Bedankt allemaal voor de felicitaties en complimenten
Johan en strik waren inderdaad erg warm!
Het zou toch geen RT meer worden, hoe zit dat dan
Toen ik proefgereden had op de nieuwe RT was ik erg onder de indruk, en van alle motoren heeft de Rt mij het meest verrast. Dat de nieuwe RT ook gewoon weer R1200RT heet zet je behoorlijk op het verkeerde been, en is wat mij betreft eigenlijk onterecht.
De nieuwe Rt is met recht een "wolf in schaapskleren" en is totaal anders dan de oude Rt. Als er ooit reden was voor een nieuwe naam was het nu wel, maar Bmw heeft dat niet gedaan. In de Franse media was voor de aankondiging van de nieuwe Rt de verwachte naam "R1300GT" en ik kan wel begrijpen waarom, want de nieuwe heeft eerder een GT, dan een RT karakter.
De nieuwe Rt is niet alleen een stuk sterker, maar vooral sportiever. De motor reageert veel directer op het gas, en dat is nog pas standje "Normaal" (ik moet "dynamisch" nog steeds proberen).
Naast alle andere verbeteringen (wegligging, comfort, uitrusting, etc.) is de toegenomen dynamiek, zoals Bmw het noemt, voor mij de doorslaggevende factor geweest. Dit is echt wat anders dan de oude Rt, en dat wilde ik toch?
Daarbovenop zijn er nog de nieuwe zaken zoals het prachtig dashboard, en de schakel-assist, die boven verwachting erg handig is en echt comfortverhogend werkt.
Vergeleken met de K1600GTL was het lagere gewicht van de Rt een factor - dat scheelt wel 80 kilo (ik moet achter het huis elke dag de motor keren) en het slankere uiterlijk. Ik vond de K1600 wel erg groot, maar net als de prijs: als je eenmaal rijdt merk je er niks meer van
Bijna verslavend is het motorblok van de K1600, daar krijg je nooit genoeg van! En ook de zithouding was voor mij behoorlijk goed. Maar het nieuwe boxerblok komt een heel eind in de buurt!
Kritiekpuntje voor de huidige Rt is voor mij de zithouding, deze is niet slecht maar voor mij niet goed genoeg. Het zadel, de pedalen, het stuur; het is het allemaal net niet. Echt moeilijk punt is de nieuwe stuurbevestiging: dat is een geheel met de kroonplaat geworden. Hoe je daar ooit nog een stuurverhoger op gaat monteren ? Ik hoop van wel, want een paar centimeter hoger zou wel lekker zijn. Hoger scherm en zadel van Bmw staan nog in bestelling. Lagere pedalen ga ik nog bestellen en dan hoop ik dat het weer ouderwets is.
Ook de nieuwe menustructuur met de draaiknop aan de linkerkant vind ik niet altijd handig. Voor zaken die je maar af en toe verandert werkt het prima, maar voor veel gebruikte zaken, zoals handverwarming, bandendruk etc. Is het omslachtig geworden.
Verder niets dan lof voor de nieuwe RT. En als je weet hoe enthousiast sommige mensen over hun Gs of Gsa zijn (Beemerrichard bijvoorbeeld) dan moet je weten dat de nieuwe Gs en Gsa nog stukken beter zijn door het nieuwe blok!
Leuk vooruitzicht toch?
Dus ik ben ook bang dat jullie hier op het forum nog niet van me af zijn! (zo, en nu ga ik de poll van Jos invullen)