Pagina 1 van 1

Toch maar voorstellen dan

Geplaatst: 06 okt 2013, 15:09
door Gorkum
Hallo Allemaal,

Ik ben Ruud van Gorkum en sinds 23-09-2013 motorloos. Op die datum heeft een onverlaat mijn uit 1995 stammende K1100LT omgelopen. Waardoor ie tegen een electriciteits huisje tot stilstand kwam. Dit vond de kuip niet zo leuk en was gescheurd. Ruit erboven ook flinke krassen opgelopen. Maar het ergste was dat de kuip er schuin op is komen te staan. Dat wil dus zeggen meer schade als mijn oude kaatje waard was. Gelukkig wel de schuldige partij weten te achterhalen (dankzij een getuige) want de man stond na dit voorval mijn motor weer op zijn pootjes te tillen (waar de getuige mee heeft geholpen).

Nu kwamen dus afgelopen week de overwegingen.

1: Weer een K terug kopen van 1995 a 1996 met minder kilometers als mijn oude K (+/-154.546 km).
Er staan inderdaad wel wat leuke K-tjes te koop met weinig km's maar ik was niet van plan om €4000,- uit te geven aan een bijna twintig jaar oude motor. Wat als ie weer om gaat? Krijg ik dan weer de dagwaarde wat niet teveel is?

2: ik ga op zoek naar een wat nieuwere motor. Nu vond (en vind) ik de K een wereld fiets maar wil wel iets waar ik de winter op door zou kunnen rijden. Ik heb geen ruimte om hem binnen te zetten dus als het glad word een hoes eroverheen en maar hopen dat ie start als de sneeuw en gladheid weer verdwenen is. Bij mijn K-tje lukte dat altijd wel zelfs zonder druppel lader erop. Ik heb wel te horen gekregen dat dit zeer waarschijnlijk niet gaat lukken met een -1100-. Dit vanwege de hogere compressie enzo.

Als ik dan naar een nieuwere motor ga kijken wordt het toch zeer waarschijnlijk een -1100- . Wat mij betreft een -1100- (vanwege de aankoop prijs) En ook spreekt het karakter van een -1100- mij aan. Of ik ooit zal wennen aan de andere rij eigenschappen zal de tijd leren. Bij mijn K-tje heb ik altijd het gevoel gehad dat het een allemans vriend is. Heb nooit rijles van hem/haar gehad.

Vandaar dat ik dus lid geworden ben van dit Forum om alle "ins en outs" te kunnen lezen en een beetje te leren wat de sterke en zwakke punten zijn van een -1100- . Van mijn oude K-tje heb ik geleerd dat de kwaliteit van het chroom van de voorpoten een probleem was. (heb er in drie jaar vier keer nieuwe keringen in gehad). Dat wil ik in ieder geval zoveel mogelijk voorkomen.

Met vriendelijke groet

Ruud van Gorkum

Re: Toch maar voorstellen dan

Geplaatst: 06 okt 2013, 15:42
door EL SCORPIO
Ruud,

Welkom op dit gezellige forum.
Je kan hier genoeg lezen over de R1100RT en er staan er ook een aantal te koop.
Meestal zijn dit goed onderhouden en verzorgde motoren.

Re: Toch maar voorstellen dan

Geplaatst: 06 okt 2013, 16:47
door zadkine
Welkom hier.
Wat betreft je opmerking over starten.
Ik heb afgelopen winter uitsluitend tussen de gladheid door een enkele rit gemaakt. Mijn 1100 rt (bj 2000) startte vlekkeloos...ook met een rit eens per 3-4 weken.
Stalling is wel onder carpoort, en zonder een hoes.

Re: Toch maar voorstellen dan

Geplaatst: 06 okt 2013, 17:11
door J vd B te V
Bij mij met toen nog 1100r zelfde verhaal. Maar dan zelfs nog zonder carport ;-)

Re: Toch maar voorstellen dan

Geplaatst: 06 okt 2013, 17:18
door Bart51
Ruud,
Van harte welkom hier op dit forum.
Hier kom je echt alles te weten over RT's, en als het nog niet genoemd is kan je altijd naar vragen. Ook de zoekmachine is een uitkomst.
Veel succes met het vinden van een fraaie RT.

Groet Bart

Re: Toch maar voorstellen dan

Geplaatst: 06 okt 2013, 19:57
door marcel72
Hoi Ruud,
Welkom hier.
De overstap van een K1100LT SE naar een boxermotor is even behoorlijk wennen, althans voor mij.
Mijn R1200RT heb ik nu 2 jaar en ik heb er geen spijt van gehad. Ook al is het alleen maar omdat de technologie van mijn K uit '94 niet te vergelijken is met die van de RT uit "08.
Qua rijden zat ik op de K beter. Er zat standaard een behoorlijk goed zadel op. Ik ben 1.93 m. lang en had een hele relaxte zithouding. Wel een verhoogde ruit op geplaatst.
Op de boxer lijkt het alsof ik mijn benen niet in de juiste (aangenaamste) positie krijg. De hoek die mijn knieën maken lijkt te groot. Nu zijn daar gelukkig wel allerlei zaken om dit aan te passen voor op de markt. Moet ik echter nog gaan doen.
Kon ik op de K zonder afgestraft te worden haarspeldbochten in de 3-de versnelling nemen, bij de 1200RT lukt me dat niet. Het lijkt alsof de motor dan af wil slaan i.v.m. te laag toerental.
Zoals je zelf al aangaf is de K een allemansvriend en krijg je hier geen rijles van.
Qua starten kan ik je niet vertellen. De K startte met een gel-accu altijd. de RT doet dit nu ook. Als staat er in de winter wel 1 X per maand een druppellader op. Verder wordt er niet mee gereden in de winter.

Succes met je keuze!!

gr.
Marcel

Re: Toch maar voorstellen dan

Geplaatst: 06 okt 2013, 20:46
door Franky
Welkom Ruud, heel veel plezier en veilige kilometers gewenst ;)