r1200rt Krikkelend geluid
Moderator: RT_Patrick
r1200rt Krikkelend geluid
Hallo
Net retour van 2 weken Franse Alpen. Prachtig mooie routes gereden.
Er is mij echter wat opgevallen.
Tijdens de ritten, in voornamelijk de steile bergen met nogal wat haarspeldbochten (zoals col de la Bonnette 2850mtr), heb ik gemerkt dat bij het uitkomen en dus gas geven in zo'n bocht een onregelmatig krikkelend/tikkend geluid uit de motor komt. Vooral is dit geluid hoorbaar als de motor extra belast is met een tweede persoon. Dan rij ik de haarspeldbocht in in de tweede versnelling en bij het uitkomen geef ik dan gas vanuit een redelijk laag toerental (misschien rond de 1500-2000) en op dat moment (dus vol belast) maakt hij dit geluid. Het verdwijnt weer als de motor op toeren is en ik naar de drie schakel. Als zo'n bocht in de 1 neem heb ik er geen last van maar in de 1 door zo'n bocht is niet altijd handig en vaak ook niet nodig. Ik heb ook geen last van dit geluid als ik heel rustig gas geef bij het uitkomen van de bocht.
Voor de trip naar frankrijk is alles gecontroleerd zoals, klepspeling, Olie vervangen, Versnellingsbak olie vervangen.
Motor is r1200rt van 2005. (34000km op de teller)
Enig idee wat dit kan zijn. De motor loopt verder prima, geen problemen.
Bedankt voor de reacties
Tijdens de ritten, in voornamelijk de steile bergen met nogal wat haarspeldbochten (zoals col de la Bonnette 2850mtr), heb ik gemerkt dat bij het uitkomen en dus gas geven in zo'n bocht een onregelmatig krikkelend/tikkend geluid uit de motor komt. Vooral is dit geluid hoorbaar als de motor extra belast is met een tweede persoon. Dan rij ik de haarspeldbocht in in de tweede versnelling en bij het uitkomen geef ik dan gas vanuit een redelijk laag toerental (misschien rond de 1500-2000) en op dat moment (dus vol belast) maakt hij dit geluid. Het verdwijnt weer als de motor op toeren is en ik naar de drie schakel. Als zo'n bocht in de 1 neem heb ik er geen last van maar in de 1 door zo'n bocht is niet altijd handig en vaak ook niet nodig. Ik heb ook geen last van dit geluid als ik heel rustig gas geef bij het uitkomen van de bocht.
Voor de trip naar frankrijk is alles gecontroleerd zoals, klepspeling, Olie vervangen, Versnellingsbak olie vervangen.
Bedankt voor de reacties
- leo442
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Re: r1200rt Krikkelend geluid
Lijkt wel op pingelen. Kan bv.voorkomen met ron95 benzine en motorfiets zwaar belast icm laag toerental.
Dit is echter niet zo schadelijk als de "silent nock" die aanwezig kan zijn op hogere toerentallen zonder dat hij echt hoorbaar is en vervelende gevolgen kan hebben voor je zuigers.
Gr. Leo.
Dit is echter niet zo schadelijk als de "silent nock" die aanwezig kan zijn op hogere toerentallen zonder dat hij echt hoorbaar is en vervelende gevolgen kan hebben voor je zuigers.
Gr. Leo.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Vergeet ook niet dat er op hoogte minder zuurstof is, zodat de Motronic de brandstofinspuiting moet bijregelen. Misschien gaat dat bij flink gas niet helemaal goed. Had je het alleen in de bergen?
Hans
Hans
Ook pingelen verwoest je zuigersleo442 schreef:Lijkt wel op pingelen. Kan bv.voorkomen met ron95 benzine en motorfiets zwaar belast icm laag toerental.
Gr. Leo.

- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Een flesje octaanbooster gebruiken zou ik zeggen,of indien voorhanden bij zulke trips 98-octaan tanken.Bij langdurig detoneren is flinke motorschade het gevolg...
Suc6 !
Groet J.

Suc6 !
Groet J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Vroeger zeiden we als 'het klinkt als een blikje waar een paar droge erwten in rammelen' dan is het pingelen, dus als je dit herkent dan zijn oplossingen reeds genoemd, oppassen dus!ahilkens schreef:Hallo
Bedankt voor de reacties
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Daar klinkt het wel naar, echter is het geluid wel wat scherper (vandaar het woord krikkelen of onregelmatig getikkel)
Dus als ik het goed begrijp is een oplossing dus 98 benzine tanken ipv 95 en/of iets in de tank erbij doen (octaan booster)
PS. waar kan ik dat product "Octaan booster" kopen? en moet ik dat dan iedere keer gebruiken?
m.vr.gr
Andre
Dus als ik het goed begrijp is een oplossing dus 98 benzine tanken ipv 95 en/of iets in de tank erbij doen (octaan booster)
PS. waar kan ik dat product "Octaan booster" kopen? en moet ik dat dan iedere keer gebruiken?
m.vr.gr
Andre
Ik stond 7 dagen geleden ook boven op de Col de la Bonette (2802 Meter trouwens volgens het plakaat op de paal
) maar mijn 1200GS geen problemen met pingelen o.i.d. Nu kan dit natuurlijk exemplarisch zijn maar ik ben geneigd te zeggen dat dit aan de belading (2 pers) in combinatie met de lage toeren is. In zijn 1 geen last van gehad toch? Ik heb iedere bocht op de Bonette in zijn 2 gereden en ben geen problemen tegen gekomen.

- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Volgens dit artikel uit de Promotor (geen idee van welke datum) zou je
ook in de bergen en onder zware belasting geen last van pingelen mogen hebben.....
http://www.promotor.nl/published/prm/co ... 218348.pdf

http://www.promotor.nl/published/prm/co ... 218348.pdf
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
MijnStingray schreef:Ik stond 7 dagen geleden ook boven op de Col de la Bonette (2802 Meter trouwens volgens het plakaat op de paal) maar mijn 1200GS geen problemen met pingelen o.i.d. Nu kan dit natuurlijk exemplarisch zijn maar ik ben geneigd te zeggen dat dit aan de belading (2 pers) in combinatie met de lage toeren is. In zijn 1 geen last van gehad toch? Ik heb iedere bocht op de Bonette in zijn 2 gereden en ben geen problemen tegen gekomen.

Ben van plan mijn Rapidbike over te zetten van

Hans
Ik kan het wel leveren ,maar heb het niet op voorraad momenteel .Bestellen zal een paar dagen duren.PS. waar kan ik dat product "Octaan booster" kopen? en moet ik dat dan iedere keer gebruiken?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Heb je een mp3-tje van een krikkelend geluid?
: Ik ben erg benieuwd om iets krikkelends te horen. :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht BMW R1200RT (06) - 'kletterende ketting' geluid
door Maarten1985 » » in Overige Techniek & Mechanica - 5 Reacties
- 3480 Weergaves
-
Laatste bericht door jaybmw
-
-
-
Nieuw bericht BMW R1200RT (06) - Vreemd geluid cardan(?)
door Maarten1985 » » in Overige Techniek & Mechanica - 26 Reacties
- 12405 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-
-
- 4 Reacties
- 4687 Weergaves
-
Laatste bericht door Philliams
-
- 12 Reacties