Ik heb nav je reactie even gegoogled
Ik lees op de site Rijksoverheid.nl
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rtuig.html het volgende:
Wat zijn de eisen voor de verlichting op mijn voertuig?
Welke verlichting uw voertuig moet hebben, staat in de Regeling voertuigen. Ook de eisen aan de verlichting staan hierin. Bijvoorbeeld dat uw achterlichten rood moeten zijn. In de Regeling voertuigen staat ook welke andere verlichting u op uw voertuig mag hebben. Sierverlichting mag bijvoorbeeld niet.
Kleur voorlicht en achterlicht
Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn. Alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn, behalve het achteruitrijlicht. Dit mag geel of wit zijn.
Geen andere verlichting
U mag geen sierverlichting op uw voertuig hebben. Ook verlichting onder uw voertuig is niet toegestaan.
Lichtarmaturen en type lamp
Lichtarmaturen van voertuigen moeten het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Dit geldt voor alle voertuigen.
Het lijkt er op dat het dus WEL omschreven en dus WEL verboden is.....?
Iets wat wel verboden is maar waar er structureel geen bekeuringen voor worden uitgeschreven, dat heet toch GEDOGEN.....?
En wanneer dat gedogen tot enige vorm van beleid wordt gemaakt, dan ontstaat toch het gedoogBELEID...?
Is het gebruik en beperkt hoeveelheid bezit van softdrugs hier niet een voorbeeld van...?
Wel of niet in discussie gaan met agenten in het buitenland moet een ieder maar voor zichzelf uitmaken maar het zou toch ook kunnen zijn dat wij motorrijders het "fout" hebben......?
Wetgeving op zich is niet moeilijk maar het is, vind ik althans, soms best wel complex om te bevatten, vooral wanneer je moet zoeken en niet weet waar je moet zoeken. Mensen zijn ook vaak te snel tevreden met wat ze hebben gevonden en menen dan "gelijk" te hebben.
Een mooi voorbeeld hiervan, vind ik, zijn de auto's met extreem brede wielen waarbij de banden uiteindelijk buiten de spatborden steken. Dat schijnt maximaal 3 cm te mogen. Dus buurjongenlief maakte de spatborden ook maar wat extreem breder om zijn veel te brede wielen toch nog wat af te kunnen dekken en ging dus legaal de weg op.
Maar niet voor lang.
Buurjongenlief kreeg toch gewoon een bekeuring vanwege zijn veel te brede wielen. Waarom?!! De banden staken toch niet meer dan 3 cm buiten zijn spatborden??!! Hij spuwde vuur als een draak! Hij was in alle staten en riep tegen iedereen die het maar horen wilde dat hij onterecht bekeurd was en de zaak wel ff zou aanvechten en uiteraard zou winnen!
Bleek hem later dat er ook nog een regel is die iets zegt over een maximale afwijking van 2% van de spoorbreedte van een as. Dat stond ook wel op de bon maar ja,dat wat daar op stond ging toch over zijn uitstekende wielen...?
En die spoorbreedte was dik overschreden. Hij voldeed dus WEL aan de regel voor de 3 cm buiten de spatborden, maar NIET aan de regel omtrent de spoorbreedte. Daarvan was hij blijkbaar NiET op de hoogte..... Hij moest gewoon betalen..
Dit is dus wat ik bedoel met "te snel tevreden zijn". Onze Boxers zijn typegoedgekeurd met H7 verlichting. Xenon is geen H7 verlichting. Er staat volgens mij niet in de wet dat je geen xenon op je boxer mag schroeven maar er staat toch wel iets over je typegoedkeuring en over typegoedkeuring van verlichting en dat je, rijdend over de openbare weg, aan je typegoedkeuring moet blijven voldoen? Dat is toch wat er vrij vertaald beschreven werd in die Oostenrijkse bekeuring...?
Heel theoretisch en voor sommigen begint dan misschien de emotie overhand te krijgen maar in theorie lijkt het er op dat die Oostenrijkse agent gewoon gelijk had. Nu ik bovenstaand gelezen heb denk ik dat het in Nederland niet eens zo heel anders is.....
Wie heeft het verlossende antwoord...?? Een xenon setje is zo besteld en gemonteerd dus daar ligt geen probleem! :lol: