Pagina 1 van 1
Synchroniseren met slang of vacuummeters
Geplaatst: 02 sep 2013, 23:03
door minko
Goedenavond,
Ik heb de afgelopen dagen mijn motor een grote beurt gegeven.
Oa kleppen gesteld.
Nu synchroniseren.
Veel op het forum gelezen en begonnen met de slangversie.
Slang van 5 mtr gekocht van 6 mm uitwendig en in een U op een bord gespijkerd.
Benzine erin gegoten,
Aan de carburateurs gehangen, gestart ennnnnnnnn
alle benzine werd in de kleppen gezogen.
Weer verder gezocht op internet.
Om dit te voorkomen moet de slang geknepen worden stond er,
Dus in de slang een vernauwing gemaakt met festo slang van 4 mm uitwendig.
Gelijke lengte van de 4 mm slang om nauwkeurig te blijven ennnnnnnn.
Nog werdt de benzine naar binnen gezogen.
Toen ben ik hier maar mee gestopt
Toen 2 festo vacuum meters tot -1.0 bar aangesloten. met slangen op de kleppen,
Ieder slang een eigen meter
Dit werkt wel maar................
de meters vibreren bij lage toeren.
Bij 3000 rpm staan de meters een stuk rustiger rond de -0.4 bar maar zo kan ik ook niets afstellen.
Wie kan me aangeven wat ik verkeerd doe.
Moet er speciaal 2 takt olie in de slang ( deze is minder viskeus )
foto's zal ik morgen uploaden maar het zijn de bekende foto's
Ik ga donderdag voor 4 dagen naar Duitsland en wil ze graag afgesteld hebben.
Wie heeft raad.
Gr MInko
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 02 sep 2013, 23:42
door Ton1959
Mijn slang was wat langer en ik gebruikte ATF en dat is eigenlijk dezelfde dikte ongeveer als een voorvorkolie. Stationair is hij bij mij op de vacuummeters ook iets onrustiger maar bij mij zit er ook een vernauwing in de slang dus misschien toch weer iets gunstiger. De Carbtune werkt bij mij zeer goed. Ik zou eens kijken wat de motor doet rond de 2500 rpm. Dan moeten ook de vacuummeters toch wel goed bruikbaar zijn.
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 15:21
door minko
Bedankt voor je reactie,
Inmiddels zijn de kleppen gesynchroniseerd.
Door een motorzaak hier in Roosendaal.
De motor was al helemaal "Kaal ".
Het was binnen 5 minuten geregeld.
Kostenloos. ( ik had wel al alle onderdelen voor de grote beurt gehaald )
Geweldige service.
Nu lekker naar duitsland met een motor die super loopt
Gr MInko
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 20:59
door Kees BMW
Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 21:06
door Bert M
cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 21:09
door Kees BMW
Bert M schreef:cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...
Kwik zit netjes in de kolom met dopjes afgesloten.
Gr-Kees.
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 21:12
door Bert M
cdraaisma schreef:Bert M schreef:cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...
Kwik zit netjes in de kolom met dopjes afgesloten.
Gr-Kees.
OK, ik denk dat ik er even een heel verkeerd plaatje bij op mijn netvlies had...

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 21:13
door Ton1959
De carbtune is voor mij goed genoeg. Ik heb in ieder geval een motor zonder KFR en een gunstig brandstofverbruik en daar gaat het mij mij om. Moet daarna alleen even naar het APK station om even het Co te controleren.
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 21:17
door japachap
Ik gebruiked gewoon cardaan olie 80W. Geen knijp in het slang nodig omdat de dikker olie heeft zelf wat demping. Het 'bibberd' zo'n halve cm in de buis bij lage toren (1000tpm) maar boven dit de vacuum pulses van de throttles zijn zo dichtbij elkaar dat de trilling niet meer te merken is.
Ik vind de slang nauwkeuriger omdat het geeft
alleen de verschil tussen de twee cilinders- en dat is alles de telt! Zelfs een zeer kleine verschil in vacuum tussen de twee cilinders wordt over tijd merkbaar .
Tip- sluit beide kanten van de slang eerste aan en daarna set de motor aan!
Mijn balancer-

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 21:34
door Ton1959
Ik gebruikte eerst ook de zelf gemaakte al was mijn slang snel weg toen hij één keer de uitlaatbocht raakte. Maar het werkt best goed.
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 21:54
door JDoubleOP
Misschien overbodig maar heb je deze link op het forum gezien hier worden de mogelijkheden goed uitgelegd:
viewtopic.php?f=35&t=5871&hilit=synchroniseren
Tip bij het gebruik van de slangkolom: benzine is te dun ........ vandaar dat het zo snel wordt opgezogen als de cilinders nogal "scheef" staan. Neem bijv. rijwielolie of twee-takt olie. 5 meter slang is erg kort. Ik heb kolommen van een meter hoog op een plank aan de muur gemaakt. De slang is totaal 10 meter, dan heb je wat extra ruimte rond je motor. Te dikke olie is lastig vullen.
Het resultaat met slang is net zo goed als met meters, omdat het op onderdruk werkt (verschil tussen links en rechts).
Suc6 en veel sleutelplezier
groetjes
Joop
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 03 sep 2013, 22:10
door Kees BMW
Goedeavond.
Foto van mijn kwikkolom,in verhoudig met het beetje kwik wat er in zit is de kolom wel lang.
Gr-Kees.
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 04 sep 2013, 20:49
door japachap
@ Kees-
Mooie ding de kwikkolom, maar met twee bekerkingen- de kwik is erg zwaar,dus kleine verschillen in drukte zijn moeilijker te lezen... en, ja, kwik is zeer slechte voor de gezondheid...
... mar om absolute druk te meten is hij erg goede- weer vanwege de densiteit van de kwik.
Netjes werkplek trouwens- ben beetje jaloers... meot weer aan de slag in mijn mancave/mangrot!
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Geplaatst: 05 sep 2013, 20:43
door Kees BMW
Goedenavond.
Er zijn meerdere BMW werkplaatsen die met een kwikkolom werken(geen dealers)het kwik wat ik teveel had een aantal jaren terug,heb ik aan één van hen vekocht.
Gr-Kees.
Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters
Geplaatst: 06 sep 2013, 18:53
door Eric r1200rt
Kan me voorstellen dat als je garage/werkplaats ook toegankelijk is voor (kleine) kinderen je liever geen kwikkolom wilt hebben. Een ongelukje kan snel gebeuren ....
Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters
Geplaatst: 10 sep 2013, 20:36
door Beemer-Tycoons
Als je een goede set vacuüm meters hebt gekocht kan je deze op elke meter door middel van een stel schroefje een beetje afknijpen en zodoende zorgen dat de meter naalden niet meer staan te vibreren en rustig de vacuüm waarde aangeven.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters
Geplaatst: 11 sep 2013, 20:52
door Kees BMW
Beemer-Tycoons schreef:Als je een goede set vacuüm meters hebt gekocht kan je deze op elke meter door middel van een stel schroefje een beetje afknijpen en zodoende zorgen dat de meter naalden niet meer staan te vibreren en rustig de vacuüm waarde aangeven.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Ik had een set Böhm vacuum meters niet de goed koopsten deze verkocht een toch voor een kwikkolom gekozen,vond ik nauwkeuriger.
Gr-Kees.