tmolsth schreef:Ik heb inmiddels alweer 16000 km op mijn RT gereden en gelukkig nog nooit een near miss gehad. Het leerbook van de Engelse politie is in elk geval door zeer deskundige instructeurs geschreven, en wordt ook door alle instructeurs gebruikt. Ik verwacht dus at alle mogelijke commentaar en verbeteringen van de afgelopen 30 jaar erin zijn verwerkt. Dus betere instructeurs kan ik me nauwelijks voorstellen. De instructie op YouTube,
https://www.youtube.com/watch?v=pmYh1FWYtUA is ook door evaren instructeurs gemaakt. Dus daar is helemaal niets mis mee, integendeel. Ik vond het zeer illustratief en het sprak me nog meer aan toen we in Engeland en Schotland rondreden.
Nog even de proef op de som, zie de volgdende politie instructie videos:
https://www.youtube.com/watch?v=9Z-LxBJN8JE
Theo, ik heb de eerste 2 films bekeken en ik moet je zeggen dat de eerste film goed als instructiefilm gebruikt zou kunnen worden als ondersteuning tijdens praktijklessen voor de motorfiets.
Maar buiten het feit dat hier in het algemeen goed gereden wordt heb ik eigenlijk verder ook niets nieuws gezien en als helemaal niet als dit ook nog "advanced motorcycle riding techniques en skills" zijn.
Dit leren onze cursisten anno 2015 voor hun rijbewijs A en dan op wegen die veel minder mooi zijn dan die lange voorrangswegen uit het filmpje.
Daarnaast leren ze in Nederland ook nog hoe ze moeten rijden op slechte wegen, wegen met gelijkwaardige kruispunten, met grind of modder op de weg, putdeksels, plakstrepen, paarden op de weg, wegrijden op een helling, sneeuw, harde wind, in het donker rijden, rijden over een onverharde ondergrond. Noem het maar op.
Wat te denken van een "bermvlucht"? Dat zijn bij ons de "advanced motorcycle riding techniques en skills".
Maar nogmaals is het "zicht halen" in de eerste film goed te zien en als ondersteunend materiaal te gebruiken.
De tweede film is ronduit zwak als ik kijk naar de twee motorrijders die voorop rijden. Veel te kort op elkaar rijden (en achter de voorliggers) en als er tegenliggers aankomen blijven ze in positie strak tegen de asstreep aan rijden.
Wat zou er kunnen gebeuren als een tegenligger plots iets naar rechts zou komen?
Verder is het tempo ook wel erg laag gezien de inhalende motorrijder. (je moet wel erg zeker van je zaak zijn als je drie motoragenten op deze plaats inhaalt) De enige die goed bezig is is nummer 3. (ik ga er maar vanuit dat dit de instructeur is).
Hij let goed op zijn afstand, zijn positie is beter en hij kiest de goede momenten om in te halen.
Kortom. Ik denk dat we in Nederland heel goed bezig zijn met onze "gewone" rijopleiding. (sommige cowboys en rotte appels even buiten beschouwing gelaten) Het is toch niet voor niets dat onze rijopleidingen tot de beste van Europa horen.
BTW ons leerboek (en dat gebruiken alle Nederlandse instructeurs en examinatoren) is trouwens geschreven door en in samenwerking met de Politieacademie PIVM, OTCRij (opleidings- en trainingscentrum rijden van het ministerie van defensie ) CBR, KNMV en de BOVAG.
Voorwaar geen kleine jongens met een enorme schat aan ervaring en deskundigheid in huis!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..