Opgelost: Navigator V route handling?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
scan
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Opgelost: Navigator V route handling?

Ongelezen bericht door scan »

Afgelopen dagen gestoeid met de NAV V tijdens een tripje naar Duitsland en daar de volgende ervaringen cq problemen geconstateerd.
Allereerst iets over de leesbaarheid in volle zon. Dit is mij in tegenstelling tot sommige andere berichten voor de volle honderd procent meegevallen.
Prachtig helder en goed afleesbaar, beter, veel beter, dan de Nav IV die ik hiervoor had. Het was een genot hoe goed zichtbaar dat blijft.
Snelheid waarmee de koers opnieuw op het scherm getekend wordt is eveneens een openbaring.
Informatie die op het scherm verschijnt is wel even wennen aangezien er af en toe symbooltjes de kop opsteken die je in eerste instantie niet thuis kunt brengen maar na enige gewenning is dat snel opgelost.
Zijn er dan geen problemen geweest? Jawel die zaten voornamelijk in de routehandling van het machien.
Op de gebruikelijke manier routes gemaakt en in de NAV V gezet, zie je bij aanzetten onmiddellijk dat er nieuwe gegevens gevonden zijn en of ik die wil importeren.
Dat wil ik wel. Zo gezegd zo gedaan. Vervolgens wil je die route gaan rijden en ga je via Toepassingen naar de reisplanner en selecteert de route.
Drukt op Ga! En dan komt het krijg je een soort multiple choice keuze voorgeschoteld! met de vraag de "Volgende bestemming selecteren". Je ziet vervolgens allerlei wegopties en voor één staat de bullit al aangevinkt (als het me lukt zal ik de screenshots die ik daarvan gemaakt heb hier in het draadje plaatsen). Dus die neem ik dan maar. So far so good en de route start.
Maar nu komt het ergens op de route wil je een tankstaion of koffieadresje zoeken en je breekt de route af en gaat richting brandstof of koffie. Gelaafd wil je weer op weg en selecteert opnieuw de route en je wilt gewoon verder gaan maar nee je krijgt weer opnieuw de vraag "Volgende bestemming selecteren". Welke volgende bestemming? wil gewoon de route verder rijden. Annuleren dus maar nee dan toont hij de route niet dus ga je proberen een van die mutiple choice vragen aan te klikken om verder te kunnen. Resultaat is dat de route ineens 300km langer is en geen gesproken aanwijzingen meer geeft. Een volgende bestemming selecteren ook geen soelaas dan maar de laatste bestemming (het hotel) als bestemming aangeklikt en het resultaat daarvan is dat je via de kortste- of snelste route bij je hotel belandt. Na bijna alle opties geprobeerd te hebben uiteindelijk resultaat en kunnen we weer op weg.
Tijdens het rijden constateerde ik dat de route bestaat uit allemaal kleine stukjes. Dus daar waar zo'n "Bestemming" ophoudt begint de nieuwe (lees volgende) "Bestemming" en zie de NAV V even rekenen voordat hij weer de afstand tot de volgende richting wijziging aangeeft.
Herberekenen staat natuurlijk UIT.
Wat een flauwe kul is dat zég. Ik wil toch gewoon die route rijden en dat kon met de 550, 660 en de NAV IV toch ook waarom is dit veranderd en wat is daar de diepere intentie achter. Ligt dat aan mij of is dat ding de weg kwijt?
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Navigator V route handling?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

scan schreef:Ligt dat aan mij of is dat ding de weg kwijt?
Nee, ligt niet aan jou; het werkt gewoon wat anders dan je gewend bent. In eerste instantie lastiger. Als je weet hou er mee om te gaan, en daar opnieuw routine mee opdoet, is het geen probleem. De zumo 350/390 kent precies hetzelfde effect.
[media]WjkZfP2LxiU[/media]
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
scan

Hans, dank voor je snelle reactie.
Je instructievideo is zeer verhelderend en beschrijft precies de problematiek die ik ondervond.
Echter werkt de NAV V toch iets anders denk ik dan 350/390 aangezien ik nergens de vraag krijg voor harde- cq softe punten onder 'Reisplanner".
Heb nergens in de Instellingen iets kunnen vinden waar je dit moet activeren of zoiets.
Dat bracht mij op het idee om de routes maar weer te ontvlaggen en zie daar alleen een begin en eindpunt wordt dan zichtbaar. Nog niet in de praktijk getest.
Het laatste deel uit je video betreft het relaas dat je na tanken naar de oorspronkelijke route op zoek gaat en zodra je deze weer nadert de aanwijzingen weer opgepakt worden. Heb je daarbij dan herberekenen aan staan?

Update: heb net gezien dat je de routepunten ook handmatig uit kunt zetten in BC. Hetgeen hetzelfde effect heeft als softe routepunten maken volgens mij.
Hans Vaessen

scan schreef: Echter werkt de NAV V toch iets anders denk ik dan 350/390 aangezien ik nergens de vraag krijg voor harde- cq softe punten onder 'Reisplanner".
Harde en softe via's bepaal je in basecamp. Mocht je de cursus DVD hebben: zie tweede DVD, tweede film (nr 13 dus).
scan schreef: Het laatste deel uit je video betreft het relaas dat je na tanken naar de oorspronkelijke route op zoek gaat en zodra je deze weer nadert de aanwijzingen weer opgepakt worden. Heb je daarbij dan herberekenen aan staan?
Yep, dat had ik aanstaan. Werk je met unflagged moet je dat overigens beslist uitzetten (!). Bekijk voor dat ontvlaggen ook even deze video: http://youtu.be/AtS3UV5moCg
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
scan

Ik zie op jouw video met die fraaie cabrio dat je onder Reisplanner de vraag krijgt of je de harde- of softe punten wilt gebruiken?
Vervolgens druk je op soft gebruiken... Die optie zie ik in de NAV V nergens terug.
Nou ben ik meestal gecharmeerd van de harde punten _001 maar dat terzijde.

Tracks heb ik ook geprobeerd maar zonder succes. Die hadden de nare eigenschap om je de rotondes helemaal te laten rondrijden voor normaal rechtdoor.
Bij inspectie thuis bleek dat de track naar route conversie niet vlekkeloos verloopt met bovengenoemd probleem.
Hans Vaessen

scan schreef:Ik zie op jouw video met die fraaie cabrio dat je onder Reisplanner de vraag krijgt of je de harde- of softe punten wilt gebruiken?
Nee... de benaming 'hard' en 'soft' in mijn eigen terminologie; garmin heeft het over 'shapingpoints' en al dan niet waarschuwen. Ik vind hard en soft duidelijker.

Ik meen dat ik in die video de termen hard en soft in de routenaam gebruik, om duidelijk te maken welk type route ik gemaakt heb. Maar het is dus geen toestel-keuze.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
scan

Hans kijk eens naar je video op 12:46. Daar zie ik toch echt harde en softe op het scherm staan?
Hans Vaessen

scan schreef:Hans kijk eens naar je video op 12:46. Daar zie ik toch echt harde en softe op het scherm staan?
Klopt. Zie boven: de ene route heet 'harde viapunten', de andere 'softe viapunten'. Excuus als dat verwarrend werkt, maar het betreft echt de naam van de route zelf. Maak maar eens een route met die naam en zet die in het toestel dan krijg je de keuze ook ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
scan

Kwartje valt.
Snap het. Bedankt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”