Duitse CJIB

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Duitse CJIB

Ongelezen bericht door ciske »

Forummers,

Vandaag kreeg ik een envelopje in de bus uit Duitsland. Formuliertje erin met een zwart/wit fotootje erop van mij op mijn RT en de mededeling dat ik op 31/8 jl. de maximum snelheid had overschreden. Ik keek zowaar nog recht in de camera ook!

Nou ben ik in Duitsland wel vaker op de foto gekomen, maar omdat die apparatuur de voorkant vastlegt is dat niet zo boeiend voor een motorrijder.
Deze keer echter bleek er ook een getuige te zijn geweest die mijn nummer heeft opgeschreven.
Op het formulier waarvan men graag wil dat ik dat invul en retourneer wordt ook de vraag gesteld of ik de overtreding kan bevestigen.
Nu heb ik altijd geleerd dat ik aan mijn eigen veroordeling niet behoef mee te werken, maar of dat in dezen ook verstandig is weet ik niet.

Heeft iemand van jullie advies?

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Duitse CJIB

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is de zogenaamde "Anhörungsbog". Dit is in Duitsland een standaard procedure. Je wordt geconfronteerd met je strafbare feiten en je krijgt de kans jou kant van het verhaal te vertellen. Dit kan in sommige gevallen nuttig zijn, maar meestal schiet je er niks mee op, of krijg je zelfs een hogere straf. Daarom is het standaard advies van sommige "experts": Niet op antwoorden. Je krijgt vanzelf de uiteindelijk straf toegestuurd.
E.e.a. is in mijn persoonlijke optiek wel afhankelijk hoe hoog de overtreding van de maximale snelheid was.

Je hoeft inderdaad niet aan je eigen veroordeling mee te werken.
Waarschijnlijk zal er vooralsnog geen boetebedrag aangegeven zijn, dat krijg je per kerende post medegedeeld zodra je schuld bekent.
De boetes zijn vaak wel lager versus wat in Nederland te doen gebruikelijk is voor vergelijkbare overtredingen.

Je kunt er voor kiezen niet verder te reageren, maar hou er dan wel rekening mee dat je bij een eerst volgende bezoek van dat land een risico bestaat dat je bij een staande houding gelijk de boete, vermeerdert met een flinke verhogingsfactor, mag betalen. Dus niet handig om er verder niets meer mee te doen.

Ook bestaat er een samenwerkingsverband met "onze" CJIB, bij niet tijdig reageren zal je dan een brief met acceptgiro op de mat kunnen vinden na verloop van tijd.

Rechtsmatig van jou kant is het jou recht om een brief terug te sturen met de Nederlandse (!) mededeling "Gelieve deze documenten in het Nederlands op te sturen" en vermelden dat jij geen vertalingskosten wil betalen, als je het nu in het Duits ontvangt. Bij kleine overtreding loont het voor de instanties niet meer om op je vertaalverzoek te reageren. Mocht je echter in aanmerking komen voor een aantal strafpunten of zelfs een rijverbod, dan zal men weldegelijk in actie komen om een brief in het Nederlands op te stellen.
Soms hoor je dus niets meer en heb je mazzel. Er staat namelijk een termijn van binnen 3 maanden dat je die dan in het Nederlands moet ontvangen, anders is het "verjaard".

Gaat het om een kleine snelheidsovertreding is het advies over het algemeen te betalen.
Tot maximaal 20 km/h te hard krijg je dan ook een "Verwarnungsgeld" en geen echte geldboete.
Dit zogenaamde 'waarschuwingsgeld' is een milde schikking voor lichte overtredingen.
Als je die betaald is daarmee de zaak afgedaan.
Mocht je echter in bezwaar willen komen, dan start het "Bußgeldverfahren" en als je die zaak verliest zit je wel ineens aan een hogere boete inclusief een strafpunt.

Boven 40 km/h te hard betekend vaak een maand rijverbod in Duitsland en drie strafpunten.

Erg verstandig dus om kleine bekeuringen gewoon te betalen.

Zie ook:
http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakant ... -duitsland
en
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-an ... wat_nu.pdf
en
http://www.bussgeldkataloge.de/
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ik woon in het grensgebied en helaas kennen ze mij inmiddels en sturen de bekeuring direct in het Nederlands _002
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Deze "getuige" is wellicht een politieman geweest die bij de apparatuur stond of eentje die iets verderop stond speciaal de kentekens van de motoren op te nemen. Als je niet reageert zal je wellicht via de NL CJIB benaderd gaan worden met het vriendelijke verzoek om even af te rekenen . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
BMW
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door BMW »

Ik kreeg zo'n schikking/aanmaning 3 weken geleden compleet met gezichtsfoto en afbeelding van mijn kenteken ,ik was met de auto op de foto gezet in de buurt van Detmold.
Het toegezonden formulier Invullen en binnen 2 weken terugsturen naar onderstaand adres dat op de brief staat.
En de bekeuring volgt (ik moet hem nog binnen krijgen). _003

[groet] FenneRT
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Advies van DMM opvolgen! Heeft mij in 2003 ook geholpen.
Reactie kwam in krom engels terug, ik in nog veel krommer engels aangeven dat ik geen duits en slecht engels sprak. Was blijkbaar te ingewikkeld, kreeg mededeling dat ze de zaak seponeerden.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
ciske

Grote dank voor uw reacties!
Ik ga onze oosterburen vriendelijk doch dringend verzoeken mij in mijn moerstaal te duiden wat zij van mij wensen.

Van mijn/de vorderingen in dit dossier zal ik u middels dit forum actueel houden.

Op z'n Twents gezegd: KWW

gr v Ciske
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Biete kunnen sie mij ein hollandsche brief sturen. Ich spreek gein Deuts en begreif er nichts van. :D
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Een vriend van me vroeg laatst aan me:
Hans, jij bent ook katholiek opgevoed. Wat voor taal spreken ze eigenlijk in de hemel?
Ik zei: ik denk de meest voorkomende taal: engels of chinees, denk ik.
Dan mag ik wel eens beginnen met die talen te leren, zei mijn vriend.
ik zeg: hoe weet je zo zeker dat je niet in de hel komt? en wat spreken ze daar eigenlijk?
Mijn vriend: geen probleem, een beetje duits kan toch iedereen! :D
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ein kein biessjen off topiek: Es ist kauss ien das baussenland :-)

Maar alle gekheid op een stokkie....
In september besprak ik deze issue nog met een Duitse kennis (70 jaar oud):
Die zei: Je bent toch niet gek? Oia
Je gaat toch na geflitst te zijn op de motor niet naar het politiebureau om te vertellen dat je te hard hebt gereden????

Ik zou dat inderdaad niet doen, maar als ik een brief kreeg, zou ik maar betalen. Het is l*I*ig, maar tisnieanders
Inspector Gadget

Ik zie het heel eenvoudig;
Je hebt een overtreding begaan en daar moet je ook de consequenties voor dragen.
Leuk is het niet maar hoe vaak kom je wel weg met een overtreding omdat er geen handhaver o.i.d. in de buurt is om het te constateren en je er voor te bekeuren?

Zo had ik laatst ff niet opgelet en een gebod-bord C12/20 over het hoofd gezien over een periodieke geslotenverklaring.(lees: afsluiting van een weggedeelte tijdens bepaalde uren van de dag om "sluipverkeer" tegen te gaan)
Dat werd dus kassa voor de somma van 90 euro, exclusief 7 euro administratiekosten.
Belachelijk hoog bedrag met vrijwel geen gevaarsetting naast het feit dat het 5 minuten (letterlijk) voor de openingsstelling was.
Je kunt er boos over worden, ik ben dat alleen maar op mijzelf, omdat ik ff niet opgelet heb.
Dan is het zonde-geld natuurlijk.
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Heeeej Rob,
Je hebt zoals altijd weer helemaal gelijk.
Potje breken? Potje betalen.

Enne.... Ernst Happel zei het al : " niet loellen, foesballen".. ;-)
ciske

Met de nodige tegenzin...... geef ik toe dat jullie wel gelijk hebben.
Ik heb alleen zo'n vreselijke hekel aan betalen voor iets waar ik niet minstens de tegenwaarde voor terug krijg.

gr v Ciske
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Dan moet je dus 'braaf' rijden:
altijd ruim onder de Vmax, bij elk bord vertragen om het goed te lezen en alles en iedereen voor laten gaan.
Nooit een foutje, dus nooit iets voor niets betalen.

Maar of het dan leuk rijden is, neeeuh, niet echt.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
zadkine
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

dutchmidiman schreef:Ik zie het heel eenvoudig;
Je hebt een overtreding begaan en daar moet je ook de consequenties voor dragen.
Leuk is het niet maar hoe vaak kom je wel weg met een overtreding omdat er geen handhaver o.i.d. in de buurt is om het te constateren en je er voor te bekeuren?

Zo had ik laatst ff niet opgelet en een gebod-bord C12/20 over het hoofd gezien over een periodieke geslotenverklaring.(lees: afsluiting van een weggedeelte tijdens bepaalde uren van de dag om "sluipverkeer" tegen te gaan)
Dat werd dus kassa voor de somma van 90 euro, exclusief 7 euro administratiekosten.
Belachelijk hoog bedrag met vrijwel geen gevaarsetting naast het feit dat het 5 minuten (letterlijk) voor de openingsstelling was.
Je kunt er boos over worden, ik ben dat alleen maar op mijzelf, omdat ik ff niet opgelet heb.
Dan is het zonde-geld natuurlijk.
Ik vecht wel boetes aan. Vooral als ze me een boete geven voor iets wat (formeel) geen overtreding is. En ja, daarbij kijk ik net zo "hufterig" naar regels en borden plaatsingen als dat de opsporings ambtenaren op ieder slakje zout leggen.
Ik kan er bij zeggen dat alle aangevochten aantijgingen voor de rechter in mijn voordeel zijn beslecht.Dus of vrijspraak/nulstelling of ingetrokken voordat de rechtszaak werkelijk doorgang vond.

Alleen als ik zelf ook vind dat de boete terecht is (gebeurd uiterst zelden overigens) betaal ik.
Inspector Gadget

Natuurlijk moet je onterechte boetes aanvechten, dat is je recht.
En eigenlijk ook je plicht, denk ik zelf.

Ik krijg heel zelden een boete, en als ik ze krijg, zijn ze wel terecht, "min of meer";
Zoals traject-controle (op de A12) en dus recentelijk een inrij-verbod over het hoofd gezien.
Allemaal in de auto, waarschijnlijk omdat ik daar wat relaxter in rij, dus soms wat minder oplet.
Het zijn nooit echt grote overtredingen maar met het huidige beleid kosten ze wel zonde-geld.

Afkloppen op blank hout, nog nooit een bekeuring gehad terwijl ik op de motor zat, waarschijnlijk omdat ik veel beter op let. ;)

Wat mij wel vaak ontzet en ik erg jammerlijk vindt (understatement) dat daarop de handhaving in mijn optiek enorm in schort, zijn de rood-licht rijders.
Dat lijkt wel een nationale sport, ongeloofloos hoe vaak ik dat zie. Vrijwel straffeloos.
Wat mij betreft mag er op elk verkeerslicht een roodlicht- én snelheids-camera.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 nov 2013, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

In (mijn geliefde motorland) Noorwegen bedraagt de boete voor rood licht omgerekend zo'n €900.
Nu ligt het gemiddelde vrij besteedbaar inkomen van de Noren wel aanmerkelijk hoger dan hier, maar ook voor hen is dat een behoorlijke aderlating.
In al die jaren heb ik nog nooit een Noor door rood zien rijden.
In het algemeen liggen de boetes (en andere straffen) voor echte verkeersovertredingen toch al fors hoger dan hier.
Nu wil ik niet zeggen dat hoge boetes altijd helpen, maar het verkeer is er wel een stuk rustiger, beheerster, beleefder en gedisciplineerder dan hier.

Ik heb weleens de indruk dat men in Nederland een fijne balans probeert te verkrijgen tussen zo hoog mogelijke boetes enerzijds en zoveel mogelijk overtredingen anderzijds. Volgens het economisch beginsel van de prijselasticiteit. Tenslotte worden boete-inkomsten in de rijksbegroting tot de vaste budgettaire inkomsten gerekend en niet tot de variabele.
Inspector Gadget

Met alle respect, maar die fijne balans vindt ik in Nederland echt doorgeslagen naar het onverminderd spekken van de staatskas.
Onze huidige regering luistert in mijn optiek te veel naar organisaties zoals de SWOV die weinig realiteitszin hebben hoe men nu daadwerkelijk de echte hufters gestructureerd moet aanpakken.
De statistieken geven dat ook aan volgens mij, sommige overtredingen dalen niet (veel) meer ondanks de strenge(re) handhaving.

Er werd ooit geroepen dat men de bedragen van bekeuringen ging verhogen afhankelijk van de gevaar setting.
In mijn optiek een prima plan. Maar een gebodsbord voor een periodieke afsluiting over het hoofd zien en dat te "belonen" met 90 euro vindt ik ronduit onterecht hoog.
En de handhavers bevestigen dat ook, ze proberen daar waar mogelijk hun discretionaire beschikkingsbevoegdheden te gebruiken en een overtreding af te doen met een waarschuwing, afhankelijk van de situatie enzovoort.
(voor de goede orden, ik heb dat zelf nooit meegemaakt omdat ik hoogstzelden een bekeuring krijg maar heb wel vaak met die beroepsgroep te maken en dan praat je wel eens wat)

Uiteraard is er maar 1 goede oplossing natuurlijk;
Je gewoon aan de regels te houden, dan komt de regering vanzelf nog verder in geldproblemen omdat ze die verwachte inkomsten niet langer krijgen. Big RT Smile

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”