r1200rt Krikkelend geluid

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ahilkens

r1200rt Krikkelend geluid

Ongelezen bericht door ahilkens »

Hallo

Net retour van 2 weken Franse Alpen. Prachtig mooie routes gereden.
Er is mij echter wat opgevallen.

Tijdens de ritten, in voornamelijk de steile bergen met nogal wat haarspeldbochten (zoals col de la Bonnette 2850mtr), heb ik gemerkt dat bij het uitkomen en dus gas geven in zo'n bocht een onregelmatig krikkelend/tikkend geluid uit de motor komt. Vooral is dit geluid hoorbaar als de motor extra belast is met een tweede persoon. Dan rij ik de haarspeldbocht in in de tweede versnelling en bij het uitkomen geef ik dan gas vanuit een redelijk laag toerental (misschien rond de 1500-2000) en op dat moment (dus vol belast) maakt hij dit geluid. Het verdwijnt weer als de motor op toeren is en ik naar de drie schakel. Als zo'n bocht in de 1 neem heb ik er geen last van maar in de 1 door zo'n bocht is niet altijd handig en vaak ook niet nodig. Ik heb ook geen last van dit geluid als ik heel rustig gas geef bij het uitkomen van de bocht.

Voor de trip naar frankrijk is alles gecontroleerd zoals, klepspeling, Olie vervangen, Versnellingsbak olie vervangen.

Motor is r1200rt van 2005. (34000km op de teller)
Enig idee wat dit kan zijn. De motor loopt verder prima, geen problemen.

Bedankt voor de reacties
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Re: r1200rt Krikkelend geluid

Ongelezen bericht door leo442 »

Lijkt wel op pingelen. Kan bv.voorkomen met ron95 benzine en motorfiets zwaar belast icm laag toerental.
Dit is echter niet zo schadelijk als de "silent nock" die aanwezig kan zijn op hogere toerentallen zonder dat hij echt hoorbaar is en vervelende gevolgen kan hebben voor je zuigers.

Gr. Leo.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Vergeet ook niet dat er op hoogte minder zuurstof is, zodat de Motronic de brandstofinspuiting moet bijregelen. Misschien gaat dat bij flink gas niet helemaal goed. Had je het alleen in de bergen?
Hans
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

leo442 schreef:Lijkt wel op pingelen. Kan bv.voorkomen met ron95 benzine en motorfiets zwaar belast icm laag toerental.
Dit is echter niet zo schadelijk als de "silent nock" die aanwezig kan zijn op hogere toerentallen zonder dat hij echt hoorbaar is en vervelende gevolgen kan hebben voor je zuigers.

Gr. Leo.
Ook pingelen verwoest je zuigers :!:
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Een flesje octaanbooster gebruiken zou ik zeggen,of indien voorhanden bij zulke trips 98-octaan tanken.Bij langdurig detoneren is flinke motorschade het gevolg... _001

Suc6 !

Groet J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

ahilkens schreef:Hallo

Net retour van 2 weken Franse Alpen. Prachtig mooie routes gereden.
Er is mij echter wat opgevallen.

Tijdens de ritten, in voornamelijk de steile bergen met nogal wat haarspeldbochten (zoals col de la Bonnette 2850mtr), heb ik gemerkt dat bij het uitkomen en dus gas geven in zo'n bocht een onregelmatig krikkelend/tikkend geluid uit de motor komt. Vooral is dit geluid hoorbaar als de motor extra belast is met een tweede persoon. Dan rij ik de haarspeldbocht in in de tweede versnelling en bij het uitkomen geef ik dan gas vanuit een redelijk laag toerental (misschien rond de 1500-2000) en op dat moment (dus vol belast) maakt hij dit geluid. Het verdwijnt weer als de motor op toeren is en ik naar de drie schakel. Als zo'n bocht in de 1 neem heb ik er geen last van maar in de 1 door zo'n bocht is niet altijd handig en vaak ook niet nodig. Ik heb ook geen last van dit geluid als ik heel rustig gas geef bij het uitkomen van de bocht.

Voor de trip naar frankrijk is alles gecontroleerd zoals, klepspeling, Olie vervangen, Versnellingsbak olie vervangen.

Motor is r1200rt van 2005. (34000km op de teller)
Enig idee wat dit kan zijn. De motor loopt verder prima, geen problemen.

Bedankt voor de reacties
Vroeger zeiden we als 'het klinkt als een blikje waar een paar droge erwten in rammelen' dan is het pingelen, dus als je dit herkent dan zijn oplossingen reeds genoemd, oppassen dus!

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
ahilkens

Ongelezen bericht door ahilkens »

Daar klinkt het wel naar, echter is het geluid wel wat scherper (vandaar het woord krikkelen of onregelmatig getikkel)

Dus als ik het goed begrijp is een oplossing dus 98 benzine tanken ipv 95 en/of iets in de tank erbij doen (octaan booster)

PS. waar kan ik dat product "Octaan booster" kopen? en moet ik dat dan iedere keer gebruiken?

m.vr.gr
Andre
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik stond 7 dagen geleden ook boven op de Col de la Bonette (2802 Meter trouwens volgens het plakaat op de paal ;) ) maar mijn 1200GS geen problemen met pingelen o.i.d. Nu kan dit natuurlijk exemplarisch zijn maar ik ben geneigd te zeggen dat dit aan de belading (2 pers) in combinatie met de lage toeren is. In zijn 1 geen last van gehad toch? Ik heb iedere bocht op de Bonette in zijn 2 gereden en ben geen problemen tegen gekomen.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Volgens dit artikel uit de Promotor (geen idee van welke datum) zou je -1200- ook in de bergen en onder zware belasting geen last van pingelen mogen hebben.....

http://www.promotor.nl/published/prm/co ... 218348.pdf
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Stingray schreef:Ik stond 7 dagen geleden ook boven op de Col de la Bonette (2802 Meter trouwens volgens het plakaat op de paal ;) ) maar mijn 1200GS geen problemen met pingelen o.i.d. Nu kan dit natuurlijk exemplarisch zijn maar ik ben geneigd te zeggen dat dit aan de belading (2 pers) in combinatie met de lage toeren is. In zijn 1 geen last van gehad toch? Ik heb iedere bocht op de Bonette in zijn 2 gereden en ben geen problemen tegen gekomen.
Mijn -1200- (2009) loopt tussen 1000-1500 toeren duidelijk minder goed rond dan de -1100- en begint bij teveel belasting te bokken en te schokken; maar ik weet niet of je in haarspeldbochten zo laag komt. Vanaf 2000 toeren gaat het al een stuk beter, maar echt lekker vind ik de -1200- niet lopen.
Ben van plan mijn Rapidbike over te zetten van -1100- naar -1200- vooral om bij dit soort toerentallen verbetering te krijgen.
Hans
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

PS. waar kan ik dat product "Octaan booster" kopen? en moet ik dat dan iedere keer gebruiken?
Ik kan het wel leveren ,maar heb het niet op voorraad momenteel .Bestellen zal een paar dagen duren.
[groet] Peter
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

Heb je een mp3-tje van een krikkelend geluid? :?: Ik ben erg benieuwd om iets krikkelends te horen. :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”