BMW RT en fiscaal

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

BMW RT en fiscaal

Ongelezen bericht door Bert M »

Vanmiddag stond ik met een vriendelijke motorfietsverkoper te praten (meest plezierige tijdsbesteding op de vrijdag :D ) en deze man vertelde mij een paar opmerkelijke dingen:

1) als je een motorfiets "van de zaak" rijdt hoef, je geen fiscale bijtelling te betalen. Dit in tegenstelling tot de auto "van de zaak"
2) een motorfiets "van de zaak" kun je in één boekjaar volledig als kosten afschrijven (bij een auto mag dat niet, dan moet dat in ten minste 5 jaar)
3) kleding, helm en andere hulpstukken zou hetzelfde voor gelden.

Nu vind ik het nogal bar en vooral hoogst onwaarschijnlijk als de fiscus zo'n, voor mij als motorrijdende ondernemer, prachtig gat in de fiscale wetgeving laat bestaan. Vandaar mijn vraag klopt het wat deze heer mij vertelde of was het een poging om mij zeer prettig op te warmen voor een nieuwe fiets met een zware fiscale oplazer aan het eind als gevolg?

Wie-o-wie weet hier meer van?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: BMW RT en fiscaal

Ongelezen bericht door blackers »

Ik zou zeggen de belastingdienst. En anders geeft deze link voldoende info

http://www.dezaak.nl/zakelijk-rijden-op ... 19632.html
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Bert M schreef:Vanmiddag stond ik met een vriendelijke motorfietsverkoper te praten (meest plezierige tijdsbesteding op de vrijdag :D ) en deze man vertelde mij een paar opmerkelijke dingen:

1) als je een motorfiets "van de zaak" rijdt hoef, je geen fiscale bijtelling te betalen. Dit in tegenstelling tot de auto "van de zaak"
2) een motorfiets "van de zaak" kun je in één boekjaar volledig als kosten afschrijven (bij een auto mag dat niet, dan moet dat in ten minste 5 jaar)

Nu vind ik het nogal bar en vooral hoogst onwaarschijnlijk als de fiscus zo'n, voor mij als motorrijdende ondernemer, prachtig gat in de fiscale wetgeving laat bestaan. Vandaar mijn vraag klopt het wat deze heer mij vertelde of was het een poging om mij zeer prettig op te warmen voor een nieuwe fiets met een zware fiscale oplazer aan het eind als gevolg?

[groet]

Bert M
1. Dat is onjuist. In tegenstelling tot een auto heb je geen forfait, ,maar wordt de werkelijke waarde van het prive gebruik in de heffing betrokken.
2. Onjuist, bedrijfsmiddelen schrijf je in minimaal 5 jaar af. Wel zijn er crisismaatregelen, die willekeurige afschrijving toestaan. En als starter mag je altijd willekeurig afschrijven. Maar inderdaad, dat geldt niet voor (personen)auto's.
3. Zie 1 en 2.
Bimmert

Ongelezen bericht door Bimmert »

Als je een eigen bedrijf hebt is het niet maken van prive km natuurlijk niet zo moeilijk. Bv je start in de fotografie en vanaf heden is elke tocht die je maakt als fotograaf op zoek naar geschikte fotos en fotolocaties.
robi
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel

Ongelezen bericht door robi »

Ik heb de motor ook op de zaak staan. Je moet inderdaad de privegereden kilometers bijtellen, maar dat staat niet in verhouding tot een auto. Bij een nieuwe of gebruikte BTW motor (dat zijn er niet zoveel!) kun je natuurlijk de btw terugvragen. Investeringsaftrek, zou ik niet weten, maar dat lijkt mij sterk. Maar alle kosten die je maakt zoals onderhoud en brandstof zijn natuurlijk zakelijk.

Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
doov650

Investeringsaftrek heb je ook gewoon hoor. Motorfietsen staan niet bij de uitgesloten bedrijfsmiddelen
jaapvanthoff

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

Dus Bert,

je koopt als ondernemer een nieuwe motor, schrijft deze af in drie of vijf jaren.
In die periode mag je brandstof, kleding, onderhoud boeken als kosten in je bedrijf.
Het enige wat je betaald zijn de privé gemaakte kilometers. Wel een rieel getal noemen. Maar aan de andere kant, als ondernemer heb je niet veel vrije tijd, dus voor de lol naar de Ardennen gaan, komt niet vaak voor....

Als het vervoermiddel is afgeschreven neem je die over in privé.
Je laat deze taxeren bij de (BMW) dealer, waar je van plan bent de nieuwe te kopen.
In ruilen bij de dealer is nooit gunstig, en in dit geval al helemaal niet. Je heb last van olie verbruik, er zit een tik in het blok en dat een Beemer zo kan roesten...: de voorgestelde inruilwaarde op de offerte voor de nieuwe brommer beloopt de waarde van een goede maaltijd bij de chinees.
Voor deze waarde neem je de motor over en maakt iemand anders er blij mee, tegen een redelijke prijs. = gratis geld.
En de BD? je hebt een inruil prijs van de dealer, dat is de waarheid. Overnemen voor 0 euro kan namelijk niet.

Dit geldt voor alle ondernemers; ZZP, IB. Dus naast je reguliere baan bij een werkgever kun je ook voor je zelf bij klussen. Dus als je enige winst maakt, kun je deze aanwenden zoals jij dat wilt. Voorbeeld; het is niet aan de BD om jou te vertellen dat je geen Porsche als bedrijfsvervoermiddel mag hebben, maar dat je met een oude Golf moet rond rijden.
doov650

Hou er ook nog even rekening mee dat bij gemengd zakelijke en prive gebruik er ook een correctie volgt voor de BTW die je in vooraftrek hebt genomen.

Maar gelukkig ben je al helemaal goed en objectief geadviseerd door de vriendelijke verkoper.................................
Waar zouden we zij als verkopers je maar wat op de mouw spelden?
Bert M
Erelid
Erelid

Dank voor jullie reacties en linkjes! Zeer, zeer bruikbaar! Ik heb dus nu iets om eens even serieus over na te denken en vooral na te rekenen... De komende tijd heb ik een nog paar andere investeringen te doen die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering, maar voor het nieuwe motorseizoen, zie ik duidelijke mogelijkheden _005

Nogmaals hartelijk dank!

[groet]

Bert M
Bert M

BertL
2024
2024
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Ik zie de teller in de gegevens naast je avatar vast snel veranderen van 1100 naar 1200..... :D
GrTz
BertL
Bert M
Erelid
Erelid

BertL schreef:Ik zie de teller in de gegevens naast je avatar vast snel veranderen van 1100 naar 1200..... :D
Het "Wasser" loopt me in de mond... :lol:
Bert M

jaapvanthoff

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

van 1100 naar 1200 naar uiteindelijk 1300?
of van 1100 in een keer door naar 1600?
wobbert
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

En zelfs de prive kilometers betaal ik niet.........
doov650

wobbert schreef:En zelfs de prive kilometers betaal ik niet.........

Dus?
wobbert

doov650 schreef:

Dus?
Dus aan een motor van de zaak zitten alleen maar plussen! _004
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

wobbert schreef:Dus aan een motor van de zaak zitten alleen maar plussen! _004
Yep!
Zoals ook elders op dit forum te lezen valt, betalen een aantal klanten de BTW, nog een aantal belastingen en sociale premies, een paar de verzekeringen en de belastingdienst doet ook nog een fijne duit in het zakje. Wat rest is creatief onderhandelen en voilà! Je kunt een fantastische machine rijden!
Wat is ondernemen toch fijn!
Jammer is, dat je weinig tijd meer overhoud voor je hobby...
En oh ja... vergeet niet dat het crisis is!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
doov650

wobbert schreef:
doov650 schreef:

Dus?
Dus aan een motor van de zaak zitten alleen maar plussen! _004

Ben blij voor je dat je zo goed geluimd bent.
Geef nog even door hoe je je voelt zodra de belastingcontroleur bij je langs is geweest.
Bert M
Erelid
Erelid

moh_fan schreef: En oh ja... vergeet niet dat het crisis is!
Ja, ik zie nog mijn laatste werkgever op zijn gloedjenieuwe Panigale (vermoedelijk ook van één van zijn 37 BV's) aan komen blazen: "uh, jongens we gaan reorganiseren: we gooien er eerst maar eens 8 man uit"... En vrij snel daarna klapte alles..

Voor mij was die ontslagronde pure mazzel, want het gaf mij, ondanks de crisis, de kans om vanuit mijn eigen kersverse bedrijf alle activiteiten cq cliënten over te nemen en de beste personeelsleden weer bij het UWV weg te plukken... En gegeven de hoeveelheid af te tikken vennootschapsbelasting, hebben we het best aardig gedaan tot dusver.

[groet]

Bert M
Bert M

zadkine
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

doov650 schreef:
Bert M schreef:Vanmiddag stond ik met een vriendelijke motorfietsverkoper te praten (meest plezierige tijdsbesteding op de vrijdag :D ) en deze man vertelde mij een paar opmerkelijke dingen:

[groet]

Bert M

1. Dat is onjuist. In tegenstelling tot een auto heb je geen forfait, ,maar wordt de werkelijke waarde van het prive gebruik in de heffing betrokken.
2. Onjuist, bedrijfsmiddelen schrijf je in minimaal 5 jaar af. Wel zijn er crisismaatregelen, die willekeurige afschrijving toestaan. En als starter mag je altijd willekeurig afschrijven. Maar inderdaad, dat geldt niet voor (personen)auto's.
3. Zie 1 en 2.
2. Tenzij milieu investering. Extra afschrijvingen mogelijk tot 75% van de aanschaf in jaar 1. mkb investerings aftrek tot 26% , milieu investeringsaftrek tot 36%. Opgeteld eerste jaar een aftrekpost van 127% van de aanschaf...hieronder vallen bv ook elektrische auto's (nissan leaf ed., elektrische auto's met benzine motor als extender (opel ampera)

Verwacht eigenlijk dat die paar electrische motoren (ja is vloeken op het forum hier) ook onder dit soort regelingen vallen.
LETOP controleer vooraf goed alle voorwaarden om een milieu investering te doen incl aanmelden bij fiscus/ ed...of raadpleeg je accountant.

3 Afgedankte kleding / helm kan in het jaar van desinvestering in zijn geheel worden afgeschreven vanaf de restwaarde tot 0. Gaat je kleding 1 jaar mee dan heb je dus echt 100% afschrijving.

Tevens zijn kleine investeringen ook in 1 jaar af te schrijven. (Wel dus als verschillende aankopen doen). een shoei neotec gaat het dan niet meer worden...maar een jas van 100 euro, daarna apart wat beschermers erin kopen etc zou wel moeten kunnen.
wobbert

doov650 schreef:

Ben blij voor je dat je zo goed geluimd bent.
Geef nog even door hoe je je voelt zodra de belastingcontroleur bij je langs is geweest.
Nou nog steeds goed geluimd! :lol:
Die is 2 jaar geleden langs geweest. Dus. _004
Heppie nou?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “RT Café”