raar geluid voorkant cardan?
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Blokker
raar geluid voorkant cardan?
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste keer op het forum, ik heb sinds drie jaar een bmw r1100rt uit 1999, 145.000km op de teller. Drie jaar probleemloos gereden, op een kapotte hallsensor na.
Rij bijna elke dag 100 km op en neer naar mijn werk, heerlijke motor. Echter sinds een aantal weken is er een raar geluidje in mijn motor gekomen.
Het leek voor bij de cardanas vandaan te komen. Het is steeds erger geworden, dus onlangs maar eens langs de motorwinkel. Deze dachten misschien aan
een kapotte kruiskoppeling. Echter, ik heb gister de hele cardan eraf gehad, en daar is niets op aan te merken, alles zit er goed uit en loopt soepel.
Alles weer terug gebouwd, nu is het echter nog iets erger geworden.
Ik hoor en voel het vooral als ik zacht rij, een soort klapperend, rauw geluid in alle versnellingen. Als ik harder ga hoor en voel ik het niet meer, wellicht door windgeluiden en andere motortrillingen.
In z'n vrij loopt die gewoon goed en hoor ik niets, koppeling grijpt ook soepel aan en slipt niet.
Kortom ik heb geen idee, hopelijk heeft iemand hier eerder van gehoord, heb al zitten zoeken op het forum, maar vind niets wat er op lijkt.
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten Mark
Dit is mijn eerste keer op het forum, ik heb sinds drie jaar een bmw r1100rt uit 1999, 145.000km op de teller. Drie jaar probleemloos gereden, op een kapotte hallsensor na.
Rij bijna elke dag 100 km op en neer naar mijn werk, heerlijke motor. Echter sinds een aantal weken is er een raar geluidje in mijn motor gekomen.
Het leek voor bij de cardanas vandaan te komen. Het is steeds erger geworden, dus onlangs maar eens langs de motorwinkel. Deze dachten misschien aan
een kapotte kruiskoppeling. Echter, ik heb gister de hele cardan eraf gehad, en daar is niets op aan te merken, alles zit er goed uit en loopt soepel.
Alles weer terug gebouwd, nu is het echter nog iets erger geworden.
Ik hoor en voel het vooral als ik zacht rij, een soort klapperend, rauw geluid in alle versnellingen. Als ik harder ga hoor en voel ik het niet meer, wellicht door windgeluiden en andere motortrillingen.
In z'n vrij loopt die gewoon goed en hoor ik niets, koppeling grijpt ook soepel aan en slipt niet.
Kortom ik heb geen idee, hopelijk heeft iemand hier eerder van gehoord, heb al zitten zoeken op het forum, maar vind niets wat er op lijkt.
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten Mark
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: raar geluid voorkant cardan?
Even de cardanolie aftappen dan weet je het
.

-
Dat heb ik gedaan, niets raars aan te zien. Geen metaalsnippers of iets.
Grote vraag is, wat zou het dan kunnen zijn.
Grote vraag is, wat zou het dan kunnen zijn.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Kan ook de uitgaande as van de bak zijn, lagers. Mijn R1100RT begon bij 130k ook geluiden te maken en slechter te schakelen. Olie aftappen en een magneet door de olie halen zou de eerste stap zijn.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Spiebanen uitgaande as versnellingsbak of ingaande zijde cardan 'uitgelubberd'? Hoop het niet voor je , want dat zou wel eens een kostbare reparatie kunnen zijn......
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
Ik heb het gevonden, de spiebaanvertanding van de koppelingsplaat is erg versleten, en daardoor flink wat speling.
De prise-as is helaas ook een klein beetje versleten, maar niet zo erg dat ik die nu ga vervangen.
Het lijkt erop dat de spiebaan niet is ingevet, door de vorige reperateur.
Spullen zijn besteld en dan weer snel in elkaar zetten.
Bedankt voor de reacties.
Groeten Mark
De prise-as is helaas ook een klein beetje versleten, maar niet zo erg dat ik die nu ga vervangen.
Het lijkt erop dat de spiebaan niet is ingevet, door de vorige reperateur.
Spullen zijn besteld en dan weer snel in elkaar zetten.
Bedankt voor de reacties.
Groeten Mark
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 2707 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 11 Reacties
- 5495 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
-
Nieuw bericht BMW R1200RT (06) - Vreemd geluid cardan(?)
door Maarten1985 » » in Overige Techniek & Mechanica - 26 Reacties
- 12407 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-