Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door HansD »

De nieuwe watergekoelde GS is nog maar kort te koop en er is al weer een BMW GS met duidelijke andere koppen gesignaleerd. Het duitse blad Motorrad heeft in het nummer 18 van 2 weken geleden spionage fotos van een GS met een heel andere kop. De theorie van Motorrad is dat het hier gaat om de eerste boxer met variabele kleptiming. Navraag bij BMW in Munchen leverde alleen een keiharde ontkenning op, maar de heren van Motorrad zijn niet overtuigd, en in nummer 19 van deze week staat hier een heel artikel over (ik zal vanavond een paar fotos plaatsen).
Afbeelding

Waarom is variabele kleptiming interessant?
De normale vaste kleptiming/nokkenassen is een compromis tussen veel vermogen bij hoge toerentallen en veel koppel bij lagere toerentallen. Met kleppen waarvan de lichthoogte variabel gemaakt is kan het verbruik verlaagd worden, het koppel verhoogd en toch het topvermogen gehandhaafd blijven.
Vooral lager verbruik en meer koppel in het middengebied zijn interessant voor motoren en motorrijders.

Waarom is het waarschijnlijk dat BMW hier (ondanks ontkenning) mee bezig is?
BMW heeft al meer dan 12 jaar ervaring met variabele kleptiming bij autos, en de oplossing is inmiddels een stuk beter en kleiner geworden. Klein genoeg voor een motorfiets en goed genoeg voor de hogere toerentallen bij een motor.
Daarnaast was het techneuten al opgevallen dat er in het nieuwe watergekoelde blok erg veel ruimte zitten tussen het nokkenaskettingwiel en de aandrijving van de nokkenassen; alsof daar plek vrij is gehouden. Op de spionagefotos is te zien dat de nieuwe kop vooral aan de inlaatkant dikker is, en dat is precies waar bij variabele kleptiming extra onderdelen zitten zoals een kleine electromotor om de max klephoogte te verstellen.
Laatst gewijzigd door HansD op 07 sep 2013, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
doov650

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door doov650 »

En zo blijven we nieuwe motoren kopen, want je wilt natuurlijk niet achterblijven bij je vriendjes.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

HansD schreef:De nieuwe watergekoelde GS is nog maar kort te koop en er is al weer een BMW GS met duidelijke andere koppen gesignaleerd. Het duitse blad Motorrad heeft in het nummer 18 van 2 weken geleden spionage fotos van een GS met een heel andere kop. De theorie van Motorrad is dat het hier gaat om de eerste boxer met variabele kleptiming. Navraag bij BMW in Munchen leverde alleen een keiharde ontkenning op, maar de heren van Motorrad zijn niet overtuigd, en in nummer 19 van deze week staat hier een heel artikel over (ik zal vanavond een paar fotos plaatsen).

Waarom is variabele kleptiming interessant?
De normale vaste kleptiming/nokkenassen is een compromis tussen veel vermogen bij hoge toerentallen en veel koppel bij lagere toerentallen. Met kleppen waarvan de lichthoogte variabel gemaakt is kan het verbruik verlaagd worden, het koppel verhoogd en toch het topvermogen gehandhaafd blijven.
Vooral lager verbruik en meer koppel in het middengebied zijn interessant voor motoren en motorrijders.

Waarom is het waarschijnlijk dat BMW hier (ondanks ontkenning) mee bezig is?
BMW heeft al meer dan 12 jaar ervaring met variabele kleptiming bij autos, en de oplossing is inmiddels een stuk beter en kleiner geworden. Klein genoeg voor een motorfiets en goed genoeg voor de hogere toerentallen bij een motor.
Daarnaast was het techneuten al opgevallen dat er in het nieuwe watergekoelde blok erg veel ruimte zitten tussen het nokkenaskettingwiel en de aandrijving van de nokkenassen; alsof daar plek vrij is gehouden. Op de spionagefotos is te zien dat de nieuwe kop vooral aan de inlaatkant dikker is, en dat is precies waar bij variabele kleptiming extra onderdelen zitten zoals een kleine electromotor om de max klephoogte te verstellen.
Hans, inderdaad meer dan 12 jaar, want in '92 kwamen ze met VANOS(Variabele Nockenwellen Steurerung) da's al meer dan 21 jaar.... zal wel typefoutje zijn ;)
[media]hW_1CBoLUCQ[/media]
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door Baird »

doov650 schreef:En zo blijven we nieuwe motoren kopen, want je wilt natuurlijk niet achterblijven bij je vriendjes.
gewoon een paar generaties overslaan en dan weer eens een nieuwe kopen!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door HansD »

Klopt helemaal: Vanos systeem is al van 1992. De opvolger Valvetronic is van 2001.
Hier de fotos.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hoi Hans.
Technische Spielerei heeft geen enkele zin op een boxer,heeft al mooie soepele vermogens afgifte van onderen uit.
Gr-Kees.
Kees BMW
warmbakkertje

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door warmbakkertje »

Dan hadden we nog met carbs, 2 kleppen, onderliggende nokkenas, enz. gereden. Er zal waarschijnlijk met toekomstige emissie eisen rekening moeten worden gehouden.

groet,

Gerrit-Jan

(maar ik vind het wel al een snelle stap na de waterkoeling, zo veroudert je model wel snel)
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door Baird »

warmbakkertje schreef:................................

(maar ik vind het wel al een snelle stap na de waterkoeling, zo veroudert je model wel snel)
Mooi, dan zijn de tweedehandsjes sneller bereikbaar voor ons gewone rijders, laat maar komen! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja die variable kleptiming geeft ook soms bij BMW auto's dure problemen en zo word het motorrijden weer wat duurder. Ongetwijfeld zullen degene die het testen ook al meteen zeggen hoeveel beter het werkt en dat je het gewoon moet hebben.
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door aartjw »

warmbakkertje schreef:Dan hadden we nog met carbs, 2 kleppen, onderliggende nokkenas, enz. gereden. Er zal waarschijnlijk met toekomstige emissie eisen rekening moeten worden gehouden.

groet,

Gerrit-Jan

(maar ik vind het wel al een snelle stap na de waterkoeling, zo veroudert je model wel snel)
Aan de andere kant: zo komt "onze" RT misschien wel beschikbaar met het nieuwste van het nieuwste _001
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad

Ongelezen bericht door blackers »

doov650 schreef:En zo blijven we nieuwe motoren kopen, want je wilt natuurlijk niet achterblijven bij je vriendjes.
Dit is de armoe van de rijkdom, zei Jan Pen ooit. [groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”