
Waarom is variabele kleptiming interessant?
De normale vaste kleptiming/nokkenassen is een compromis tussen veel vermogen bij hoge toerentallen en veel koppel bij lagere toerentallen. Met kleppen waarvan de lichthoogte variabel gemaakt is kan het verbruik verlaagd worden, het koppel verhoogd en toch het topvermogen gehandhaafd blijven.
Vooral lager verbruik en meer koppel in het middengebied zijn interessant voor motoren en motorrijders.
Waarom is het waarschijnlijk dat BMW hier (ondanks ontkenning) mee bezig is?
BMW heeft al meer dan 12 jaar ervaring met variabele kleptiming bij autos, en de oplossing is inmiddels een stuk beter en kleiner geworden. Klein genoeg voor een motorfiets en goed genoeg voor de hogere toerentallen bij een motor.
Daarnaast was het techneuten al opgevallen dat er in het nieuwe watergekoelde blok erg veel ruimte zitten tussen het nokkenaskettingwiel en de aandrijving van de nokkenassen; alsof daar plek vrij is gehouden. Op de spionagefotos is te zien dat de nieuwe kop vooral aan de inlaatkant dikker is, en dat is precies waar bij variabele kleptiming extra onderdelen zitten zoals een kleine electromotor om de max klephoogte te verstellen.