Massaal overstappen, dan maar?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

stefke
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Massaal overstappen, dan maar?

Ongelezen bericht door stefke »

Groet, Steven
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Massaal overstappen, dan maar?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ga gerust je gang…

:D :D :D
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
RT1
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Ongelezen bericht door RT1 »

Dat is toch niets nieuws onder de zon :roll:
Jarenlang 2 Pan Europeans gereden, nooit een sleuteltje aan gehad buiten normaal onderhoud, remblokjes, olie, filters en af en toe een paar nieuwe bougies, en banden.
Toen ik de eerste wilde wegdoen (130.000 km) kreeg ik de opmerking dat hij net was pas ingereden :D
Als ik nu bij de BMW dealeRt kom en ik kijk eens rond in de werkplaats springen de tranen me af en toe in de ogen. _002
Maar ja 'n mens ( vrouw) wil wel eens iets anders , dus....

[groet]
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ze hebben mij niet uitgenodigd voor hun test. Indien dit wel was gebeurd zou dit hun cijfers daadwerkelijk hebben beïnvloed.

Ik rijd al ongeveer 40 jaar BMW. Op een K1100LT SE na allemaal boxers. Als ik goed tel staat de teller nu op 10 BMW's en (ik heb het niet bijgehouden) naar schatting ergens aan de 400.000 km mogelijk 500.000 km.

Wel geteld heb ik drie keer pech gehad waarbij de BMW mij liet staan, waarvan een keer mijn eigen schuld. Verder het gewone onderhoud en de normale vervangingsonderdelen. Hoezo niet of minder betrouwbaar?

Ik heb dus totaal niets met die test.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

RT1 schreef:Dat is toch niets nieuws onder de zon :roll:

Als ik nu bij de BMW dealeRt kom en ik kijk eens rond in de werkplaats springen de tranen me af en toe in de ogen. _002

[groet]
Rob
Wat zie je daar dan wat anders is dan bij de Honda-dealer?
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
RT1
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Woonplaats of omgeving: Deurne

Ongelezen bericht door RT1 »

@blackers
Kompleet motoren uit elkaar, versnellingsbakken eraf,cardanassen er onderuit , koppelingen etc. _001
Heb ik bij de Honda dealer in die mate nog niet gezien.
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Het is m.i. ook een kwestie hoe de vraag gesteld wordt, positief of negatief.
Je zou ook de vraag kunnen stellen, wie van ons echt wel eens in de steek gelaten is door zijn fiets, en dan tellen kapotte banden of zonder benzine vallen niet mee.
4 jaar 1 keer -> Hallgever kapot.
Grote reparaties, wederom geen banden, remblokken of remschijven, -> buiten de Hallgever (€ 200 inclusief ophalen) geen.
Hoe dikwijls kom je bij de dealer -> echt wel meerdere malen daar geweest, bouten die niet los willen, kabel ergens slecht contact, KM kabel los, vrije slag koppeling afstellen -> allemaal service, dus lekker belangrijk!

Maar ja, als je dan weinig pech of reparaties hebt, waarom dan een moeilijke enquête gaan invullen?
Immers, meestal heb je n.l. niet echt de keuze 'tevreden', er wordt gezocht naar die mensen die juist wel pech hebben gehad.
En we weten allemaal, dat geen regelmatig onderhoud de basis is voor reparaties!
Dus je mist ook minimaal de context van de reparaties, wat die verder ook geweest mogen zijn.

Ik ben erg tevreden met mijn RT, dus dat verslag wat redelijk negatief is voor/over BMW, ik kan er bepaald niet van wakker liggen.
Ik blijf lekker heel tevreden doorrijden op mijn BMW, ik zou geen andere willen :D

Easy Louis
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat het onderhoud een grote rol speelt. Ik ben zelfs met een onbetrouwbare motor meestal nog goed thuis aangekomen. Je moet zorgen dat je problemen op tijd herkent. Het is net als bij de tandarts soms heb je een gaatje en de tandarts vind het voordat je last hebt. En zo moet een dealer ook werken ( of degene die het onderhoud doet). Iemand die niks heeft met jou motor maakt er meestal niks van. Ik verwacht ook niet dat BMW de betrouwbaarste is maar ik ben ervan overtuigd dat het boxerblok gemaakt is voor een lang en probleemloos leven. En dan scheelt het nog per type. Dus je moet eigenlijk niet alleen naar merk kijken maar ook naar type. Ik vind onderweg stil staan niet leuk maar dat is me nog niet overkomen met mijn BMW R1100R. Van al mijn motoren hebben maar twee motoren me ooit laten staan. En de ene was mijn F650 en de andere mijn Suzuki GS850G. En de eerste had een probleem veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk door de vorige eigenaar waardoor ik met pech stond op mijn eerste rit naar huis.
Ik ben blij met mijn BMW en daar gaat het om.
stefke
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Hoe de vragen ook gesteld zijn, ik denk dat ze wel aan de eigenaren van verschillende merken hetzelfde zijn gesteld. Ook ga ik er vanuit dat het onderhoud dat stilstaan moet voorkomen niet persé beter is bij de genoemde Japanse merken, dan bij BMW. Het beeld van BMW is betrouwbaarheid, maar kennelijk is dat minder op feiten gebaseerd dan we denken. Toch blijf ik ook blij met mijn fiets, maar ik ben wel benieuwd naar de mening van Vioma, die enige tijd geleden is overgestapt.
Groet, Steven
blackers
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

RT1 schreef:@blackers
Kompleet motoren uit elkaar, versnellingsbakken eraf,cardanassen er onderuit , koppelingen etc. _001
Ik herinner mij de pech van beemerrichard. 1 dag oude honda kreeg een vastloper van jewelste.
_oo_
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Sander

Ongelezen bericht door Sander »

Nuja het is op zich geen geheim dat Japanners ontzettend goed zijn in productie. In Europa hebben ze dat tegenwoordig wel overgenomen maar Japanners hebben het wel allemaal uitgevonden. Heb zelf nog productietechnieken en planning enzo gehad in mijn opleiding industrieel ingenieur en heb wel respect voor die Japanners.

Dat gezegd zijnde heb ik toch nog altijd liever men BMW :D
JDoubleOP
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Eén woord: LEAN ;)
Sander schreef:Nuja het is op zich geen geheim dat Japanners ontzettend goed zijn in productie. In Europa hebben ze dat tegenwoordig wel overgenomen maar Japanners hebben het wel allemaal uitgevonden. Heb zelf nog productietechnieken en planning enzo gehad in mijn opleiding industrieel ingenieur en heb wel respect voor die Japanners.

Dat gezegd zijnde heb ik toch nog altijd liever men BMW :D
Martin7007
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Woonplaats of omgeving: Doetinchem

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Ook Japanners komen stil te staan.
Ooit mijn motor "carrière" in 1982 begonnen op een 3 cilinder 350CC tweetakt Kawa uit 1972. Deze stonden er om bekend dat de middelste cilinder oververhit raakte met een warm / vastloper tot gevolg. Was een "goede" manier om een goede reflex in de linker hand te krijgen. 8)
Mijn vorige motor was een Honda CBR 600 F (PC35) deze heeft me in de buurt van Luik langs de snelweg in de steekgelaten door een defecte spanningsregelaar. Op zich een kleinigheidje maar zorgde er wel voor dat ik op de vluchtstrook stond en moest wachten op een sleepwagen met een chauffeur die zich niet verstaanbaar kon maken. Maakte me wel duidelijk of ik er geen bezwaar tegen had om de motor op zijn kant op de sleepwagen te leggen _003 .
Ook de VFR 750 die ik er voor reed heeft me om dezelfde elektrische problemen wel eens in de steek gelaten. Blijkbaar was / is de spanningsregelaar van Honda een kwetsbaar onderdeel. Zo zie je maar niet alles was uit Japan komt is storingsvrij al wil men dat wel laten geloven. Kortom geef mij maar mij -1200-
IvoPs
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

Ongelezen bericht door IvoPs »

Zie eerder draadje:
viewtopic.php?f=47&t=8450

Ik blijf het raar vinden dat er alleen maar gekeken wordt naar storingen van de afgelopen 4 jaar, zonder dat daar de mate van gebruik in wordt meegenomen. Ten minste, dat heb ik tot nu toe nog nergens uit kunnen opmaken. Opvallend dat de ANWB deze gegevens dan zomaar overneemt.

Mijn buurman vind zich zelf een echte motorrijder, maar haalt misschien net de 6000 km per jaar. Ik denk dat het gemiddeld aantal km's op een tourfiets toch wel iets hoger ligt (als groep beschouwd). Intensief gebruik heeft altijd effect op de frequentie van garage bezoek afgezet tegen de tijd. Of het Japanse perfectie is of Deutsche Gründlichkeit, dat maakt dan niet uit.
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

blackers schreef:
RT1 schreef:@blackers
Ik herinner mij de pech van beemerrichard. 1 dag oude honda kreeg een vastloper van jewelste.
_oo_

Inderdaad, een splinternieuwe Honda na 82 km vastgelopen.
Nu heeft dat niets met onderhoud te maken.
Maar welke motor je ook koopt, eens krijgen ze allemaal iets en wat mij dan het meeste bekoord is dat je goed geholpen wordt door je dealer.
Dat is toch wat je wilt eigenlijk? Een goede service en serieus genomen worden.
Vandaar dat ik weer teruggegaan ben naar mijn, voor mij, goede dealer de Jong in Alphen.
Voor mijn gevoel, kan voor een ander anders zijn, denk deze met mij mee en ziet mij als klant en niet als financiele aderlating.
Ik voel me goed bij hun al zijn ze nu geen BMW dealer meer.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Martin7007 schreef:Ook Japanners komen stil te staan.
Ooit mijn motor "carrière" in 1982 begonnen op een 3 cilinder 350CC tweetakt Kawa uit 1972. Deze stonden er om bekend dat de middelste cilinder oververhit raakte met een warm / vastloper tot gevolg. Was een "goede" manier om een goede reflex in de linker hand te krijgen. 8)
Mijn vorige motor was een Honda CBR 600 F (PC35) deze heeft me in de buurt van Luik langs de snelweg in de steekgelaten door een defecte spanningsregelaar. Op zich een kleinigheidje maar zorgde er wel voor dat ik op de vluchtstrook stond en moest wachten op een sleepwagen met een chauffeur die zich niet verstaanbaar kon maken. Maakte me wel duidelijk of ik er geen bezwaar tegen had om de motor op zijn kant op de sleepwagen te leggen _003 .
Ook de VFR 750 die ik er voor reed heeft me om dezelfde elektrische problemen wel eens in de steek gelaten. Blijkbaar was / is de spanningsregelaar van Honda een kwetsbaar onderdeel. Zo zie je maar niet alles was uit Japan komt is storingsvrij al wil men dat wel laten geloven. Kortom geef mij maar mij -1200-

Ik denk dat je niet terug moet kijken naar de Japanners van toen. De Japanners zijn ook steeds verbeterd. Elk merk heeft wel zijn probleempjes en onverwachte kosten die je niet verwacht had bij de aankoop. Maar ik moet zeggen dat ik mijn BMW behoorlijk betrouwbaar vind. Richard had pech met zijn Honda maar dat probleem lijkt mij een uitzondering meer dan een standaard probleem. Mijn 350 Kawasaki Avenger had geen middelste cilinder maar ook die had zijn problemen. Ondertussen zijn de meeste motoren wel een stuk beter geworden. Maar ik ben wel gek op het boxerblok en daarom vind ik BMW leuk maar ook sommige Guzzi's zijn wel aardig.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Daarnaast moeten we m.i. ook niet vergeten dat er in de motorwereld veel gerommeld wordt bij de motorzaken.
Omdat ze daar vaak mee weg kunnen komen of gewoon niet kundig zijn.

En dat zal ook invloed hebben op de betrouwbaarheidsfactoren.
Of is het aangehaalde rapport alleen over "nieuwe" motoren die bij de dealeRTs in onderhoud cq. garantie waren? _001
Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik verwacht overigens wel dat ook kilometers een rol kunnen spelen. Nagenoeg bijna alle zakelijke rijders die ik ken rijden een BMW. Er rijd er zelfs een tussen die het presteert om in 3 jaar tijd 120.000 km te rijden. Hij is zelfs nog niet eens een BMW extremeling(helaas wel op een GS)! Het is ook niet meer dan normaal, toen ik op MP ging kijken naar een andere gebruikte bmw, dat de km stand boven de 100.000 km is en ook zelfs boven de 200.000 km.

Ik ken eigenlijk niemand die met een ander merk boven de 10.000 km per jaar komt. Wellicht dat ik een gebrekkige kennissen kring heb 8)_ . Om die reden verwacht ik ook dat BMW's wellicht meer Gebreken vertonen dan andere merken.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

service is wel het keywoord.
Nadat mijne voor verschillende reparties in orde was gebracht na mijn koop (totaal ander verhaal en nog lang ook) heb ik er eigenlijk geen problemen meer gehad. Van maart 2013 t/m maart 2014 50K gereden. Dus 4 keer service, 2x nieuwe banden, remschrijven en blokken vervangen. En nu de laatste keer een schokbreker en een lager van het cardan (rond de 142K). 1x keer een probleem met een kapotte zekering onderweg. Dat was alles.

Dus ik denk met goede service en op tijd(!) kom je ver
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

text verwijdert. Was zelfde post als hiervoor. dus als iemand kan graag deze post verwijderen
Laatst gewijzigd door Lemoi op 12 mar 2014, 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “RT Café”