vreemde route na laatste kaart / software update

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

vreemde route na laatste kaart / software update

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb nu al enige jaren mijn Zumo 660 in gebruik en nu met de laatste kaart update 2014.40 en software 4.90 en heb all vele updates overleeft en gedaan maar voor mijn gevoel heeft Garmin ook nu weer ergens de plank volledig mis geslagen.
Mogelijk ligt het aan mij maar als ik de Zumo in de auto of motor gebruik om van A naar B te rijden krijg ik soms de meest vreemde routes voor geschoteld terwijl ik de route bepaling in snelste tijd heb staan (nee ik heb snelweg vermijden niet aan staan) stuurt hij/zij mij soms dwars door een stad of langs de snelweg over een parkeerplaats ( heel irritant).
Graag zou ik willen weten of er meer mensen zijn die dit opgemerkt hebben en hier last van hebben. _001
[groet] -1150- Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: vreemde route na laatste kaart / software update

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Beemer-Tycoons schreef:.. of langs de snelweg over een parkeerplaats ( heel irritant).
Graag zou ik willen weten of er meer mensen zijn die dit opgemerkt hebben en hier last van hebben. _001
Dat lijkt heel veel op problemen die al langer bestaan. Bij Knooppunt Ridderkerk (Rotterdam richting Dordrecht) wordt ik vrijwel altijd de parallelbaan opgestuurd, net als bij Hoevelaken (Utrecht richting Zwolle). Dit heeft te maken met de wegklassificatie's. Als de parallelbaan dezelfde klasse is als de hoofdrijbaan, maar wel een paar meter korter, wordt gekozen voor de kortere route. Is eigenlijk meer een foutje in het kaartmateriaal dan een fout van de Zumo.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Beemer-Tycoons
2023
2023

Dat klopt bij Ridderkerk heb ik dat zelfde als wat jij noemt dat je naar de parallel rijbaan wordt gestuurd dat heb ik bij Utrecht ook al eens gehad, maar over een parkeerplaats rijden is we laten heel irritant.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Gebeurt mij met de 550 op de A50 van Z naar N t.h.v. Renkum.
Eraf en er weer op, iedere keer weer, ook destijds wanneer ik de routes nog in Mapsource maakte kon ik deze bug zien.
Was dus geen 550 fout maar idd een kaart probleem.
Of Basescamp dat ook doet weet ik niet.

Ronald
bmwalter
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik wilde afgelopen zondag van Kevelaer naar Bocholt en werd richting Duisburg gestuurd, 130 kilometer om. Geeft niet veel vertrouwen voor de zomervakantie, dit soort ervaringen (550, kortste route, geen snelweg zoals bij mij meestal de instelling is).
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Hans Vaessen
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

bmwalter schreef: (550, kortste route, geen snelweg zoals bij mij meestal de instelling is).
de 550 kent als te vermijden 'snelwegen' en 'autobahns'. Da's een vertaalfout die nooit gecorrigeerd is. Snelweg zijn N-wegen, autobahns de snelwegen.

Vink je ze beiden aan dan ga je danwel alsnog gewoon over de snelweg, danwel kun je flinke omwegen krijgen (en dat zal hier vermoedelijk de oorzaak zijn). Advies: alleen autobahns aanvinken.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Heavy-NL
Type: Overig R-serie

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Tja, dit soort gedoe (want dat is het) ken ik ook van de TomTom XXL waar mijn vrouw mee navigeert en Navigon wat ik eerst gebruikte om in de auto en op de motor te navigeren. Bij tijd en wijlen de meest vreemde omleidingen zoals over rustplaatsen langs de snelweg, door een dorp heen omdat je dan de hoek van 2 snelwegen afsnijdt (Bij Heerenveen) of een via een afrit over de rotonde rechtdoor weer de snelweg op (ergens bij Eindhoven).

Om hier vanaf te zijn en makkelijk mijn eigen routes te kunnen maken / inladen kocht ik vorig jaar de Zumo 350. Een van de eerste ritjes door de Hoekse Waard waar ik de weg heel goed ken maar eens wilde zien wat de Zumo er van maakt was gelijk een domper op de feestvreugde. De Zumo stuurde me in de stand "auto" over de kleinste en meest onlogische landwegen. Was geen touw aan vast te knopen.

En na een één uur durende zoektocht met Nokia Here op mijn telefoon om "even" simpel vanuit Dordrecht naar Happy Italy in Hendrik Ido Ambacht te komen via een hardnekkig aandringende telefoon die me met de auto over een met paaltjes afgesloten wandelpad wilde sturen ben ik het vertrouwen in navigatie software wel kwijt.

Edo Ergo, niet alleen Garmin maakt er een potje van, ze kunnen er allemaal wat van.

De vraag die ik me stel is, hoe ga ik de makers van navigatie software en kaartmateriaal vertellen dat ze er een potje van maken? Garmin heeft een Facebook pagina en als je daar je commentaar plaatst heeft het misschien zin omdat veel mensen dat lezen. Dus daar ga ik maar eens mee beginnen.

Wordt vervolgd.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Tourist64
Bijz: R1200 GS Adventure
Woonplaats of omgeving: Ede

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Een van de eerste ritjes door de Hoekse Waard waar ik de weg heel goed ken maar eens wilde zien wat de Zumo er van maakt was gelijk een domper op de feestvreugde. De Zumo stuurde me in de stand "auto" over de kleinste en meest onlogische landwegen. Was geen touw aan vast te knopen.
Ik heb sinds verleden jaar ook een Zumo 350, die ik zowel op de motor (van A naar A) als in de auto (van A naar B) gebruik. In het begin wel een paar "What the f..." momentjes gehad, zeker bij routes van het Internet. De problemen waren vergelijkbaar zoals Heavy-NL ze beschrijft. Maar na het bekijken van de diverse filmpjes van mrGPS op YouTube en het volgen van de Basecamp trainingsdag verleden jaar kreeg ik inzicht in waar zaken fout kunnen gaan (instellingen, profielen, ontvlaggen van routes, herberekenen, meerdere kaarten, etc). Sindsdien kan ik al die rare fratsen verklaren en voorkomen en heb helemaal geen problemen meer.
Bij mij zat de fout echt tussen stoel/zadel en toetsenbord/Zumo 350 :D
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Beemer-Tycoons
2023
2023

Het gaat bij mij soms fout als ik in de auto of op de motor van mijn huis naar een bestemming wil rijden dus geen gemaakte route die op de computer. _001
[groet] Peter
Afbeelding
Heavy-NL

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Beemer-Tycoons schreef:Het gaat bij mij soms fout als ik in de auto of op de motor van mijn huis naar een bestemming wil rijden dus geen gemaakte route die op de computer. _001
[groet] Peter
Precies, dat had ik met de route in de Hoekse waard ook. Ik was in Zuid-Beijerland en dacht, laat ik de Zumo mij eens de weg wijzen.
Snelweg uitgezet zodat ik door de Drecht tunnel zou komen wat ook gebeurde. Maar voordat ik bij de Drecht tunnel was...... :O
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Hans Vaessen

Tourist64 schreef:Sindsdien kan ik al die rare fratsen verklaren en voorkomen en heb helemaal geen problemen meer.
Ofschoon er best nog wel eens verrassingen voorkomen is dit wel relevant: ook al gaat het om een door het toestel uitgerekende route: loopje tegen een vreemde situatie aan en probeer eens te verklaren wat de oorzaak kan zijn. Als je dat consequent doet ga je de logica meer begrijpen. Uiteindelijk is het wiskunde.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Beemer-Tycoons
2023
2023

Wat soms ook heel vreemd is als je heen een route laat maken naar een bestemming en dan terug ook is de terugweg nooit hetzelfde als de heenweg en dan heb ik het natuurlijk niet over de andere rijbaan op de snelweg.
Afbeelding
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Mijn Zumo 550 met de laatste kaarten 2014.40 geeft ook een beetje vreemde route.......

Op de foto geeft de linker Zumo met de kaarten van 2010 de juiste route en rechts mijn Zumo en die maakt een ommetje door een woonwijk waar je stapvoets moet rijden. Beetje vreemd.
Beide Zumo's hebben dezelfde instelling.

Afbeelding
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
bmwalter
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Nog iets raars: op- en afritten heten nu 'ramp'. Vergeten te vertalen lijkt het ('ramp' in het engels betekend oa oprit)
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
hendrie.wolters

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Ik heb de Zumo 660 nu 3 jaar en het is inderdaad een teleurstelling.
Vreemde wegen door de stad terwijl er een ring weg omheen ligt(Amsterdam)
parallel banen nemen op de A16, en bij Deil op de A2 van zuid naar noord ,van Eindhoven naar Rotterdam via Tilburg en Kaatsheuvel gestuurd worden??.
Bij een rit Gouda naar Maarssen altijd de afrit Harmelen moeten nemen dwars door de Vinex wijk heen terwijl de A12 en A2 in tijd toch echt sneller is.
Vaak ook als je de niet voorgestelde bekende route rijd wordt deze na het overslaan van een voorgestelde afrit de reis tijd met 8 minuten verkort.

Ik heb het destijds gemeld bij Garmin en het zou goed komen met de volgende versie en kaart want er zou in de 660 en in een 1 of andere Nuvi een algoritme fout zitten.

Nu 3 jaar later is het wel wat verbeterd maar echt niet optimaal.

Daar ik ca. 50000Km in de auto rijd met de Zumo en ca. 8000Km met de motor Komt er als deze stuk is echt geen Garmin meer van 650 euro!!

Ik denk toch aan een Tom Tom met telefoon sim, die vind automatisch in heel Europa snellere routes(ook op bennen wegen) in 2 seconden daar waar je met Garmin dit hand matig moet ingeven (zoek snellere route) bij TMP verkeer informatie ook het her berekenen duurt veel te lang voor een apparaat van 650 euro.

Routes rijden doen we dan maar weer met papier als dit niet op de Tom Tom kan.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Helaas herken ik het onnodig parallelbanen opgestuurd worden, en soms onnodig omrijden, ook.
En dat ervoer ik zowel met de Zumo 660 alsook met de Garmin 2820.

In mijn ervaringen lag het dus aan kaart- en routeringsfouten, en niet aan het apparaat.
Zeker op bepaalde plekken was het probleem zondermeer herhaalbaar.

Ik vermoed een mogelijk algoritme-probleem, aangezien ik het apparaat dan vaak een "eenvoudige" opdracht gegeven had om van punt A naar punt B te gaan en zelf geen moeilijke zaken gedaan had via Basekramp.

Ik vermoed dat Garmin samenspant met de brandstofmaatschappijen en probeert ons meer brandstof te laten verbruiken. ;)

Maar alle gekheid op een stokje, de navigatie is niet "leading" voor mij, het is een hulpmiddel die niet altijd feilloos is.
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Eigenlijk geen algorithme probleem maar een snelheidsindex probleem. Zolang Garmin de snelheidsindex van de afslag niet lager gaat classificeren dan deze van de autoweg zal dit probleem zich blijven voordoen.
Hans Vaessen

Klopt. Maar die roodborstlaan is wel een heel vreemde. Dat lijkt een ander soort fout. In welke plaats is die Roodborstlaan?
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”