BMW R1200RT (06) - 'kletterende ketting' geluid

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Maarten1985

BMW R1200RT (06) - 'kletterende ketting' geluid

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Het gaat blijkbaar niet zo goed met mijn RT van 2006. Mijn dealer is op de hoogte, maar ik heb hem nog geen voorbeeld kunnen leveren. Misschien weten jullie iets meer hierover?

Sinds eind november maakt de motor regelmatig een geluid van een kletterende ketting. In het begin was dit geluid te horen nadat de motor gestart werd na een nachtje buiten (overdekt) te hebben stilgestaan. Het geluid verdween vanzelf 10-20 seconden na het starten, maar ook wanneer ik de motor wat hoger in toeren bracht (neutraal).

Voor een paar weken leek het euvel vanzelf opgelost te zijn tot het weer terugkwam. Nu doet het geluid zich voor wanneer ik kortstondig gas geef (in neutraal zoals in dit filmpje is te zien) of bij hard te accelereren. Nota: voorheen, als ik hard accelereerde, was dit geluid er niet.

Ik stel geen veranderingen vast in de rijeigenschappen, maar het geluid is best wel akelig in de zin van 'grote stukken, grote kosten'.

Voorbeeld: [media]H1NgoflwLIA[/media]

Opmerkingen: zowel de startmotor als benzinepomp, welke beide versleten waren, zijn vervangen geweest. Het ketting geluid was hiervoor ook al te horen, maar slechts enkele dagen.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: BMW R1200RT (06) - 'kletterende ketting' geluid

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Gokje: klapperende distributieketting. Als ik het goed heb hebben onze RT's hydraulische kettingspanners, ik zou daar eens naar (laten) kijken. Vreemd dat de dealer dit niet herkent....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat klinkt heel erg naar! Zou hier niet mee gaan rijden.

Zou ook zeggen de kettingspanner, waarschijnlijk de linker. Bij het starten van de motor hoor je dat de rechter de eerste twee tellen tikt waarna het getik verdwijnt. Dit zou er op duiden dat deze gewoon werkt.

Ik ben echter geen technicus dus laat iemand met echt verstand van zaken maar eens kijken.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Moeilijk te zeggen zo, het zou de nokkenasketting kunnen zijn maar net zo goed iets in de uitlaat dat loszit en resoneert. Het beste is dus om de klepdeksels er eens af te halen voor de zekerheid en kijken of de ketting strak op de nokkenastandwielen ligt. Als je hem er zo af kan tillen weet je waar je moet beginnen met de zoektocht.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Gok op de hydraulische kettingspanner die het wat minder goed doet, ga een keertje bij Vioma langs in het Limburgse, aan deze dealer heb je niet zo veel. Zo'n kettingspanner is redelijk eenvoudig uit te wisselen voor een nieuwe. Als het een gebroken ketting geleider zou zijn zou hij het altijd slecht moeten doen.

Hoeveel heeft de fiets gereden? Welke olie zit er in en hoe lang zit die olie er in? Is het sinds het wisselen van olie erger geworden? Als het mijn fiets was reed ik er zo weinig mogelijk op totdat dit opgelost is, probeer in ieder geval het geluid te vermijden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Jeetje , wat een pech zeg met die motor ! Veel gelopen of een sloper gekocht ? Hoe dan ook dure zaken als ik het zo hoor , en dan het bijgeluid aan de achterzijde wat in een ander draadje staat is ook al niet zo'n goede voorbode . Hopenlijk is het redelijk op te lossen .
Laat je wat weten over beide klachten mbt de gang van zaken/reparaties ? Veel succes in ieder geval en ik duim voor je ivm de kosten . En als ik het filmje bekijk en beluister kan het een ketting zijn of iets wat niet vast zit of is versleten aan de drukgroep of druklager ?
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”