Ik heb ondertussen vastgesteld dat de antenne op de BMW's ook matig tot slecht is.
Had problemen met de 1100RT en op de 1200RT krek hetzelfde.
Het is vaak de spriet die onvoldoende blijkt bij de wat minder sterke zenders.
1 van de nukken is dat de coax die BMW gebruikt een hele dunne binnenkern draadje heeft die ook nog eens een soort van veerwerking heeft. De aansluiting achterop de antenne-voet is in al die jaren niet verandert, het is een open aansluiting (!) middels boutjes en moertjes plus een rubberen afdicht-dop die daar overheen schuift.
De afscherming tegen weersinvloeden is daar matig, ik heb verschillende RT's gezien die op die plek gaan roesten met nadelige gevolgen voor contact en dus ook radio-ontvangst.
Terug naar jou probleem;
Het kan zijn dat de middenkern (de "hete" draad) van je antenne-aansluiting gebroken is, of dat de afscherming (de gevlochten mantel) doorgeroest is of gecorrodeerd.
Je kunt dit eenvoudig zelf controleren;
- Haal de rechter spiegelhuis los
- draai de 2 torx boutjes los die de schuine plastic afdekking boven de knipperlichten vast houdt.
PAS OP: Als je die los draait valt die schuine plastic afdekking er zo af als je niet oppast, hou je hand er dus bij als je de laatste torx los draait!
- Als je dan goed kijkt zie je met een tie-rap de vrouwelijke antenne-connector op het frame vast gezet zitten.
Met daar in dus de mannelijke coax-connector ingeschoven.
PAS OP: Deze mannelijke connector blijkt in de praktijk redelijk fragiel, ik heb al een paar keer meegemaakt dat van die connector de mannelijke pen los zat c.q. afgebroken was. De coax van de antenne zelf is behoorlijk lang (eigen te lang maar BMW vond het blijkbaar te veel moeite deze in te korten), haal heel voorzichtig (dus trek *niet* aan de coax-kabel zelf maar alleen aan de blanke connector) die connector uit de vrouwelijke aansluiting.
Inspecteer deze connector of er inderdaad iets afgebroken lijkt.
Indien niet het geval, pak de multimeter in de ohm-stand of liefst door-piep (audio) stand, en meet of je geleiding meet tussen de middelste pen en het boutje van de antenne-spriet (aan de voorzijde van de motor dus

).
Daar moet je dus 0 (nul) ohm meten.
Meet daarna ook tussen de midden-pen en de metalen buitenrand van diezelfde connector, daar mag geen geleiding gemeten worden, anders zit er kortsluiting in je antenne zelf.
Meet daarna ook tussen de buitenkant van die connector en het chassis.
Er loopt namelijk een brede metalen band ter aarding tussen de antenne-voet en het chassis.
Als dat allemaal goed meet, zou je in je kabel tussen je radio en de vrouwelijke antenne-voet kunnen zitten, maar dan moet de tupperware eraf en wellicht ook de radio uit zijn houder gehaald moeten worden.
Als je eventueel een "normale" autoradio-antenne met zo'n zelfde connector hebt liggen, kan je die even tijdelijk aansluiten om te zien of dit verbetering geeft.
Ik lees wel wat je bevindingen zijn.
PS: Voor de goede orden;
Ik neem aan dat je weet dat de 1200RT radio een zogenoemde snelheidsafhankelijke volume-regeling heeft?
Is het volume wat varieert of echt het radio-signaal, dus ruis (!) wat je hoort?
Hoe omschrijf je "de radio stoort" wat exacter anders?