Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde route!
Moderator: RT_Patrick
- Hans Vaessen
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde route!
Sinds de firmwareupdate voor de zumo340/350, medio februari 2014, kent ook dat type de mogelijkheid een route te importeren op basis van een track. Daarmee kunnen nu alle Zumo's (behalve de Z2xx) hiermee overweg.
Bovendien is het kinderspel met Basecamp een route te converteren naar een track.
Juist omdat nu bijna alle zumo's hiermee overweg kunnen adviseer ik om hier eens mee te experimenteren. Vooral als het gaat om routeuitwisseling binnen de club kan het grote voordelen hebben en veel problemen voorkomen.
Wat er is essentie gebeurt:
- je doet helemaal NIETS met de oorspronkelijke route, geen herberekenen, geen ontvlaggen, unglitchen etc.
- door te dubbelklikken op de routenaam kun je kiezen voor 'spoor maken' en heb je een track cq spoor (dat is het zelfde) - die track zet je over naar je zumo
- in de zumo kijk je in het menu 'sporen' en kies je ervoor om die te converteren naar een route
- optioneel kun je de track ook als lijn op de kaart laten tekenen, waarvan je zelf de kleur in stelt - sowieso handig, ook als je een 'gewone' route rijdt
- de track wordt weliswaar herberekend maar blijft exact gelijk aan de oorspronkelijke route; hooguit wordt hij automatisch 'op de weg' gelegd waar de track zou afwijken van de kaart
- routedelen die echt off-road gaan blijven off road
Maar, let op:
- Als het een oude route is en het wegennet inmiddels is veranderd zal de OUDE route weergegeven worden
- Is het echter een nieuwe route in een toestel met oud kaartmateriaal is dat juist weer een voordeel
- de route zal in alle zumo's precies hetzelfde zijn, ongeacht versie kaartmateriaal
- de route kent echter maar één viapunt: het eindpunt (automatisch herberekenen MOET dus uitgeschakeld worden)
Mijn advies: experimenteer hier zeker even mee. Het kan in eerste instantie wat 'onwennig' lijken maar werkt in de praktijk imho 'uit de kunst'
LET OP:
Ook die breedbeeld TomTom rider kan routeimport op basis van een track aan. Dat lijkt goed nieuws: kunnen we voortaan één format gebruiken voor routeuitwisseling. Helaas echter: de conversie van track naar route levert bij de TT een zodanig dramatsch slecht resultaat dat deze methode voor de Rider in de praktijk onbruikbaar is.
Enfin, voor de Garmin Zumo's: zie de video. Veel succes!
[media]AtS3UV5moCg[/media]
Bovendien is het kinderspel met Basecamp een route te converteren naar een track.
Juist omdat nu bijna alle zumo's hiermee overweg kunnen adviseer ik om hier eens mee te experimenteren. Vooral als het gaat om routeuitwisseling binnen de club kan het grote voordelen hebben en veel problemen voorkomen.
Wat er is essentie gebeurt:
- je doet helemaal NIETS met de oorspronkelijke route, geen herberekenen, geen ontvlaggen, unglitchen etc.
- door te dubbelklikken op de routenaam kun je kiezen voor 'spoor maken' en heb je een track cq spoor (dat is het zelfde) - die track zet je over naar je zumo
- in de zumo kijk je in het menu 'sporen' en kies je ervoor om die te converteren naar een route
- optioneel kun je de track ook als lijn op de kaart laten tekenen, waarvan je zelf de kleur in stelt - sowieso handig, ook als je een 'gewone' route rijdt
- de track wordt weliswaar herberekend maar blijft exact gelijk aan de oorspronkelijke route; hooguit wordt hij automatisch 'op de weg' gelegd waar de track zou afwijken van de kaart
- routedelen die echt off-road gaan blijven off road
Maar, let op:
- Als het een oude route is en het wegennet inmiddels is veranderd zal de OUDE route weergegeven worden
- Is het echter een nieuwe route in een toestel met oud kaartmateriaal is dat juist weer een voordeel
- de route zal in alle zumo's precies hetzelfde zijn, ongeacht versie kaartmateriaal
- de route kent echter maar één viapunt: het eindpunt (automatisch herberekenen MOET dus uitgeschakeld worden)
Mijn advies: experimenteer hier zeker even mee. Het kan in eerste instantie wat 'onwennig' lijken maar werkt in de praktijk imho 'uit de kunst'
LET OP:
Ook die breedbeeld TomTom rider kan routeimport op basis van een track aan. Dat lijkt goed nieuws: kunnen we voortaan één format gebruiken voor routeuitwisseling. Helaas echter: de conversie van track naar route levert bij de TT een zodanig dramatsch slecht resultaat dat deze methode voor de Rider in de praktijk onbruikbaar is.
Enfin, voor de Garmin Zumo's: zie de video. Veel succes!
[media]AtS3UV5moCg[/media]
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Re: Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde rou
Zoals gewoon weer een prima uitleg, ondersteund met een instructief filmpje. Dank!
Lijkt inderdaad erg handig en ga ik zeker uitproberen!
Lijkt inderdaad erg handig en ga ik zeker uitproberen!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Heb nu een paar route gemaakt op deze (track) manier en het bevalt uitstekend!
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- JM1100RT
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Eindhoven
Ik ben aan het stoeien met een route voor een weekend in de Ardennen met de lui van mijn werk. Mijn Zumo 340 wil soms iets anders dan Basecamp bedacht had.- de track wordt weliswaar herberekend maar blijft exact gelijk aan de oorspronkelijke route; hooguit wordt hij automatisch 'op de weg' gelegd waar de track zou afwijken van de kaart
Voorbeeld: ik volg de N833 in het plaatsje Ronzon in zuid-oostelijke richting. De Zumo neemt dan een shortcut door het dorpje heen (via de Rue Saint-Thibault en Rue du Frêne) in plaats van de hoofdroute te blijven volgen - zoals Basecamp doet.
Dit gebeurt echter ook als ik de Basecamp-route converteer naar track, deze track op de Zumo importeer en laat omrekenen naar een route. :roll: Zie ik iets over het hoofd?
- Hans Vaessen
Nee.JM1100RT schreef:Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb 'm even bekeken en zie inderdaad dat er in het dorp een kleine detour plaatsvindt. Is het eerste voorbeeld waarin ik zie dat de route afwijkt van de track! (behoudens heel exotische situaties).
De enige verklaring die ik heb is dat de afwijkende route bij de afwijking aan beide zijden slechts een hele kleine afwijkende hoek heeft van de oorspronkelijke route; ik vermoed dat sprake is van een 'afrondingseffect' in het algoritme.
Het is uitzonderlijk, maar je toont hiermee wel aan dat de track-routeimport niet voor de volle 100% perfect is (waarvoor dank!).
Advies: laat het zoals het is; zet de track tevens op 'toon op kaart'. Onderweg zie je dan vrij duidelijk waar je even 'Bep' moet negeren.
Plaatje: (negeer even de pijldikte .. ik ben wat aan het experimenteren... ) De tracks is hier wit maar kan ook een andere kleur hebben en, met wat 'experimenteren' ook veel dikker zijn..
In dergelijke situatie volg je dus de witte lijn; herberekenen staat uit (!) dus verderop kom je gewoon weer op de roze lijn en hervatten de aanwijzingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JM1100RT
Bedankt voor het meekijken en denken Hans. De track staat zichtbaar dus ..... komt goed.
JM 

- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Top Hans,
In principe elke route die je verstuurd naar anderen is het zeer verstandig om een spoor of track mee te sturen.
Handel inladen, kijken hoe het spoor loopt, wat niet goed loopt even bijtrekken op het spoor en Voila.....
Ik noem het "basiskennis"
gr. Joop
In principe elke route die je verstuurd naar anderen is het zeer verstandig om een spoor of track mee te sturen.
Handel inladen, kijken hoe het spoor loopt, wat niet goed loopt even bijtrekken op het spoor en Voila.....
Ik noem het "basiskennis"

gr. Joop
Basekramp
:lol:

- JM1100RT
Inladen in Basecamp bedoel je? Die "basiskennis" heb ik ook wel maar het gaat hier om een zelf gebouwde route die pas bij het overzetten op de Zumo gaat afwijken van wat Basecamp bedacht had. Dus als je me uit kunt leggen hoe ik daar mee om moet gaan dan hou ik me van harte aanbevolenHandel inladen, kijken hoe het spoor loopt, wat niet goed loopt even bijtrekken op het spoor en Voila.....

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

- Hans Vaessen
In dit geval gaat het om een track als importbasis. In mijn ervaring tot dusverre gaat dat, zonder kunstgrepen, eigenlijk altijd heel goed. Bovenstaande toont dat er kennelijk altijd een uitzondering op de regel is. Maar het is echt wel een uitzondering.JM1100RT schreef: Dus als je me uit kunt leggen hoe ik daar mee om moet gaan dan hou ik me van harte aanbevolen![]()
JM
Gaat het om routes dan is het met zekerheid mogelijk een route onveranderd over te zetten. Maar dan moet je wel aan een 'set met regels' voldoen, waarbij vooral ook van belang is dat je de logica doorziet. Dat laat zich hier onmogelijk in detail uitleggen; wilde je het in detail in beeld hebben dan raad ik m'n basecamp cursus DVD aan.
In basis komt het er echter op neer dat je je route eerst in je eigen versie kaartmateriaal herberekent en dan weer, op basis van een kopie van het origineel, weer gelijk maar aan de originele route; alvorens 'm naar het toestel te sturen.
- aantzeetje
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Route maken in Basecamp met alle via's soft, Spoor van maken, Route herberekenen (was deze kortste, dan nu met snelste of omgekeerd en bijtrekken ahv spoor). Vermijden toestanden zoveel mogelijk dezelfde in gps als Basecamp. Route verzenden, importeren (SD), ....
Spoor verzenden, gps route van spoor laten maken (eerst herberekenen uitzetten) en rijden. Behoudens uitzonderingen met een minieme afwijking (zie hierboven), gaat dit steeds goed. (Om te kijken of deze min afwijking zich voordoet en om te begrijpen waarom voor de gein nu eens terug de route inladen in Basecamp en kijken of er afwijkingen zijn).
Routes of sporen in ander kaartmateriaal dan het jouwe zullen altijd voor afwijkingen zorgen.
Voor de rest.... je gezond verstand gebruiken.
Spoor verzenden, gps route van spoor laten maken (eerst herberekenen uitzetten) en rijden. Behoudens uitzonderingen met een minieme afwijking (zie hierboven), gaat dit steeds goed. (Om te kijken of deze min afwijking zich voordoet en om te begrijpen waarom voor de gein nu eens terug de route inladen in Basecamp en kijken of er afwijkingen zijn).
Routes of sporen in ander kaartmateriaal dan het jouwe zullen altijd voor afwijkingen zorgen.
Voor de rest.... je gezond verstand gebruiken.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 2800 Weergaves
-
Laatste bericht door aantzeetje
-
- 2 Reacties
- 1738 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
-
Nieuw bericht Route Napoleon heen, Route des Grandes Alpes terug.
door fransgabler » » in GPS Routes - 7 Reacties
- 3984 Weergaves
-
Laatste bericht door fransgabler
-