even klagen

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

even klagen

Ongelezen bericht door AGVerheij »

_003
Mij is altijd geleerd (zowel op de HTS als later) dat je bij het ontwerp al rekening moet houden met onderhoud en zelfs sloop/recycling.
Ik denk dat de ontwerpers bij BMW net die lessen hebben gespijbeld, want wat is het vervangen van de H7 dimlichten een Oia -klus !

Links gaat redelijk zolang je het stuur naar de goede kant draait, maar rechts . . . . . .

Op één of andere manier zitten altijd de aansluitdraden en het klemveertje in de weg, en glijdt de lamp uit je vingers de unit in. Langs het stuur, voorlangs, het blijft een vrijwel onbereikbaar hoekje waar het lampje in moet. Kijken wat je doet is uitgesloten, en op de tast is lastig. En dan ook nog in het donker, bijgelicht met een zaklamp - je zou er bijna voor langs de dealer rijden !

maar het is uiteindelijk wel gelukt zonder alles uit elkaar te halen,
dus morgen met twee werkende lampen weer veilig en zichtbaar de weg op _004
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
doov650

Re: even klagen

Ongelezen bericht door doov650 »

FF een plaatje tupperware er af en dan kun je er makkelijk bij.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is inderdaad een hele klus bij de 1200RT. :(
Je kunt ook altijd de BMW monteur herkennen die dergelijke klusjes vaak doet, hij heeft, soms bebloede, bekraste handen. ;)

Er staan wel een aantal filmpjes met wat handige tips op YT maar de beste tip is al gegeven;
tupperware eraf halen.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

dutchmidiman schreef:Het is inderdaad een hele klus bij de 1200RT. :(
Je kunt ook altijd de BMW monteur herkennen die dergelijke klusjes vaak doet, hij heeft, soms bebloede, bekraste handen. ;)

Er staan wel een aantal filmpjes met wat handige tips op YT maar de beste tip is al gegeven;
tupperware eraf halen.

Wel erg dat de meeste ontwerpers niet meer nadenken over praktische zaken. Bij mijn auto kreeg ik zelfs geen set reservelampen meer omdat ik ze zelf toch niet kan vervangen zei de verkoper. En ik moet zeggen het is wel even werk en het gaat me lukken zonder bebloede handen maar ik mag er wel de complete koplampunits uithalen . Dus niet alleen Her BMW maakt deze fout.
Inspector Gadget

Klopt, BMW is hierin zeker niet de enige, maar wel vrij uitzonderlijk in 2-wielen land.

In 4-wielen land is het tegenwoordig vrij normaal dat je het inderdaad niet zelf meer kan of mag doen.
Naar verluid moet in sommige gevallen zelfs de bumper van de auto af.
Looks boven functie, dus.
RT1
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Woonplaats of omgeving: Deurne

Ongelezen bericht door RT1 »

Leuk hè hoe dingen met elkaar kunnen botsen, zie onderstaand

" Uiteindelijk kon het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie mij een sluitend antwoord geven. Zij stellen dat het voor automobilisten in Nederland niet verplicht is om reservelampjes in de auto te hebben liggen, maar het verbaliseringsbeleid stelt volgens het OM wel ‘dat proces verbaal wordt opgemaakt wanneer er een lamp kapot is en deze niet terplekke kan worden vervangen’. Binnen de bebouwde kom bedraagt de boete voor een kapotte lamp E 30 en loop je buiten de bebouwde kom tegen de (kapotte) lamp, dan kost je dat maar liefst E 65. Het is gezien deze sancties dus wel degelijk aan te raden om altijd een setje nieuwe lampjes (en reservezekeringen) in de auto te hebben, ook al valt het eigenhandig vervangen van lampjes bij de huidige generatie auto’s lang niet altijd mee. " . Big RT Smile
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Onno

Ongelezen bericht door Onno »

Dit heeft misschien niet heel veel met je vraag te maken maar ik heb enige tijd geleden een zogenaamde borescope aangeschaft via Ebay.
Samen met je laptop soms erg handig om te zien wat je doet, verlichting is ingebouwd en dimbaar. Beeld is meer dan redelijk te noemen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, met de huidige US dollarkoers nog geen € 9.00 inclusief verzending....

Hier een link naar een demo op Youtube:

[media]ee7Pr4XsDGw[/media]

Hier een link als voorbeeld, er zijn er erg veel te vinden op Ebay:
http://www.ebay.com/itm/2M-USB-Waterpro ... 5400293f61

Succes,
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Grappig is het allemaal niet.
Komplete bumper demonteren en lampje plaatsen zegge € 175,00.
Het vervangen van een Xenonlamp mag je zelf niet doen staat er in het boekje; "levengevaarlijk" staat er zelfs bij..
En dan een bekeuring krijgen omdat die stuk gegaan is.
De motorvoertuigen worden toch "goed" gekeurd door de RDW om veilig de weg op te kunnen.
Dus, in mijn ogen hebben ze ook goedgekeurd dat ik zelf die lampen niet mag vervangen en onmiddellijk een dealer moet opzoeken om het te doen.
Hoe zit dat dan?
Inspector Gadget

De RDW kijkt naar voertuig-eisen voor wat betreft veiligheid & milieu etc.
Ze kijken noch beoordelen niet zaken zoals onderhoud of reparatie.

Als bestuurder ben je verplicht om het voertuig in orden te hebben en te houden.
Op die basis kan je dus een bekeuring krijgen, defecte en/of onjuiste verlichting.
Dus bij defecte verlichting of zelf doen of naar de garage gaan om het te laten repareren/vervangen.

Xenon verlichting werkt met (dodelijke) hoogspanning van 20.000 volt (en hoger).
Moderne auto's (en motoren, zoals de 1200RT) gebruiken geen schakelaar die direct aan de verlichting zit, maar via die schakelaar opdracht geven aan de software in het voertuig om de verlichting aan te schakelen.
Het is denkbaar (en voor gekomen) dat bij het wisselen van de lamp de verlichting opeens aan gaat.
Meestal wordt de accu tijdelijk los gekoppeld om juist dat te voorkomen.

Daarnaast mag je nooit met je vingers aan het glas van een xenon komen, door het glas en de warmte zal op die plek dan een lelijke plek inbranden met gevolgen voor het lichtbeeld.
Tevens staat een xenon lamp onder hoge druk en als deze breekt kan het glas alle kanten opvliegen, met alle gevolgen van dien.

Als je een lamp verwisselt, halogeen of xenon, dient de verlichting altijd opnieuw afgesteld te worden.

En niet in de laatste plaats, Xenon lampen zijn bij de dealeRT vaak best wel duur.
Als het stuk gaat, is het meestal de ontsteker die defect is.
scan

Ik vind goede verlichting wél degelijk een veiligheidsaspekt.
Wanneer ik 's nachts onderweg naar huis ben en plots geconfronteerd wordt met een kapotte lamp en nog 200km te gaan heb en niet de mogelijkheid heb om deze ter plekke te vervangen heb ik wel een probleem.
Ofwel de auto laten staan ofwel rij verder met het risico van aanrijding of een traktatie op staatsaandelen.
Er zijn in de wet wel allerlei afstanden en afmetingen opgenomen waaraan de verlichting e.d. moet voldoen en nog vele zaken meer maar simpel aangeven dat een lamp door iedere linkshandige verwisseld moet worden ho maar. Daar snap je toch niets van...
Ton1959

Ik moet zeggen dat een lamp vervangen zo'n 35 jaar geleden bij auto's een stuk eenvoudiger was maar toch kwamen heel veel mensen om hun lampjes te vervangen naar de garage. De meeste mensen hebben er geen zin in of zijn gewoon onhandig. En als ze dan al een poging deden zat de lamp vaak niet goed gemonteerd. Maar ja ik blijf ze gewoon zelf vernieuwen al vind ik dat er wel meer druk gezet mag worden op die auto en motorfabrikanten om het verwisselen van een lamp eenvoudiger te maken. Het lijkt er nu op alsof de gehele auto word ontworpen en pas daarna gezegd word tegen de verlichtingsafdeling dat het nu hun beurt is om er nog wat lampjes in te frutten. Maar ja zo gaat het ook met vele andere onderdelen helaas. Als iedereen het kan valt er weinig te verdienen en dat speelt een hele grote rol denk ik.
Inspector Gadget

Over een aantal jaren zal het opgelost zijn, dan zijn het LED's. ;)
Ton1959

dutchmidiman schreef:Over een aantal jaren zal het opgelost zijn, dan zijn het LED's. ;)
Mijn auto heeft ook leds in de spiegel maar die waren helaas ook defect aan één zijde en daar kwam ik achter na de eerste rit naar huis toe. Dus ook leds falen _002 . Maar goed dat het garantie was 140 Euro plus montagekosten anders.
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Ik meen dat er vanaf 1 jan.2012 een (Europese) wetsregel bestaat dat verlichting bereikbaar moet zijn om deze ter plekke te kunnen vervangen, maar vind deze nu ff niet meer terug. Zulke regel is natuurlijk breed uitlegbaar, maar eerst een half voertuig demonteren is er dan niet meer bij. Hoe dat in verhouding staat met Xenon????
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Mijn 4-wielige is van 2004 en fabrieks-af met xenon, en inderdaad de bumper moet los om daar bij te kunnen. :$
RT1

dutchmidiman schreef:Over een aantal jaren zal het opgelost zijn, dan zijn het LED's. ;)
BMW levert op de vierwielers al een poosje LED adaptieve verlichting.
http://www.youtube.com/watch?v=-dvPZ3H1Vm4 _004
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Inspector Gadget

En de BMW i8 gaat ook LED's krijgen.
Maar het is vooralsnog niet "common place", lees: veelvoorkomend.

Daarnaast is de regelgeving vooralsnog niet echt vooruitstrevend versus wat de technologie reeds bieden kan.
Zo is het in de US verboden voor bepaalde Audi modellen led-verlichting te gebruiken etc;
http://www.audiblog.nl/2013/03/audis-in ... -in-de-vs/

PS: Let wel, de op YT getoonde LED-optie is geen totale vervanging/in plaats van, maar optioneel verkrijgbaar ter complementering van de Xenon verlichting.
De betreffende techniek vindt ik ronduit boeiend, overigens.
RT1

Niet alleen de i8, heb van de week een i3 REX gekocht welke eveneens uitgerust gaat worden met LED Big RT Smile

De testauto was ook hiermee uitgerust, en dat beviel prima. Al komt t wel erg blauw over als je dit ziet reflecteren op de verkeersborden
Cowcatcher
Type: Overig R-serie
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Nijkerk

Ongelezen bericht door Cowcatcher »

Vervangen van een lampje mag dan een vervelend / moeilijk klusje zijn, gelukkig heb je er twee voorin zitten zodat je niet direct strand in stikdonker mocht er 1 de geest geven.
Dus wellicht dat er bij het ontwerp toch wel over na gedacht is (tenminste bij de R1200RT)
En allebei tegelijk is natuurlijk mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk.

[groet]
Han
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Cowcatcher schreef:Vervangen van een lampje mag dan een vervelend / moeilijk klusje zijn, gelukkig heb je er twee voorin zitten zodat je niet direct strand in stikdonker mocht er 1 de geest geven.
Dus wellicht dat er bij het ontwerp toch wel over na gedacht is (tenminste bij de R1200RT)
En allebei tegelijk is natuurlijk mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk.

[groet]
Han
Als de ene gaat dan komt de andere er meestal kort achteraan. Gewoon jaarlijks voor de donkere dagen er een uurtje voor uit trekken en dan preventief beide lampjes vernieuwen: heb je gegarandeerd weer een jaar geen kapotte verlichting en de lampjes zijn op hun best tijdens de donkerste dagen _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Baird schreef:Als de ene gaat dan komt de andere er meestal kort achteraan. Gewoon jaarlijks voor de donkere dagen er een uurtje voor uit trekken en dan preventief beide lampjes vernieuwen: heb je gegarandeerd weer een jaar geen kapotte verlichting en de lampjes zijn op hun best tijdens de donkerste dagen
En zo kun je het ook van de positieve kant "belichten"... ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
scan

Gewoon jaarlijks voor de donkere dagen er een uurtje voor uit trekken en dan preventief beide lampjes vernieuwen: heb je gegarandeerd weer een jaar geen kapotte verlichting en de lampjes zijn op hun best tijdens de donkerste dagen _004
In het verleden behaalde resultaten zijn géén garantie voor de toekomst.
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

In een eerder bericht schreef ik ook al dat Bij de 1200rt de lampen moeilijk te vervangen zijn. De filmpjes op Joeptjoep laten alleen het wisselen zien aan de "gemakkelijke" kant. Aan de andere zijde zit een vlijmscherp stuk metaal in de weg!
Ik heb bij het wisselen van de lampen de hulp van mijn jongste zoon ingeroepen; met een punttangetje, op gevoel en zonder gebibber had hij de klus in 10 minuten geklaard! En zonder bloed aan z'n handen..... Hij mag het de volgende keer weer doen........ _004

Enne....nee, hij verhuurt zichzelf niet als Lampenwisselaar! _002

Have a nice BMWday!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

De allermakkelijkste manier:

Met de 1200RT tegenwoordig bij één kapotte lamp even een extra ritje ( 40 km met een doel..) van Almere naar Amersfoort (van Harte).
Beide dimlichten laten vervangen, even verlekkerd door de showroom lopen met een bak koffie en bij de laatste slok staat de motor weer klaar.
Alleen totaal 21,80 voor de lampjes betalen, (pleisters gebruiken de monteurs zelf ook...) en mij wordt nog een prettige dag verder toegewenst. _004

[groet] ,

Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Wat ik bij sommige auto's (ooit begonnen met een VW Golf van de zaak) al deed:
Doe een portier open.
Leg je vingers op een deurstijl en gooi daarna met kracht het portier dicht.
Herhaal dit twee keer.
Hierna kun je je vingers overal tussen krijgen ;-) en is het verwisselen van de lampjes een eitje ;-)
scan

Of.. zoals WernerB voorstelt over gaan op kinderarbeid! :idea:
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Heb me altijd al afgevraagd waarom daar nooit over nagedacht word.

Wat is er nou moeilijk om buiten de box te denken.
Bouw de lampen van auto's en motoren op een geleiderails. Dan maak je een schroefje los en trekt als het ware de koplampenset naar voren en kan je makkelijk lampjes verwisselen.
Wat kost dit extra?
Een geleiderails en iets langer draad van je lampen. Voordeel is dat je de ruimte achter de lampen kan gebruiken voor iets anders want je hoeft je hand er niet achter te steken om je lampjes te wisselen.
En heb je een dure auto dan kan je dat nog elektrisch maken zodat je op een knopje drukt en de lampenset komt naar voren glijden.

Okee en nu welke fabrikant gaat dit idee overnemen?
Inspector Gadget

Een deel van het probleem is dat de meeste voertuigfabrikanten niet zelf de koplampen maken.
De grootste fabrikant is Hella, die heel vaak de OEM koplamp (en overige verlichting) produceert.

Maar dat kan ook de oplossing zijn;
Dat Hella een dergelijke oplossing bedenkt.
Alleen zal dat extra kosten met zich meebrengen en we weten allemaal hoe dat gaat;
Elke euro die extra uitgegeven wordt, is maal het aantal voertuigen wat die fabrikant produceert en dan gaat het om gigantische bedragen.

Daarnaast, alles wat je aan de koplamp doet, lampje verwisselen, al dan niet via een gemakkelijkere uittrek-mechanisme, betekend altijd (!) dat de verlichting opnieuw afgesteld *moet* gaan worden.

Ik moet voor de volledigheid vertellen dat ik met mijn 4-wielige (die ik vaak 10+ jaar bezitte) én mijn 2-wielers, ik nog nooit een defecte koplamp gehad heb.
(afkloppen op blank hout)

Ik denk ook, maar dat is mijn mening, dat BMW eens zou moeten uitzoeken waarom er zo onevenredig veel gloeilampen defect gaan op de 1200RT.

En ultimo verwacht ik dat dit alles "automatisch" opgelost wordt bij LED koplampen. ;)
(hoewel LED's ook defect gaan, net als elke halfgeleider)

Gezien de ontwikkelingen in LED-land, verwacht ik dat er ooit ook LED vervangingslampen komen voor de H7 die wél echt werken en niet show-only zullen zijn.

In de 4-wielige wereld lijkt (alleen) LED alweer passé, ze zijn nu bezig met laser. :roll:
[media]qIPBKNwARac[/media]
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Vanmorgen vroeg na een prima vakantie de RT gestart om naar mijn werk te gaan, zie ik op het dashboard het bekende waarschuwings-symbooltje 'verlichting voor' aanspringen.
Welver Oia &$#@ !!

Kijken welke H7 er dan nu al de brui aan heeft gegeven, branden ze beiden. Ook grootlicht knippert vrolijk als ik de signaal-knop gebruik. Maar die twee kleine, petieterige stadslichtjes: die zijn uit........ Hij moet binnenkort toch voor de 80.000 beurt, dus het kan wel even wachten. De BMW-garantie is net afgelopen, dus ik kan zonder problemen een willekeurige garage met dat probleem opzadelen. Ik denk dat het Kenny wordt, maar dat is niet helemaal willekeurig :lol:
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Inspector Gadget

Bij de 1200RT is mij ook al opgevallen dat die (3 watt? _001) stadlichten vaak zwart waren, waarschijnlijk door de minder goede warmteafvoer.

Vervangen kan je ook zelf doen;
Vervangen door goede (CAN-bus) LED-lampjes lossen dit probleem voor "eeuwig" op.
Belangrijke tip: gebruik geen LED-lampjes welke meerdere SMD-ledjes gemonteerd hebben, die trillen na verloop van tijd los van hun soldeer-punten. Ik heb al eens een 1200RT met losse ledjes in de koplamp, dat wordt pielen om ze eruit te halen. :$

Nog een belangrijke tip: led-lampjes zitten vaak wat los in hun voetje, ff een plakbandje omheen doen. ;)
scan

Dit bericht komt 'just in time' mag ik wel zeggen.
Ben net bezig om de tupperware weer terug te plaatsen en controleer op basis van deze informatie de beide stadlichtjes. Inderdaad zijn ze al aardig zwart aan het worden. Tijd om te vervangen dus.
Betekent wel dat ook de luidsprekers e.d. er uit moeten om er bij te kunnen. Zelfs de kinderhandjes van Werner kunnen daar niet bij :lol: .
Over ledjes gesproken welke kan ik daar het beste voor gebruiken. Heb je daarvoor ergens een linkje waar ik ze kan bestellen of zou Brezan die hebben misschien.
Inspector Gadget

/Offtopic:

Nee, bij mijn 2007 1200RT hoefde toch echt niet de luidsprekers er uit!
Alleen de schuine afdekking boven de knipperlichten, als ik het mij goed herinner.

Het is al weer even geleden, maar kan het helaas niet ff voor je controleren, ik zit momenteel niet echt in de buurt van mijn motor t/m het weekend. :(

De LED die ik gebruik is van Pilot
1W High power White Pilot LED stadsverlichting, T10 W5W steekfitting.
Art. nr: 4405
Lichtopbrengst ****
De niet-CANbus versie dus, die heel soms tijdens starting heel kortstondig ff een lampen-defect melding geeft maar vrijwel direct weer verdwijnt.
/Einde Offtopic
scan

Thanks DMM; Had alles toch losliggen en de 3 schroeven van de speakers waren er zo uit, geen extra moeite dus.
Goed dat ik de stadlichtjes er even uitgehaald heb want zowel links als rechts was stuk.
Gek genoeg geen melding van het boordsysteem dat er iets mis mee was?
Inmiddels voor nog geen 5 euris nieuwe stadslichtjes en tevens de knipperlichten L&R voor vernieuwd.
Deze kunnen voorlopig weer even mee (hoop ik!).
Inspector Gadget

/Offtopic aan:
De stadslichten gebruiken maar heel weinig stroom, vaak krijg je op de 1200RT de defecten-licht melding pas voor of na starting.
Beetje afhankelijk van je ZFE (centrale computer) en accuspanning. (lees: hoe vol de accu nog is).
/Offtopic uit.
zadkine
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

dutchmidiman schreef:......

Gezien de ontwikkelingen in LED-land, verwacht ik dat er ooit ook LED vervangingslampen komen voor de H7 die wél echt werken en niet show-only zullen zijn.

In de 4-wielige wereld lijkt (alleen) LED alweer passé, ze zijn nu bezig met laser. :roll:
[media]plaatje[/media]
Ik kan al leds vinden. H4 en H7 op internet.
Goed voor 1800 lumen. (of meer)

Zoeken op : H4 CREE LED KOPLAMP / DIMLICHT
of H7 CREE LED KOPLAMP

Ik ken ze verder niet, en weet ook niet of je er problemen mee kan krijgen in het buitenland (zoals op sommige plaatsen met xenon).
En er hangt best wel een stevig prijskaartje aan....
Een standaard halogeen lamp is ca 1200 lumen.

ps 1 van onze wagens, de vol electrische leaf, is standaard met 20 watt leds uitgerust. Dat geeft uitstekend licht.
Inspector Gadget

Ik heb er al verschillende mogen bekijken & proberen en ben vooralsnog niet echt onder de indruk.
Minder licht en/of slecht lichtbeeld.

LED's stralen heel gericht licht uit en vaak over een kleine stralingshoek.

De reflectors voor gloeilampen (vaak Halogeen) zijn ontworpen voor lichtbronnen die rondom licht uitstralen.
Voor LED verlichting (zoals de K1600, 2013 1200RT, 1200GS et al) zijn de reflectors daarop ook voor aangepast.
Bij de 4-wielige waar ze al veel verder zijn met LED verlichting (w.o. ook koplampen, zoals dimlicht) zijn de reflectors van de lampen daarop ook ontworpen en aangepast.

Op YT staan er verschillende filmpjes.

Zoals iemand het ergens stelde;
De reflector de bepaald hoe het licht uit de lamp komt. Dergelijke aftermarket LED-verlichting met slechte reflector is als een hoge kwaliteit versterker met rottige speakers.
zadkine
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

dutchmidiman schreef:Ik heb er al verschillende mogen bekijken & proberen en ben vooralsnog niet echt onder de indruk.
Minder licht en/of slecht lichtbeeld.

LED's stralen heel gericht licht uit en vaak over een kleine stralingshoek.

De reflectors voor gloeilampen (vaak Halogeen) zijn ontworpen voor lichtbronnen die rondom licht uitstralen.
Voor LED verlichting (zoals de K1600, 2013 1200RT, 1200GS et al) zijn de reflectors daarop ook voor aangepast.
Bij de 4-wielige waar ze al veel verder zijn met LED verlichting (w.o. ook koplampen, zoals dimlicht) zijn de reflectors van de lampen daarop ook ontworpen en aangepast.

Op YT staan er verschillende filmpjes.

Zoals iemand het ergens stelde;
De reflector de bepaald hoe het licht uit de lamp komt. Dergelijke aftermarket LED-verlichting met slechte reflector is als een hoge kwaliteit versterker met rottige speakers.
Je kunt dan ook alleen een "goede" led verlichting maken (voor auto's/motoren) als je een multi-led lamp maakt. Elke led een stukje van de reflector laten instralen. En de leds zover van het brandpunt (plaats waar normaal de gloeidraad zou zitten) hebben dat het voor de reflector is alsof het hele vlakje vanuit het brandpunt straalt.

Of inderdaad een op leds gespecialiseerde reflector gebruiken zoals in onze nissan leaf.

Is overigens ook de reden dat ik nog geen h4 leds(1800 lumen) gekocht heb, de grote kans dat ik geen goed lichtbeeld krijg.
Zijn overigens pas sinds redelijk kort te koop , kosten ca 80-100 euro per paar.
De langer bestaande leds gaven slechts 400 lumen af...dus nog geen 40% van een normale halogeen lamp (en kosten niet meer dan 20 euro)
Inspector Gadget

Dergelijke "echte" high power leds (voor H7 & H4) zijn al een al weer paar jaar (sinds 2012 kwam ik ze al tegen) op de markt, waren inderdaad vrij duur in den beginne, maar zie je verschillende (slaapkamer?) webshops al weer behoorlijk "dumpen". (80 euro en minder)
Of ff zoeken op Alibaba. :$
Want daar komen ze ultimo allemaal wel vandaan.

Maar 1 ding is zeker;
Met LED krijg je ook heel veel meer strooilicht bij een reflector-lamp (= waarin een halogeen lamp voor bedoelt is).
Bij LED heb je, net als bij Xenon, eigenlijk een koplamp nodig die daar voor ontworpen is, lees, een lens om het licht juist te projecteren in plaats van te reflecteren.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Verlichting & Elektronica”