Pagina 1 van 1
Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 06 sep 2013, 14:47
door HansD
De nieuwe watergekoelde GS is nog maar kort te koop en er is al weer een BMW GS met duidelijke andere koppen gesignaleerd. Het duitse blad Motorrad heeft in het nummer 18 van 2 weken geleden spionage fotos van een GS met een heel andere kop. De theorie van Motorrad is dat het hier gaat om de eerste boxer met variabele kleptiming. Navraag bij BMW in Munchen leverde alleen een keiharde ontkenning op, maar de heren van Motorrad zijn niet overtuigd, en in nummer 19 van deze week staat hier een heel artikel over (ik zal vanavond een paar fotos plaatsen).
Waarom is variabele kleptiming interessant?
De normale vaste kleptiming/nokkenassen is een compromis tussen veel vermogen bij hoge toerentallen en veel koppel bij lagere toerentallen. Met kleppen waarvan de lichthoogte variabel gemaakt is kan het verbruik verlaagd worden, het koppel verhoogd en toch het topvermogen gehandhaafd blijven.
Vooral lager verbruik en meer koppel in het middengebied zijn interessant voor motoren en motorrijders.
Waarom is het waarschijnlijk dat BMW hier (ondanks ontkenning) mee bezig is?
BMW heeft al meer dan 12 jaar ervaring met variabele kleptiming bij autos, en de oplossing is inmiddels een stuk beter en kleiner geworden. Klein genoeg voor een motorfiets en goed genoeg voor de hogere toerentallen bij een motor.
Daarnaast was het techneuten al opgevallen dat er in het nieuwe watergekoelde blok erg veel ruimte zitten tussen het nokkenaskettingwiel en de aandrijving van de nokkenassen; alsof daar plek vrij is gehouden. Op de spionagefotos is te zien dat de nieuwe kop vooral aan de inlaatkant dikker is, en dat is precies waar bij variabele kleptiming extra onderdelen zitten zoals een kleine electromotor om de max klephoogte te verstellen.
Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 06 sep 2013, 15:36
door doov650
En zo blijven we nieuwe motoren kopen, want je wilt natuurlijk niet achterblijven bij je vriendjes.
Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 06 sep 2013, 17:11
door JDoubleOP
HansD schreef:De nieuwe watergekoelde GS is nog maar kort te koop en er is al weer een BMW GS met duidelijke andere koppen gesignaleerd. Het duitse blad Motorrad heeft in het nummer 18 van 2 weken geleden spionage fotos van een GS met een heel andere kop. De theorie van Motorrad is dat het hier gaat om de eerste boxer met variabele kleptiming. Navraag bij BMW in Munchen leverde alleen een keiharde ontkenning op, maar de heren van Motorrad zijn niet overtuigd, en in nummer 19 van deze week staat hier een heel artikel over (ik zal vanavond een paar fotos plaatsen).
Waarom is variabele kleptiming interessant?
De normale vaste kleptiming/nokkenassen is een compromis tussen veel vermogen bij hoge toerentallen en veel koppel bij lagere toerentallen. Met kleppen waarvan de lichthoogte variabel gemaakt is kan het verbruik verlaagd worden, het koppel verhoogd en toch het topvermogen gehandhaafd blijven.
Vooral lager verbruik en meer koppel in het middengebied zijn interessant voor motoren en motorrijders.
Waarom is het waarschijnlijk dat BMW hier (ondanks ontkenning) mee bezig is?
BMW heeft al meer dan 12 jaar ervaring met variabele kleptiming bij autos, en de oplossing is inmiddels een stuk beter en kleiner geworden. Klein genoeg voor een motorfiets en goed genoeg voor de hogere toerentallen bij een motor.
Daarnaast was het techneuten al opgevallen dat er in het nieuwe watergekoelde blok erg veel ruimte zitten tussen het nokkenaskettingwiel en de aandrijving van de nokkenassen; alsof daar plek vrij is gehouden. Op de spionagefotos is te zien dat de nieuwe kop vooral aan de inlaatkant dikker is, en dat is precies waar bij variabele kleptiming extra onderdelen zitten zoals een kleine electromotor om de max klephoogte te verstellen.
Hans, inderdaad meer dan 12 jaar, want in '92 kwamen ze met VANOS(Variabele Nockenwellen Steurerung) da's al meer dan 21 jaar.... zal wel typefoutje zijn
[media]hW_1CBoLUCQ[/media]
Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 06 sep 2013, 22:43
door Baird
doov650 schreef:En zo blijven we nieuwe motoren kopen, want je wilt natuurlijk niet achterblijven bij je vriendjes.
gewoon een paar generaties overslaan en dan weer eens een nieuwe kopen!
Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 07 sep 2013, 15:39
door HansD
Klopt helemaal: Vanos systeem is al van 1992. De opvolger Valvetronic is van 2001.
Hier de fotos.

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 07 sep 2013, 19:36
door Kees BMW
Hoi Hans.
Technische Spielerei heeft geen enkele zin op een boxer,heeft al mooie soepele vermogens afgifte van onderen uit.
Gr-Kees.
Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 08 sep 2013, 10:53
door warmbakkertje
Dan hadden we nog met carbs, 2 kleppen, onderliggende nokkenas, enz. gereden. Er zal waarschijnlijk met toekomstige emissie eisen rekening moeten worden gehouden.
groet,
Gerrit-Jan
(maar ik vind het wel al een snelle stap na de waterkoeling, zo veroudert je model wel snel)
Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 08 sep 2013, 11:36
door Baird
warmbakkertje schreef:................................
(maar ik vind het wel al een snelle stap na de waterkoeling, zo veroudert je model wel snel)
Mooi, dan zijn de tweedehandsjes sneller bereikbaar voor ons gewone rijders, laat maar komen!

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 08 sep 2013, 20:36
door Ton1959
Tja die variable kleptiming geeft ook soms bij BMW auto's dure problemen en zo word het motorrijden weer wat duurder. Ongetwijfeld zullen degene die het testen ook al meteen zeggen hoeveel beter het werkt en dat je het gewoon moet hebben.
Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 09 sep 2013, 16:37
door aartjw
warmbakkertje schreef:Dan hadden we nog met carbs, 2 kleppen, onderliggende nokkenas, enz. gereden. Er zal waarschijnlijk met toekomstige emissie eisen rekening moeten worden gehouden.
groet,
Gerrit-Jan
(maar ik vind het wel al een snelle stap na de waterkoeling, zo veroudert je model wel snel)
Aan de andere kant: zo komt "onze" RT misschien wel beschikbaar met het nieuwste van het nieuwste

Re: Nieuw GS blok met variabele kleptiming? in Motorrad
Geplaatst: 09 sep 2013, 17:20
door blackers
doov650 schreef:En zo blijven we nieuwe motoren kopen, want je wilt natuurlijk niet achterblijven bij je vriendjes.
Dit is de armoe van de rijkdom, zei Jan Pen ooit.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)