ex-politie RT, verstandig of niet?
Moderator: RT_Patrick
ex-politie RT, verstandig of niet?
beste BMW-rijders,
negeer onderstaand bericht.
aanschaf is inmiddels geschied. maar dan een echte, met garantie en een mooie Titan-gloed...
ik heb de mogelijkheid om een ex-politie BMW r1150 RT aan te schaffen, met 109000 km op de teller.
mijn vraag ligt voor de hand: is dit verstandig om te doen?
de een zegt: doen, want alle onderhoud is immers keurig netjes uitgevoerd, inclusief 100.000- grote beurt.
de ander zegt, niet doen, want deze fietsen hebben het behoorlijk zwaar voor de kiezen gekregen.
als dit laatste waar is; waar kun je dat dan aan merken/horen?
ik heb er op proef geredden, en dat voelde/hoorde niet verkeerd.
kfr komt nog voor, omdat het 1-bougie type is.
soepel opschakelen was wat moeilijker, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik een (totaal) ander type motorfiets gewend ben.
wijsheid? ik hoor het graag!.
groet
beamer
negeer onderstaand bericht.
aanschaf is inmiddels geschied. maar dan een echte, met garantie en een mooie Titan-gloed...
ik heb de mogelijkheid om een ex-politie BMW r1150 RT aan te schaffen, met 109000 km op de teller.
mijn vraag ligt voor de hand: is dit verstandig om te doen?
de een zegt: doen, want alle onderhoud is immers keurig netjes uitgevoerd, inclusief 100.000- grote beurt.
de ander zegt, niet doen, want deze fietsen hebben het behoorlijk zwaar voor de kiezen gekregen.
als dit laatste waar is; waar kun je dat dan aan merken/horen?
ik heb er op proef geredden, en dat voelde/hoorde niet verkeerd.
kfr komt nog voor, omdat het 1-bougie type is.
soepel opschakelen was wat moeilijker, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik een (totaal) ander type motorfiets gewend ben.
wijsheid? ik hoor het graag!.
groet
beamer
Laatst gewijzigd door beamer op 04 okt 2009, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Re: ex-politie RT, verstandig of niet?
Dag, voor de mening van beide kampen geldt dat ze gelijk kunnen hebben. Maar je zou tijdens een wat langere proefrit als de motor echt warm is geworden kunnen luisteren naar bijgeluiden, het mooiste zou zijn als je dat met een stethoscoop zou kunnen doen. Als er dan iets mis is in het blok, versnellingsbak of bij de kleppen en nokkenassen, hoor je meteen alles rammelen, dan zou ik hem niet kopen. Natuurlijk heeft deze fiets moeten werken maar daar kunnen ze best tegen. Gewoon een goede proefrit maken en vooral luisteren en voelen hoe hij klinkt en rijdt. Veel succes.
groet,
Ben
groet,
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
ERik van lent.nl
Hallo,
Ik heb behoorlijk ervaring met ex-overheids spul.
Let idd op allerlei bijgeluiden, stroef schakelende bakken, en dat soort dingen.
Ze worden nogal eens zwaar mishandeld, bijv met koude motor plankgas wegblazen naar een noodgeval, lekker lang stationair laten draaien en zo.
Voordeel van de 1150 RT-P is dat er geen vol-integraal maar deel-integraal op zit, kun je bij langzame bochtjes en zo fatsoenlijk met het achterremmetje bij remmen zonder dat je gelijk een stuk uit je ruitje hapt :shock:
Kun je aangeven bij wie hij te koop staat? en voor hoeveel?
Bij de domeinen betaal je er zo'n 3500 tot 3800 voor.
Eis ieder geval dat je een aankoopkeuring wilt laten doen, bij Erik van Lent idd. Willen ze dat niet, direkt stoppen met aankoop!
Enne... anders weet ik misschien wel iets leuks voor je. Een goede vriend van me is mede-eigenaar van Quispel motoren in Deurne, uitstekend adres, en via hem betrek ik motoren die ik dan zelf weer "nieuw"maak.
gr Martin
Ik heb behoorlijk ervaring met ex-overheids spul.
Let idd op allerlei bijgeluiden, stroef schakelende bakken, en dat soort dingen.
Ze worden nogal eens zwaar mishandeld, bijv met koude motor plankgas wegblazen naar een noodgeval, lekker lang stationair laten draaien en zo.
Voordeel van de 1150 RT-P is dat er geen vol-integraal maar deel-integraal op zit, kun je bij langzame bochtjes en zo fatsoenlijk met het achterremmetje bij remmen zonder dat je gelijk een stuk uit je ruitje hapt :shock:
Kun je aangeven bij wie hij te koop staat? en voor hoeveel?
Bij de domeinen betaal je er zo'n 3500 tot 3800 voor.
Eis ieder geval dat je een aankoopkeuring wilt laten doen, bij Erik van Lent idd. Willen ze dat niet, direkt stoppen met aankoop!
Enne... anders weet ik misschien wel iets leuks voor je. Een goede vriend van me is mede-eigenaar van Quispel motoren in Deurne, uitstekend adres, en via hem betrek ik motoren die ik dan zelf weer "nieuw"maak.
gr Martin
hallo miklos,
bij Arjan Brouwer Trading in Putten
voor €7000.= inclusief terugbouw naar duo.
en volgens mij was deze fiets wel vol-integraal. maar ik kon er inderdaad wel heel oed mee manoevreren, dus je kunt gelijk hebben met die achterrem.
groet
beamer (to be?)
en volgens mij was deze fiets wel vol-integraal. maar ik kon er inderdaad wel heel oed mee manoevreren, dus je kunt gelijk hebben met die achterrem.
groet
beamer (to be?)
Die staat er al bijna een jaar.
Is daar binnengekomen met motorschade.
Is het je uiterste budged?
Anders is dit misschien iets?
http://link.marktplaats.nl/260237905" onclick="window.open(this.href);return false;
21000 km, twinspark, Ik ken deze fiets, is gewoon nog een nieuwe!
gr Martin
Is daar binnengekomen met motorschade.
Is het je uiterste budged?
Anders is dit misschien iets?
http://link.marktplaats.nl/260237905" onclick="window.open(this.href);return false;
21000 km, twinspark, Ik ken deze fiets, is gewoon nog een nieuwe!
gr Martin
Zie je niet veel, rode R1150RT... Rijd je in ieder geval iets bijzonders.Miklos schreef:Anders is dit misschien iets?
Wil je ook perse een 1150 rijden, of mag het ook een 1100 of 1200 zijn? Jos WRSM heeft een hele mooie 1100 voor een scherpe prijs op marktplaats (en op dit forum) staan. Ik weet niet of je anders voldoende budget hebt voor Miklos zijn rode 1200 (als ik het budget had wist ik het wel!).
- Michl
misschien ook nog een idee...
...www.bmw-motorrad.co.uk
wel kijken dat ie ouder is dan 1/2 jaar en +6000km anders wordt het bij de douane heel duur.
Ik heb mijn fiets in London gekocht (04/2008, ~10000km). Prijsverschil: ~ 5000 €
Groet,
Michl
...www.bmw-motorrad.co.uk
wel kijken dat ie ouder is dan 1/2 jaar en +6000km anders wordt het bij de douane heel duur.
Ik heb mijn fiets in London gekocht (04/2008, ~10000km). Prijsverschil: ~ 5000 €
Groet,
Michl

- Michl
Michl, blijkbaar heb jij recente ervaring met het importeren van een motorfiets. Kun je daar in een apart onderwerp eens wat toelichting over geven? Momenteel is mij het een en ander nog niet helemaal duidelijk omtrent die keuring en BPM-korting (100 maanden, iets meer dan 8 jaar, toch)?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Ex-overheid fietsen moet je in principe alleen betrekken van een betrouwbare bron;
Schade-fietsen komen helaas veel voor in deze categorie.
Ja, ze worden in principe goed onderhouden, maar krijgen veel meer voor hun kiezen dan een gemiddelde motorrijder verantwoord zou vinden.
Waar ik mij altijd wel over verbaas is het feit dat ze met lopende motor op de zij-standaard gezet worden, en dan soms echt langdurig, dat komt de koeling, en vooral de smering niet ten goede.
Daarnaast heeft een ex-overheid vaak ook de nodige gaten zitten op soms zeer zichtbare plekken;
- valbeugels, als deze verwijdert zijn (wat voor komt, maar net zo vaak zitten ze er nog op, waardoor je ze gemakkelijker kunt herkennen
)
- waar de andere signaal-apparatuur gezeten heeft, zoals fliters, sirene-speakers, etc
Hierdoor kan je water-lekkages krijgen op plekken die je niet wenst, met alle gevolgen van dien.
Daarnaast zal je waarschijnlijk ook rekening moeten houden dat er wellicht nog veel loze bekabeling aanwezig is, en die is dus niet gedocumenteerd. Zo ook (extra) zekeringen.
Ik heb uitgebreid ex-overheid fietsen bekeken voordat ik mijn dame aanschafte (zeer recentelijk), ik heb uitgebreid gekeken, bereden en geroken.
Wat mij opviel was dat als ze nog niet door een stealer enigzins onderhanden genomen waren, ze er triest bij stonden, vaak rauw klonken, en niet echt soepel meer klonken.
Van de 15 fietsen die ik toen bekeken heb, in diverse pluimages, waren er eigenlijk maar 2 waarvan ik ze acceptabel vond.
Maar er moest nog veel werk gebeuren, en dat moet je er maar net voor over hebben.
Ja, soms is de prijs scherp, maar dan moet je zeker een deskundige meenemen of een goede aankoop-keuring laten doen.
Ik vindt de fiets die je aangeeft wel wat aan de prijs, als ik zo vrij mag zijn.
Licht ook een beetje aan wat je wilt;
De fiets van Jos WRSM is serieus het overwegen waard.
Als ik mijn damen niet had aangeschaft was deze al van mij, kan ik je verzekeren.
Bovenstaande is mijn mening en opinie, wellicht kan je er wat mee.
Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Schade-fietsen komen helaas veel voor in deze categorie.
Ja, ze worden in principe goed onderhouden, maar krijgen veel meer voor hun kiezen dan een gemiddelde motorrijder verantwoord zou vinden.
Waar ik mij altijd wel over verbaas is het feit dat ze met lopende motor op de zij-standaard gezet worden, en dan soms echt langdurig, dat komt de koeling, en vooral de smering niet ten goede.
Daarnaast heeft een ex-overheid vaak ook de nodige gaten zitten op soms zeer zichtbare plekken;
- valbeugels, als deze verwijdert zijn (wat voor komt, maar net zo vaak zitten ze er nog op, waardoor je ze gemakkelijker kunt herkennen

- waar de andere signaal-apparatuur gezeten heeft, zoals fliters, sirene-speakers, etc
Hierdoor kan je water-lekkages krijgen op plekken die je niet wenst, met alle gevolgen van dien.
Daarnaast zal je waarschijnlijk ook rekening moeten houden dat er wellicht nog veel loze bekabeling aanwezig is, en die is dus niet gedocumenteerd. Zo ook (extra) zekeringen.
Ik heb uitgebreid ex-overheid fietsen bekeken voordat ik mijn dame aanschafte (zeer recentelijk), ik heb uitgebreid gekeken, bereden en geroken.
Wat mij opviel was dat als ze nog niet door een stealer enigzins onderhanden genomen waren, ze er triest bij stonden, vaak rauw klonken, en niet echt soepel meer klonken.
Van de 15 fietsen die ik toen bekeken heb, in diverse pluimages, waren er eigenlijk maar 2 waarvan ik ze acceptabel vond.
Maar er moest nog veel werk gebeuren, en dat moet je er maar net voor over hebben.
Ja, soms is de prijs scherp, maar dan moet je zeker een deskundige meenemen of een goede aankoop-keuring laten doen.
Ik vindt de fiets die je aangeeft wel wat aan de prijs, als ik zo vrij mag zijn.
Licht ook een beetje aan wat je wilt;
De fiets van Jos WRSM is serieus het overwegen waard.
Als ik mijn damen niet had aangeschaft was deze al van mij, kan ik je verzekeren.
Bovenstaande is mijn mening en opinie, wellicht kan je er wat mee.
Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Inderdaad, beiden kunnen gelijk hebben. Die van mij (R850RT-P, '97, 135k) heeft nog geen klap verkeerd gegeven, verbruikt geen olie en is volgens de monteur waar ie pas was in prima conditie. Uiteraard moeten zo nu en dan de standaard dingen vervangen worden, en ik heb er net 2 nieuwe remschijven en blokken onder gezet en de vering laten reviseren. Maar geen buitensporige op abnormale zaken. Hij loopt als een zonnetje, maakt geen bijgeluiden en rookt niet. Volgens mij kun je er dan wel vanuit gaan dat het een prima motor is.
Ik vind de gaten geen probleem overigens. Ik heb alleen aan weerszijden gaten zitten waar de valbeugels ooit hebben gezeten. De gaten onder de koplamp heb ik met plastic dopjes afgedekt (erop geplakt met siliconenkit). Ik heb 'm zelf omgebouwd naar een burgerbak en dat kostte me ongeveer €500 (incl.topkoffer). Ik heb de spullen van verschillende bronnen betrokken en heb de exacte stand niet meer. Kostte me verder nog een zaterdagje knutselen (ik ben niet zo handig).
Prima aankoop wat mij betreft. Maar hij kostte ook niet zo gek veel, dus het risico vond ik acceptabel.
Ik vind de gaten geen probleem overigens. Ik heb alleen aan weerszijden gaten zitten waar de valbeugels ooit hebben gezeten. De gaten onder de koplamp heb ik met plastic dopjes afgedekt (erop geplakt met siliconenkit). Ik heb 'm zelf omgebouwd naar een burgerbak en dat kostte me ongeveer €500 (incl.topkoffer). Ik heb de spullen van verschillende bronnen betrokken en heb de exacte stand niet meer. Kostte me verder nog een zaterdagje knutselen (ik ben niet zo handig).
Prima aankoop wat mij betreft. Maar hij kostte ook niet zo gek veel, dus het risico vond ik acceptabel.
Overheidsfietsen uit de R22 serie hebben een extra ventilator achter de oliekoeler en rijden met synthetische olie (beter warmte afdracht). De ventilator word aangestuurd door een sensor aan de linkerkant van het blok. Deze optie is aangebracht ivm het vaker en langer stilstaan met stationair toerental.dutchmidiman schreef:Waar ik mij altijd wel over verbaas is het feit dat ze met lopende motor op de zij-standaard gezet worden, en dan soms echt langdurig, dat komt de koeling, en vooral de smering niet ten goede.
Mijn advies : overheidsmotor ja, maar dan dik onder de reguliere marktwaarde, opdat je voldoende centen in je beurs houdt, voor het ingecalculeerde risiko. Als iets kapot gaat, dan heb geld om te investeren zonder dat je de marktwaarde van de fiets overschrijd.
Wellicht houd je geld in je beurs door zelf een ex-politie/KMar fiets aan te schaffen en met schade onderdelen op civiel om te bouwen. Kijk een in de catalogus en uitslagenlijst, dan heb een idee voor de domeinen-verkoopprijs van de RT's:
http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... 747719.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... 811c84.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes (en vooral je bevindingen plaatsen op 't forum).
P.s.: moet 't persé een 1150RT zijn. Bij onze zuiderburen (België), gaan de 850 RT uit de R22 serie (dus met integraal ABS, en verder opties en technisch identiek aan de 1150RT) voor zachte prijsjes van de hand (ook de 1150RT trouwens): http://www.advertentieplanet.be/Adverte ... rt=website" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb 2 R1150RT fietsen uit de R22 serie omgebouwd, maarre, geen extra koelventilator hoor ! is trouwens ook geen plek voor.
Bij de R850 R -P wel, daar hangt aan de rechterkant een extra grote radiator met koelventilator.
En inderdaad, ver beneden de marktprijs kopen, maar die bij Arjan Brouwer voor 7000 euro, da's veel te duur !
gr Martin
Bij de R850 R -P wel, daar hangt aan de rechterkant een extra grote radiator met koelventilator.
En inderdaad, ver beneden de marktprijs kopen, maar die bij Arjan Brouwer voor 7000 euro, da's veel te duur !
gr Martin
Miklos,Miklos schreef:Ik heb 2 R1150RT fietsen uit de R22 serie omgebouwd, maarre, geen extra koelventilator hoor ! is trouwens ook geen plek voor.
gr Martin
Ik had je reactie te laat gezien, dus vandaar mijn vertraagde reactie. Bij deze een plaatje (met onderdeelnummers) van de extra ventilator van de 850/1150 RT "overheids"-uitvoering:

Dit is ook een heel goed adres en niet ver uit de buurt van Putten.beamer schreef:hallo miklos,
groet
beamer (to be?)
En er staan er met minder kilometers op en kant en klaar.
Ik heb hier tot volle tevredenheid 4 motoren aangeschaft en als de 5e aan de beurt is, ga ik hier weer naar terug.
Sucses met je keuze en/of aanschaf.
Hielke
dag heren.
ik ben nieuw hier. ik heb een ex politie motor gekocht voor weinig, een 2002 r1050rt. hij deed het prima bij de proefrit, maar na 150 km begon hij steeds meer te ratelen. ik denk zelf de distributie. ik heb een blok op de kop getikt met 3000 km er op. de eigenaar had met te weinig olie gereden. ik heb het blok uit elkaar gehaald en de drijfstang lager van de linker cilinder is er uit gelopen. helaas is de krukas daardoor ook beschadigt, ik heb onderdelen proberen te bestellen maar de bmw dialer maar die zeggen dat het niet een 1150 blok is maar een 1100 blok. dit vanwegen de inwendige olieleiding achter de distributie klep. hard maken kunnen ze het echter niet. er is dus enige twijfel. bij het natrekken van het blok nummer komen ze op een bmw 2008 335i terecht ???. heel vreemd ik weet dus nu nog niet welk blok ik gekocht heb. is er achter te komen welk ik heb? hoe kan ik dat zien?
het motor nummer is: 122EC 0901 6817
enige hulp is welkom.
alvast bedankt.
ik ben nieuw hier. ik heb een ex politie motor gekocht voor weinig, een 2002 r1050rt. hij deed het prima bij de proefrit, maar na 150 km begon hij steeds meer te ratelen. ik denk zelf de distributie. ik heb een blok op de kop getikt met 3000 km er op. de eigenaar had met te weinig olie gereden. ik heb het blok uit elkaar gehaald en de drijfstang lager van de linker cilinder is er uit gelopen. helaas is de krukas daardoor ook beschadigt, ik heb onderdelen proberen te bestellen maar de bmw dialer maar die zeggen dat het niet een 1150 blok is maar een 1100 blok. dit vanwegen de inwendige olieleiding achter de distributie klep. hard maken kunnen ze het echter niet. er is dus enige twijfel. bij het natrekken van het blok nummer komen ze op een bmw 2008 335i terecht ???. heel vreemd ik weet dus nu nog niet welk blok ik gekocht heb. is er achter te komen welk ik heb? hoe kan ik dat zien?
het motor nummer is: 122EC 0901 6817
enige hulp is welkom.
alvast bedankt.
Niet doen. Ze vertekken volgas zonder dat de blok warm is. E dan de hoge km stand. Je vindt wel iets beters !
Veel succes met je zoektocht.
Frederik
Veel succes met je zoektocht.
Frederik
heel bijzonder, die hielke.
dichtbij putten...
alsof het daarom gaat.
bovendien, hij weet niks van aardrijkskunde, maar dan wel weer van bmw's.
jensen in nijmegen kende ik al. vooral omdat de eigenaar ooit bij mijn dealer (Moto Guzzi) werkte, 200 m verderop.
hoe dan ook.
beamer (to be) is beamer geworden! zatwerdag haal ik mijn 1150 rt op.
waarom vertel ik dat hier? gaat jullie immers niks an. 't zijn mijn centen.
nou, omdat ik er zo allemachtig blij mee ben.
de Guzzi 'schonk' mij 90.000 fijne km's, dat moet met de RT toch ook wel lukken.
Dit is ook een heel goed adres en niet ver uit de buurt van Putten.
Ik heb hier tot volle tevredenheid 4 motoren aangeschaft en als de 5e aan de beurt is, ga ik hier weer naar terug.
Hielke[/quote]
dichtbij putten...
alsof het daarom gaat.
bovendien, hij weet niks van aardrijkskunde, maar dan wel weer van bmw's.
jensen in nijmegen kende ik al. vooral omdat de eigenaar ooit bij mijn dealer (Moto Guzzi) werkte, 200 m verderop.
hoe dan ook.
beamer (to be) is beamer geworden! zatwerdag haal ik mijn 1150 rt op.
waarom vertel ik dat hier? gaat jullie immers niks an. 't zijn mijn centen.
nou, omdat ik er zo allemachtig blij mee ben.
de Guzzi 'schonk' mij 90.000 fijne km's, dat moet met de RT toch ook wel lukken.
Dit is ook een heel goed adres en niet ver uit de buurt van Putten.
Hielke[/quote]
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 2533 Weergaves
-
Laatste bericht door Edward1968
-
- 17 Reacties