Toch maar over op Xenon

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

RuudRT

Re: Toch maar over op Xenon

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Maar het blijft een feit dat de huidige koplamp niet is gemaakt om xenon in te bouwen omdat je niet het effect krijgt als standaard af fabriek.

De nieuwe Philips heavy duty is nu ontwikkeld voor motoren heeft een wat oker kleur en gebouwd om trillingen tegen te gaan en ook niet zo heel duur maar heel erg geschikt.

Groeten Ruud

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Je ziet ze idd wel eens rijden; auto's en motorfietsen met hun 'peppy' lichtblauw/paarse HID's. Door het strooilicht dat ze produceren, lijkt het of ze in een wolk van licht rijden.
Vreselijk irritant! Gevaarlijk ook...
Het gaat er bij mij echter niet in dat dat sec aan een conversie HID-lamp ligt.
Ten eerste omdat er ook voertuigen fabriek-af met HID rondrijden die geen fish-eye-lens hebben (enkele Volvo's / K12-1300GT bijv.)
Ten tweede omdat ik netjes na conversie van mijn RT de afstelling heb laten testen, waarbij wel een mooie scherpe rand op de spiegel te zien was.
Ten derde omdat ik denk dat die zg. scatter veroorzaakt wordt door een slechte spiegel of door een foute montage van de HID, waardoor het brandpunt niet goed op de spiegel valt en dus strooilicht veroorzaakt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

hoi,

De K 1300 GT heeft helder glas dat is zeker van invloed op de lichtbundel die deze afgeeft.
En welke volvo's bedoel je hiermee dan?

Groeten Ruud
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

HansD schreef:Ook iemand die niet kijkt, kan geprikkeld worden, opgeschrikt worden door plotselinge afwijkende signalen. Daar is de mens op gebouwd. Alle alarmsignalen van hulpdiensten gebruiken dit principe.
Ik heb mijn Xenon niet alleen gekocht om beter te zien, maar vooral om beter gezien te worden; en dan niet alleen voor de automobilisten die toch al kijken, maar juist voor die groep die niet kijkt, of net even niet kijkt. Dat bereik ik alleen met zo drastisch mogelijke maatregelen (binnen wat wettelijk mag, anders ging ik wel met zwaailicht rijden). In de praktijk merk ik dat het werkt, automobilisten gaan eerder opzij als ik er aan kom dan voordat ik Xenon had.
Tsjaa...dat proberen die mensen die met groot licht tussen de file doorrijden ook. Ook dát werkt. Maar het effect is avenrechts, want ik krijg meteen een 'inbrand' plek op mijn netvlies. Zwaailichten en sirenes zijn inderdaad ontworpen om mensen te attenderen op een naderende hulpdienst. Maar er is ook een reden dat alleen zij dergelijke zaken mogen voeren. ;)
Ander punt is natuurlijk het schoonhouden van het glas. Het is niet voor niets dat auto's een wis/was installatie moeten hebben. Door vuil gaat het licht weer verstrooien, en wordt het irritant.
Als ik weer een keer 1.5/2 uur in de file sta, verslapt ook mijn aandacht en heb ik regelmatig dat een motorrijder langs me rijdt die ik totaal niet heb zien aankomen. Het is gewoon niet realistisch om te verwachten dat iemand te allen tijde 100% de aandacht op eventuele inhalende motorrijders blijft richten. Voor mij een reden om de motor ook niet voor woon-werkverkeer te gebruiken. Ik vind het gewoon niet relaxed en te gevaarlijk. Niet dat ik bevend op de motor zit (au contraire: ik rij eerder offensief dan defensief), maar ik ben me er van bewust dat er niet veel voor nodig is om op een auto te klappen.

Maar goed, we kunnen er lang en breed over debatteren, maar ik denk nu (ik wilde eerst ook wel xenon) dat ik het maar niet doe. Volgens mij levert het toch te weinig op, en wordt ik eerder irritant voor mijn medeweggebruikers dan dat ik er in veiligheid op vooruit ga. Misschien moet ik er gewoon een blèrpijp op zetten...horen ze me aankomen. ;)
eravenzw

Ongelezen bericht door eravenzw »

ik geloof alles wat jullie zeggen, maar feit is wel dat ik echt meer lichtoopbrengst heb na de xenon montage. Verstrooide lichtbundel heb ik niet, maar ik mij voorstellen als je de HID lamp verkeerd plaatst in de koplamp dat je een raar effect krijgt. Hoogteafstelling van de lichtbundel op een 1200RT met ESA is geen probleem en je kan helaas niet af-fabriek Xenon doen. Kortom, voor 100 euris gewoon doen.

Groeten

Erik
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Zoals zo vaak is het kwestie van balans. Wel opvallend licht maar niet irritant, dus een goed afgesteld Xenon licht, geen blauw maar wit licht enz.
Ben het met je eens Mike, dat het beter is woon/werk verkeer te vermijden; maar dat is nu juist de reden dat ik weer een motor heb aangeschaft.
Ik merk wel dat ik liever niet tussen de files door rijd, en als ik het doe bij voorkeur alleen als beide banen zo goed als stil staan, want het blijft inderdaad bijzonder gevaarlijk.
Ik vind nog steeds dat je veiligheid met (een goed gemonteeerd) Xenon-licht is gediend, maar veiligheid begint bij de rijder, en technische veiligheidsmaatregelen zijn daarom nooit een garantie voor wat dan ook.
groetjes,
Hans

Frans

Ongelezen bericht door Frans »

Hier ook maar een setje gekocht, gisteren op de motorbeurs een leuke aanbieding.
De hele handel voor 75.- Bi-Xenon.

Gisteravond nog vlug geprobeert, en geeft echt veel meer licht en eenvoudig te monteren, vanavond alles wegwerken en rijden maar.

:idea:
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Ik heb ook bi-xenon gemonteerd zelf. Wel daarna bij een bevriende garagist de afstelling laten controleren. Daarbij kreeg ik een compliment over de scherpe lijn in het lichtbeeld dat hij niet had verwacht...

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”