versnellingsbakolie aftappen zonder kliederzooi?
Moderator: RT_Patrick
versnellingsbakolie aftappen zonder kliederzooi?
Hoi allemaal,
Ik heb gisteren alle olieen vervangen, maar wat een drama om de bakolie af te tappen zeg. Daar heeft BMW niet echt een handig systeem voor bedacht, vergelijkbaar met bijv. het motorblok waar je de olie gewoon van onderen kan aftappen. In het werkplaatshandboek staat iets vaags over een BMW pijpje nr .... in het aftapkanaal draaien, maar die had ik dus niet...
Zijn er tips om dit handig te doen, zonder dat de oude bakolie overal tussen druipt? Ik heb al het forum doorgezocht en gegoogelt, maar kan het niet vinden. Heb trouwens het idee dat hij nu iets stroever schakelt dan voorheen, moet ik misschien nog een beetje bakolie toevoegen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Matthijs
PS morgen zijn de kleppen aan de beurt en de rest vd grote beurt.
Ik heb gisteren alle olieen vervangen, maar wat een drama om de bakolie af te tappen zeg. Daar heeft BMW niet echt een handig systeem voor bedacht, vergelijkbaar met bijv. het motorblok waar je de olie gewoon van onderen kan aftappen. In het werkplaatshandboek staat iets vaags over een BMW pijpje nr .... in het aftapkanaal draaien, maar die had ik dus niet...
Zijn er tips om dit handig te doen, zonder dat de oude bakolie overal tussen druipt? Ik heb al het forum doorgezocht en gegoogelt, maar kan het niet vinden. Heb trouwens het idee dat hij nu iets stroever schakelt dan voorheen, moet ik misschien nog een beetje bakolie toevoegen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Matthijs
PS morgen zijn de kleppen aan de beurt en de rest vd grote beurt.
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: versnellingsbakolie aftappen zonder kliederzooi?
Hallo, stuk karton van 25 cm lang omvouwen in V-vorm of alluminium plaat van 25 cm lang en 1mm dik buigen in V-vorm , kun je de olie naar een opvangbakje leiden.
werkt bij mij super.
m.v.g. JeHo
werkt bij mij super.
m.v.g. JeHo
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Nog beter (als zeg ik het zelf
) is een lege cilinder van een kitspuitpatroon inkorten en schuin afsnijden, die past precies in het gat in de zijplaat en het loopt het keurig je opvangbakje in 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Dat zijn handige tips, bedankt! Laten jullie de motor dan gewoon op de middenbok staan of zet je m een beetje schuin, zodat het makkelijker eruit loopt?
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Ook de karton tube van een rol wc-papier is op de juiste maat en al op een goede lengte om de OE gereedschapskits inbussleutel erin te steken om de plug los te draiien.
Maar de bovenste plud eerste los- dan vloeit de olie beter uit bij de onderste plug.
Doe het met een afgekoeld katalyuser en daarna wat remblok reiniger of gelijk gebruiken om evt druppels olie van de kat te verwijderen...
Maar de bovenste plud eerste los- dan vloeit de olie beter uit bij de onderste plug.
Doe het met een afgekoeld katalyuser en daarna wat remblok reiniger of gelijk gebruiken om evt druppels olie van de kat te verwijderen...

(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Thanks!!! Goede tips, dat is fijn.
Inmiddels is de motor uitgekleed: kuip, tank, etc is eraf zodat ik een grote beurt aan de motor kan geven.
Inmiddels is de motor uitgekleed: kuip, tank, etc is eraf zodat ik een grote beurt aan de motor kan geven.
- Baird
- 2024
Ik doe het bij een warme motor en plaats een plankje van pakweg een cm onder de linker poot van de middenbok. De kit-tube maak je schoon door er een lapje door heen te halen en klaar voor de volgende keer!M'thijs schreef:Dat zijn handige tips, bedankt! Laten jullie de motor dan gewoon op de middenbok staan of zet je m een beetje schuin, zodat het makkelijker eruit loopt?
Als je dan toch om tips verlegen zit: let bij het verversen van de cardanolie erop dat het niet op je band druppelt, ik gebruik een flink blok hout en zet daar een bakje op zodat het bakje dicht onder en recht onder de cardan staat, uiteraard ook in warme toestand.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Thanks Bert! Het is allemaal gelukt, een volgende keer zal het met deze tips soepeler gaan met minder zooi :-)
We hebben trouwens kort na de zomer wat pb contact gehad om af te spreken, dat je me wat wegwijs kon maken met de RT. Dit aangezien ik in de buurt woon, maar daar kwam niks meer van. Lijkt het je wat om eens af te spreken? Momenteel is mijn BMW uitgekleed en ben ik een grote beurt aan het uitvoeren, maar komende week als de beurt klaar is moet hij weer rijdbaar zijn. zondag wil ik de kleppen gaan stellen en synchroniseren, ben benieuwd.
We hebben trouwens kort na de zomer wat pb contact gehad om af te spreken, dat je me wat wegwijs kon maken met de RT. Dit aangezien ik in de buurt woon, maar daar kwam niks meer van. Lijkt het je wat om eens af te spreken? Momenteel is mijn BMW uitgekleed en ben ik een grote beurt aan het uitvoeren, maar komende week als de beurt klaar is moet hij weer rijdbaar zijn. zondag wil ik de kleppen gaan stellen en synchroniseren, ben benieuwd.
- Baird
- 2024
is goed, maar weer eens contact opnemenM'thijs schreef:Thanks Bert! Het is allemaal gelukt, een volgende keer zal het met deze tips soepeler gaan met minder zooi :-)

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Kees BMW
Goedenmorgen.
Ik haal ook altijd een magneet door de afgetapte olie,om te zien of er ook metaal deeltjes in zitten.
Gr-Kees.
Ik haal ook altijd een magneet door de afgetapte olie,om te zien of er ook metaal deeltjes in zitten.
Gr-Kees.
Kees BMW
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 24 Reacties
- 7401 Weergaves
-
Laatste bericht door WaltzingMatilda
-
- 0 Reacties