R1200rt 2014 "zoekt" (slingert) bij constante snelheid
Moderator: RT_Patrick
R1200rt 2014 "zoekt" (slingert) bij constante snelheid
Goeiemiddag allemaal,
Gisteren nieuwe R1200rt opgehaald met 8 km op de teller.
Het eerste wat mij opviel, was dat hij bij constante snelheid bijvoorbeeld 50 km/u op de cruise control voortdurend "zoekt",
dus lichtjes slingert. Dit heb ik in mijn 40 jarig motorleven nog niet meegemaakt. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
De dealer heeft er nog niet naar gekeken, maar veronderstelt in een telefoongesprek hierover iets met de gewichtsverdeling ??
Komt mij ongeloofwaardig en ondeskundig over.....
Dus ben ik genoodzaakt een beroep te doen op jullie expertise !! Wie weet raad ?
Bedankt voor de te nemen moeite en groet
Mini
Gisteren nieuwe R1200rt opgehaald met 8 km op de teller.
Het eerste wat mij opviel, was dat hij bij constante snelheid bijvoorbeeld 50 km/u op de cruise control voortdurend "zoekt",
dus lichtjes slingert. Dit heb ik in mijn 40 jarig motorleven nog niet meegemaakt. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
De dealer heeft er nog niet naar gekeken, maar veronderstelt in een telefoongesprek hierover iets met de gewichtsverdeling ??
Komt mij ongeloofwaardig en ondeskundig over.....
Dus ben ik genoodzaakt een beroep te doen op jullie expertise !! Wie weet raad ?
Bedankt voor de te nemen moeite en groet
Mini
Re: R1200rt 2014 "zoekt" (slingert) bij constante snelheid
Hallo Mini,
Mijn advies; onmiddellijk mee terug naar de dealeRT.
Kan diverse oorzaken hebben natuurlijk; banden, stuurdemper, misschien vergeten een bout/moer aan te draaien ?
Het laatste is een collega van mij overkomen met een Suzuki SP370 (lang geleden dus :lol: ) daar was men
vergeten om de moer op de vooras aan te draaien, het wiel zwabberde heen en weer
Ennuh, vergeet niet je even voor te stellen op dit prachtige forum!
Groeten,
Habeve
Mijn advies; onmiddellijk mee terug naar de dealeRT.
Kan diverse oorzaken hebben natuurlijk; banden, stuurdemper, misschien vergeten een bout/moer aan te draaien ?
Het laatste is een collega van mij overkomen met een Suzuki SP370 (lang geleden dus :lol: ) daar was men
vergeten om de moer op de vooras aan te draaien, het wiel zwabberde heen en weer

Ennuh, vergeet niet je even voor te stellen op dit prachtige forum!
Groeten,
Habeve
Inderdaad, ga met de motor terug.
Ikzelf zou kijken naar de bandenspanning, voor én achter.
Ik weet niet wat er voorgeschreven staat, maar een wat hogere bandenspanning vindt ik zelf een heel stuk prettiger sturen.
Zo rij ik voor met 2,7 (2,2 voorgeschreven) en achter met 2,9 (2,5 voorgeschreven) maar dat is bij een 2007 1200RT.
Welke merk & type banden zitten op je motor?
Ikzelf zou kijken naar de bandenspanning, voor én achter.
Ik weet niet wat er voorgeschreven staat, maar een wat hogere bandenspanning vindt ik zelf een heel stuk prettiger sturen.
Zo rij ik voor met 2,7 (2,2 voorgeschreven) en achter met 2,9 (2,5 voorgeschreven) maar dat is bij een 2007 1200RT.

Welke merk & type banden zitten op je motor?
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Nieuwe RT wordt standaard met Michelin RP4 afgeleverd, toch? (kan het dus niet aan liggen :) )
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Die van mij is afgeleverd met Conti Road Attack GT2 -top-
Ook Metzler Z8 wordt gemonteerd
Ook Metzler Z8 wordt gemonteerd
Mijn ervaringen met (oudere/voorgaande modellen) Metzlers zijn niet bepaald positief, ik ervoer toen wellicht iets vergelijkbaars, nogal een dweilirig gedrag.
Maar naar verluid zijn de modernere Metzlers verbeterd en beter.
Ik zou beginnen met een hogere bandenspanning, kijken of dat iets van verbetering geeft.
Maar naar verluid zijn de modernere Metzlers verbeterd en beter.
Ik zou beginnen met een hogere bandenspanning, kijken of dat iets van verbetering geeft.
Ik heb op de LC een proefrit gemaakt en daar zaten Metzelers onder. Niets gemerkt van zwabberig gedrag, stuurde juist snaarstrak.
-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Mijn eerste gedachte was ook om de bandenspanning te controleren en idd pomp ze wat harder op dan voorgeschreven. Laat ons weten wat het euvel was.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Misschien de ESA? Zie ook viewtopic.php?f=107&t=9076
- Beamer63
- Bijz: R Nine T Racer
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Tijdens een proefritje met R1200RT LC bemerkte ik bij een lagere snelheid van 50 a 60 km/u ook een licht " zoekerig "gedrag van het voorwiel echter geen slingerende bewegingen.
Bij hogere snelheiden was het niet meer merkbaar en compleet verdwenen.
Ik neem aan dat je er geen last meer van hebt als je wat vlotter rijd?
Zou misschien inderdaad kunnen liggen aan welk merk / type band er onder ligt.
Bij hogere snelheiden was het niet meer merkbaar en compleet verdwenen.
Ik neem aan dat je er geen last meer van hebt als je wat vlotter rijd?
Zou misschien inderdaad kunnen liggen aan welk merk / type band er onder ligt.
Laatst gewijzigd door Beamer63 op 05 jun 2014, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Om dit even meer impact te geven-Nico4sen schreef:Misschien de ESA? Zie ook viewtopic.php?f=107&t=9076
Neem contact ontmiddelijk op met je dealer en laat ze de motor ophalen zonder kost te jou.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Inmiddels ben ik weer terug gegaan naar de dealer Mofra in Rijen. Hijzelf een proefrit gemaakt: niets aan de hand en verkondigt hetzelfde verhaal: zit nog siliconen op de banden.
Kort gezegd heb ik bij deze splinternieuwe R1200rt het volgende geconstateerd:
1. bij 50 km op de cruise control "zoekt" de motor (slingert langzaam links - rechts)
2. bij sportief rijden, lijkt het erop alsof het achterwiel loszit (zwabbert)
3. bij 40 km / 60 km motor op cruise control en met losse handen trekt hij naar links; moet moeite doen om rechtuit te blijven rijden.
Toevallig ontvang ik zojuist een melding van een collega over een terugroepactie van BMW R1200rt in Engeland in verband met een levensgevaarlijk werkende ESA . Misschien iets mee te maken ?
Google: MCN News Nieuwsberichten
Tot nu toe bedankt voor de hulp
Kort gezegd heb ik bij deze splinternieuwe R1200rt het volgende geconstateerd:
1. bij 50 km op de cruise control "zoekt" de motor (slingert langzaam links - rechts)
2. bij sportief rijden, lijkt het erop alsof het achterwiel loszit (zwabbert)
3. bij 40 km / 60 km motor op cruise control en met losse handen trekt hij naar links; moet moeite doen om rechtuit te blijven rijden.
Toevallig ontvang ik zojuist een melding van een collega over een terugroepactie van BMW R1200rt in Engeland in verband met een levensgevaarlijk werkende ESA . Misschien iets mee te maken ?
Google: MCN News Nieuwsberichten
Tot nu toe bedankt voor de hulp
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
@Mini : heb je er nou wel of geen ESA op zitten?
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Kan vele oorzaken zijn.
Lage snelheid op cc en dan een hoge versnelling waardoor de motor zeer laag in toeren draait dan zou je de slagen kunnen voelen van de zuigers (dan links, dan rechts enz). Dit zou een zweverig/slinger gevoel kunnen geven. Probeer het ook eens zonder cc en een wat lagere versnelling!
Banden met 8 rijkilometers zijn nog niet ingereden en moeten zich nog vormen, kan dan ook een vertekend beeld geven.maak dan ook even een twee a drie honderd km zodat zij zich kunnen vormen en de gladde siliconen laag is verdwenen. Bandenspanning zoals eerder genoemd kan een oorzaak zijn zeker gecombineerd met voorgaande.
Blijft de instelling van de veren nog over. Stel die in op 1 persoon en normaal rijgedrag.
Als je dat allemaal heb geprobeerd ja dan is er zeker iets mis met de motor.
Eis dan bij de dealer een goede controle van de fiets!
Succes
Lage snelheid op cc en dan een hoge versnelling waardoor de motor zeer laag in toeren draait dan zou je de slagen kunnen voelen van de zuigers (dan links, dan rechts enz). Dit zou een zweverig/slinger gevoel kunnen geven. Probeer het ook eens zonder cc en een wat lagere versnelling!
Banden met 8 rijkilometers zijn nog niet ingereden en moeten zich nog vormen, kan dan ook een vertekend beeld geven.maak dan ook even een twee a drie honderd km zodat zij zich kunnen vormen en de gladde siliconen laag is verdwenen. Bandenspanning zoals eerder genoemd kan een oorzaak zijn zeker gecombineerd met voorgaande.
Blijft de instelling van de veren nog over. Stel die in op 1 persoon en normaal rijgedrag.
Als je dat allemaal heb geprobeerd ja dan is er zeker iets mis met de motor.
Eis dan bij de dealer een goede controle van de fiets!
Succes
Reactie voor Bert,
Er zitten alle opties op, dus ook dynamic ESA . Na 200 km gereden te hebben werden de klachten alleen maar erger. Het lijkt me ongeloofwaardig dat het iets met de banden te maken heeft. Inmiddels ligt hij dus aan de ketting vanwege het rijverbod ivm problemen rond dynamic ESA.
Er zitten alle opties op, dus ook dynamic ESA . Na 200 km gereden te hebben werden de klachten alleen maar erger. Het lijkt me ongeloofwaardig dat het iets met de banden te maken heeft. Inmiddels ligt hij dus aan de ketting vanwege het rijverbod ivm problemen rond dynamic ESA.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Wellicht heb jij dus een gebroken demperstang, met als gevolg dat je geen demping meer hebt?Mini schreef:Reactie voor Bert,
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Als de demperstang gebroken was dan rijd je volgens mij geen meter op die motor. En dan zou een dealer niet zeggen dat er niks aan de hand was. Maar ik weet wel dat als je van oude platte naar mooie ronde banden gaat dat de motor ineens wel meer zoekt. En dat dit best even wennen kan zijn. Maar daar ben je dan snel aan gewend en tevens word het niet erger maar steeds beter.HansD schreef:Wellicht heb jij dus een gebroken demperstang, met als gevolg dat je geen demping meer hebt?Mini schreef:Reactie voor Bert,
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 8887 Weergaves
-
Laatste bericht door stryker
-
-