Electrisch rijden: Het gaat nu snel

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Electrisch rijden: Het gaat nu snel

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

1e oplaadpunt.
1e oplaadpunt

Oplaadpunten:
Fastned elektrisch 'tanken'

Bekijk de kaart en zie hoever Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland al vooruit is op de rest
EV-Charging overzicht laadpunten EU

Motormerken: elektrisch
Zero

Mission

Brammo

BMW C Evolution

Fietsen
Greyp bikes

Auto's en ik laat bewust deze merken zien, omdat ze beiden laten zien wat mogelijk is. Vergeet de prijskaartjes, want dan wordt je beroerd, maar pioniers zijn altijd duur. Zodra deze techniek wordt omgezet voor de massa wordt het ook betaalbaar. Kwestie van tijd en omschakeling naar het nieuwe denken en doen en Jan Rotmans kan dat zeer goed uitleggen.
Rimac

Tesla

Jan Rotmans - Maatschappelijk gedreven wetenschapper
[media]5flugQg7Jr8[/media]
T'is weer even wennen, maar zie het als: Paard en wagen vs tractor
It's all about MINDSET en DUURZAAM denken en doen.

Hier wordt ik blij van
fyi gr.
Joop
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 08 jun 2014, 08:06, 7 keer totaal gewijzigd.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Het gaat nu snel

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb op de motorbeurs een leuk gesprek gehad op de stand van Zero, en me opgegeven voor een proefrit.
De techniek gaat hard; zo is het vermogen en de acceleratie al behoorlijk op orde, maar er is qua actieradius en oplaadpunten nog een lange weg te gaan.
Zo lang zelfs dat Totoya er nog niet in geloofd en investeert in de waterstofauto/brandstofcel. Dat is toch niet de eerste de beste.
Daarentegen is BMW overtuigd van zijn eerste electrische auto en zie je deze ook steeds vaker rijden.

Je vergeet de BMW electrische scooter te noemen :O
JDoubleOP

Hoi Hans, hier wat ondersteunende info dat het allemaal al kan, ook de actieradius is geen probleem.
De grote merken houden ons 'aan het lijntje'. De richting is al ingezet en zal zeker worden doorgezet. Ga je niet mee in de stroom, zul je het niet 'overleven'.
En dat overleven is bijna letterlijk, omdat we het ons als mens niet langer kunnen permiteren.

RIMAC

Tesla

P.s. Scooter toegevoegd ;)
HansD schreef:Ik heb op de motorbeurs een leuk gesprek gehad op de stand van Zero, en me opgegeven voor een proefrit.
De techniek gaat hard; zo is het vermogen en de acceleratie al behoorlijk op orde, maar er is qua actieradius en oplaadpunten nog een lange weg te gaan.
Zo lang zelfs dat Totoya er nog niet in geloofd en investeert in de waterstofauto/brandstofcel. Dat is toch niet de eerste de beste.
Daarentegen is BMW overtuigd van zijn eerste electrische auto en zie je deze ook steeds vaker rijden.

Je vergeet de BMW electrische scooter te noemen :O
HansD

Vooral Tesla vind ik interessant omdat ze echt een lange termijn visie hebben.
Er zijn nog wel wat praktische puntjes op te lossen. Ik zie me nog niet op vakantie gaan met een electrische auto, van laadpunt naar laadpunt rijden, en telkens uren wachten totdat de accu weer een beetje is opgeladen.
Maar het gaat de goede kant op. Nu alleen nog kijken of we de benodigde stroom ook groen opwekken (en niet met steenkool), anders schiet het nog niet veel op.
JDoubleOP

Hans er zijn nu al technieken die het laden versnellen, zelfs binnen 10 minuten. Het staat in de kinderschoenen, maar komt er aan voor het grote publiek.
Vwb stroom schoon opwekken en opslag:
[media]qOCrvLHwgJw[/media]
1. Wind + opslag van overcapaciteit
[media]QS0vx-c0Aeo[/media]
2. Water: golfslag, eb/vloed, stroming
[media]Hq0UOxS6Lxs&list=PLEEAFF38F9E54D8F7[/media]
3. Zon: Photovoltaic zie hoe snel dit groeit. Overcapaciteit opslaan; thuis of in je bedrijf (accu's) of terugleveren aan het net, die het dan weer opslaan in stuwmeren of leveren aan derden(andere landen)
[media]XpvQNn0n_Qw[/media]
[media]Q0B9t8dPGe0[/media]
HansD schreef:Vooral Tesla vind ik interessant omdat ze echt een lange termijn visie hebben.
Er zijn nog wel wat praktische puntjes op te lossen. Ik zie me nog niet op vakantie gaan met een electrische auto, van laadpunt naar laadpunt rijden, en telkens uren wachten totdat de accu weer een beetje is opgeladen.
Maar het gaat de goede kant op. Nu alleen nog kijken of we de benodigde stroom ook groen opwekken (en niet met steenkool), anders schiet het nog niet veel op.
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 08 jun 2014, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

HansD schreef:Vooral Tesla vind ik interessant omdat ze echt een lange termijn visie hebben.
En nog een punt van aandacht: wat doen we aan het afval als de accu kapot is of gewoon op is (zwaar chemisch afval)? En bovendien, de winning van grondstoffen voor het fabriceren van deze accu's is nu ook niet bepaald milieu-vriendelijk en bovendien zijn de grondstoffen ook al schaars aan het worden.

Maar we zullen toch iets moeten. Sommige geleerden (doemdenkers?) verwachten binnen 4 jaar een olie-crisis die de wereld meer op haar grondvesten doet schudden dan de geld-crisis van de afgelopen 8 jaar (die overigens niet voorbij is, hooguit beter gecamoufleerd). Ik ben bang dat Joop den Uyl toch nog gelijk krijgt alleen 40 jaar later. Voor de jongeren onder ons: den Uyl was in 1973 minister-president ten tijde van de olie-crisis. Niet dat er te weinig olie was (wat nu wel het geval is), maar omdat we even dreigden geen olie meer geleverd te krijgen omdat we pro-Israël waren.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
JDoubleOP

Daarom zo snel mogelijk om naar duurzame energie, zodat we niet meer afhankelijk zijn van de olielanden.
1. Denkwijze: Duurzaamheid, ergonomie, gezondheid en kwaliteit van leven, daarbij balans vinden tussen mens en machine, waarbij geld een middel is, momenteel voor de meesten een doel(helaas).
Is zo gecreeerd, omdat we zo zijn geindoctrineerd met het Keynesiaanse principe.
2. Recycling to the max. Huidige grondstoffen worden gewonnen voor het grootste gedeelte met brandstoffen gecreeerd uit ruwe olie. Niet duurzaam.
Vwb de accupacks die versleten/kapot zijn(k'heb me hier nog niet in verdiept), zie hier ACCUREC
3. Vereiste open staan voor verandering.
blackers schreef:
En nog een punt van aandacht: wat doen we aan het afval als de accu kapot is of gewoon op is (zwaar chemisch afval)? En bovendien, de winning van grondstoffen voor het fabriceren van deze accu's is nu ook niet bepaald milieu-vriendelijk en bovendien zijn de grondstoffen ook al schaars aan het worden.

Maar we zullen toch iets moeten. Sommige geleerden (doemdenkers?) verwachten binnen 4 jaar een olie-crisis die de wereld meer op haar grondvesten doet schudden dan de geld-crisis van de afgelopen 8 jaar (die overigens niet voorbij is, hooguit beter gecamoufleerd). Ik ben bang dat Joop den Uyl toch nog gelijk krijgt alleen 40 jaar later. Voor de jongeren onder ons: den Uyl was in 1973 minister-president ten tijde van de olie-crisis. Niet dat er te weinig olie was (wat nu wel het geval is), maar omdat we even dreigden geen olie meer geleverd te krijgen omdat we pro-Israël waren.

[groet]
strik
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Electrisch rijden: Het gaat nu snel

Ongelezen bericht door strik »

Het grappige is dat niemand meer weet dat de eerste elektrische auto's al ruim 20 jaar geleden op de markt kwamen.
De eerste de EV1 van GM en ook een exemplaar van Toyota.

Waarschijnlijk door druk van de machtige olie industrie en onwetendheid van het publiek zijn die letterlijk van de aardboden verdwenen.
Alle EV1's zijn bij hun eigenaren opgehaald en zelfs vernietigd.....(daar zijn leuke filmpjes van) Er zijn nog maar een paar exemplaren van toen gespaard gebleven.

Nog steeds is de druk van de olie-industrie zo groot dat nieuwe ontwikkelingen ernstig worden vertraagd. Tesla heeft gelukkig geen automobiel historie en kan zijn eigen weg inslaan.

Het probleem van actieradius is een tijdelijk probleem. Op dit moment zijn er al accu's in ontwikkeling die in 5 minuten opladen. Wanneer we ons ook nog eens realiseren dat een auto gemiddeld meer dan 90% van zijn tijd stilstaat mag actieradius dus geen enkel probleem zijn. (voor het stoplicht kan je accu al weer half vol zijn)

Ik denk dat wij ons tien jaar geleden ook niet konden voorstellen dat we nu mobiele computers hebben zitten die evenveel kunnen als de eerste computer die een raket naar de maan heeft gestuurd....

Leuke documentaire over de eerste electrische auto's:
[media]_AU3_2IT8k8[/media]
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
JDoubleOP

Mooi voorbeeld Strik, ik ken het; Hoe de petro-industrie ‘alternatieven’ vermoordt
1700 EV1's van de straat gehaald en vernietigd. Test gebruikers waren laaiend enthousiast, sommigen hadden 2 EV1's die ze in hun garage konden opladen.
Texaco/Chevron betaalde $30 miljoen en het ging de doofpot in.
strik schreef:Het grappige is dat niemand meer weet dat de eerste elektrische auto's al ruim 20 jaar geleden op de markt kwamen.
De eerste de EV1 van GM en ook een exemplaar van Toyota.

Waarschijnlijk door druk van de machtige olie industrie en onwetendheid van het publiek zijn die letterlijk van de aardboden verdwenen.
Alle EV1's zijn bij hun eigenaren opgehaald en zelfs vernietigd.....(daar zijn leuke filmpjes van) Er zijn nog maar een paar exemplaren van toen gespaard gebleven.

Nog steeds is de druk van de olie-industrie zo groot dat nieuwe ontwikkelingen ernstig worden vertraagd. Tesla heeft gelukkig geen automobiel historie en kan zijn eigen weg inslaan.

Het probleem van actieradius is een tijdelijk probleem. Op dit moment zijn er al accu's in ontwikkeling die in 5 minuten opladen. Wanneer we ons ook nog eens realiseren dat een auto gemiddeld meer dan 90% van zijn tijd stilstaat mag actieradius dus geen enkel probleem zijn. (voor het stoplicht kan je accu al weer half vol zijn)

Ik denk dat wij ons tien jaar geleden ook niet konden voorstellen dat we nu mobiele computers hebben zitten die evenveel kunnen als de eerste computer die een raket naar de maan heeft gestuurd....

Leuke documentaire over de eerste electrische auto's:

https://www.youtube.com/watch?v=_AU3_2IT8k8
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 01 mei 2014, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
zadkine
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

JDoubleOP schreef:1e oplaadpunt.
1e oplaadpunt

Oplaadpunten:
Fastned elektrisch 'tanken'

Bekijk de kaart en zie hoever Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland al vooruit is op de rest
EV-Charging overzicht laadpunten EU

Motormerken: elektrisch
Zero

Mission

Brammo

BMW C Evolution

Fietsen
Greyp bikes

Auto's en ik laat bewust deze merken zien, omdat ze beiden laten zien wat mogelijk is. Vergeet de prijskaartjes, want dan wordt je beroerd, maar pioniers zijn altijd duur. Zodra deze techniek wordt omgezet voor de massa wordt het ook betaalbaar. Kwestie van tijd en omschakeling naar het nieuwe denken en doen.
Rimac

Tesla

T'is weer even wennen, maar zie het als: Paard en wagen vs tractor
It's all about MINDSET en DUURZAAM denken en doen.

Hier wordt ik blij van
fyi gr.
Joop
Die auto's kostten (vorig jaar) weinig.
Een tesla s nieuw voor iets van 20000 euro (na verrekening van alle fiscale en economische regels voor een mkb'er)
Een nissan leaf kostte vrijwel niets.....

Wat betreft electrische motor, de regels zijn dit jaar verandert ten nadele van aanschaf electric en daarnaast is mijn vrouw de mkb'er en ze heeft geen A rijbewijs.

Dan is de motor ineens wel duur.
strik
Contacteer:

Er waren in NL een 10 jaar terug enorm veel goede initiatieven om auto's om te bouwen. Er rijden hier ten slotte 8 miljoen potentiële EV's rond. Een aantal bedrijven en personen waren hier al heel erg ver mee. Volvo kwam zelfs bij een NL bedrijf kijken hoe ze dat toch voor elkaar hadden gekregen...

Datzelfde bedrijf had een miljoenen-order binnen gekregen maar kreeg het niet voor elkaar om bij banken de voor financiering rond te krijgen terwijl de opdracht binnen was. Waarschijnlijk is dit bedrijf uiteindelijk opgekocht door een Chinese partner...

Trouwens door snel ingevoerde wetgeving is het ombouwen van bestaande wagens haast onmogelijk en extreem duur geworden. Zou de olie industrie hier wat mee te doen hebben???

Zonde want dat zou veel werkgelegenheid hebben opgeleverd en bergen met kennis. _001

Grt Hans

Nog een link naar mensen die hun eigen voertuig ombouwen: http://evalbum.com/
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

strik schreef: Waarschijnlijk door druk van de machtige olie industrie en onwetendheid van het publiek zijn die letterlijk van de aardboden verdwenen.

Een te snelle overgang van fossiele brandstof naar duurzame brandstof - even los van de belangen van de olie-industrie versus milieu- zou een ongekende economische chaos teweeg hebben gebracht. Neemt niet weg dat een langzamere gecontroleerde overgang ook niet is gebeurd. Althans in ieder geval niet in Nederland.

nb. Is er al een app voor de lancering van een raket? ;)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
JDoubleOP

[media]WHPj5BdiRFU[/media]
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Elektrische auto's zijn er toch al veel langer. Het kan ook net als bij de botsauto's op de kermis. Geen accu nodig gewoon elektriciteit via een sleepcontact . . Alleen nog bekijken of het sleepcontact in de weg of boven de weg moet komen.
Maar de winst moet straks natuurlijk komen als de accu aan vervanging toe is. Als blijkt dat de nieuwe accu rond de 5000 Euro moet kosten. Het autorijden gaat waarschijnlijk steeds duurder kosten. Maar uiteindelijk beter voor het milieu als we maar geen kernenergie gaan gebruiken voor het leveren van de elektriciteit.
JDoubleOP

Geen kabels nodig. Tesla 100 jaar terug al mee bezig, maar verstoten door de heersende macht. Zie draadloos oplaadbare bus
Ton1959 schreef:Elektrische auto's zijn er toch al veel langer. Het kan ook net als bij de botsauto's op de kermis. Geen accu nodig gewoon elektriciteit via een sleepcontact . . Alleen nog bekijken of het sleepcontact in de weg of boven de weg moet komen.
Maar de winst moet straks natuurlijk komen als de accu aan vervanging toe is. Als blijkt dat de nieuwe accu rond de 5000 Euro moet kosten. Het autorijden gaat waarschijnlijk steeds duurder kosten. Maar uiteindelijk beter voor het milieu als we maar geen kernenergie gaan gebruiken voor het leveren van de elektriciteit.
HansD

Electrische autos zijn al heel oud:
http://altmob.com/an_old_timer_electric ... m_h_record
Ton1959

Ik denk eigenlijk meer een geen accu in het voertuig
JDoubleOP schreef:Geen kabels nodig. Tesla 100 jaar terug al mee bezig, maar verstoten door de heersende macht. Zie draadloos oplaadbare bus
Ton1959 schreef:Elektrische auto's zijn er toch al veel langer. Het kan ook net als bij de botsauto's op de kermis. Geen accu nodig gewoon elektriciteit via een sleepcontact . . Alleen nog bekijken of het sleepcontact in de weg of boven de weg moet komen.
FredM
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Ongelezen bericht door FredM »

Deze week ben ik Barcelona en hier zag ik een groep electrische BMW-scooters rijden. Trokken snel op, best wel een flitsend uiterlijk, maar vooral geluidloos. Bij mij idee hoort bij motorrijden het geluid van de motor, het is onderdeel van de totale beleving. Zoals ik er nu naar kijk, zal ik geen electrische BMW (of welke electrische motor dan ook) kopen. Groet, Fred
JDoubleOP

Sinds vandaag officieel dealer van Zero Motorcycles in het Oosten van het land Motoport Zelhem
[media]p8Cod0X4wFk[/media]
zadkine

Ik denk dat ik inmiddels wat meer electrische ervaring heb dan de meesten. En ik heb ook kennis van het technisch mogelijke, wat vele malen meer is dan zelfs Tesla presteert.

Zelf rij ik momenteel veel woonwerk met een nissan leaf. Vorig jaar mbv alle belasting faciliteiten (zakelijke) gekocht.Waaronder dus 0% bijtelling voor 5 jaar. Een tesla S was ook mogelijk geweest onder de vorig jaar geldende regels.Eigen bijdrage voor een zakelijke S zou slechts 20 tot 25000 euro zijn en ook geen bijtelling. (De leaf kost me ,afh van inruil, na toepassing alle regels waarschijnlijk minder dan dat ik aan brandstofkosten bespaar in 5 jaar)
De nissan leaf was de eerste fatsoenlijke EN betaalbare electrische auto voor groter publiek zonder al te veel subsidies met een prijs van ca 35000 all options (batterij kan ook gehuurd worden ipv gekocht waarmee de prijs veel lager wordt).
Deze auto rij ik voor ca 3,75 cent electriciteit per kilometer aan stroom. (verbruikte kwh/aantal km a 0,25 cent per KWh)

Wat betreft vragen / opmerkingen eerder in dit topic over uren laden: Dat is een fabel dat dat hoe dan ook uren moet duren....zoiets als dat je uit medicijn flesjes de eerste auto's zou moeten bijvullen met benzine.
Mijn nissan leaf is ingericht om in 20 minuten 80% van de accu op te laden , met 50 KW gelijkstroom.
De Tesla's kunnen een lader tot 120 KW aan,en hun 4 keer zwaardere accu laad dan in ca 30 minuten voor de volgende 400 kilometer rijden. En na 4 uur rijden kan je best een half uurtje koffie gaan drinken.
Het hangt dus op de infra structuur....zoals in de beginjaren van auto'ser ook nauwelijks afdoend verharde wegen waren en hjeel weinig benzine leveranciers, zo heeft nu de electrische rijder te maken met het ontbreken van de "electrische laadpompen" die technisch heel wel mogelijk zijn. Uiteraard kan je met een standaard huiis aansluiting geen 120 KW leveren...dat stopt bij ruwweg 22 KW maximaal (krachtstroom) oftewel 4 uur voor een 80 kwh tesla accu.

Mijn kennis van het mogelijke echter heb ik vnl via mijn oudste zoon ,lid van het universiteits solar team twente 2012-2013, en het enige solarteam afgelopen oktober die met de voor dat jaar gewijzigde regels kans zag toch een veel (20%) snellere auto, hun red engine, neer te zetten dan het vorige team.De meeste andere universiteiten reden wat langzamer dan 2 jaar daarvoor. Ook heb ik gesproken met leden van het team eindhoven die een gezinsauto gebouwd hadden (Stella).
De accu in de red engine heeft een capaciteit van 5KWh...en weegt slechts 20 kg.
Mijn nissan heeft een 24 KWh accu en weegt 300 kg. (Beiden zijn ca 140 Volt)
Het is dus uitermate simpel om de actie radius van mijn nissan te verhogen door het type accu van die red engine te installeren waarmee ik 75 Kwh energie krijg ipv 24 bij hetzelfde gewicht. En dus >360 km ver kom ipv 120 (bij ca 90 km/h rijden) voor bijladen.
Dan heb ik het nog niet over de veel efficientere motoren (>95% rendement incl controlers) en aandrijflijn zoals in de red engine gebruikt is en de betere aerodynamica waarmee je wagens kunt ontwerpen als er geen hoge (brandstof)motor meer in hoeft te zitten....de motor kan nl. gewoon in de wielen ingebouwd worden en de accucellen kunnen plat in de boedem..AWD dus met 4 lichte inwheel motoren.

Ook is er een ontwikkeling in condensatoren als stroom opslag, nano condensatoren worden die meestal genoemd.
Een jaar of wat terug heb ik gelezen dat in het laboratorium 50KWh opgeslagen kon worden in een condensator bank van 180 kg, vergelijkbaar in gewicht/opslag dus met de accu van de red engine.Het rendement van condensatoren (opladen versus ontladen) is nagenoeg 100% en er is geen chemisch/natuurkundige beperking in laadsnelheid anders dan de dikte van de laad kabels.
Wel moet je voorkomen dat onder welke omstandigheid dan ook een dergelijke bank kan kortsluiten in een auto.Je wil nooit een instant ontlading van zoveel energie.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Interessant verhaal! _004

Hoewel ik nog van het soort ben met het credo "there is no substitute for cubic inches", vind ik deze ontwikkelingen wel indrukwekkend…

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

Maar al die elektriciteit moet wel opgewekt worden. En natuurlijk gaat de elektriciteit prijs omhoog of komt er een extra belasting. Het verlies dat gemaakt word als we geen benzine kopen moet toch door ons betaald worden. Dus goedkoper gaan we niet rijden. En of het beter /veiliger voor het milieu is hangt af van hoe deze energie opgewekt gaat worden.
En bij de kosten komt natuurlijk ook nog de recyclekosten van de accu's bij. En de prijs voor een elektrische auto is ook niet mis. Maar uiteindelijk hebben we misschien geen keus. Tenzij er iemand komt met een goed alternatief.
De elektrische snorfiets /bromfiets vind ik gevaarlijk door de afwezigheid van geluid maar het is natuurlijk een kleinigheid om er een geluid aan toe te voegen.
zadkine

Ton1959

Ik heb eea nagechecked.
Mijn huidige (thuis) nota voor stroom: 7,56 cent per kwh aan stroom.
14,62 cent energie belasting.
Dit uiteraard nog excl BTW.
Deze verhouding lijkt al aardig op de verhouding accijns vs benzine prijs en zou dan als vervangende belasting moeten dienen.

Dit gaat uiteraard meteen anders worden voor de overheid als je een voldoend groot dak vol legt met zonnecellen en je thuis ook zorgt voor een grote stroomopslag (liever condensatoren dan accu's ivm levensduur). Kost wel wat extra natuurlijk, die stroomopslag thuis.
Gebruik je het net als "accu" zoals nu meestal gedaan wordt dan kan er nog steeds belasting geheven worden omdat de meter vastlegt hoeveel je aan het net levert en hoeveel je terug haalt (bij slimme meters)

De energie belasting gaat wel veranderen als je meer dan 10000kwh per jaar verbruikt (grootverbruik), dan keldert de energie belasting naar 5,39 cent.En boven 50000kwh naar 1,39 cent. Kan zijn dat daar dan verandering in komt.Wordt anders uiterst aantrekkelijk om zelf een of meerdere zware laadpalen neer te zetten en alle buren (betaald) te gaan opladen via 1 aansluiting.

Wat betreft geluid...electrische auto's geven ook extra geluid (mijne bij een snelheid <30 km/h)
JDoubleOP

JDoubleOP

JDoubleOP

[media]6YIEVdFt0OE[/media]
[media]cQ4VXwp8CoI[/media]
JDoubleOP

[media]jUIS0cGmb3E[/media]
[media]UMP0MBi5NWw[/media]
JDoubleOP

TT Zero Isle of Man
[media]vlxZs2-gICc[/media]
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Waarom zijn zoveel van die elektrische "fietsen" zo oer en oer lelijk?
Of heb ik nu zo'n afwijkende smaak? :$ :$ :$
strik
Contacteer:

Nieuwe ontwikkeling om electromotor van energie te voorzien. Zeewater...
Kijk eens naar :
http://www.nanoflowcell.com/
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Een beetje off-topic maar niet helemaal.

Er moeten mij eens een paar dingen van het hart, het is niet bedoelt om een negatieve stemming te creëren maar bedenk:

De Overheid heeft een x-aantal miljarden per jaar nodig om zichzelf draaiend te houden en zal linksom of rechtsom dat bedrag altijd binnen willen krijgen: al rijden we allemaal alleen nog maar op de fiets dan zal dáár de noodzakelijke op geheven worden.

Al zouden we alle stroom uit kernenergie willen halen dan zijn we wereldwijd binnen 20 jaar door het Uranium heen dat daarvoor geschikt is.

Het vermoorden van de elektrisch auto EV-1 is in een langere documentaire te zien dan het youtubefilmpje: ''Who killed the electric car", zoeken op internet. ook is er een mooie website over dit project.

Er gaat gemiddeld € 5.000.000.000.= Nederlands belastinggeld per jaar in de vorm van subsidies en belasting voordelen naar de olie en gas industrie, de lobbyisten van deze sport hebben overal hun vingers achter zitten, vergelijk dat met de magere € 20.000.000.= voor de zonnepanelen een paar jaar terug.

Het eerste kabinet Balkenende is begonnen met de creërende duurzame industrie in dit land de nek om te draaien, kostte teveel subsidie( sick!). Is ze aardig gelukt.

Als Shell participant is in duurzaamheidsprojecten is dat om de beste ideëen later de nek om te kunnen draaien want het is dan hun eigendom. Shell zou zich moeten omturnen van olie en gas bedrijf naar 'energie creator' en zo ook in de toekomst een winstgevend bedrijf te blijven.

Minister Kamp in het huidige kabinet wil de saldering van zelf opgewekte stroom de nek om draaien (per 2017) want al die zelfopgewekte stroom brengt hem geen belasting op, in feite kost het hem geld (zie eerste regel).
In relatie met bovenstaande zal ongetwijfeld binnenkort de verplichting om een 'slimme' meter te plaatsen verplicht worden, dit is tot nu toe tegen gehouden door het parlement ivm privacy gevoelige informatie die dan bij de overheid bekent kan zijn. (De Ferraris-draaischijf meter saldeert al 'voor' de meter, de slimme meter 'er achter", met Ferraris kunnen ze dus niet zien hoeveel stroom je saldeert, heb je er zo'n meter: lekker laten zitten, de rest heeft al pech)

Denemarken is direct na de oliecrisis van 1973 begonnen met het onafhankelijk maken van het land van olie en gas uit andere delen van wereld. Het gemiddelde Deens huishouden betaalt nu ongeveer €30 per maand meer dan wij maar zijn niet afhankelijk van een sjeik met een vinger aan een oliekraan, ISIS in Irak/Iran of een Poetin die met de gaskraan speelt.

Hoe Duitsland het aanpakt is bekend ook al gaat het uiteraard niet vlekkeloos

De naïviteit van Nederland grenst aan het onmogelijke: Wij zijn de gasrotonde van Europa tot Poetin de kraan dicht draait.

Onze gasbel is bijna op, Groningen verdwijnt onder maaiveld maar nog steeds geen grootschalige plannen om een soort Denemarken te worden. Iedere windmolen moet ergens ander staan want het bederft mijn uitzicht. Het land met grootste bio-industrie ter wereld zou ook een topproducent van bio-gas moeten zijn. Het niet gebruikte dakoppervlak aan PV is gigantisch in ons land maar van een Masterplan is geen sprake.

Positief eindigen en on-topic:
Mijn eigen zonnepanelen doen het weer fantastisch, het hout (= gebufferde zonne-energie) van om de hoek ligt klaar voor de komende winter en voor wat betreft elektrische motorfietsen: het koppel vanaf stilstand is gigantisch, voor het geluid maken we een mooie geluidsinstallatie met de keuzes: 1-cilnder 800 cc, 2-cilinder boxer 1250 met Akro pot, 4-cilinder in V 1400 cc en een mooie 6-cilinder in lijn van 1650 cc. Voor de trillingen gebruiken we een aantal onbalansmotoren uit de industrie om de bij passende vibraties te creëren, voor het nep-schakelen schrijven we een programma dat dat ook perfect imiteert icm met geluid en vibratie!

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
zadkine

Met name je opmerking over de overheid klopt volledig.
En heb ik al eens elders gemaakt (ander forum) over de zogenaamde terugverdientijd van zonnecellen.
Hat afschaffen van het salderen kan je vooralsnog echter voorkomen door slimme meters te weigeren.
Met de oude meter kan je niet anders dan salderen....dat ding draait terug.
Dus niet een slimme meter accepteren en via een vinkje ergens dat slimme deel zogenaamd uit laten zetten.

Daarnaast zal afschaffen van salderen per direct leiden tot investeringen in accus's of nano condensatoren thuis.

Voorkom je dan weer wel de duitse problemen mee op te mooie dagen (overschot aan stroom)

Wat betreft electrisch rijden en brandstof accijns:
Nu betaal ik 14 cent belasting per kwh (thuis), uitsluitend de energie belasting gerekend als equivalent voor accijns.
Ca 2 cent per km is dat.
Diesel ca 48 cent accijns per liter....mijn voormalige punto jtd reed ik 1 op 24 mee, ook 2 cent per km dus.
Onder de huidige regeling heb ik als grootste voordeel de vrijstelling voor MRB en 0% bijtelling prive gebruik evenals wat tijdelijke investerings aftrek regelingen van het jaar 2013.Inmiddels (deels) vervallen regelingen overigens.
De overheid verliest dus aan brandstofheffing niet veel bij electrisch rijden.....althans zeker niet bij mij.

Ga je vergelijken met de 76 cent benzine accijns...rijdend 1 op 19 (zoals mijn 1100rt makkelijk haalt) dan heb je 4 cent per km accijns.
Dus als benzine wagens op grote schaal vervangen worden door electrische (of diesel/lpg) dan worden de brandstofaccijns opbrengsten wel lager en zal de overheid alternatieve bronnen voor geld gaan zoeken.
Maar dat gebeurd ook door de toename van tanken over de grens vanwege de grote prijs verschillen met onze buurlanden.
JDoubleOP

Je wilt niet weten hoeveel ducatista's dat van onze RT's vinden ;) :lol:
Erteetje schreef:Waarom zijn zoveel van die elektrische "fietsen" zo oer en oer lelijk?
Of heb ik nu zo'n afwijkende smaak? :$ :$ :$
zadkine

Voor electrisch geïnteresseerden, per slot ook BMW (en zonne wagen):

https://www.facebook.com/solarteamtwente?fref=nf

Als ik het goed lees vrijdag SBS6 ..weet alleen niet of dat voor de opnames is of ook de uitzending .
Kan zo gauw niet in de programma gids iets terugvinden.Zou dus alleen voor hun nieuws programma kunnen zijn als het vrijdag in beeld komt.

Aanvulling:
Opnames zijn vandaag, uitzending zaterdag 6 sept om 16:30 uur sbs 6
Een BMW electrische auto samen met de zonneauto.
Laatst gewijzigd door zadkine op 15 aug 2014, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
HansD

Naast de scooters is de Monotracer de meest praktische en vergevorderde electrische "motorfiets" van dit moment, qua acceleratie (1320 Nm koppel !!), topsnelheid en actieradius (meer dan 300 km bij 100km/h gemiddeld!) Alleen de oplaadtijd en oplaadpunten blijven problematisch tov. een benzine-motor. En dan natuurlijk de prijs :cry: Euro 80.000 in standaarduitvoering....

http://www.webroad.ch/monotracer/index. ... 35&lang=de

http://peraves.wordpress.com/
JDoubleOP

2015 Zero S ZF 12.5
[media]Y0lH7Ap3U-0[/media]
zadkine

heb net vanmiddag de aanschafkosten van dat ding bekeken. Bijna 20K is veel geld. (de uitgave als je een beetje actie radius wil hebben)
JDoubleOP

20 mille is voor de SR versie met 144Nm
zadkine schreef:heb net vanmiddag de aanschafkosten van dat ding bekeken. Bijna 20K is veel geld. (de uitgave als je een beetje actie radius wil hebben)
Ton1959

20mile :(
R1nus
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door R1nus »

Ik heb zelf een proefrit gemaakt op een Zero en bij het wegrijden voelde het even vreemd, geen koppelingshandvat en geen geluid van de motor.
Het went heel snel en er zit veel power in bij het accelereren, ook bij hogere snelheid.
Na de rit stapte ik weer op mijn (toenmalige) -1150- en deze was voor mijn gevoel erg traag.
Er werd mij verteld dat de afstand die je rijden kan ongeveer 180 km is.
Voor woon-werkverkeer is dat zeker wel voldoende, het is alleen niet geschikt voor lekker te toeren of voor vakantie.

Laats zag ik een filmpje van Tesla dat ze het hele accupakket omwisselen als oplossing.
Als je het accupakket huurt (en er zijn er voldoende die dat doen) is dat wel een oplossing.
Dus dat zou voor motoren ook een oplossing kunnen zijn.

Zie onderstaande link

http://daskapital.nl/2014/12/teslas_batterijwissel.html

Daar laten ze zien dat je met een accuwissel veel sneller bent dan met tanken.

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Ton1959

Eigenlijk zijn al die accu motoren nog geen succes voor mij.. Ze moeten gewoon de stroom pakken via de weg. Weg met die dure accu's. Dus dan hoef je niks op te laden en dat word het een stuk aantrekkelijker. En volgens mij kan de motor en auto dan ook een stuk goedkoper worden. Geen gedonder met oplaadpunten en opladen. Maar ja voor ik mijn auto versleten heb ben ik 15 jaar verder waar maak ik me druk om.
strik
Contacteer:

Een leuke ontwikkeling van NL bodem. Deze motor wordt ontwikkeld in Eindhoven
http://www.storm-eindhoven.com/

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”