige tijd geleden contact gehad met Hans over zijn gemaakte kleurenschema. Omdat hij momenteel geen computer ter beschikking heeft met hem afgesproken dat ik met de laptop langs zou komen om het bewerkte bestandje op te halen.
Zo gezegd en gedaan. Gisteren bij hem langs geweest en het bestand uitgewisseld.
Zijn 590LM aan de laptop gehangen en het bestandje er af getrokken; mijn navigator aan de laptop gehangen en het bestandje er op gezet. En toen kijken of het zou werken! Aanzetten en . . . Ja hoor beide GPS-en hadden nu een gelijk kleurschema, dus het werkt met beiden.
En met Hans zijn toestemming voor de liefhebbers hierbij het bestandje "Malden Night". (Klik op de bestandsnaam om het te downloaden)
Pak het uit en kopieer het op de Garmin 590LM /BMW navigator 5 in de map Themes/map en je krijgt in het keuzemenu het nieuwe kleurschema erbij.
Zo gezegd en gedaan. Gisteren bij hem langs geweest en het bestand uitgewisseld.
Zijn 590LM aan de laptop gehangen en het bestandje er af getrokken; mijn navigator aan de laptop gehangen en het bestandje er op gezet. En toen kijken of het zou werken! Aanzetten en . . . Ja hoor beide GPS-en hadden nu een gelijk kleurschema, dus het werkt met beiden.
En met Hans zijn toestemming voor de liefhebbers hierbij het bestandje "Malden Night". (Klik op de bestandsnaam om het te downloaden)
Pak het uit en kopieer het op de Garmin 590LM /BMW navigator 5 in de map Themes/map en je krijgt in het keuzemenu het nieuwe kleurschema erbij.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Ook bij deze liefhebber probleemloos geïnstalleerd op een 590!
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht