EileRT schreef: 27 nov 2017, 18:43
Er zijn inderdaad zeer weinig reacties, maar het draadje is terwijl ik dit schrijf al wel 1419 keer bekeken. Het is duidelijk dat men er kennis van neemt. Ook is dit topic in de loop der tijd "weggezakt" en krijgt nu weer een "schopje".
Bas van Dijk schreef: 27 nov 2017, 17:20Nog niet erg veel reacties in dit draadje in 3 jaar
Tja, dat spelletje ga ik in ieder geval niet in praktijk brengen. Uiteraard probeer ook ik zo geconcentreerd mogelijk te rijden, maar als ik op van alles en nog wat (ook onbelangrijke zaken) moet gaan letten en dat binnen een bepaalde tijd, ben ik in mijn beleving niet meer met motorrijden bezig. Ik probeer altijd oplettend en defensief te rijden en dan het liefst op een plezierige wijze. Maar een ieder moet vooral doen wat hij of zij wil doen . . .
Bas van Dijk schreef: 27 nov 2017, 17:20
Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt
het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
En toch is het een goede oefening om bewust te leren kijken.
Onder de leden van dit forum zal dat niet het geval zijn

, maar veel verkeersdeelnemers kijken wel, maar nemen niet waar. Bewust kijken zorgt dat je waarneemt, waardoor je mogelijke gevaren eerder onderkent en je meer tijd hebt om te reageren op dat mogelijk gevaar (oftewel je beter anticipeert op mogelijke gevaren).
Tijdens mijn beroepsmatig gevolgde motorrijopleidingen werd enorm gehamerd op het bewust kijken. Ik hoor het mijn instructeur nog zeggen: "Ver vooruit kijken en breed terug".
Een voorbeeld: Vroegtijdig oogcontact maken met weggebruikers op kruisende wegen is een onderdeel van het bewust kijken en waarnemen. Je er van overtuigen dat die "kruisende" weggebruiker oogcontact met jou, als automobilist/motorrijder, heeft, maakt dat je weet dat hij/zij jou (zeer waarschijnlijk) echt gezien heeft, zodat je veilig door kunt rijden. Ik kan nog tal van voorbeelden noemen, maar dan wordt mijn betoog veel te lang.
Als je aanleert (en dat is wat Bas doet) om bewust te kijken, wordt dat een tweede natuur en wordt motorrijden nog veel leuker!
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Shoei Neotec 2;Sena SRL2; Rukka.