AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50,=

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: AFTER SALES XENON IN DUITSLAND BEBOET MET € 150,= + € 50

Ongelezen bericht door Bert M »

PaPinkelman schreef:
aantzeetje schreef:...EU gelijkvormigheidscertificaat (wat je trouwens altijd moet bijhebben) ...
Ik heb zo'n certificaat niet, nooit gekregen, ook niet bij aanschaf van een nieuw voertuig. Bedoel je niet het kentekenbewijs????
Je hebt het certificaat wel, want het is opgenomen in je instructie- annex serviceboekje.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
MofkaP
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

PaPinkelman schreef:MofKap: kan je dit bevestigen?
Dat staat in de aangehaalde artikelen. Als een verandering toegelaten is in het land van herkomst, dan is dat bij tijdelijk verblijf ook zo in Oostenrijk. Ook al voldoet die verandering niet aan de Oostenrijkse voorschriften.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het is toch vrij simpel de boete die je ervoor krijgt in Oostenrijk is terecht en deze achteraf ingebouwde verlichting is ook hier niet goedgekeurd.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

PaPinkelman schreef:Wat ik er wel uit meen te begrijpen, is dat het zelfs volgens de Oostenrijkse wet toegestaan is om met een voertuig te rijden dat niet voldoet aan de Oostenrijkse eisen maar wel aan de eisen uit het land van herkomst.

Ja dat zei ik al.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als de regel- en wetgeving in Oostenrijk conform EU-afspraken is, acht ik dat je er ultimo in Oostenrijk mee weg kunt komen omdat het land van herkomst-et -cetera, een illusie.

Laat ik een voorbeeld noemen die iedereen wel kent uit de publiciteit;
Een bezoeker uit ander deel van Europa komt ons land bezoeken met zijn voertuig.
Zijn voertuig is rondom voorzien van folie op de ruiten die ruimhartig veel te donker is, de lichtdoorlaadbaarheid valt flink beneden de, in Nederland toegestane, 50%.
Bij een staande-houding/controle krijgt die bezoeker conform de geldende Nederlandse (!) regels een bekeuring aangezegd, de sommatie die folie ter plekke te verwijderen danwel een invordering van het kentekenbewijs. Afhankelijk van de handhaver enzovoort.

Er is in dit draadje een verschil wat er is goedgekeurd (al dan niet type-goedkeuring) en wat is toegestaan/gedogen.
Aftermarket Xenon op de motor in Nederland vooralsnog gedogen (sommige zien dat als zijnde "toegestaan" maar dat is m.i. niet juist).
Xenon verlichting maakt voor een slechts beperkt aantal modellen motoren deel uit van de type-goedkeuring (lees: is fabrieks-af leverbaar).

Het is heel simpel, zoals aangegeven;
De wetgeving in EU noch de wetgeving voor het voertuig uit het land van herkomst zal nooit gaan boven de lokale wet- en regelgeving.
MofkaP
Contacteer:

Dat met die te donkere ruiten, dat is nu net een verkeerd voorbeeld.
Dat staat in de Regeling Voertuigen en die geldt alleen en bij uitsluiting voor in Nederland toegelaten voertuigen. Het is geen verkeersregel.
Als een buitenlands gekentekend en toegelaten voertuig niet aan de permanente eisen van de Regeling Voertuigen voldoet, i.c. te weinig lichtdoorlating van de voorruit of voorste zijruiten, dan is dat zo.
Oom en tante agent kunnen daar niets mee.
Het is zelfs zo dat er in Nederland voertuigen van diplomatieke vertegenwoordigingen rondrijden die niet aan de Nederlandse eisen voldoen, maar wel voorzien zijn van een Nederlands kenteken. Dat geldt ook voor de donkere ramen.

Nog een voorbeeld:
In voor Nederlandse vrachtwagens geldt dat er slechts twee extra grote lichten gemonteerd mogen zijn (dus vier totaal). Veel buitenlandse vrachtwagens (vooral uit landen waar het in de winter langer donker is, veel sneeuw valt, of die veel onverlichte wegen hebben) hebben een hele batterij aan groot licht. Dat is in de landen van herkomst toegestaan. En de Nederlandse hermandad zou daarvoor kunnen bekeuren? Ik denk het niet.

Ombouw naar xenon (onafhankelijk van de vraag of het meer voordelen of meer nadelen biedt) door het vervangen van het lampje, is in Nederland niet verboden. De wet zit zo in elkaar, dat wat niet is verboden dat is toegestaan. Daar komt het woord "gedogen" helemaal niet aan te pas.

Een ander voorbeeld:
In België is het een uitrustingseis voor Belgische voertuigen om een brandblusser in de auto te hebben. Dat is een voertuigeis die in Nederland niet geldt.
Je krijgt echt geen bon van de Belgische politie omdat jouw auto geen brandblusser heeft. Voor jouw auto gelden de Nederlandse voertuigeisen, niet de Belgische.
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

PaPinkelman schreef:
aantzeetje schreef:...EU gelijkvormigheidscertificaat (wat je trouwens altijd moet bijhebben) ...
Ik heb zo'n certificaat niet, nooit gekregen, ook niet bij aanschaf van een nieuw voertuig. Bedoel je niet het kentekenbewijs????
Nee, toen ik mijn motor kocht werd er een meertalig COC document bijgeleverd met alle specificaties op (net zoals dat bij de auto meegeleverd wordt): merk, type, kleur, cc inhoud, chassis nummer (VIN nummer), aantal cilinders, maat velgen, banden, aantal assen, zitplaatsen, type benzine ..... en daar staat ook H7 op voor wat betreft de lampen. Xenon is dus geen H7 en dus ook niet toegelaten. In België en denk zelfs heel EU ben je verplicht dit document bij je te hebben en moet je dus kunnen voorleggen bij politie controle. Kan je dat niet: boete.

een voorbeeld kan je hier vinden: https://www.eurococ.eu/en/certificate_of_conformity
MofkaP
Contacteer:

Een CvO (Certificaat van Overeenstemming) wordt in Nederland gebruikelijk niet afgegeven.
De fabrikant van een nieuw voertuig verstrekt de betreffende gegevens digitaal aan de RDW om typegoedkeuring voor het betreffende voertuig te verkrijgen.De specificaties van het voertuig worden door de RDW bijgehouden in het kentekenregister.
Bij uitvoer van het voertuig kun je een CvO (CoC) opvragen bij de fabrikant, dat heb je nodig om in het buitenland een nieuw kenteken te verkrijgen.
Ook bij invoer vraagt het RDW om een dergelijk certificaat. Alsdan wordt het voertuig niet gekeurd.
Ontbreekt het COC dan wordt het voertuig conform de Regeling Voertuigen op individuele basis gekeurd.

Een xenonlampje in een H-armatuur is daarbij geen afkeur omdat die modificatie wettelijk is toegestaan in Nederland.
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Kijk, zo heeft elk land zijn eigenaardigheden. In B wordt dat standaard met het voertuig (auto/moto/boot) meegeleverd.
Ton1959

Misschien is de Xenon lamp monteren toegestaan maar bij vele geeft het een verblindend licht en dat is nou weer niet toegestaan. En daarom zullen mensen meer opvallen en dan in sommige landen sneller een bekeuring krijgen.
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

Helaas gewoon accepteren dat xenon in bepaalde landen niet mag zonder type goedkeuring. En zoals vaker gezegd, niet in discussie gaan met de politie, je verliest altijd. Zeker niet in Oostenrijk (ik heb er 8.5 jaar gewoond (en 2 jaar in Duitsland) en al vaker met de politie in aanraking geweest vanwege verschillende overtredingen van diverse aart. Ik had altijd nog wat geluk omdat ik altijd de domme Hollander gespeeld heb).
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

MofkaP schreef:
knip knip

Een ander voorbeeld:
In België is het een uitrustingseis voor Belgische voertuigen om een brandblusser in de auto te hebben. Dat is een voertuigeis die in Nederland niet geldt.
Je krijgt echt geen bon van de Belgische politie omdat jouw auto geen brandblusser heeft. Voor jouw auto gelden de Nederlandse voertuigeisen, niet de Belgische.
Hoe dan in Duitsland met de jerrycan (what 's in a name :D ) van 5 liter met brandstof die je bij je moet hebben: geen voertuigeis maar een verkeersregel ?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers

Ongelezen bericht door Franky »

Als je die jerrycan niet bij hebt, is het op zich niet erg. Ik kreeg er in die 22 jaar dat ik er woonde nooit een bekeuring voor. Het ligt wel anders als je zonder brandstof aan de kant van de snel weg staat en de dienders van de wet komen langs ;)
Grts Franky
MofkaP
Contacteer:

In Duitsland is het meenemen van benzine in een reservetankje niet verplicht.
Anderzijds is het stil komen te staan zonder benzine op de autobahn een vrij dure aangelegenheid, maar dat is het hier ook.
Vergunningvrij mag er maximaal 20 liter worden vervoerd. Wordt meer vervoerd dan is een vergunning voor het vervoer van gevaarlijke stoffen nodig en moeten er kenmerken en herkenningstekens aan het voertuig zijn aangebracht die van buiten duidelijk zichtbaar zijn. Bovendien met de bestuurder dan een diploma of certificaat hebben voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De boetes voor het ontbreken daarvan of het niet voldoen aan de wettelijke eisen voor het vervoer doen een forse aanslag op je banksaldo, bovendien kan het voertuig in beslag worden genomen.
Het reservetankje moet goed zijn vastgemaakt en mag niet ouder zijn dan 5 jaar.
Dat zijn de regels voor Duitsland.

Andere landen hebben weer andere regels. Soms is de hoeveelheid gemaximeerd tot 5, 10 of 25 liter en soms is het helemaal verboden.
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers

Ongelezen bericht door Franky »

De tijd dat ik nog in Duitsland woonde, was 10 liter reserve in een jerrycan het maximum wat zonder problemen de grens mee over mocht. Bij een controle waar ik een volle 20Lt jerrycan had, werd het "eenmalig" toegestaan zonder bekeuring. Wat het transport van gevaarlijke goederen aangaat, is er bij de ADR een verschil als het om particulier transport gaat en het voor eigen gebruik is. De juiste reglementering daarover is terug te vinden in de voorschriften ADR. Bij grensoverschrijdingen lijkt het me logisch dat je ook moet voldoen aan de voorschriften daarover van de landen die je aandoet. Los daarvan heb je dan de eventuele invoerrechten en/of BTW reglementering die van toepassing kunnen zijn.
Grts Franky
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik heb het idee dat we hier van Xenon aan het overstappen zijn naar het vervoer van gevaarlijke stoffen. Off topic . . . . :$
Misschien een nieuw draadje openen?
Jos WRSM
DesertStrom
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Nog even over xenon dan:
Xenon op een motorfiets in Nederland is niet verboden, en is dus toegestaan. En voldoet daarmee aan de voertuigeisen in Nederland.

Het verdrag van Wenen (in Oostenrijk!!) inzake wegverkeer uit 1968, mede ondertekend door Oostenrijk zegt o.a. dat (vrije vertaling) wanneer een voertuig voldoet aan de eisen in het land van herkomst, het automatisch voldoet voor de landen die het verdrag hebben ondertekend.
Dus xenon op een motor met Nederlands kenteken in Oostenrijk mag gewoon.
Boete in Oostenrijk is onterecht, maar of die discussie met de lokale veldwachter tijdens je vakantie het je waard is mag iedereen voor zichzelf bepalen.

voor de liefhebber, de volledige tekst HIER
white
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door white »

In Nederland worde het gedoogd, Xenon voldoet ook hier niet aan de gestelde eisen.... (Helaas...)
Lemoi

ik zou zeggen, geen discussie met politie in Oostenrijk. Je trekt aan het korste eind ook al heb je gelijk. geloof me, ik heb het al verschillende keren meegemaakt. Dan kan je nog zo in je recht staan maar dat helpt niet. Ik zeg altijd dat de politie in Oostenrijk tamelijk een dictatuur is. Nadelen zijn er maar ook de voordelen: lage criminaliteit. En woonde vroeger op 200 meter van de "drugs scene"in wenen oostenrijk maar nooit een onveilig gevoel gehad.
Dus als je toch je recht wilt halen, dan via de rechter, al geef ik je daar ook weinig kans (zoals ik al eens ervaren heb met de "canton rechter" van Oostenrijk)
Ton1959

Voor mij blijft het simpel. Een koplamp moet goed zijn af te stellen. Veel reflectors zijn absoluut niet geschikt voor het monteren van Xenon. Dan krijg je problemen met strooilicht en dat is niet toegestaan omdat het verblind. En het ligt dus niet alleen aan de kwaliteit van je Xenon lamp maar ook aan je reflector. En als de politie bij elk voertuig moet gaan controleren of er strooilicht is betekend dit dat je er telkens een koplamp afstelapparaat voor moet zetten. Al zou een witte kaart waarschijnlijk ook al veel duidelijk maken.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Even een korte ervaringsnieuwsflits uit Oostenrijk: de politie zoekt hier letterlijk naar redenen om je staande te houden. Afgelopen maandagochtend heeft er een kwartier lang eentje naast/achter en voor me gereden om te kijken of hij me iets aan kon 'naaien' . Niet gelukt: braafste jongetje van de klas (met cruise controle).. Big RT Smile

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Lemoi

Bert, hij bewonderde je motor :D Had ik ook een keer in Wenen. Ik had een gloednieuwe volvo V70 als huurauto meegekregen (was ie net uit). Kwam ik de deur uit, stond er twee man politie bij. Dacht ik, wat is dat nou? En zij zeiden dat ze hem aan het bewonderen waren en hadden verschillend evragen... dus zo kan het ook :D
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Tja, het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Ik kies er ook voor om dit soort ellende en gedoe te voorkomen. Mijn nieuwe RT is tot nu toe helemaal TuV goedgekeurd , alleen maar standaard BMW extra's en opties.
BOXERBOY

Ongelezen bericht door BOXERBOY »

Tja, zoveel mensen, zoveel visie's.... :roll:

Wat me allereerst opvalt is dat de een spreekt over "toegestaan" waar de ander spreekt over "gedoogd".
Ik weet niet beter dan dat iets wat niet is toegestaan, wel GEDOOGD kan worden.
In beginsel is het dus NIET TOEGESTAAN (en dat blijft ook zo) maar het wordt GEDOOGD (er wordt niet op gehandhaafd).
Dat betekent volgens mij dus letterlijk dat xenonlampjes in H7 armatuur in Nederland NIET zijn toegestaan.
Ze worden gedoogd en dat is wat anders. Toch?
Dus in een Duitstalige brief zetten dat in Nederland xenonlampjes in H7 armatuur "gesetzmäßig zugelassen" zijn, lijkt mij onjuist. Er zou dan toch eigenlijk moeten staan dat het in Nederland "getoleriert" wordt.....?
Gedogen heeft wel meer synoniemen in het Duits maar tolerieren begrijpt iedereen wel, lijkt me.

Vervolgens wordt het me niet duidelijk waar dan letterlijk zou staan dat xenonlampjes in H7 armatuur zijn TOEGESTAAN.
Ik ken de typegoedkeuringen niet uit mijn hoofd maar dat er aan gasontladingslampen en hun armatuur en evt wijze van hoogteverstelling andere eisen dan aan H7 gesteld worden lijkt me wel duidelijk. Mogelijk dat "die lading" gedekt wordt door het Voertuigreglement (voertuig voldoet niet permanent aan de gestelde eisen of zoiets).

Buiten beschouwing latend of Xenon nu wel of niet meer licht oplevert en wel of niet hinderlijk voor tegenliggers/voorliggers is indien niet in een niet-xenon behuizing is gemonteerd.
Stellen dat je verlichting niet verblindend is omdat je tegenliggers nooit seinen lijkt me niet geheel objectief.
Verkeer wat voor je uit rijdt kan ook hinder van jouw verlichting hebben.

Wat ik me verder afvraag is: weet iedereen het verschil tussen "voorzien zijn van" en "voeren van" ?
Wanneer het voeren van xenon verlichting in H7'behuizing niet is toegestaan, voldoe je door het simpelweg uitschakelen van de verlichting weer aan "de wet", houdt het plegen van de overtreding op.
Wanneer het "voorzien zijn van" xenon verlichting in H7 behuizing niet is toegestaan, verdwijnt de H7 lamp NIET door de verlichting uit te schakelen en houdt de overtreding dus ook niet op.

Wellicht dat men vanwege die reden in het buitenland de lampjes moet uitbouwen....??

Interessant is wel dat verhaal over het respecteren van elkaars wetten. Maar zou dat echt zo eenvoudig zijn of zouden er nog wat haken en ogen en voorwaarden aan verbonden zijn?

Interessante materie maar ik hang er voorlopig nog maar ff geen xenon "Birnchen" in..... :lol:
DesertStrom

Xenon-verlichting op motorfietsen wordt in Nederland wettelijk niet omschreven en is dus niet verboden. (art 5.4.51. Regeling Voertuigen)
Als iets niet verboden is, is het toegestaan. Heeft niets met gedogen te maken.

De verwarring ontstaat waarschijnlijk omdat aanpassingen aan de verlichting van een auto wel wettelijk zijn omschreven.
(art 5.2.51. bijlage VIII art 115 & 117 Regeling Voertuigen)
Per 1 april 2012 is dit trouwens aanmerkelijk versoepeld.

De vraag is of je op je vakantie die discussie aan wil gaan met de lokale veldwachter, zoals eerder beschreven is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
BOXERBOY

Ik heb nav je reactie even gegoogled

Ik lees op de site Rijksoverheid.nl
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rtuig.html het volgende:

Wat zijn de eisen voor de verlichting op mijn voertuig?
Welke verlichting uw voertuig moet hebben, staat in de Regeling voertuigen. Ook de eisen aan de verlichting staan hierin. Bijvoorbeeld dat uw achterlichten rood moeten zijn. In de Regeling voertuigen staat ook welke andere verlichting u op uw voertuig mag hebben. Sierverlichting mag bijvoorbeeld niet.

Kleur voorlicht en achterlicht
Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn. Alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn, behalve het achteruitrijlicht. Dit mag geel of wit zijn.

Geen andere verlichting
U mag geen sierverlichting op uw voertuig hebben. Ook verlichting onder uw voertuig is niet toegestaan.

Lichtarmaturen en type lamp
Lichtarmaturen van voertuigen moeten het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Dit geldt voor alle voertuigen.

Het lijkt er op dat het dus WEL omschreven en dus WEL verboden is.....?

Iets wat wel verboden is maar waar er structureel geen bekeuringen voor worden uitgeschreven, dat heet toch GEDOGEN.....?

En wanneer dat gedogen tot enige vorm van beleid wordt gemaakt, dan ontstaat toch het gedoogBELEID...?
Is het gebruik en beperkt hoeveelheid bezit van softdrugs hier niet een voorbeeld van...?

Wel of niet in discussie gaan met agenten in het buitenland moet een ieder maar voor zichzelf uitmaken maar het zou toch ook kunnen zijn dat wij motorrijders het "fout" hebben......?
Wetgeving op zich is niet moeilijk maar het is, vind ik althans, soms best wel complex om te bevatten, vooral wanneer je moet zoeken en niet weet waar je moet zoeken. Mensen zijn ook vaak te snel tevreden met wat ze hebben gevonden en menen dan "gelijk" te hebben.

Een mooi voorbeeld hiervan, vind ik, zijn de auto's met extreem brede wielen waarbij de banden uiteindelijk buiten de spatborden steken. Dat schijnt maximaal 3 cm te mogen. Dus buurjongenlief maakte de spatborden ook maar wat extreem breder om zijn veel te brede wielen toch nog wat af te kunnen dekken en ging dus legaal de weg op.
Maar niet voor lang.
Buurjongenlief kreeg toch gewoon een bekeuring vanwege zijn veel te brede wielen. Waarom?!! De banden staken toch niet meer dan 3 cm buiten zijn spatborden??!! Hij spuwde vuur als een draak! Hij was in alle staten en riep tegen iedereen die het maar horen wilde dat hij onterecht bekeurd was en de zaak wel ff zou aanvechten en uiteraard zou winnen!

Bleek hem later dat er ook nog een regel is die iets zegt over een maximale afwijking van 2% van de spoorbreedte van een as. Dat stond ook wel op de bon maar ja,dat wat daar op stond ging toch over zijn uitstekende wielen...?
En die spoorbreedte was dik overschreden. Hij voldeed dus WEL aan de regel voor de 3 cm buiten de spatborden, maar NIET aan de regel omtrent de spoorbreedte. Daarvan was hij blijkbaar NiET op de hoogte..... Hij moest gewoon betalen..

Dit is dus wat ik bedoel met "te snel tevreden zijn". Onze Boxers zijn typegoedgekeurd met H7 verlichting. Xenon is geen H7 verlichting. Er staat volgens mij niet in de wet dat je geen xenon op je boxer mag schroeven maar er staat toch wel iets over je typegoedkeuring en over typegoedkeuring van verlichting en dat je, rijdend over de openbare weg, aan je typegoedkeuring moet blijven voldoen? Dat is toch wat er vrij vertaald beschreven werd in die Oostenrijkse bekeuring...?
Heel theoretisch en voor sommigen begint dan misschien de emotie overhand te krijgen maar in theorie lijkt het er op dat die Oostenrijkse agent gewoon gelijk had. Nu ik bovenstaand gelezen heb denk ik dat het in Nederland niet eens zo heel anders is.....

Wie heeft het verlossende antwoord...?? Een xenon setje is zo besteld en gemonteerd dus daar ligt geen probleem! :lol:
BOXERBOY

En dan lees ik vervolgens DIT weer:

http://www.anwbmotor.nl/xenon-verlichting

Dan zou het dus MOGEN omdat het niet expliciet verboden is.
Dan zou je dus een sterk punt kunnen hebben als tegenargument bij een bekeuring in het buitenland maar het lijkt mij slimmer om dat via de rechter te spelen dan om die agent op straat proberen om te praten.
Argumenten op papier zetten en indien je toch in het ongelijk wordt gesteld, dan maar naar het Europese hof o.i.d. .? _001
DesertStrom

Die website van de rijksoverheid zegt mij niet zoveel, men heeft het over "voertuigen", wat zijn dat?
Lijkt er op dat men hier een beetje heeft zitten suffen door alle voertuigen over 1 kam te scheren.
De wetgeving maakt een duidelijk verschil tussen auto's, motoren, aanhangers en tractoren om maar wat te noemen, daar zie ik op die site niets van terug.
Een rechter gaat uit van wetgeving, niet van een website van de rijksoverheid.

De link van de ANWB-site is in deze meer helder. (en dat zeg ik niet snel over de ANWB :lol:)

De term H7 slaat trouwens op de maatvoering van de lampvoet en aansluiting van de bedrading, het zegt niets over het type lamp. Je kunt dus zowel een halogeen, LED als een xenon met H7 maatvoering hebben. M.a.w. een H7 lamp past in een H7 lamphuis, maar zal niet passen in een H3 lamphuis, terwijl het lichtbolletje op een H7 en H3 wel exact hetzelfde zou kunnen zijn.
BOXERBOY

De site is natuurlijk geen wetboek maar dat snapt iedereen wel.
Misschien heb je het over het hoofd gezien maar rechts onder op die pagina zie je dan de link "regeling voertuigen".

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/g ... 11-09-2014

Staat heel veel in, heb ik al gezien. Wil je weten wat een voertuig is? Het gaat er om wat de definitie van een voertuig is" NIET wat jij of ik daar onder verstaan....
Kan een fiets zijn, auto, motor......

De Wegenverkeerswet 1994 spreekt over:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/H ... 11-09-2014

Met H7 bedoel ik alleen maar te zeggen " de standaard af fabriek gemonteerde lampunit met daarbij behorend lampje"
Discussies over welke fitting je waarin kunt plaatsen, al dan niet dmv adapters, laat ik geheel buiten beschouwing.
Het is al ingewikkeld genoeg zo... :D

Het stukje van de ANWB verwijst helemaal nergens naar. Het is slechts een stukje tekst en dan verbaast het me dat je dat wel zomaar aanneemt... Ik ben het wel met je eens dat het een stuk makkelijker leest maar willen we slechts horen wat we WILLEN horen.....? De ANWB heeft het alleen over xenon, NIET over evt. vervallende typegoedkeuringen door montage van niet typegoedgekeurde onderdelen van welke aard dan ook. :shock:

Wat ik (en ik denk velen met mij) graag wil voorkomen is dat mijzelf hetzelfde overkomt als wat buurjongenlief overkwam, namelijk er van uitgaan dat je gelijk hebt omdat je een regeltje hebt gevonden die in je voordeel spreekt en dan afgerekend worden op een ander regeltje wat je over het hoofd hebt gezien. Helemaal uitermate vervelend wanneer je daar in het buitenland achter moet komen.....
Laatst gewijzigd door BOXERBOY op 11 sep 2014, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
DesertStrom

OK, ter verduidelijking:
De rijksoverheid-site heeft het over "voertuigen", terwijl de wet onderscheid maakt tussen de verschillende voertuigen.
En dat is nu net het cruciale punt in dit geval, er is een wezenlijk verschil tussen auto's en motoren als het op xenon-verlichting aankomt.
In de link die je ook zelf aanhaalt, staat het keurig omschreven.

In het antwoord op de ANWB-site, worden de artikelen aangehaald zoals die in de Regeling Voertuigen staan beschreven voor wat betreft verlichting.
Dat is dus een stuk duidelijker dan een verkeerde samenvatting geven zoals de rijksoverheid-site doet.
Heeft niets met "willen horen" te maken.

En je hoeft mij niet uit te leggen wat een voertuig is, de makers van de rijksoverheids-site wel, want die doen het voorkomen dat regelgeving voor auto's geldt voor alle voertuigen, inclusief motoren. En dat is dus niet het geval.
BOXERBOY

Tja, als jij het op deze wijze ziet, dan zal het wel zo zijn... Ik wil je zeker niet gaan uitleggen wat voertuigen zijn, daarin is de wet duidelijk genoeg.

Ik ben geen maker van de Rijksoverheid-site dus ga die ook niet verdedigen. -naughty-

De ANWB-site haalt idd wel wat artikelen aan maar die geven slechts antwoord op globale vraag of er ergens staat dat xenon op een motor verboden is.
Dat staat nergens dus in zoverre heeft de site van de ANWB wel gelijk, denk ik.

Maar wanneer je je dan afvraagt of je motor na montage van een xenon-pit in een daarvoor NIET goedgekeurde lampunit nog steeds aan je TYPEGOEDKEURING voldoet, kan het antwoord misschien wel eens NEE zijn.....
Of stel de vraag anders: hoe is de H7 lampunit typegoedgekeurd? Met H7 GLOEIlampje of met een aan een H7'aangepaste fitting voorzien GASONTLADINGSlampje....?

Dus zou je een bekeuring kunnen krijgen voor het niet voldoen aan de typegoedkeuring van je motorfiets (omdat er bv een xenon-pit in een niet daarvoor goedgekeurde lampunit is geplaatst ipv de originele " af fabriek" gemonteerde en daarin goedgekeurde H7 pit.

We praten hier dus eigenlijk over twee verschillende zaken:

1. bestaat er een artikel wat aftermarket xenon inbouw op een motorfiets verbiedt..? Waarschijnlijk niet.
2. Bestaat er een artikel waarin staat dat je motorfiets permanent aan de typegoedkeuring moet blijven voldoen..?
Misschien wel.

Maar misschien ga ik wel te diep op de materie in en zie ik beren die er niet zijn. 8)_ :lol:
BOXERBOY

Ik weet nog niet hoe ik foto's moet plaatsen maar daarom omschrijf ik het maar even.

H7 halogeenlampen (en die wannabee nep Xenonlampjes op halogeenbasis) hebben bovenop het glas allemaal zo'n kapje, alsof ze de lamp ff in een pot verf hebben gedoopt.

Bij xenonverlichting (die met die ballasten en zo) hebben dat NiET.

Zou dat de reden zijn waarom er bij aftermarket xenon in een voor H7 goedgekeurde lampunit sprake zou zijn van meer strooilicht hetgeen als verblindend kan worden ervaren...? :roll:
DesertStrom

De reden voor strooilicht is dat een halogeen-bolletje een ander lichtbeeld geeft dan een xenon-bolletje.
Dus, even afgezien van de vraag of het wel of niet mag, als een reflector en een lens van een koplamp-unit zijn ontworpen voor halogeen, dan zal het er met xenon een ander lichtbeeld uitkomen als dat oorspronkelijk bedoeld is. De xenon-lampjes zijn in de regel ook groter van afmeting en steken dus verder naar voren dan halogeenlampjes.
En in het merendeel van de xenon-gevallen zal dat strooilicht ten gevolge hebben.
BOXERBOY

DesertStrom schreef:De reden voor strooilicht is dat een halogeen-bolletje een ander lichtbeeld geeft dan een xenon-bolletje.
Dus, even afgezien van de vraag of het wel of niet mag, als een reflector en een lens van een koplamp-unit zijn ontworpen voor halogeen, dan zal het er met xenon een ander lichtbeeld uitkomen als dat oorspronkelijk bedoeld is. De xenon-lampjes zijn in de regel ook groter van afmeting en steken dus verder naar voren dan halogeenlampjes.
En in het merendeel van de xenon-gevallen zal dat strooilicht ten gevolge hebben.
Okeej.....

Was dat nou dan ook niet precies datgene waar die Oostenrijkse bekeuringen over gingen namelijk het plaatsen van xenonlampjes in een lampunit bestemd voor H7....?
Dit zou dus ook de reden kunnen zijn waarom de typegoedkeuring vervalt....? Lichtbeeld kan misschien wel goed zijn maar het strooilicht gooit "roet in het eten" ......?
DesertStrom

Over typegoedkeuring, daar zou ik de letterlijk tekst even voor moeten opzoeken, maar een aanpassing mag het goed functioneren niet belemmeren.
Er zit dus aardig wat rek in.
Bijvoorbeeld origineel wordt een motor uitgerust met Pilot Road 1 banden, het is geen probleem om daar nu Pilot Road 4 banden om te leggen.
Of even RT specifiek, het vervangen van de originele remleidingen na een jaar of 10 met stalen remleidingen.
Of aftermarket handvat-verwarming, scherm, zadel, TPS, navigatie-systeem, valbeugels en noem het allemaal maar op.
Zolang de motor er in functioneren niet op achteruit gaat kan dat allemaal zonder dat er opnieuw gekeurd hoeft te worden.
Een andere uitlaat is geen probleem, zolang er niet te veel herrie uit komt
Voor de verlichting geldt dat zolang het zodanig is ingesteld dat het niet verblindt, dat het goed functioneert, dus geen probleem.
Er kan zelfs een compleet ander type koplamp, als die al verkrijgbaar zouden zijn, op worden gezet. Zolang het goed functioneert, is dit geen probleem.

Wat niet mag is bijvoorbeeld aanpassingen maken aan het frame, er werden bv in het verleden bij de snellere Suzuki's langere achterbruggen geplaatst, dit kan dan weer niet.
DesertStrom

Het probleem wat in Oostenrijk speelt is dat er in de Oostenrijkse wet dus wel is omschreven dat xenon-verlichting bij motoren niet mag, dit in tegenstelling tot in Nederland, waar het alleen voor auto's is omschreven.
Dit geldt dus voor motoren op Oostenrijks kenteken en niet voor motoren op Nederlands kenteken in Oostenrijk, de politie in Oostenrijk is gewoon verkeerd bezig als het op motoren met Nederlands kenteken aankomt. Maar ga dat maar even uitleggen aan zo'n koddebeier aan de kant van de weg.

In Frankrijk hetzelfde verhaal, motoren met NL kenteken worden aan de kant gezet en naar verluid wordt daar het type-goedkeuringsverhaal opgehangen, maar dit is eveneens onterecht. Heb je een NL-kenteken, dan moet je voldoen aan de eisen in Nederland. Het beroemde verdrag van Wenen gaat daarover.
Maar ja, ga het maar weer uitleggen. Mijn discussie vaardigheden in het lokale Franse dialect zijn extreem matig.

Met die redenering zouden sowieso alle zwaardere motoren uit het buitenland van de weg moeten worden geplukt in Frankrijk, want volgens de Franse wet mogen motorfietsen geen groter vermogen hebben dan 100 pk. Motoren op Frans kenteken zijn daarom ook altijd begrensd.
Het vermogen in Nederland is onbeperkt.
Inspector Gadget

Volgens mij zitten er toch wel meer kanten aan dergelijke, soms vergelijkbare situaties;

Zo is het in NL verboden met geblindeerde zijruiten te rijden als de lichtdoorlaatbaarheid minder is als 50%.
Daar wordt redelijk streng op gehandhaafd, ook voor buitenlandse voertuigen die in NL rijden.

In Duitsland mag je geen niet-OEM onderdelen monteren op een voertuig tenzij deze een TÜV-toelating hebben of een TÜV-vrijwaringsbewijs.
(zoals uitlaat-dempers, spiegels, verlichting, et cetera)

In België is het verboden je voertuig te chip-tunen, tenzij je dat meld bij de Belastingen (en je verzekering zal het waarschijnlijk ook wel willen weten)
Anders is het belastingontduiking (of juister: belasting op inverkeersstelling), naar verluid betaal je (ook) voor het motorvermogen & cilinderinhoud.

In Zwitserland is zo'n beetje alles verboden wat het milieu nadelig kan beïnvloeden. ;)

En Oostenrijk is ook behoorlijk streng qua regels & handhaving.

De perikelen aangaande "veiligheidsmaatregelen" zoals de verplichte fluor-hesjes, EHBO dozen, brandblussers, alcoholtesters en dergelijke, kennen we allemaal ook wel.

Zo werd/word er bij sommige voertuigen in NL gehandhaafd op de armaturen;
Zoals xenon verlichting in een halogeen koplamp (dus niet op H4 of H7).
Of daglicht rijverlichting (DRL) die niet aan mag staan/gaan terwijl dimlicht gevoerd wordt.

We kunnen wel roepen of denken dat voor NL voertuigen de NL regels gelden in het buitenland, maar de realiteit is anders;
Je dient aan de regels van dat land te houden, daar geldt de NL wetgeving niet.
En EU wetgeving zal nooit boven de lokale wetgeving van dat land gaan.

In NL is de wetgever in principe van mening dat alleen wetten gemaakt dienen te worden als dit door de samenleving, veelvuldig overlast, herhaaldelijk gevaarlijke situaties, et cetera noodzakelijk geacht wordt.

In NL is het soms deels gedogen, deels toestaan en deels gewoon niet op handhaven.
Dat zijn keuzes, en verschilt per land, regio, handhaver.

Punt is dat Xenon verlichting in een niet-Xenon armatuur in Duitsland nu verboden is, en dat recht heeft Duitsland.
Ongeacht de wetgeving in NL, Europa of welk ander werelddeel.
En daar zullen we het mee moeten doen.
MofkaP
Contacteer:

BOXERBOY schreef:Tja, zoveel mensen, zoveel visie's.... :roll:

Wat me allereerst opvalt is dat de een spreekt over "toegestaan" waar de ander spreekt over "gedoogd".
Ik weet niet beter dan dat iets wat niet is toegestaan, wel GEDOOGD kan worden.
In beginsel is het dus NIET TOEGESTAAN (en dat blijft ook zo) maar het wordt GEDOOGD (er wordt niet op gehandhaafd).
Dat betekent volgens mij dus letterlijk dat xenonlampjes in H7 armatuur in Nederland NIET zijn toegestaan.
Ze worden gedoogd en dat is wat anders. Toch?
Sorry hoor, maar dit is echt klinkklare onzin.
Daarom een klein college rechtswetenschap.
Een verbod moet in de wet zijn vastgelegd.
Daartoe bestaan twee mogelijkheden.
1. Er geldt een algemeen specifiek verbod, behalve voor datgene wat is toegestaan of met vergunning (voorbeeld is de wapenwetgeving).
2. Er geldt geen verbod en is algemene toestemming behalve voor datgene wat in de wet is verboden.
De tweede systematiek wordt gebruikt in de verkeerswetgeving. Datgene wat niet per verbodsbepaling is verboden, dat is wettelijk TOEGESTAAN.
Daar komt helemaal geen gedogen aan te pas.
Gedogen betekent dat iets (formeel) wordt toegestaan wat eigenlijk bij wet verboden is. Een voorbeeld hiervan zij de wetten m.b.t. verdovende middelen, tot een bepaalde hoeveelheid heeft geen vervolging plaats.
Voor het gedogen moet een gedoogbeleid zijn vastgelegd, anders is het geen gedogen maar door de vingers zien of is er sprake van het gebruik van discretionaire bevoegdheid.

Ergo:
Het plaatsen van een xenonpitje in een halogeenarmatuur is in Nederland niet verboden en is daarom WETTELIJK TOEGESTAAN.
BOXERBOY schreef: Lichtarmaturen en type lamp
Lichtarmaturen van voertuigen moeten het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Dit geldt voor alle voertuigen.
In welke wetgeving staat dat precies?
Niet in de Wegenverkeerswet, niet in het Reglement Verkeersregels, niet in de Regeling voertuigen.
Laatst gewijzigd door MofkaP op 11 sep 2014, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Mooi duidelijk & bondig. _004

Waarbij in NL je kunt aangeven dat datgene wat niet bij wet geregeld is, de handhavers nog altijd het zogenoemde kapstok-artikel hebben, nummertje 5;