OnRoute route proberen

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
eveRT
Type: R1200RT
Bijz: Ex-politie type 11-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Contacteer:

OnRoute route proberen

Ongelezen bericht door eveRT »

Ik heb nu een Garmin zumo 350. Geen kronkelroutes dus. Nou rij ik niet heel veel routes in Nederland maar heb wel af en toe zin om na mijn werk een leuke route terug te rijden. Ik overweeg daar de OnRoute kaart voor te kopen maar wil eerst eens weten of dat de moeite waard is. Nu is mijn vraag: wie wil voor mij met die OnRoute kaart een route plannen van Arnhem CS naar Diemen en mijn die route mailen zodat ik die kaart eens kan proberen?
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: OnRoute route proberen

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Geef me maar een email, route is klaar

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Alsjeblieft!
Route berekend met OMK, profiel motorfiets. GPX bestand bevat zowel de route als de track. Zip bestand van gemaakt want dit forum staat geen gpx extensies toe .... _001
Arnhem naar Diemen_OMK.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
eveRT
Contacteer:

Sjongejonge. Ik had wel reactie verwacht maar niet zo snel... DANK! Mag ik er nog wat vragen over stellen?
- Leuke route inderdaad. Ik ga hem binnenkort eens rijden. Niet zo heel snel, want vandaag heb ik een andere route gereden (motorinstelling en dan snelwegen uit en kortste afstand en dan nog af en toe een willekeurig leuk weggetje in, of met de Omrijden knop die Hans Vaessen aanbeveelt).
- Ik zie dat de route geen viapunten bevat. Is dat door het exporteren naar GPX? Of bevat de route in BaseCamp ook geen viapunten en moet je die zelf eventueel toevoegen.
- Is de route nu steeds anders als je hem met deze OnRoute kaart herberekent of opnieuw maakt? Oftewel: kan ik schier oneindig variëren als ik deze route van Arnhem naar Diemen al eens gereden heb en een andere wil?
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
PaPinkelman

Deze route bevatte inderdaad geen viapunten, behalve start- en eindpunt. Door het toevoegen van via punten kan je natuurlijk de route anders laten lopen. Let wel: als je geen Onroute Motorkaart heb, zal je deze route moeten herberekenen in jouw kaartmateriaal. Je zal dan zelf wel een redelijk aantal viapunten moeten toevoegen om de route intact te houden!

Wel een opmerking: als ik snelwegen niet vermijd, komt er een heel stuk snelweg in (A1), wat op zich gek is. Aangezien de "groene" wegen op de Onroute kaart de hoogste prioriteit zouden moeten hebben, verwacht ik dat die de voorkeur zouden hebben. Nu ja, je moet er maar een beetje mee gaan "spelen"!
Groeten,
Frank

Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Paar opmerkingen in dit verband:

a. een dergelijke route in city navigator natekeken is knap lastig. Het goede nieuws: je kunt de route ook in een toestel zònder OMK zetten, maar dan mòet je het automatisch herberekenen beslist uitzetten. Je kunt ook werken via deze methode:
[media]AtS3UV5moCg[/media]
b. de route is gemaakt met profiel motorcycle. Dat mag allicht prima, maar noodzakelijk is dat niet. Ook met profiel auto; snelste/kortste etc zal er altijd een 'groene route' uitkomen; soms hetzelfde, vaak heel anders. Switchen tussen profielen kan een goede manier zijn om van A naar B een heel andere route te krijgen als van B naar A.

c. de instelling 'vermijd tolwegen' is belangrijk: daarmee wordt de weerstand van n-wegen en bebouwde kom hoger. Kan zowel in motor als autoprofiel ingesteld worden.

d. Als de motorkaart je over de snelweg stuurt is dat danwel omdat dat (m.n. vanwege waterovergand) noodzakelijk is; danwel het is een kaartfout. Het traject A1 Oldenzaal- Hengelo is een voorbeeld van zo'n kaartfout.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
PaPinkelman

Goede toevoegingen, thanks!

Wat betreft dat stukje snelweg, dat ik erin zag komen: dat was toch een behoorlijk stuk, enige tientallen km's. Zou volgens mij dus vermijdbaar moeten zijn, ook rekening houdend met waterovergangen. Wellicht had een extra viapuntje geholpen, maar zover ben ik nog niet gegaan. 't Was om Evert even "snel" iets te sturen en heb de route verder niet geoptimaliseerd. Als Evert dat graag wil, kan ik daar dit weekend alsnog wat aan doen (moet toch nog een route voor de club in elkaar sleutelen...). Of vanavond, want ik heb een rustig avondje aangezien ik niet van voetbalkijken houd, ook niet naar Oranje :oops:
Groeten,
Frank

eveRT
Contacteer:

PaPinkelman schreef:Als Evert dat graag wil, kan ik daar dit weekend alsnog wat aan doen (moet toch nog een route voor de club in elkaar sleutelen...). Of vanavond, want ik heb een rustig avondje aangezien ik niet van voetbalkijken houd, ook niet naar Oranje :oops:
Ik heb geen haast, dus als je nog zin hebt... Ik ga de route zeker niet voor maandag rijden en misschien pas na mijn Dolomieten tocht, over een week. Ga ik vanavond wel voetbal voor je kijken. Wil je tussenstanden doorkrijgen? Nee, vast niet... :D

Iemand misschien ook ervaring met het verschil tussen OnRoute en Tyre? Ik heb in een woeste bij Tyre gekocht en die heeft ook een "kronkelroute" optie. Anders probeer ik die zelf wel eens. Misschien ook wel vanavond...
PaPinkelman

Je hebt een Garmin, dus dan zou ik het bij Basecamp houden. Tyre maakt alleen maar een verzameling waypoints, Basscamp maakt er een complete route van. Enne, Basecamp heeft tegenwoordig ook de optie "bochtige wegen"!
Groeten,
Frank

Hans Vaessen

PaPinkelman schreef: Enne, Basecamp heeft tegenwoordig ook de optie "bochtige wegen"!
Klopt. Alleen werkt die vooralsnog voor geen meter. Wordt aan gewerkt.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
eveRT
Contacteer:

Vandaag de route grotendeels gereden (laatste stuk niet, want dat zou me te veel tijd kosten). Het begin was niet veel en ging ook nog over een stuk fietspad (toch maar wel gereden). Maar daarna werd het inderdaad een mooie route. Bijna alleen maar weggetjes waar ik nog nooit geweest was (behalve de Rijndijk dan). Ik heb me erg vermaakt met sturen.

Ik heb trouwens de "bochtige wegen" optie van BaseCamp eens geprobeerd. Maar zoals Hans al aangeeft: dat is niet veel. Sterker nog: dat is helemaal niets. Met motor profiel, snelwegen vermijden, bochtige route bedacht hij een route van station Arnhem naar Diemen... een en al over de snelweg. Daar moet inderdaad nog even naar gekeken worden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gebruik zelf de OnRoute Motorkaart.
Ik heb als startpunt Willemsplein in Arnhem opgegeven en D.J. Den Hartoglaan 1 in Diemen.
En laat dan via de Reisplanner de Garmin zelf de route bepalen.
OnRoute Motorkaart - overzicht.jpg
Met de OnRoute motorkaart is het 150km, en volgens opgave duurt de rit dan circa 3 uur en 30 minuten.
OnRoute Motorkaart - tijd.jpg
Kies ik de Garmin routekaart dan is de reis 93km, en duurt de rit dan 1 uur en 5 minuten.
(waarbij de A12 en A1 gevolgd worden).
Let wel, ik heb verder niets aan situatie #1 & #2 gewijzigd anders dan alleen (!) de routekaart te wisselen/selecteren binnen de Garmin en de route te wissen, start- en eindpunt invoeren & opnieuw te laten uitrekenen.

Je ziet heel duidelijk dat de Onroute Motorkaart er een hele mooie kronkelige route van maakt.
eveRT
Contacteer:

Inspector, jouw OnRoute route is precies wat PaPinkelman me gegeven had en die ik dus gereden heb. De route over de snelweg is wat ik altijd heen en soms terug rijd. Zelf heb ik de OnRoute kaart (nog) niet.
Inspector Gadget

Big RT Smile _004

Je kunt eventueel ook de OnRoute 2008/2009 route-planner proberen, die kan je voor weinig nog wel kopen en geeft ook mooie resultaten (en wat extra's).
Arnhem-Diemen.zip
Of dat echt zinvol is laat ik graag aan Mr. GPS over. ;)
PaPinkelman

Die kaart is inmiddels wel een jaar of zes oud. Nu zullen met name de kleinere wegen niet zoveel anders liggen maar er kunnen natuurlijk wel in die tijd geslotenverklaringen geplaatst zijn. Maar wel een goed idee om dit als basis van een route te gebruiken (en eventueel aanpassen in een nieuwere kaart)! Ik moet dat programma ook nog ergens hebben liggen.....
Groeten,
Frank

Inspector Gadget

Het is inderdaad behoorlijk oud, maar dat voor 10 euro (exclusief verzendkosten). _001
Je kunt de route (o.a.) ook exporteren in verschillende formaten, naast diverse andere handige functies. _005

Of je moet een (eventueel 2ehands, maar wel ongebruikte) OnRoute Motorkaart kopen, voor niet al te veel geld.
Werkt ook op de Zumo 590/BMW Navigator 5, kan ik bevestigen. _004
Hans Vaessen

Inspector Gadget schreef: Of dat echt zinvol is laat ik graag aan Mr. GPS over. ;)
Haha.. Tsja.. ook de 'oude' Onroute was, in vorig leven, één van mijn 'kindjes'. Gebaseerd op Motorrad Tourenplaner, maar vooral voor Benelux met aangepaste algoritmes zodat meer de kleine wegen gekozen worden. Ik werk er zelf sinds de Motorkaart eigenlijk nooit meer mee, maar heb er jarenlang veel plezier van gehad (dus waarom zou dat nu niet meer kunnen).

Zeker: op een rit van een paar honderd klimoter zul je nu en dan best situaties tegenkomen waar de wegen veranderd zijn. En dan nog niet eens zozeer nieuwe wegen, maar meer situaties als dat een weg op een andere manier aansluit op een kruisende weg e.d.

Betekent dus nu en dan gezond verstand gebruiken.

Wil je met de oude onroute werken, dan zou ik adviseren (anders dan vroeger) Onroute van de route een track te laten maken en die onveranderd via basecamp in het toestel te zetten. Vervolgens door het toestel laten ombouwen tot een route, met het lijntje van de oorspronkelijke track als referentie eronder.
[media]AtS3UV5moCg[/media]
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

De "liefde" & passie is te merken binnen het OnRoute programma. _004
En het werkt, in mijn optiek althans, nog steeds goed & prima.

Met inderdaad de kanttekening, net als bij "reguliere" navigatie, het gezonde verstand (moet blijven) gebruiken.

De OnRoute Motorkaart is nog handiger en nog mooier, maar ik loop leeg qua kosten van het alsmaar aanschaffen voor elk van mijn Garmin's, dat houdt een keer op. Ook bij mij.
99 euro voor een Benelux motorkaart is behoorlijk veel geld, vindt ik zelf.
En geen mogelijkheid de OnRoute motorkaart over te dragen van een defect apparaat naar een werkend apparaat.

Daarom moet ik helaas vooralsnog volstaan met de OnRoute Motorkaart van 2008-2009 op mijn BMW Navigator 5. :(
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

@ Hans, ik werk nog steeds met "Motorrad Tourenplaner" voor het uitzetten van routes op pc. Heb er 5 jaar geleden 20€ voor betaald bij Louis in D.
Hans Vaessen

Inspector Gadget schreef: En geen mogelijkheid de OnRoute motorkaart over te dragen van een defect apparaat naar een werkend apparaat.
Jawel. Als aantoonbaar is dat het defecte apparaat 'uit roulatie' is gegaan (bijv op basis van een bericht van Garmin) kun je OnRoute (Waypoint) vragen om nieuwe codes.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Sleutelwoord is hier "aantoonbaar", en dat is niet altijd het geval. :$

Ik vindt het sowieso zot dat je licenties niet kunt overdragen, eventueel tegen een nominaal bedrag.
Het is niet dat OnRoute elk kwartaal nieuwe kaarten uitbrengt. :$

Na 7x OnRoute kaarten te hebben aangeschaft heb ik het onderhand wel een keer gehad.
Poof, 119 euro (plus de uitbreidingen) naar de maan. :(
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Inspector Gadget schreef:Sleutelwoord is hier "aantoonbaar", en dat is niet altijd het geval. :$

Ik vindt het sowieso zot dat je licenties niet kunt overdragen, eventueel tegen een nominaal bedrag.
Het is niet dat OnRoute elk kwartaal nieuwe kaarten uitbrengt. :$

Na 7x OnRoute kaarten te hebben aangeschaft heb ik het onderhand wel een keer gehad.
Poof, 119 euro (plus de uitbreidingen) naar de maan. :(
Ik heb voor zowel Benelux als DACH nieuwe unlockcodes gekregen bij Waypoint. Dus het kan kennelijk wel!
Inspector Gadget

:O
Ik zal het dan nogmaals proberen. _001
Hans Vaessen

Inspector Gadget schreef:Sleutelwoord is hier "aantoonbaar", en dat is niet altijd het geval. :$
Meestal is daar wel een manier voor. Is je toestel in een ravijn gevallen zonder dat je daar een foto van hebt kunnen maken dan bestaat er nog zoiets als overleg. Ik reageerde in basis op je stelling, en die was onjuist.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Dat is niet mijn ervaring maar ik ga het nogmaals proberen.
Inspector Gadget

Helaas, alleen bij aantoonbare reparatie of omruiling kunnen ze mij verder helpen. :(
Het sleutelwoord is wederom, en nog steeds, aantoonbaar.
Bij een defect, niet-repareerbaar apparaat is het dus over-en-uit.
Hans Vaessen

Als je bij ze langsgaat en jullie gezamenlijk constateren dat je toestel 'niet repareerbaar defect' is verwacht ik nog steeds geen enkel probleem.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Dat wordt een beetje lastig, de navigatie is los geraakt terwijl ik op de snelweg reed, stuiterde een aantal keren en werd daarna overreden door het overige verkeer. :$
Stoppen kon ik niet omdat daar terplekke tijdelijk geen vluchtstroken waren door de wegwerkzaamheden.

En commercieel zal WayPoint zelf weinig willen doen begrijpelijkerwijs, ik had ondertussen al gekozen voor de BMW Navigator 5.
Hans Vaessen

Inspector Gadget schreef: En commercieel zal WayPoint zelf weinig willen doen begrijpelijkerwijs, ik had ondertussen al gekozen voor de BMW Navigator 5.
Tsja.. inderdaad: als je je nieuwe toestel bij WayPoint had gekocht zou de bereidwilligheid allicht hoger zijn. In deze context ben je afhankelijk van 'gunning' en 'vertrouwen in het verhaal'. Ik kan het zo snel niet vinden, maar neem aan dat je van dat voorval ook melding hebt gemaakt op dit forum? Of contact had met leverancier of Garmin over de kwaliteit van de steun oid? Lijkt me voldoende 'ondersteunend bewijs'. Beroerd genoeg als zo'n ding stuitert.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ja, en dat is ook wel begrijpelijk.
Totdat je het zelf meemaakt natuurlijk.

Maar het is een optelsom, navigatie aan diggelen dus dat geld is weg, ikzelf bijna onderuit omdat ik enorm schrok (en zonder vluchtstrook, zie je het al voor je?), Garmin Support die verkeerde informatie gaf waardoor foutieve aanschaf (dat geld is ook weg, schat ik zo in onderhand), OnRoute kaart (die ik gebruik voor mijn werkzaamheden) niet herbruikbaar, dus dat geld is ook weg.
Kortom, het zit mij allemaal bepaald niet ff mee.

Maar goed, ik sluit deze discussie verder, neem mij verlies dan maar en zoek naar alternatieven (en die zijn er gelukkig ook).
Inspector Gadget

Er is 2x goed nieuws;

Wat betreft routekaarten zijn er tools beschikbaar en heb ik het daarmee kunnen oplossen, ik heb mijn OnRoute motorkaart weer.
Overigens, puur ter informatie, als je OnRoute Benelux DACH + FIEP (Frankrijk, Italië, Spanje & Portugal) routekaart gebruikt is dat 3Gb.

Het andere goede nieuws is dat Garmin mijn een genereuze compensatieregeling (waar ik verder niet op in zal gaan) aangeboden heeft voor het verkeerde advies. -top-
En duizend maal excuses gekregen.
Beide heb ik geaccepteerd.

Hiermee is het wat mij betreft nu echt afgesloten, het was een kwestie van het vinden van de oplossing.

Dus als je mij een keer ergens opeens tussen een paar struiken vandaan ziet komen, de OnRoute motorkaart werkt weer.
Nooit geweten hoeveel ik zoiets basaal zou gaan missen. :$
Het is net als geroosterd brood met kaas, als je het eenmaal je favoriet is, wil je bijna niets anders meer. ;) _005 _004
Hans Vaessen

Klinkt alsof jouw zomer uiteindelijk dan tòch goed van start is gegaan!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ik probeer mijn emoties nooit te lang een goede zomer in de weg te laten staan, daar is het leven veel te kort voor. ;)
En voor de rest; wat geweest is, is historie.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Inspector Gadget schreef:Ik probeer mijn emoties nooit te lang een goede zomer in de weg te laten staan, daar is het leven veel te kort voor. ;)
En voor de rest; wat geweest is, is historie.
The past is history, the future is a mystery
This moment is a gift. That's why we call it the present

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”