Help! cilinderkop dekselbout afgebroken
Moderator: RT_Patrick
Help! cilinderkop dekselbout afgebroken
Beste forummer,
HELP!! Tot mijn grote frustratie brak er zojuist een bout waarmee de deksel op de kop vastzit. Ik ben momenteel bezig met een grote beurt en alles verliep van een leien dakje. Kleppen gesteld, ook dat ging prima, boel weer in elkaar gezet en ik was zo goed als klaar toen ik me bedacht dat de kopbouten nog nagetrokken moesten worden met de momentsleutel. Ik had ze gewoon goed handvast zitten, stelde de momentsleutel in op 23 nm (cf. BMW voorschriften) en ja hoor, pats, er brak er eentje!
Geprobeerd voorzichtig uit te boren, maar boortje van 2mm brak. Uiteindelijk ben ik er in geslaagd om de afgebroken bout (in kop afgebroken) wel enigszins vast te zetten. Nu zit de deksel van de cilinderkop dus feitelijk met 3 bouten goed vast en met de 4e matig.
De hamvraag is: is dit voldoende om mee te rijden? Kan dit de oliedruk weerstaan of zal het gaan lekken? Op zich lijkt mij 3 voldoende, het gaat tenslotte niet om een heftig krachtenspel maar om het voorkomen van olielekkage langs de pakking.
Iemand ervaring mee en/of tips?
Alvast bedankt. Ik ga even zitten balen met een kop koffie en hoop zometeen de motor warm te kunnen draaien tbv synchronisatie.
HELP!! Tot mijn grote frustratie brak er zojuist een bout waarmee de deksel op de kop vastzit. Ik ben momenteel bezig met een grote beurt en alles verliep van een leien dakje. Kleppen gesteld, ook dat ging prima, boel weer in elkaar gezet en ik was zo goed als klaar toen ik me bedacht dat de kopbouten nog nagetrokken moesten worden met de momentsleutel. Ik had ze gewoon goed handvast zitten, stelde de momentsleutel in op 23 nm (cf. BMW voorschriften) en ja hoor, pats, er brak er eentje!
Geprobeerd voorzichtig uit te boren, maar boortje van 2mm brak. Uiteindelijk ben ik er in geslaagd om de afgebroken bout (in kop afgebroken) wel enigszins vast te zetten. Nu zit de deksel van de cilinderkop dus feitelijk met 3 bouten goed vast en met de 4e matig.
De hamvraag is: is dit voldoende om mee te rijden? Kan dit de oliedruk weerstaan of zal het gaan lekken? Op zich lijkt mij 3 voldoende, het gaat tenslotte niet om een heftig krachtenspel maar om het voorkomen van olielekkage langs de pakking.
Iemand ervaring mee en/of tips?
Alvast bedankt. Ik ga even zitten balen met een kop koffie en hoop zometeen de motor warm te kunnen draaien tbv synchronisatie.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Help! cilinderkop dekselbout afgebroken
Hey Matthijs, je bent lekker bezig _003 , wat een pech man. Ik heb de torquewaarde zo even niet paraat maar die bouten zet ik altijd met de hand vast, je voelt ineens een punt waar in de draaiing stopt en dat is genoeg, je duwt tenslotte een rubberen pakking in elkaar en niet 2 metalen delen. Andere mogelijkheid is dat de bout al niet best was, je hebt tenslotte geen nieuwe fiets dus je weet niet wat er in het verleden gebeurd is.
Opties zijn het 2mm boortje eruit zien te peuteren en dan met de 'linkse tap' het bouteind er uit zien te peuteren, heb je een visegrip-tang dan kun je het brok misschien nog beet pakken, andere optie is een stuk staal vast te lassen aan het brok dat in de kop zit en dan voorzichtig er uit te draaien (denk alle veiligheidsmaatregelen om je elektronica te beschermen tijdens het lassen: accu los etc, info welkom).
Als het een van de bovenste bouten is dan zal het lekken wel mee vallen, als het een van de onderste is ben ik bang dat het gaat lekken. Echte drukopbouw zal meevallen maar je heb zeker geen goede situatie. Reparatie is wel noodzakelijk.
Ik kan wel een keertje komen kijken, is tenslotte om de hoek.
Opties zijn het 2mm boortje eruit zien te peuteren en dan met de 'linkse tap' het bouteind er uit zien te peuteren, heb je een visegrip-tang dan kun je het brok misschien nog beet pakken, andere optie is een stuk staal vast te lassen aan het brok dat in de kop zit en dan voorzichtig er uit te draaien (denk alle veiligheidsmaatregelen om je elektronica te beschermen tijdens het lassen: accu los etc, info welkom).
Als het een van de bovenste bouten is dan zal het lekken wel mee vallen, als het een van de onderste is ben ik bang dat het gaat lekken. Echte drukopbouw zal meevallen maar je heb zeker geen goede situatie. Reparatie is wel noodzakelijk.
Ik kan wel een keertje komen kijken, is tenslotte om de hoek.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Wat een pech ! Maar ik neem aan dat je met "kopbout" eigenlijk klepdekselbout bedoeld ? Schroef het deksel er eens opnieuw af en maak een foto van het afgebroken stuk bout . Zit het in de kop zonder erboven uit te steken ? Dan is de kans op uitboren met de hand wel tricky , ivm niet goed centreren . Optie is dan om de kop te demonteren en uitfresen en een draadbus in de cylkop te monteren . Laat maar eens wat zien of horen . Ik woon vlak bij je en als techneut ben ik bereid je te helpen . En oliedruk staat er niet in je deksels , tenzij je zuigerveren zeer slecht zijn
. De smeeroliedruk staat op de tuimelaarassen , en als de olie deze verlaat is deze drukloos en loopt via kanalen terug naar het carter .
Misschien valt het wel mee en is het snel op te lossen . Laat maar wat weten .
Groet , Jeroen . (pb sturen en evt bellen .)

Misschien valt het wel mee en is het snel op te lossen . Laat maar wat weten .
Groet , Jeroen . (pb sturen en evt bellen .)
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Met een puntig beiteltje of een goed geslepen centerpons kun je het overgebleven draadeind nog wel eens rond tikken. Tegen de klok in.
Dat heeft mij ook wel meerdere keren gered.
Dat heeft mij ook wel meerdere keren gered.
Dag allemaal,
Wat geweldig jullie reacties, hartverwarmend zo jullie hulp!
Ben intussen beetje verder: hij lekt geen olie, ook niet na 5000 tpm. Heb er weliswaar nog niet op gereden, maar 'm warm laten draaien tbv synchronisatie. Het synchroniseren is gelukt, hij loopt keurig soepel, pakt lekker op bij gas geven en trilt amper. Lang leve mijn Carbtune setje.
Intussen ook de dynamoriem en de remolie vervangen. Voor kwam er lichtbruine remolie uit, maar ik kon maar aan 1 kant dit doen, aan de rechterzijde van het voorwiel zit geen ontluchingsnippel op de klauw. Nou ja, zal wel... Achter kwam er vieze donkerbruine drap uit, gepaard met geknars enzo, lekker vies, waarschijnlijk was dat jaren niet gedaan en was inwendig de boel flink vervuild. Heb er een halve liter remolie doorgepompt en nu het de boel weer soepel en schoon.
Enfin, de kopdeksel. Hij lekt dus geen olie. De afgebroken bout zit rechtsboven. In het gat met de draadeinde in de cilinderkop is het afgebroken. Lostikken gaat helaas niet, maar toch bedankt voor het meedenken J vd B. Blijft over:
1. lekker laten zitten zo. --> zit me niet lekker, gevoelsmatig, dus ik wil het oplossen.
2. zoals Bert aangeeft proberen eea los te krijgen met linksdraaiende tap zou kunnen, maar 2 mm boortje zit flink vast. Iets erop lassen is denk ik ook moeilijk, want amper ruimte in het gat. als ' ie zou uitsteken had dat wellicht gekund...
3. uitboren en een heli-coil erin plaatsen dan? misschien is dat de beste optie.
zie hier een karige foto, beter kreeg ik 'm niet.
Bert/ Jeroen, ik zal jullie pb' en en maak graag van jullie ontzettend hulpverlenende aanbod gebruik! Dank dank!
Wat geweldig jullie reacties, hartverwarmend zo jullie hulp!
Ben intussen beetje verder: hij lekt geen olie, ook niet na 5000 tpm. Heb er weliswaar nog niet op gereden, maar 'm warm laten draaien tbv synchronisatie. Het synchroniseren is gelukt, hij loopt keurig soepel, pakt lekker op bij gas geven en trilt amper. Lang leve mijn Carbtune setje.
Intussen ook de dynamoriem en de remolie vervangen. Voor kwam er lichtbruine remolie uit, maar ik kon maar aan 1 kant dit doen, aan de rechterzijde van het voorwiel zit geen ontluchingsnippel op de klauw. Nou ja, zal wel... Achter kwam er vieze donkerbruine drap uit, gepaard met geknars enzo, lekker vies, waarschijnlijk was dat jaren niet gedaan en was inwendig de boel flink vervuild. Heb er een halve liter remolie doorgepompt en nu het de boel weer soepel en schoon.
Enfin, de kopdeksel. Hij lekt dus geen olie. De afgebroken bout zit rechtsboven. In het gat met de draadeinde in de cilinderkop is het afgebroken. Lostikken gaat helaas niet, maar toch bedankt voor het meedenken J vd B. Blijft over:
1. lekker laten zitten zo. --> zit me niet lekker, gevoelsmatig, dus ik wil het oplossen.
2. zoals Bert aangeeft proberen eea los te krijgen met linksdraaiende tap zou kunnen, maar 2 mm boortje zit flink vast. Iets erop lassen is denk ik ook moeilijk, want amper ruimte in het gat. als ' ie zou uitsteken had dat wellicht gekund...
3. uitboren en een heli-coil erin plaatsen dan? misschien is dat de beste optie.
zie hier een karige foto, beter kreeg ik 'm niet.
Bert/ Jeroen, ik zal jullie pb' en en maak graag van jullie ontzettend hulpverlenende aanbod gebruik! Dank dank!
- jaybmw
Heb pb gezonden . Ben je in het bezit van een brandertje of goede verfstripper ? Goed warm maken doet soms wonderen en kan het ook oplossen . Als het boortje er maar uit wil...... heb harde cobalt boortjes en als die erin wil voor een paar mm , nou dan moet het eruit komen . Vaak gebruik ik torx dopjes om deze in de boring te tikken en dan eruit draaien mbv een 1/4 rateltje .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Beste Bert en Jeroen,
Na aanleiding van ons telefoontje Jeroen, heb ik een torx erin getikt, er gebeurde niet veel maar wel kwam er wat slijpsel en misschien toch ook wel wat van de uitgeboorde bout mee naar buiten. Toen heb ik met de compressor het gat verder schoongeblazen en probeerde ik mijn draadsnijsetje, en wonder boven wonder: het is gelukt!!!!!!!!!!
Heb nu weer een goede m6 draad in de kop zitten.
zojuist 2 proefboutjes erin gedraaid: eentje in een goed gat, rechtsonder, en eentje in het gefixte 'probleemgat', beide zaten er goed in en loodrecht boven elkaar. Dus de dekselbout zal ook wel goed passen.
Zal morgen eens bellen naar BMW dealer in Rijen voor een nieuwe bout tbv de deksel.
Bedankt voor alle tips! Enne, woensdagavond komt mij prima uit, dus mocht je zin hebben in een pilsje of espresso en een goed gesprek over onze boxers, dan ben je natuurlijk welkom. Laat maar even weten. Wat nadere uitleg en tips van jullie helpen mij zeer!
Groet van een blije Matthijs
Na aanleiding van ons telefoontje Jeroen, heb ik een torx erin getikt, er gebeurde niet veel maar wel kwam er wat slijpsel en misschien toch ook wel wat van de uitgeboorde bout mee naar buiten. Toen heb ik met de compressor het gat verder schoongeblazen en probeerde ik mijn draadsnijsetje, en wonder boven wonder: het is gelukt!!!!!!!!!!
Heb nu weer een goede m6 draad in de kop zitten.
zojuist 2 proefboutjes erin gedraaid: eentje in een goed gat, rechtsonder, en eentje in het gefixte 'probleemgat', beide zaten er goed in en loodrecht boven elkaar. Dus de dekselbout zal ook wel goed passen.
Zal morgen eens bellen naar BMW dealer in Rijen voor een nieuwe bout tbv de deksel.
Bedankt voor alle tips! Enne, woensdagavond komt mij prima uit, dus mocht je zin hebben in een pilsje of espresso en een goed gesprek over onze boxers, dan ben je natuurlijk welkom. Laat maar even weten. Wat nadere uitleg en tips van jullie helpen mij zeer!
Groet van een blije Matthijs
oh ja, het was mn eigen stomme schuld, in de reparatiehandleiding stonden 2 aanhaalmomenten: 8 nm en 23 nm.
Het moest dus 8 nm zijn, terwijl ik er 23 opzette.... :roll: geen wonder dus dat de bout brak.
Volgende keer beter kijken welke waarde ik moet hebben!
Weer wat geleerd!
Het moest dus 8 nm zijn, terwijl ik er 23 opzette.... :roll: geen wonder dus dat de bout brak.

Volgende keer beter kijken welke waarde ik moet hebben!
Weer wat geleerd!

- jaybmw
Goed bezig Matthijs !
Zo zie je maar weer , elkaar helpen geeft een voldaan gevoel . Denk dat je al vrij ruim geboord had , en de rest is er met draad tappen uitgekomen . Dus zonder kopdemontage of een heli-coil of draadbusje is het gelukt om je motor te repareren . Mofra is trouwens Dinsdag weer open .
Fijne kilometers !!!
Groet , Jeroen .

Fijne kilometers !!!
Groet , Jeroen .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
GEWELDIG . . . .
Matthijs' probleem met adequate en spontane hulp van mede forumleden Braid en Jaybmw binnen een dag verholpen . . . .
Hier hebben we nu een forum voor . . . .
Matthijs' probleem met adequate en spontane hulp van mede forumleden Braid en Jaybmw binnen een dag verholpen . . . .
Hier hebben we nu een forum voor . . . .

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Yep, geweldig forum! Wat een steun en saamhorigheid zo, echt top!
Hem me trouwens meteen aangemeld voor treffen op 18 mei, zin in!
Fijne avond allen en mijn dank is groot!
(kan niet wachten op de proefrit na de grote beurt, alle vloeistoffen en filters zijn vervangen, kleppen gesteld, gesynchroniseerd.... dat wordt smullen!
)
Hem me trouwens meteen aangemeld voor treffen op 18 mei, zin in!
Fijne avond allen en mijn dank is groot!
(kan niet wachten op de proefrit na de grote beurt, alle vloeistoffen en filters zijn vervangen, kleppen gesteld, gesynchroniseerd.... dat wordt smullen!

Hallo Matthijs.
Shake hands. Heb zelf ooit dezelfde fout gemaakt om 23 ipv 8 nm te gebruiken. Dat is het risico van de doe het zelfer. Soms win je wat soms verlies je wat. Maar de voldoening is groter als je het zlef hebt uitgevogeld en het werkt weer. Goed dat het op het forum staat zodat anderen dit kunnen voorkomen.
Een box(er) van Marcel
Shake hands. Heb zelf ooit dezelfde fout gemaakt om 23 ipv 8 nm te gebruiken. Dat is het risico van de doe het zelfer. Soms win je wat soms verlies je wat. Maar de voldoening is groter als je het zlef hebt uitgevogeld en het werkt weer. Goed dat het op het forum staat zodat anderen dit kunnen voorkomen.
Een box(er) van Marcel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 4940 Weergaves
-
Laatste bericht door Wally 42
-
- 11 Reacties