Pagina 1 van 1
Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 14 jan 2014, 12:38
door Inspector Gadget
Meer is te lezen op:
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/vololigh ... e-remlicht
&
http://www.kickstarter.com/projects/vol ... visibility
Helaas vooralsnog niet geschikt voor CAN-bus.
Ikzelf gebruik een 3e remlicht (wel CAN-bus geschikt) achterop de koffer wat m.i. de zichtbaarheid (bij remming, dus bediening van de remmen) verbeterd;
R1200RT:
R1100RT:
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 14 jan 2014, 14:10
door JDoubleOP
Uitvindingen mbt safety

Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 14 jan 2014, 14:32
door Inspector Gadget
+1

Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 14 jan 2014, 15:45
door HansD
dutchmidiman schreef:.....
Helaas vooralsnog niet geschikt voor Canbus
Hoezo niet? Je hebt alleen een losse 12v nodig voor deze unit rechtstreeks van de accu. Er is geen enkelijke interactie met de bestaande signalering, canbus of geen canbus.
Slimme oplossing, alleen in Nl illegaal denk ik, tenzij je het knipperen uit kunt zetten, dus alleen constant branden in geval van deceleratie. Maar dan gaat ook een deel van de slimmigheid verloren.
En jammer dat het zit ingebouwd in een Amerikaanse (te kleine) kentekenplaat.
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 14 jan 2014, 16:03
door Inspector Gadget
Ten eerste omdat ze het zelf ook aangeven;
Will the module work with all motorcycles?
....
NOTE: If your motorcycle uses a CanBus system, (many BMW models) you will not be able to install the modular Vololights device at this time.
En ten 2e omdat ik weet hoe het remlicht-signaal op de 1200RT opgebouwd is, het is een gemoduleerd signaal.
(eenvoudig uitgelegd: een hoge en een lage spanning). Daarmee wordt bij een gloeilamp met enkelvoudige gloeidraad dim- én remlicht gesimuleerd.
En wat betreft EU kentekenplaten staat er;
Will we develop Vololights to fit Euro/other country license plates?
Vectolabs will be developing the product for the international market once we get some traction domestically.
Development might include a package design similar to what is shown with a larger plate size or a module that plugs inline to your existing brake lights. The module was the original path we were headed and we will return to it's development.
It is really going to take some marketing research to figure out where the device will sell and what form factor is better suited for each market.
-Jesse
Last updated: Wednesday May 15, 12:25pm EDT
Maar met een beetje handigheid is het wel aan te passen, het is 3-aderige flat-cable zo te zien.

Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 14 jan 2014, 16:37
door HansD
Het mooie van de Volo oplossing is juist dat je niks te maken hebt met de remlichtsignalering van de R1200RT. Het module stelt zelf vast ahv versnellingssensors of er geremd wordt, dus ook als je flink terugschakelt!
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 14 jan 2014, 16:44
door Inspector Gadget
Dat had ik ook begrepen maar ik vermoed dat ze het dimlicht-signaal gebruiken voor voeding.
En dat is dus een te lage spanning, volgens mij 4,73 volt als ik het mij goed herinner, belast.
(direct aangestuurd vanuit de ZFE)
Je kunt natuurlijk ook een geschakelde spanning (al dan niet via FuzeBlocks of PDM60) uit het CAN-bus systeem halen.
CAN-bus hoeft dus inderdaad geen probleem te zijn.
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 15 jan 2014, 18:59
door 1-handed
dutchmidiman schreef:Je kunt natuurlijk ook een geschakelde spanning (al dan niet via FuzeBlocks of PDM60) uit het CAN-bus systeem halen.
CAN-bus hoeft dus inderdaad geen probleem te zijn.
Ook mijn 2e remlicht(LED) in topkoffer komt gewoon van het remlicht.
Geen foutmelding of probleem

Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 15 jan 2014, 19:40
door Inspector Gadget
Alleen jou 2e remlicht(LED) in topkoffer is van de K1600 en die is ook CAN-bus.
De VoloLights heeft naast LED's ook stuurelektronica en dat dient CAN-bus compatible (lees: kunnen werken met lagere spanning dan 12 volt én gemoduleerd) te zijn.
"Normale" LED's (= zonder verdere elektronica) werken over het algemeen prima op CAN-bus, met uitzondering van de lampen-defect detectie, tenzij je de bestaande gloeilampen handhaaft. Of dat de betreffende "normale" LED wél CAN-bus compatible zijn maar dan zit er vaak enig elektronica in de lamp-voet.
Niets is als vanzelfsprekend met CAN-bus wat dat betreft.
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 15 jan 2014, 20:32
door 1-handed
dutchmidiman schreef:Alleen jou 2e remlicht(LED) in topkoffer is van de K1600 en die is ook CAN-bus.

Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 25 feb 2014, 05:26
door Inspector Gadget
Goed nieuws;
VoloLights zal naar verluid ook met een zelfstandige module komen waar je eigen (led) lampen aan kunt hangen;
http://vololights.com/products/vololights-module
Middels mijn FuzeBlock (= geschakeld 12 volt) zou dat ook moeten kunnen werken, ff contact leggen met de makers en mijn ideeën spuien.

:lol:
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 25 feb 2014, 14:32
door R1200rt2008
HansD schreef:dutchmidiman schreef:.....
Slimme oplossing, alleen in Nl illegaal denk ik, tenzij je het knipperen uit kunt zetten, dus alleen constant branden in geval van deceleratie. Maar dan gaat ook een deel van de slimmigheid verloren.
Volgens mij mag het knipperen van de bovenste naar de onderste bij gas los en terugschakelen niet.
Knipperen bij heel hard remmen mag toch wel? Het mag in ieder geval wel bij een auto, kan even niet zo gauw vinden waar dat staat maar bij mijn eigen auto knippert het remlicht ook als ik heel hard rem. Even verder zoeken nog waar het in de wet precies staat geregeld.
Dus als er een versie komt waar hij constant gaat branden bij gas los en terugschakelen en alleen gaat knipperen als je heel hard remt dan wil ik er wel 1 hebben.
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 25 feb 2014, 15:10
door moh_fan
dutchmidiman schreef:Goed nieuws;
... maar je hebt er precies niets aan.
NL kentekenplaat gaat niet passen...
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 25 feb 2014, 16:22
door Inspector Gadget
Inderdaad;
- Knipperen is niet toegestaan in Nederland, hoewel er inderdaad bepaalde automerken het 3e remlicht weldegelijk "moduleren" afhankelijk van de hoeveelheid vertraging.
- Daarnaast, ook niet bepaald onbelangrijk, volgens de makers werkt het vooralsnog niet met CAN-bus.
NOTE: If your motorcycle uses a CanBus system, (many BMW models) you will not be able to install the modular Vololights device at this time.
- Dit model past vooralsnog geen NL kentekenplaten in, tenzij je creatief bent en het frame gaat verbouwen.
Will we develop Vololights to fit Euro/other country license plates?
Vectolabs will be developing the product for the international market once we get some traction domestically.
Development might include a package design similar to what is shown with a larger plate size or a module that plugs inline to your existing brake lights. The module was the original path we were headed and we will return to it's development.
It is really going to take some marketing research to figure out where the device will sell and what form factor is better suited for each market.
Zoals te lezen is op de KickStarter webpagina.
Op de K1600 werkt het vooralsnog prima;
[media]Ikr93VEr5Z0[/media]
Re: Kickstarter: VoloLights Intelligent 3e remlicht
Geplaatst: 25 feb 2014, 16:47
door doov650
Normaal ben ik niet zo'n voorstander van aanpassingen aan de lichtfabriek.
Maar dit is goede aanvulling, zeker voor onze boxers die behoorlijk kunnen afremmen op de motor.
Sterker nog, vaak heb je helemaal geen rem nodig.
En dat werkt nog al eens verwarring als iemand in je groepje rijdt die wat minder ervaren is.
Vaak genoeg voor zo'n gast maar wel ff de rem er bij gepakt, puur om hem mijn remlicht te laten zien, niet omdat het nodig was om de vaart er uit te halen.
Zou wel liever zien dat een dergelijk systeem op het gewone remlicht zou werken. Mijn Beemer is nog steeds geen kermisattractie.