POLL: Leeftijd kind achterop

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Hoe oud neem jij/ nam jij je kind mee achterop?

<8
5
16%
8
3
9%
9
2
6%
10
6
19%
11
2
6%
12
7
22%
13
1
3%
14
0
Geen stemmen
14>
6
19%

Totaal aantal stemmen: 32

Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

POLL: Leeftijd kind achterop

Ongelezen bericht door Arjan W »

Hallo Allemaal, als het aan mijn kleine man ligt zit hij morgen al bij mij achterop. Ik vind het nog zeker te vroeg, maar ik ben wel benieuwd hoe oud jullie kinderen waren toen ze achterop gingen of met welke leeftijd je je kind achterop laat gaan. Als er een specifieke reden is, waarom juist deze leeftijd, dan hoor ik het graag.

Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Leeftijd kind achterop

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Interessante links en dito draadje.
Zelf had ik me er nooit in verdiept. Toen mijn kinderen klein waren wilden ze helemaal niets van motorrijden weten, laat staan als duo. :$

Het komt er op neer dat er maar weinig regelgeving is. 'Men' adviseert een leeftijd tussen de 10 en 12 jaar, een goede zitplaats waarbij ze bij de voetsteunen kunnen komen en een goed passende helm, thats it . . .

Als ouder ben je natuurlijk altijd verantwoordelijk en persoonlijk zou ik een klein kind ongeacht of het mijn eigen kind is (-10j. en -1.40m.) nooit mee achterop nemen. Bij aanrijding zou het gelanceerd kunnen worden met alle gevolgen van dien. Ik denk dat leeftijd en lengte beiden een belangrijke rol moeten hebben. Het kind zou in mijn optiek zo'n 1.40m moeten zijn wil het ook met de bestuurder mee kunnen kijken net als een volwassen duo.
Ook moet het kind gemotiveerd zijn. M.a.w. 'het heel graag willen'. De ouder zou dan eerst op een afgelegen parkeerterrein moeten gaan oefenen en het kind leren wat een motor kan en hoe het als duo aanvoelt v.w.b. bochten, accelereren, krachtig remmen enz.

We weten allemaal hoe risicovol het motorrijden is gelet op DIT DRAADJE >>
Van de 134 deelnemers aan de poll "wel eens een motorongeluk gehad?" hadden 73 deelnemers (54%) wel eens een ongeluk (al dan niet met letsel) gehad.
Je moet er toch niet aan denken dat je dan een klein kind achterop had zitten. :O

Ik heb gestemd op 10 . . . . maar dan wel 1.40m of langer EN zeer gemotiveerd.
Arjan W schreef:als het aan mijn kleine man ligt zit hij morgen al bij mij achterop
Arjan
Inspector Gadget schreef:Zie navolgende links
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Beamer63
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Ik heb 3 zonen en de twee oudste zijn begonnen in een van de zijspannen die ik destijds had (vanaf de leeftijd van ongeveer 4 jaar)
In het zijspan waren door mij gordels aangebracht zodat ze niet naar voren konden schieten als er hevig geremd werd en uiteraard hadden ze een fatsoenlijke helm op.
Wat mij opviel bij deze leeftijd was : zodra je ging rijden vielen de kinderen in slaap en wanneer je stopte en de motor uitzette werden ze pas weer wakker.( dit vind ik het grootste risico dat je neemt op zeer jonge leeftijd achterop de motor)
Al heel snel wilde zij niet meer in het zijspan ( dit vonden ze echt niet leuk meer en was niet spannend genoeg ) en vroegen zij of ze achter op de motor mee mochten.

Als regel heb ik gehanteerd dat zij pas achterop mee mochten, als ze op de passagiersvoetsteunen konden gaan staan en dan met het achterwerk los konden komen van het zadel.
Hierbij heb ik ze een klein beetje geholpen door een sterk verlaagd passagierszadel te monteren.
Ook heb ik altijd een topkoffer achterop gehad en moesten zij zich in het begin altijd aan mij vasthouden.
Goede afspraken gemaakt welk seintje we zouden geven voor als ik te hard reed of als er iets anders was.
Destijds waren de intercomsystemen nog onbetaalbaar.
Tegenwoordig zou ik zeker een intercomsystemen aanschaffen, scheelt je een hoop onnodig gestop en is een stuk gezelliger voor de kleine.
Ik ben begonnen met kleine ritjes met een vooraf afgesproken bestemming ( speeltuin,oma etc.) en heb het daarna langzaam opgevoerd met regelmatig een stop.
Uiteraard heb ik mijn snelheid en rijgedrag aangepast aan de kinderen en hadden ook zij een volwaardig motorpak , handschoenen ,motorlaarzen en een fatsoenlijke helm.
Geen van alle hebben zij ooit geklaagd over het gewicht van de helm.
Bij mij zijn zij alle drie meegegaan vanaf een jaar of zeven.

Peter
Zwiety
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Ongelezen bericht door Zwiety »

Ik heb 9 jaar gestemd maar dat is zoals dit feitelijk bij beide kids is voorgekomen.
Ik vind daarbij belangrijk dat ze een goede zitplaats hebben (met topkoffer als extra rugsteun), ze bij de voetsteunen kunnen, in goede motorkleding gestoken zijn, en voldoende kracht (m.n. In nek) hebben om de optreden krachten op te vangen. En niet onbelangrijk: dat ze luisteren naar wat je zegt (een kind dat erg bewegelijk is of zelf achterop gaat experimenteren -naughty- ).

Daarnaast rijsnelheid en -gedrag aangepast, en het kind natuurlijk op de "veiligste motor" met vereiste onderhoudsniveau aangeboden.
Tot slot heb ik signalen afgesproken om op aangeven van het kind te stoppen of snelheid te verlagen. Bijvoorbeeld met hand op rechter/linker bovenbeen kloppen betekent vertragen of stoppen. Zijn de kids ook een beetje in Control Big RT Smile

Groet
marcel72
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi,

mijn oudste is als 9-jarige de eerste keer meegereden achterop de motor. Hij wilde heel graag en we beschikten over een passende helm en dito kleding.
Tevens kwam hij goed met zijn voeten aan de steunen.
Anders was het feest ook niet doorgegaan.
Een specifieke leeftijd is moeilijk te bepalen. Ligt helemaal aan lengte, motivatie, gedrag van kind (en gedrag van ouders!!).

Het gezicht toen hij de eerste keer na het rijden afstapte was geld waard. Sindsdien is hij al meerdere keren mee geweest. Steeds weer voor een ritje van ongeveer 45-60 minuten. En steeds weer vindt hij het schitterend. En ik ook!
Motorrijden blijft een activiteit met een verhoogd risico, dat dan weer wel.

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Coastrider

Ongelezen bericht door Coastrider »

Ik heb bij mijn kinderen ook altijd de norm gehanteerd dat ze goed met de benen bij de stepjes konden, wisten wat de bedoeling was qua vasthouden en onnodig bewegen en dat ze de concentratie vast konden houden. Mijn kinderen waren 9 en 11 en zijn sindsdien nog altijd blij als ze mee mogen. De één voor één uurtje, de ander een paar uur omdat die het langer uit kan houden. Maar zo is het bij mij vroeger ook gegaan en daardoor is mijn liefde voor motorrijden geboren. Ik denk dat we dat onze kinderen ook mee willen geven en voor kinderen heeft het nou eenmaal iets magisch als ze het leuk vinden. Dat je als ouder wel je verstand en gevoel moet volgen, dat lijkt me duidelijk. Ook is het niet goedkoop, want ze groeien in een seizoen uit een motorpak als je pech hebt hahaha.
Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Wauw, allemaal al bedankt voor de reacties. Ben nog benieuwd wat er gaat komen. Ik heb me nooit gerealiseerd dat kinderen zo makkelijk achterop in slaap vallen.

Ik snap dat elk jaar een nieuw motorpak en helm duur kan zijn. Maar voor motorpakken hebben ze gelukkig ook marktplaats.

Ik zat zelf te denken ergens bij de 10 jaar. Helaas moet mijn zoon dan nog wel even wachten. Misschien dat ik eens een zijspan huur voor de ervaring.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
zadkine
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

Eigenlijk nvt.
Mijn (oudste) kind had eerder een rijbewijs A dan ik....

Wel een opinie...
Een leeftijdsgrens vind ik niet belangrijk.Wel de concentratie en eigenschappen van het kind in kwestie.
Zou zomaar vele jaren verschil in kunnen zitten tussen ene en andere kind voor ze aan meerijden toezijn, en sommigen zelfs nooit.

Ga een spelen met leeftijd en iq getal in onderstaande link....

http://easycalculation.com/medical/iq-t ... ulator.php

Die rekent "referentie leeftijd" uit van een x jarige met iq y. En hoeveel hoger de referentie leeftijd kan worden met stijgend iq.
En zie de grote verschillen dus tussen kinderen van dezelfde kalender leeftijd.

Lijkt me dat de geschiktheid voor achterop de motor zitten niet minder verschillen zal kennen bij kinderen van dezelfde kalender leeftijd gegeven de eisen in concentratie, fysieke gesteldheid en uithoudings vermogen die aan een duo passagier gesteld moeten worden.
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Tja, is lastig, bij mij alle vier vanaf ongeveer 8 jaar, kleine stukjes, altijd met topkoffer, en goede kleding (marktplaats en eBay zijn ideaal, ook andere kinderen groeien snel uit hun kleren :D ). Regelmatig stoppen, niet te lange stukken. Heb overigens meegemaakt dat m'n dochter van 10 achterop in slaap viel, ik voelde dat aan "het gewicht", ze zei zelf van niet toen ik stopte, maar gaf jaren later toe dat het wel zo was geweest.

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Ton1959
Bijz: R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn zoon was tussen 10 en 12 toen hij voor de eerste keer meewilde. Zelf wil ik ze ook niet jonger achterop de motor. Eigenlijk moet degene die achterop zit mee kunnen kijken maar goed kunnen aanvoelen wat en waarom de bestuurder iets doet. Het is niet snel even uitgelegd wat ik precies bedoel. Ik zit zelf niet eens graag achterop als ik de bestuurder niet goed ken en weet wat ik er van kan verwachten. Voor mij waren er tijden dat ik zeker geen kind achterop wilde omdat ik toen veel meer risico's nam. Maarja had wel mijn jongere broer achterop toen en die vond het wel goed :lol:
Martin7007
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Woonplaats of omgeving: Doetinchem

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Onze dochter is dit jaar voor het eerst mee geweest. Ze wilde al langer, maar hebben als regel aangehouden dat ze het motorpak van mijn vrouw moest passen. Rijd zelf ook altijd met een volledig pak en wil voor haar dus niets minder.
Omdat ze niet vaak meerijdt vonden we het niet realistisch om gelijk een pak voor haar te kopen.
Daarnaast vonden we het belangrijk dat ze bewust wist hoe ze zich op de motor moet gedragen [groet]
Beamer63
Bijz: R Nine T Racer

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Misschien dat ik eens een zijspan huur voor de ervaring.[/quote]

Indien dit de eerste keer wordt dat je met een zijspan gaat rijden adviseer ik je ten zeerste hier in ieder geval eerst alleen mee te gaan rijden of beter nog les te nemen in het zijspanrijden .
(Vermoedelijk zal de verhuurder dit ook eissen)
Ik ken verschillende mensen die dit niet gedaan hebben (flauwe kul vonden) met als gevolg een aanrijding of van de weg geraken! De reacties van een zijspan kunnen je compleet verrassen bij bepaalde handelingen of manoeuvres !
Ik heb destijds een halve dag les genomen bij Jan Schilder omgeving Vollendam en die liet je ook ( gecontroleerd) zelf ervaren wat er allemaal fout kan gaan.(en dat is echt meer dan je in eerste instantie zou denken)

Voor wat betreft de motorkleding mijn kinderen hebben verschillende jaren gedaan met een motorpak van Magna type MotoRacer.Een betaalbaar pak met bescherming en veel verstelmogelijkheden.
De broek is zelfs middels een rits langer te maken.
Voor wat betreft de helm ook deze kan een paar jaar mee : een kinderhoofdje groeit gelukkig niet zo snel dat je elk jaar een nieuwe helm moet aanschaffen.
Mijn advies: bezuinig NOOIT op kleding en helm of anders maar niet achterop!
Peter
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zoveel mensen, zoveel meningen en dat krijg je als de wetgeving geen echte beperkingen voorschrijft.
Arjan W schreef:Wauw, allemaal al bedankt voor de reacties. Ben nog benieuwd wat er gaat komen. Ik heb me nooit gerealiseerd dat kinderen zo makkelijk achterop in slaap vallen.

Ik snap dat elk jaar een nieuw motorpak en helm duur kan zijn. Maar voor motorpakken hebben ze gelukkig ook marktplaats.

Ik zat zelf te denken ergens bij de 10 jaar. Helaas moet mijn zoon dan nog wel even wachten. Misschien dat ik eens een zijspan huur voor de ervaring.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Ton1959
Bijz: R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik dacht altijd dat de minimale leeftijd 12 jaar was maar dat klopt niet dus _001 ?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”