Kaartupdate CN 2014.4 (Video)

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Kaartupdate CN 2014.4 (Video)

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Er is voor de Garmin apparaten weer een nieuwe kaartupdate verschenen; versie 2014.4.

Omdat ook het programma Express gaandeweg wat veranderd is (ondermeer de manier om aan te geven dat de kaart ook op de pc geïnstalleerd moet worden) heb ik over Express een nieuwe video gemaakt.
[media]ErhSdU98ALw[/media]
Succes!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Paul leliveld
Bijz: Honda ST1100
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Kaartupdate CN 2014.4

Ongelezen bericht door Paul leliveld »

2014,4 staat weer eens op mijn garmin zumo 550.. _004
Zwiety
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Ongelezen bericht door Zwiety »

Ben er nu mee bezig.... Garmin Express geeft aan dat dit 2 uur gaat duren :$
Dus nog even wachten om het resultaat te kunnen bewonderen.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Tis weer gelukt.

Kreeg een nooit eerder geziene keuze te maken.

1) de update Duistland, Oostenrijk, Zwitserland en Tjechie 2014.40
2) de update nuMapslifetime Europa 2014.40

Ik kon ze ook beide aanvinken....................

Ronald
JM1100RT
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Ongelezen bericht door JM1100RT »

Hans
bedankt voor de video. Ikzelf had bij het updaten van de Zumo 340 niet meteen in de gaten waar de optie voor het gelijktijdig installeren op de PC ook weer zat. Maar dat is achteraf via "de kaarten opnieuw installeren" weer in orde gekomen. Want daar kon ik de gevanceerde opties wel vinden. Misschien hebben anderen daar nog wat aan.

Misschien nog een nuttige tip is dat je de vorige versie van City Navigator kan/moet verwijderen via het Configuratiescherm van Windows zelf (scheelt namelijk 4 gigabytjes aan schijfruimte) :lol:

Zit er nog verschil in de versies van Express en zo ja, waar kan je het versienummer eigenlijk vinden?
[groet] JM -1100-
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, er zitten verschillen tussen de versies van Garmin Express, maar Garmin geeft daar, in tegenstelling tot hun andere software, vrij weinig verdere informatie over.

Als je Garmin Express opstart en klikt op het tandwiel-symbool rechts bovenaan (naast de vraagteken/help-knop) krijg je te zien welke versie Garmin Express je gebruikt.
Op het nieuwe scherm wordt dan getoond welke versie je hebt (nieuwste is versie 2.3.18.0) met daarnaast de short-cut om op eventuele programma-updates te controleren.
JM1100RT
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Ongelezen bericht door JM1100RT »

Thanks
had er overheen gekeken denk ik
_002
JM -1100-
Inspector Gadget

Maak je niet sappel, Garmin is een meester in het verbergen van essentiële functies. ;)
Ik moest ook ff zoeken waar het stond. :lol:
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Zoals gewoonlijk weer een fluitje van een cent, gelijk ook de firmware van de Zum0 350 bijgewerkt, en nu kan deze ook met tracks overweg _004
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Noortukker

Ongelezen bericht door Noortukker »

De nieuwste garmin express geinstalleerd, video van Hans bekeken voor de laatste instructies en beginnen maar.
Het ging volgens plan, kaarten werden keurig gedownload en toen begon het installeren.
Op de zumo 660 ging het fluitje poep daarna werden de kaarten voor de computer geconfigureerd.
Na een goede nachtrust was hij daar na het ontbijt nog steeds mee bezig,
grrrrrrrrrrrrrr @#$#%$#^garminexpress.
maar weer de oude mapupdater opgestart en binnen no time ( is 2 uur garmin time) stonden de nieuwe kaart bestanden weer op de computer en op de zumo.

garminexpress en ik zijn nog steeds ongelukkig met elkaar.

grt,
André
Van A naar B is het leukst op een RT
Hans Vaessen

Tsja.. 100% succes blijkt nog erg moeilijk voor Express..

Mogelijk dat er sprake was van een firmwareupdate; daartoe moet het toestel eerst weer even losgekoppeld worden van de pc en opnieuw gekoppeld. Express is daar niet altijd even duidelijk in. Om die reden kies ik liever niet voor 'alle updates', maar die ze liever één voor één. Al was het maar om de oorzaak van evt problemen beter in beeld te hebben..

Kijk wellicht ook even met javawa jdm naar wat er nu precies in je toestel staat; kan verhelderend zijn.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Inderdaad, 100% werkend is geen garantie voor de toekomst. ;)

Zo blijft de MyGarmin portaal stoïcijns melden dat voor mijn Garmin 2820 route-kaartupdate ik ook Garmin Express moet gebruiken.
Jammer, Garmin. Fout!
Garmin Express werkt niet met de Garmin 2820.

Gelukkig dat ik de GarminMapUpdater nog altijd bewaard heb, en die verliep prima.

De BMW Navigator 4 routekaart-update ga ik zo dadelijk via Garmin Express doen (wish me luck :twisted: ) nadat ik eerst overal een file-backup van gemaakt heb én de oude routekaart gewist heb.

Overigens het advies van Hans onderschrijf ik;
Voor sommige updates, zoals firmware is het inderdaad beter/noodzakelijk alleen die ene update uit te laten voeren en daarna het apparaat opnieuw laten opstarten en de rest van de updates te laten uitvoeren.
Soms komt het ook voor dat een update nog altijd in de te-doen lijst blijft staan totdat het apparaat daadwerkelijk een keer opnieuw ge-herstart is.
Inspector Gadget

Update:
Garmin Express ging redelijk goed voor wat betreft de BMW Navigator 4.

Wel werd helaas (wederom) de OnRoute motorkaart gewist, tijdens de installatie van de kaartupdate 2014.40.
Tja. :(
HanTeRT
2023
2023
Type: Overig R-serie
Bijz: Full Options
Woonplaats of omgeving: Overijssel

Ongelezen bericht door HanTeRT »

Op mijn Zumo 550 is de kaartupdate 2014.4 zonder problemen met behulp van Garmin Express geïnstalleerd. _004

Groet,

Han
Denk in oplossingen, niet in problemen.
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

dutchmidiman schreef:Update:

Wel werd helaas (wederom) de OnRoute motorkaart gewist, tijdens de installatie van de kaartupdate 2014.40.
Dat is vreemd. Bij mij blijft die intact. Toch verschil tussen navigator 4 en zumo 660?
Inspector Gadget

Ik vermoed omdat ik er meerdere routekaarten op heb/had staan, zijnde 2x OnRoute motorkaarten.
1x in de unit en 1x op de geheugenkaart. Naast de Garmin routekaart 2014.30

Voortijdig wis ik altijd de oude Garmin routekaart;
Om te voorkomen, wat ook al eens is voorgekomen, de oude versie Garmin routekaart niet gewist wordt.
En je dus, in dit geval, 2014.30 én 2014.40 routekaarten hebt.

Garmin Express had de "gmapsupp.img" (=OnRoute motorkaart) in de unit zelf gewist en de "gmapsup1.img" aangemaakt op het geheugenkaartje.

Nu ben ik natuurlijk geen "Garmin programmeur" maar ik vermoed dat het gaat ongeveer zoals;
- Indien geheugen NAV 4 = onvoldoende AND geheugenkaart is aanwezig, THEN wis "gmapsupp.img" op unit AND installeer op geheugenkaart.
- IF geheugenkaart al reeds een "gmapsupp.img" bevat, doelbestand wordt dan "gmapsup1.img".

:lol:
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

wil51 schreef:
dutchmidiman schreef:Update:

Dat is vreemd. Bij mij blijft die intact. Toch verschil tussen navigator 4 en zumo 660?

Oh, bij mij werd hij vorige update ook gewijzigd en had hem nog niet teruggezet.
En ik heb een zumo 660. _001
Flying Dutchman
Bijz: Blauw

Ongelezen bericht door Flying Dutchman »

Ik heb het volgende probleem.
Ik heb een zumo 660 zonder sd kaart. Hierop stond kaart 2013.40 van west Europa.
Vanochtend heb ik de versie 2014.40 hier op gezet. dit ging zonder problemen.
Vervolgens wilde ik op de PC de volledige kaart installeren.
Hier is iets fout gegaan, want nu heb ik wel de volledige kaart op de computer staan, maar op de zumo staat nu midden en oost Europa.
Als ik de kaart opnieuw wil installeren vind ik de regio west Europa niet terug.
Ik wil graag de volgende landen op de ZUMO hebben:
NL, B, Lux, De, Fr, SP, IT, CH, A, UK, IRL, DK. Deze vormen mij, mogelijk met nog wat andere landen west Europa.
Iemand enig idee hoe ik die in express kan selecteren?

Alvast bedankt,
peter
Jekihero

m.b.v. Mapinstall.

Ronald
Flying Dutchman

Helaas, dat werkt niet. dan geeft mapinstall aan dat ik teveel regio's heb gesecteerd.

Peter
Jekihero

[quote="Flying Dutchman"]Helaas, dat werkt niet. dan geeft mapinstall aan dat ik teveel regio's heb gesecteerd.

Peter[/quote]

Omdat er te weinig vrije ruimte op de ZUMO is?

Ronald
Inspector Gadget

Klopt, MapInstall gebruikt niet dezelfde routekaart-update die GarminExpress installeert.

Ik zou willen adviseren de JaVaWa Device Manager te gebruiken;
http://www.javawa.nl/jdm.html
Daarmee kan je de routekaarten op je Garmin beheren, waaronder ook eventueel wissen.
Om ze daarna óf met MapInstall de laatste versie te installeren óf met GarminExpress. Opnieuw. ;)

Ik zou overigens wel willen adviseren serieus toch een geheugenkaartje te gaan overwegen;
KaartUpdate CN 2014.4 is 3,2GB groot voor Europe ALL, het is een kwestie van tijd dat een volgende routekaart-update niet meer zomaar in de Zumo 660 past.
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ik zou willen adviseren de JaVaWa Device Manager te gebruiken;
http://www.javawa.nl/jdm.html
Daarmee kan je de routekaarten op je Garmin beheren, waaronder ook eventueel wissen.
klopt, maar je wist dan wel de gehele kaart (gmapsup.img) en bv geen deelkaarten die overlappen (of ik heb er over gekeken?)
Had voor BeNeLux en FR gekozen en dan met Mapinstall DACH, It, E, P, Croatië en Bosnië erbij gezet, bleek dat de BeNeLux kaart heel de Duitse grenskant meenam en die er dus dubbel inzat (10 deelkaarten). Met DM kon ik die dan wel zien in het rood in de kaartdekking maar niet gaan wissen. Dus die grensregio's uit mapinstall gegooid en nog eens update gedraaid.
Inspector Gadget

Re: Kaartupdate CN 2014.4 (Video)

Klopt, JaVaWa Device Manager is alleen in staat de routekaart(en) als geheel (=bestand) te werken, in plaats van de eventuele segmenten.
En dat is de kracht in de oplossing, die eenvoud, vindt ik zelf.

Als je MapInstall én GarminExpress gebruikt, bestaat er de kans dat je dus met 2 routekaarten in je Garmin komt te zitten.
Waarbij GarminExpress de routekaart aanmaakt met de naam "gmapsupp.img" en MapInstall daarentegen de routekaart met de naam "gmapsup1.img".

Helaas heeft Garmin al haar wijsheid (not!) de functie dat je via MapInstall ook de reeds geïnstalleerde kaarten in je Zumo kon uitlezen (Retrieve Maps from Device) sinds versie 4.x gedropt.
Dus kan je via die weg ook niet meer controleren of er überhaupt een routekaart in je Zumo geïnstalleerd is, of niet.
Waarmee mijn stelling volhard wordt dat Garmin geen software kan schrijven welllicht wat sterk aangezet lijkt, maar waarom die functie is komen te vervallen is mij echt een volslagen raadsel.

Anyhoe, door de kans/risico dat MapInstall en GarminExpress dus met elk hun eigen separate kaarten aan de slag gaan, én wetende dat GarminExpress ook niet helemaal vlekkeloos omgaat met diverse kaarten (zie mijn eerdere reactie dat mijn OnRoute motorkaart elke keer door GarminExpress gewist wordt), is mijn advies terug naar de basis te gaan en JaVaWa Device Manager te gebruiken en "scan schijven" te doen om te zien of er inderdaad "toevallig" 2 routekaarten op de Zumo staan. En ze daarna allebei eventueel te wissen.
Want 1 ding is zeker, JaVaWa Device Manager herkent alles, zelfs de externe harddisk waar je eventueel alle file-backups van de routekaarten hebt staan, zoals in mijn geval. _004

En daarna de keuze te maken óf met MapInstall (mist je de volledige routekaart op je PC hebt staan) óf met GarminExpress (die de kaarten altijd vanuit het internet haalt) aan de slag gaan om dan opnieuw de juiste kaart te installeren.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Met GarminMapUpdater stond het in 20 minuten op de laptop en daarna ook op de pc, de pc staat nu even te rekenen om het op de ouwe trouwe GPSMap276C te zetten, fluitje van een cent.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

+1
Voor de Garmin 2820.
Inderdaad, GarminMapUpdater was een fluitje van een eurocent. :lol:
aantzeetje

+1
Gisteren ook de map update voor de 2820 gedraaid met mapupdater. De gmpapprom er af gegooid (back up), gampsup (kleinste stukje zee dat ik kon vinden hier in gezet met mapsource) herbenoemd naar gmapprom en met mapinstall IRL, UK, Benelux, F, E, P, DACH en I naar de 2820 gezet. Ging er net op 1.8 GB (de kaartindexering neemt ook wat plaats in) en pc'tje was 1.5 uur bezig met overzetten. Vervolgens de mapprom er af gegooid en de gamsup weer herbenoemd naar gmapprom. Weer een gelukkig mens.

Even 2820 aan pc gehangen in USB massa opslag en met JaVaWa DM de kaartdekking bekeken (de fout die deze geeft is normaal daar de F:/Garmin geen SD kaartje is)
dekking met JaVaWa DM.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Flying Dutchman

Ik ben er inmiddels achter wat het probleem veroorzaakte.
Zoals een van de eerste reacties al meldde, te weinig ruimte in het interne geheugen van de Zumo 660.
Nadat ik alle updates die afgelopen zaterdag geïnstalleerd waren inclusief 3 JCV files in de directory JCV lukte het om geheel West Europa weer te installeren.
Deze 3 JCV files waren bijna 1,5 GB en die had ik in eerste instantie niet verwijderd. Toen er extra 1,5 Gb vrij was, kon dus West Europa als geheel weer worden geïnstalleerd.
Weer wat geleerd, maar toch maar eens een SD kaartje aanschaffen. Een paar jaar geleden paste heel Europa nog op de zumo 660, maar binnen kort waarschijnlijk zelfs West Europa niet meer.

Peter
Inspector Gadget

Die JCV's (Junction View, soms ook wel Lane Assist genaamd) zijn er een aantal van geweest die behoorlijk groot waren inderdaad.
Garmin zou naar verluid er mee hebben zitten "rommelen" om proberen problemen mee op te lossen maar het middel leek erger dan de kwaal.
GarminExpress ruimt dat bestand, als het goed is, wel op.
Of GarminMapUpdater dat ook goed doet, weet ik niet.
JoJothefirst
2024
2024
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

't Is al weer een tijdje stil op dit draadje.... _001 , dus laat mij het eens proberen nieuw leven in te blazen _002
2 Jaar geleden heb ik de Zümo 660 gekocht met de 1 Gb OnRoute SD-kaart erbij. Op een gegeven moment heb ik bij de update, omdat niet meer geheel Europa in het toestel paste, gekozen voor alleen installatie van Benelux en Frankrijk.
Nu heb ik sinds enige tijd het 1 Gb kaartje vervangen door een 4 Gb kaart, daar de OnRoute kaart naar toe gekopieerd. En nu wil ik gewoon weer heel Europa installeren. Echter.... Garmin Express 'herinnert' zich dat Benelux en Frankrijk geïnstalleerd zijn en ik krijg op geen enkele manier het voor elkaar om weer voor geheel (of een deel van ) Europa te kiezen. Met JaVaWa JDM de kaarten uit de Zümo verwijderd (Benelux en Frankrijk waren nog steeds 2014.3 en dan was er nog een andere kaart 2014.4). De bestandsnamen waren 'gmapprom.img' en 'gmapsupp.img'.
Ik had eigenlijk verwacht dat ik vanaf dat moment wel heel Europa zou moeten kunnen installeren maar nee, Garmin Express wil niet meer dan Benelux en Frankrijk. Ter grootte van 2 Gb. (Toevallig net zo groot als het bestand gmapsupp.img dat op de SD kaart staat. Uit voorgaande posts begrijp ik dat het hierbij om de OnRoute kaart gaat? Er staat namelijk dat het de 'CN Europe NT 2014.40' kaart is met naam kaartenset: Tirane, Shqiperia, Graz, Osterreich, Sankt Polten :?: Niet echt herkenbaar als OnRoute kaart, noch als Benelux en Frankrijk..... maar misschien staat dit geheel los van het eerste probleem _001 ).
Kortom: hoe krijg ik het voor elkaar dat ik Europa op de Zümo en de PC kan installeren?

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Het wordt meestal redelijk snel stil op dit type draadje naar mate Garmin (Express) steeds beter werkt. ;)

Als je de Zumo aansluit op de Kompjuter en wederom door Javawa Device Manager (JDM) laat scannen op de beschikbare routekaarten, wordt er dan nog 1 routekaart gevonden, zijnde 2014.4 ?

Wat geeft JDM dan aan ook qua (o.a. vrije) ruimte op je geheugenkaartje?
Want de huidige volledige routekaart is 3,2 Gb, en voor Express jou de mogelijkheid te kunnen geven Volledig Europa te installeren moet voor het starten van Express dus zoveel ruimte wel vrij zijn op die geheugenkaart.

Als die routekaart gevonden wordt in de Zumo en niet op de geheugenkaart, zou je kunnen overwegen die routekaart naar het geheugenkaartje te kopiëren voordat je Express opstart.
aantzeetje

Jo, daar er niet genoeg ruimte is op de SD gaat express dus enkel de ruimte in je toestel benutten (2gbyte dus). En omdat deze te klein is voor heel EU moet je dus een keuze maken. Een 4 gig SD is te klein daar heel EU rond de 3.8 gBytes is en hij nog eens 250 mbytes nodig heeft voor andere installatie rotzooi, je gpx files, poi files, ...ook nog eens de nodige ruimte innemen en je FAT32 formatering ook nog eens wat plaats in neemt maakt dat je 4 gig SD te klein is voor een volledige dekking er op te zetten. Een 8gbyte class4 SD kaartje aanschaffen dus.
Je gps aan de pjuter hangen en Garmin Express opstarten en eerst kijken naar nieuwe updates (kaarten en toestel). Altijd eerst firmware toestel updaten indien nodig.
Met een leeg 8 gByte (snelheid 4) FAT32 geformatteerd SD kaartje (wel zien dat er een :/Garmin op staat) in je gps dan express opstarten. Wel even wachten tot express het SD kaartje ziet. In het linker keuzevak dan heel EU kiezen (als express genoeg geheugen ziet doet hij automatisch heel EU) en dan onder het venstertje de optie pc en toestel kiezen en express laten doen en zelf laten kiezen waar hij het neerzet. Dan een uur of 2 koffieleuteren en daarna Onroute op de SD zetten en je poi's enz...
JoJothefirst
2024
2024

As we speak is mij Garmin bezig met de gewenste update! De aanwijzingen hierboven opgevolgd (op de aanschaf van een 8Gb kaartje na, dan). Ik bleef echter de keuze houden dat ik alleen Benelux en Frankrijk mag/kan updaten. Dan dat maar doen *zucht*. Pas nadat die kaarten in het apparaat waren geïnstalleerd kreeg ik de mogelijkheid om van regio te wijzigen. Héhé! En daar kreeg ik de keuze uit óf geheel Europa met gebruik making van het SD kaartje (waarbij 4Gb trouwens toereikend was) te installeren óf een deelregio. Ik heb voor het laatste gekozen en Centraal Europa is nu bezig erop gezet te worden. Garmin Express gaf overigens nog de melding dat je altijd van regio kunt wisselen onder het tabblad 'Toestel', maar daar heb ik die mogelijkheid nog niet kunnen vinden.....
Wederom dank voor de adviezen en de helpende hand.

[groet]

JoJo

(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons _001 )
JoJothefirst
2024
2024

JoJothefirst schreef:.....en Centraal Europa is nu bezig erop gezet te worden.
Ik had dus net iets te vroeg gejuicht.... Garmin Express lijkt zo zijn eigen plan te trekken en achteraf redenerend denk ik dat dat toch met de beschikbare ruimte te maken te heeft.
Toen de installatie klaar was kreeg ik geen groen licht maar een foutmelding. Er was iets fout gegaan en ik kon óf stoppen óf het opnieuw proberen. Ik kies voor het laatste en Garmin Express hervat met het installeren van Benelux en Frankrijk (terwijl ik toch bezig was met Centraal Europa). Dat verliep goed en toen pas kreeg ik opnieuw de mogelijkheid om een andere regio te kiezen. Ik kon echter alléén maar geheel Europa kiezen. Vooruit dan maar... geheel Europa. SD kaart wordt gedetecteerd en of ik het daar op wil zetten? Prima _001 Dat is dus gebeurd, maar mijn Onroute kaart is er wel af geknikkerd. En daar is dus nu (met 4Gb kaart) geen ruimte meer voor In het toestel een kleine 2Gb vrij maar te weinig voor de OnRoute kaart en op de SD kaart nog veel minder ruimte.
Nou ja, de kaart staat er nu helemaal op en na het weekend zie ik wel weer verder. Er komt een verjaardag aan dus dan kan ik meteen een 8Gb SD kaartje op het verlanglijstje zetten ;)

[groet]

JoJo
aantzeetje

Had je toch gezegd dat 4 gig te klein was. Zeker met een Onroute kaart van 1 gig erbij. En een 8 gig kost nog geen tientje dus waarom wachten op een verjaardag? Paar biertjes minder drinken lol.
Hans Vaessen

Ook in de demo op http://youtu.be/ErhSdU98ALw kwam ik wat 'onlogische' dingen tegen waarin express aanvankelijk andere zaken meldt dan het in de praktijk uitvoert... Express is (gelukkig) steeds beter; perfect is het nog niet vrees ik...

Enkele opmerkingen:
a. plaats voor heel Eu een 8Gb - kies een 'standaard-kaart', geen supersnelle. Kost iets van 10 euro
b. heb je eerder zitten 'klooien' met je toestel: ruim dan eerst even oude kaart op met JDM
c. maak evt eerst een backup van m.n. de motorkaart
d. gebruik voor de Z550 - als je heel Eu wilt Mapupdater ipv express
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

In tegenstelling tot Hans adviseer ik wel een redelijk goede, lees, snelle(re) MicroSD geheugenkaartje te kiezen;
Kies je een te langzame geheugenkaartje zal de Zumo 660 bij een 1e opstart de routekaart op dat geheugenkaartje niet kunnen vinden!
(wat je kunt controleren via Extra -> Instellingen -> Kaart -> Krt info)
De Zumo 660 zal dan alleen de eventueel aanwezige routekaart in het eigen geheugen weergeven.
Als je dan de Zumo 660 opnieuw uit en aan zet, werkt het soms weer wel. Heel vervelend als je dat overkomt en je hebt het niet in de gaten. ;)

Ik heb een rijke schakering van 8GB (HC) MicroSD geheugenkaartjes getest, en deze werkt bij mij prima;
http://www.mycom.nl/opslag/geheugenkaar ... 8gb?var1=4
Hans Vaessen

dutchmidiman schreef:In tegenstelling tot Hans adviseer ik wel een redelijk goede, lees, snelle(re) MicroSD geheugenkaartje te kiezen;
Be my guest; ik heb de wijsheid niet in pacht en moet het hebben van de gebruikersfeedback die ik krijg. Vanuit die ervaring is mijn conclusie dat een te snelle kaart problematisch kan zijn. Op één van de fora was onlangs ook iemand die technisch uitlegde hoe dat zat (maar daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten).

Wat in ieder geval wèl van belang is is dat je zorgt dat je toestel over de meest recente firmware beschikt. Ergens vorig jaar is er een update verschenen die herkenning van de SD verbeterde (en daarbij ook het probleem oploste dat de zumo met geplaatste SD vaak niet door de computer herkend werd).

Maar die ICIDU hierboven is sowieso een prima tip: 11 euro, gratis bezorgd èn getest door dutchmidman!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Tsja....ik heb ook die icidu gehad in mijn telefoon.
Was echter na vier maanden reeds overleden :-(
Inspector Gadget

Hmm, apart!
Ik heb nog nooit een kaartje defect gehad. _001
Ik mag hopen (& verwacht ik ook bij Mycom, is mijn ervaring) dat het zonder morren voor je is omgeruild?

Ik heb getest met (o.a.) een SanDisk 8Gb met Class 2 en die geeft bij mij problemen.
Bij 4 routekaarten geïnstalleerd, geeft de Zumo 660 wat erg vaak problemen met het lezen van de routekaarten vanaf het geheugenkaartje.
Bij de ICIDU 8Gb geheugenkaartje (Class 10) heb ik die problemen geheel niet.
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Done voor m'n Navigator III. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië met Garmin mapupdater, daarna mbv Mapsource, Frankrijk en Benelux. Tijdsduur: 2½ uur
aantzeetje

JDoubleOP schreef:Done voor m'n Navigator III. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië met Garmin mapupdater, daarna mbv Mapsource, Frankrijk en Benelux. Tijdsduur: 2½ uur
Dan hoop ik dat je de grensregio NL-D in D of in NL niet geselecteerd hebt, anders zitten die er nu dubbel in (10 kaartsegmenten) wat routeringsproblemen gaat geven. Zet je nav III eens in USB massa opslag mode en kijk even met JaVawa GMTK naar je routeerbare kaarten.Als daar een geel driehoekje achter staat weet je hoe laat het is.
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Nee niet dubbel....., maar kan je overkomen als je NIET goed oplet. Thx anyway _004
aantzeetje schreef:
JDoubleOP schreef:Done voor m'n Navigator III. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië met Garmin mapupdater, daarna mbv Mapsource, Frankrijk en Benelux. Tijdsduur: 2½ uur
Dan hoop ik dat je de grensregio NL-D in D of in NL niet geselecteerd hebt, anders zitten die er nu dubbel in (10 kaartsegmenten) wat routeringsproblemen gaat geven. Zet je nav III eens in USB massa opslag mode en kijk even met JaVawa GMTK naar je routeerbare kaarten.Als daar een geel driehoekje achter staat weet je hoe laat het is.
GerardRTRijder

Ongelezen bericht door GerardRTRijder »

Staat bij mij op mijn 350 en op mijn pc dus weer lekker mooie routes maken.
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Vanmiddag het ICIDU 8gb kaartje gekocht waar Rob mee kwam. Helaas ziet zowel Garmin Express als Map Updater de SD kaart niet _002 Mijn bedoeling was om geheel Europa op de SD kaart te zetten. De kaarten krijg ik ook niet op m'n laptop grrrr.

Ik ben een leek als het aankomt op computers en software. Javawa installeren en gebruiken lukt me wel maar veel verder gaat het niet. Voorheen nooit problemen gehad met het installeren van de kaarten maar nu wel. Overigens heb ik wel laatst de update gedaan van 2014.30 naar 2014.40 (lifetime update).

HELP _001
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Je moet dat geheugenkaartje waarschijnlijk eerst formatteren op je kompjoeter:
Als je het geheugenkaart kunt koppelen/plaatsen in/op je PC, dan formateren in FAT-formaat.
Niet in FAT32 en niet in NTFS, of exFAT.
Wolfs RT

Kan alleen formatteren in FAT32 of exFAT?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Doe dan maar FAT32.

Er is nog wel een andere tool maar de bron waar deze vaak gevonden wordt, is vaak gevaarlijk.

LET OP: Het geheugenkaartje moet echt inklikken (!) als je deze installeert in het batterijcompartiment.
Je *moet* heel duidelijk een klikje horen, pas dan zit het geheugenkaartje echt *in* het geheugenslotje.
Omdat vingers soms wat te dik zijn, adviseer ik een plastic (!) ballpoint met ingeschoven pen om het geheugenkaartje *in* het geheugenslotje te plaatsen. Duw door totdat je die klik hoort, en het geheugenkaartje zit pas dan goed.
Wolfs RT

Heb de SD geformatteerd (FAT32) en de SD zit geklikt in de gps.

Helaas, zowel in Garmin Express als Map Updater wordt de SD niet gezien _001 _002

Javawa ziet 'm wel......
Laatst gewijzigd door Wolfs RT op 07 apr 2014, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

FF een korte & eenvoudige test als je de Zumo 660 aan de PC hangt;
Ik weet niet welke versie Windows je gebruikt?
In je Windows verkenner opstart, of klikt op "Mijn PC/Computer"-icoon op het bureaublad, zal je naast de Garmin Zumo 660 schijfeenheid ook een schijfeenheid zien welke je geheugenkaartje is. (van 7,x Gb vrije ruimte)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”