Kinderen achterop de motor?
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Gerard
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Kinderen achterop de motor?
Nou is ze 9 jaar en het lijkt me wel aardig om eens een eindje te toeren, maar anderzijds ben ik er ook wel wat huiverig voor.
Inmiddels heb ik wel een topkoffer op de R1100rt gekocht, dus direct erachter af waaien zal niet gebeuren.
Zijn er onder jullie die ervaring hebben met kinderen op de motor, vanaf welke leeftijd ongeveer en hoe gaat dat?
Ben benieuwd.
Groeten
Gerard
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- BeemerBert
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Re: Kinderen achterop de motor?
Natuurlijk speelt postuur en kracht een grote rol, maar meer nog ze moeten je instructies kunnen opvolgen.
Voor een rondje rond de kerk, met aangepaste snelheid, dochter in beschermende kleding zou ik het doen als je er vertrouwen in hebt.
Reken er wel op dat ze nog speels zijn en zich snel vervelen of over enthousiast reageren en dan kan het mis gaan.
Zelf vorig jaar met mijn jongste dochter van bijna 15 een ritje naar Spanje gemaakt, ruim 3000 km in 8 dagen

De start van een heerlijke hobby voor haar ?

Net als haar oudste zus ( bijna 20 en al een jaar haar A rijbewijs en eigen motortje) wil ze haar A rijbewijs halen.
Vraag me alleen af wat die kids zien in een racer :lol: :lol:
Kun je als pa mee naar het CBR treffen in Culemborg 8)

Mijn RS, daarnaast de Honda CBR 125 van mijn motormuis en de Honda CBR 600 RR van haar ( inmiddels ex) vriend
Succes met je keuze, maar VEILIGHEID staat voorop, langer als een half uurtje zou ik haar niet meenemen.
Er bestaan zelfs speciale stoeltjes voor achterop de motor.
Gevonden http://www.louis.de/_4090faa427d309e50a ... &anzeige=0
Groet, Bert
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Lees het 2e lid van art 59 RVV.
Artikel 59 RVV 1990
1. Bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
2. Met de in het eerste lid genoemde voertuigen die niet zijn uitgerust met een autogordel of kinderbeveiligingssysteem als bedoeld in het eerste lid, worden geen passagiers vervoerd die jonger zijn dan 3 jaren en worden passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaren met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.
grt
Jos
Gerard schreef:Mijn oudste dochter is enthousiast en wil wel achterop.
Nou is ze 9 jaar en het lijkt me wel aardig om eens een eindje te toeren, maar anderzijds ben ik er ook wel wat huiverig voor.
Inmiddels heb ik wel een topkoffer op de R1100rt gekocht, dus direct erachter af waaien zal niet gebeuren.
Zijn er onder jullie die ervaring hebben met kinderen op de motor, vanaf welke leeftijd ongeveer en hoe gaat dat?
Ben benieuwd.
Groeten
Gerard
Jos WRSM
- BeemerBert
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
quote:
De KNMV zegt:
Kinderen op de motor
KNMV wordt regelmatig benaderd met vragen over het meenemen van kinderen op de motor. Maar wat mag er nu wel en wat vooral niet. Harry Beugelink ging op onderzoek.
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) staat exact per voertuigsoort beschreven wat de eisen zijn voor het vervoeren van kinderen. Voor het vervoeren van een kind per fiets of bromfiets geldt voor kinderen onder de acht jaar een verplicht kinderzitje. Voor de motor geldt formeel alleen een helmplicht, verder is er niets geregeld ook geen leeftijdslimiet. Dus mag ieder kind legaal zonder speciale voorzieningen achterop de motor worden vervoerd. Omdat er niets geregeld is bevestigen sommige motorrijders een fiets- of bromfietszitjes aan de motor. Deze zitjes zijn echter gemaakt voor voertuigen die een relatief lage snelheid rijden en het is dan nog maar de vraag of dit de juiste weg is.
Hoe niet?
Stel dat je een ongeval overkomt en je vervoert je kind in een kinderzitje waarin het min of meer vastgeklemd zit. Zo’n kinderzitje is gemaakt voor de relatief lage snelheden van fiets en brommer, maar dus niet geschikt voor het gebruik op de motor. Na het ongeval wordt de bestuurder van de motor afgeslingerd maar het kind blijft door zo’n zitje vast aan de motor zitten en loopt daardoor het risico om onder de motor terecht te komen. Ook zie je wel kinderen achterop de motor tussen vader en moeder inzitten. Dit is ten zeerste af te raden, want bij een noodstop of frontale botsing kan het kind als het ware worden geplet. Bedenk, dat hoe voorzichtig je ook rijdt, een ongeval ook door een ander kan worden veroorzaakt. Sommige motorrijders maken het te vervoeren kind zelfs met een riem aan de bestuurder vast, omdat het dan niet van de motor kan afvallen. Maar wat gebeurt er, als je dan een ongeval overkomt waardoor vader en kind van de motor worden geslingerd en vervolgens het kind als eerste op de grond terechtkomt waardoor het de val van zijn negentig kilo wegende vader mag breken? Hoe denk je dat het met het kind zal aflopen? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen alvorens je een kind achterop neemt.
Hoe dan wel?
Je kunt een kind alleen dan veilig vervoeren als het bij de -eventueel aangepaste- voetsteunen kan komen en het zichzelf goed kan vasthouden. Verder moet een kind natuurlijk goed passende beschermende motorkleding dragen en vooral een goed passende valhelm.
Hier kan ik me volledig in vinden.
En hier nog heel veel meningen:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/21685/0/0
Groet Bert
Hoi Gerard,Gerard schreef:Mijn oudste dochter is enthousiast en wil wel achterop.
Ben benieuwd.
Groeten
Gerard
Het is inderdaad altijd wel een risico.
ik heb zelf een zoon van 10 en ongeveer 1.40m. Ik heb hem geregeld meegenomen achterop. Als je het doet zou ik je aanraden van geregeld met je dochter te praten. Het is me namelijk al overkomen dat ik bij het stoppen aan rood licht een tik in de rug voelde. Inderdaad, hij was in slaap gesukkeld. Wanneer ik hem nu meeneem knijp ik geregeld eens in zijn knieën om te zien of hij nog bij de levenden is.

Er bestaan wel gordels, niet om het kind aan je vast te maken want dat is inderdaad absurd, maar om rond het middel van de piloot te doen. Aan de zijkanten zijn er twee handvaten waaraan het kind zich kan vasthouden.
Mijn dochtertje is 6. Zij is nog te klein, kan niet eens met de voetjes aan de steunen. Hier beperk ik me uiteraard tot op de hoek van de straat. Zij wil natuurlijk ook af en toe eens achterop, anders is het oorlog...
Groetjes en wees er voorzichtig mee.
Gert
Gelukkig kan ik over allerlei landbouwwegen waar je maar 60 mag rijden. Die heb ik dan ook bewust gekozen om het lekker rustig aan te doen, en dus niet over de drukke 80km weg gereden.
Maar toch zit je niet met een lekker gevoel op die motor. Het idee dat er iets kan gebeuren met die kleine meid achterop is geen prettige gedachte. Bochten en verkeersdrempels neem je heel voorzichtig om te voorkomen dat ze door haar geringe gewicht gewoon van de motor af stuitert.
Ik zal haar toch wel af en toe mee (moeten) nemen, maar zal het tot een minimum beperken.
Gr, Antoine
- PK
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Op marktplaats heb ik een motorpak voor hem kunnen scoren en een nieuwe motorhelm.
En de prijs was wel zo voordelig dat ik me er in ieder geval geen buil aan zal vallen

Mijn motorjas is voorzien van een stevige riem en daar kan hij zich goed aan vasthouden.
Er zijn overigens ook losse riemen met handgrepen te koop (ik heb gehoord dat die dingen bij motozaken verkocht worden onder de naam: lovehandles)
Verder heb ik nog een topkoffer en een intercom als passive veiligheidsmiddeltjes, waarbij de intercom erg handig is om te waarschuwen voor wat je gaat doen. Hoewel klop-signaaltjes op de knieen het natuurlijk ook prima doen.
Als je de eerste toertochtjes beperkt tot een straal van 15 km om je huis, dan ben je wanneer zoon of dochterlief aangeeft het niet meer leuk te vinden, binnen 10 minuten weer thuis.
Mijn zoon is in ieder geval enthousiast.
Waarom vier cylinders, .....
- Gerard
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Wederom nuttige informatie, ik ga er mijn voordeel mee doen.
groeten
Gerard G.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 9106 Weergaves
-
Laatste bericht door Marvinjsn
-
- 8 Reacties
- 8301 Weergaves
-
Laatste bericht door sidney
-
-
Nieuw bericht POLL: Leeftijd kind achterop
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 1 Reacties
- 5316 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
-
- 0 Reacties
- 6574 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 11 Reacties
- 4203 Weergaves