R1150RT startmotor vervangen
Moderator: RT_Patrick
R1150RT startmotor vervangen
Chris Harris heeft weer een handige video gepubliceerd over hoe het relatief eenvoudig is de startmotor te vervangen;
[media]Ml43uG8QcGU[/media]
[media]Ml43uG8QcGU[/media]
- Franky
- Type: R1150RT
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: R1150RT startmotor vervangen
Interessant filmpje
Die van mij is er tijdens de 60.000km beurt afgelopen week ook eens vanaf geweest en volledig zuiver gemaakt. Ziet er weer als nieuw uit nu :-)
De eerste 10.000 km in ons bezit zaten er op, hopelijk nog een hoop veelvouden ervan

Die van mij is er tijdens de 60.000km beurt afgelopen week ook eens vanaf geweest en volledig zuiver gemaakt. Ziet er weer als nieuw uit nu :-)
De eerste 10.000 km in ons bezit zaten er op, hopelijk nog een hoop veelvouden ervan

Grts Franky
Een vraagje:
In het filmpje wordt aan het eind van het verhaal de motor gewoon gestart.
Maar ik begrijp uit andere verhalen dat je, als je de accu los hebt gehad, eerst de gashendel langzaam een keer open en dicht moet draaien om de gassensors opnieuw in te leren.
Verder zouden dan alle storingsmeldingen gewist worden als je de accu los maakt.
Waarom deze vraag?
Mijn startmotor heeft kuren. Koude start is goed, startmotor draait de motor goed rond, maar na een stop, en dus bij warme motor lijkt het of de startmotor in zijn eentje rond draait en de (verbranding)motor niet mee neemt. Moet een paar keer op de startknop drukken. voordat hij "pakt".
Ik wilde de startmotor eigenhandig demonteren en controleren, maar als de storingen worden gewist dan kan de dealer bij de aankomende beurt niet meer uitlezen wat er in de ABS unit is gebeurd. Ik heb het afgelopen half jaar namelijk twee of drie keer een knipperende rode ABS lamp gehad die na herstart weer weg was. En daar wil ik toch even wat meer van weten.
Na demontage van de startmotor had ik vast kunnen overleggen met de werkplaats welk onderdeel ik nodig heb. Een nieuwe startmotor is ook niet goedkoop.
Bedankt voor de reacties alvast.
Groeten van Jan
In het filmpje wordt aan het eind van het verhaal de motor gewoon gestart.
Maar ik begrijp uit andere verhalen dat je, als je de accu los hebt gehad, eerst de gashendel langzaam een keer open en dicht moet draaien om de gassensors opnieuw in te leren.
Verder zouden dan alle storingsmeldingen gewist worden als je de accu los maakt.
Waarom deze vraag?
Mijn startmotor heeft kuren. Koude start is goed, startmotor draait de motor goed rond, maar na een stop, en dus bij warme motor lijkt het of de startmotor in zijn eentje rond draait en de (verbranding)motor niet mee neemt. Moet een paar keer op de startknop drukken. voordat hij "pakt".
Ik wilde de startmotor eigenhandig demonteren en controleren, maar als de storingen worden gewist dan kan de dealer bij de aankomende beurt niet meer uitlezen wat er in de ABS unit is gebeurd. Ik heb het afgelopen half jaar namelijk twee of drie keer een knipperende rode ABS lamp gehad die na herstart weer weg was. En daar wil ik toch even wat meer van weten.
Na demontage van de startmotor had ik vast kunnen overleggen met de werkplaats welk onderdeel ik nodig heb. Een nieuwe startmotor is ook niet goedkoop.
Bedankt voor de reacties alvast.
Groeten van Jan
Zover ik mij nog juist herinner worden eventuele storingsmeldingen die in het geheugen staan *niet* "gewist" als de accu losgenomen wordt bij de RT's.
Dat was toentertijd ook 1 van de eisen/wensen toen men ooit begon met brandstofinjectie bij verbrandingsmotoren, eventuele storingen moesten in het geheugen kunnen blijven staan en alleen op commando gewist kunnen worden.
Wel is er vaak een limiet van het aantal storingsmeldingen die onthouden worden, variërend van de 5 laatste tot enkele tientallen.
Ik weet niet hoeveel storingsmeldingen de RT's onthouden maar volgens mij redelijk wat.
De eventuele ABS storingen worden overigens door een andere module in de RT "onthouden".
Overigens, in een dergelijke situatie zou ik prefereren eerst alle foutmeldingen te laten uitlezen en pas daarna met de eventuele problemen aan de slag gaan.
Dan heb je ook een redelijk idee wat er eventueel allemaal aan de hand is.
Dat was toentertijd ook 1 van de eisen/wensen toen men ooit begon met brandstofinjectie bij verbrandingsmotoren, eventuele storingen moesten in het geheugen kunnen blijven staan en alleen op commando gewist kunnen worden.
Wel is er vaak een limiet van het aantal storingsmeldingen die onthouden worden, variërend van de 5 laatste tot enkele tientallen.
Ik weet niet hoeveel storingsmeldingen de RT's onthouden maar volgens mij redelijk wat.
De eventuele ABS storingen worden overigens door een andere module in de RT "onthouden".
Overigens, in een dergelijke situatie zou ik prefereren eerst alle foutmeldingen te laten uitlezen en pas daarna met de eventuele problemen aan de slag gaan.
Dan heb je ook een redelijk idee wat er eventueel allemaal aan de hand is.
Aanvankelijk had ik ook last van het ronddraaien van de startmotor, en was bevreesd dat de bendix niet goed was.Steeds bij warmere motor 3 of vier keer starten.Nu had mijn RT gedurende de wintermaanden bij de verkoper lang stilgestaan. Nu ik echter een 3500 km heb gereden, heb ik geen last meer.Startknop indrukken en lopen.Mogelijkerwijs heeft er vuil tussen gezeten, en heeft het zich vanzelf opgelost.
Danny49
Danny49
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Knipperende ABS lamp die naar herstarten uit blijft duidt meestal op een matige accu.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Dan had je geluk.Danny49 schreef:Aanvankelijk had ik ook last van het ronddraaien van de startmotor, en was bevreesd dat de bendix niet goed was.Steeds bij warmere motor 3 of vier keer starten.Nu had mijn RT gedurende de wintermaanden bij de verkoper lang stilgestaan. Nu ik echter een 3500 km heb gereden, heb ik geen last meer.Startknop indrukken en lopen.Mogelijkerwijs heeft er vuil tussen gezeten, en heeft het zich vanzelf opgelost.
Danny49
Ik moest een paar weken geleden aan een nieuwe startmotor. Bij De Jong in Alphen konden ze nu een Valeo motor plaatsen i.p.v. de 150 euro duurdere BMW motor.
De spoel van de bendix werd bij bekrachtiging z***kend heet, dus kortsluiting. Daardoor werd de accu plat getrokken en bovendien ging door de hitte de bendix niet meer soepel.
Dan waardeer je weer dat de motor gewoon start als je op het knoppie drukt met je duim.

- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
En als je starter het niet goed doet dan komt extra belasting op je accu waarvan de storing van de ABS kunnen ontstaan... voor de duidelijkheid..bmwalter schreef:Knipperende ABS lamp die naar herstarten uit blijft duidt meestal op een matige accu.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht