Cardanproblemen BMW RT?
Moderator: RT_Patrick
Cardanproblemen BMW RT?
Ik kijk nogal eens op het forum van de BMW Motorcycle Owners of America en uiteraard ook op de Facebookpagina van hen. Wat me opvalt is dat die Amerikanen steen en been klagen over de kardan van BMW. Het zou een bekend zwak punt zijn en als je hen moet geloven, breken ze bij bosjes. Zij roepen bijna al 'conspiracy!' want BMW ontkent dat er een probleem is. Nou is een foto van een gebroken kardan geen bewijs dat ie spontaan geknakt is, maar het valt me op dat zij er wel heel erg veel over klagen. Ik vind het raar, want als ze zo slecht zouden zijn, had het hier ook klachten moeten regenen.
Zijn wij zo'n mak volkje dat we een gebroken kardan op zo'n dure motor normaal vinden of komt het hier gewoon niet of nauwelijks voor?
Aan de ene kant zijn Amerikanen druktemakers die al heel gauw moord en brand schreeuwen, maar deze schreeuw is wel heel luid. Ik vraag me dus af hoe dat nou zit. De Beemers voor de VS worden toch ook gewoon in dezelfde fabriek gemaakt in Duitsland? Zou het misschien kunnen zijn dat het gros van de Amerikanen veel te zwaar is en hun wegen heel erg slecht? Ook hoor ik van Nederlanders in de VS dat zij het vaak niet zo nauw nemen met onderhoud. Vandaar dat ze vaak rommel bij de motorolie gooien zodat ze veel langer door kunnen rijden tussen oliewissels (want dat is het enige onderhoud dat ie nodig heeft, right?)
Kan iemand hier een licht over schijnen? Zijn die Amerikanen gek?
Zijn wij zo'n mak volkje dat we een gebroken kardan op zo'n dure motor normaal vinden of komt het hier gewoon niet of nauwelijks voor?
Aan de ene kant zijn Amerikanen druktemakers die al heel gauw moord en brand schreeuwen, maar deze schreeuw is wel heel luid. Ik vraag me dus af hoe dat nou zit. De Beemers voor de VS worden toch ook gewoon in dezelfde fabriek gemaakt in Duitsland? Zou het misschien kunnen zijn dat het gros van de Amerikanen veel te zwaar is en hun wegen heel erg slecht? Ook hoor ik van Nederlanders in de VS dat zij het vaak niet zo nauw nemen met onderhoud. Vandaar dat ze vaak rommel bij de motorolie gooien zodat ze veel langer door kunnen rijden tussen oliewissels (want dat is het enige onderhoud dat ie nodig heeft, right?)
Kan iemand hier een licht over schijnen? Zijn die Amerikanen gek?
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Cardanproblemen BMW RT?
Zoek op het forum maar eens op "GEBROKEN CARDAN >>" (ja, je schrijft het echt met een C) en je vindt slechts een enkele postings over de afgelopen 6 jaar . . . . Komt hier kennelijk niet zoveel voor . . . .
Wellicht toch een kwestie van beter onderhoud . . . . 

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
En dan gaat het waarschijnlijk over kapotte kruiskoppelingen denk ik zo. Misschien rijden ze veel meer kilometers en waarschijnlijk spelen de wegen inderdaad ook een rol. Het is altijd moeilijk om te vergelijken omdat je meestal weinig info hebt over kwaliteit van de wegen wegen gebruik en dergelijke.
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Nou, iets meer onderhoud mag best wel. Remvloeistof, remblokken, kleppen, synchroniseren, hier en daar wat wd40, Kenny moet ook leven.Mike Philippens schreef: (want dat is het enige onderhoud dat ie nodig heeft, right?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Het was sarcastisch bedoeld... :)bmwalter schreef:Nou, iets meer onderhoud mag best wel. Remvloeistof, remblokken, kleppen, synchroniseren, hier en daar wat wd40, Kenny moet ook leven.Mike Philippens schreef: (want dat is het enige onderhoud dat ie nodig heeft, right?
- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
Mijn 1150 met 45K op de teller heeft ergens bij 40K ook een nieuwe cardan gekregen van vorige eigenaar. Maakte een raar geluid wat volgens dealeRT in Venray symptoom was van gare cardan. Exacte details weet ik niet, vorige eigenaar was zo a-technisch als wat...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!